چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

برای همه کاربران رایانه های شخصی ضروری است که بدانند چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنند. هنگامی که رایانه شما شروع به از کار انداختن می کند، پیام های خطا را نمایش می دهد یا حتی اصلاً راه اندازی نمی شود، System Restore می تواند یک نجات دهنده از این مشکلات باشد.

نحوه استفاده از System Restore

System Restore که در سال 2000 در Windows Me معرفی شد، با ایجاد Restore Points یا نقاط بازیابی کار می‌کند که به شما امکان می‌دهد یک رایانه بدرفتار از جمله فایل‌های سیستم و تنظیمات، برنامه‌های نصب‌شده و رجیستری ویندوز  را به نقطه‌ای که زمانی که کارمی‌کرد، بازگردانید.

بازیابی سیستم برای ایجاد نقاط بازیابی به طور خودکار هفته ای یک بار استفاده می شود، اما در ویندوز 10 یک نمونه تنها زمانی ایجاد می شود که یک رویداد مهم در رایانه شما رخ دهد، مانند به روز رسانی برنامه، نصب درایور یا تغییر تنظیمات سیستم. همچنین این امکان وجود دارد که خودتان نقاط بازیابی ایجاد کنید.

به طرز عجیبی، با توجه به مفید بودن System Restore، ویندوز 10 ابزار را در قسمت System Properties در کنترل پنل قرار داده است و حتی آن را به طور پیش فرض روشن نمی کند. اکنون بخشی از یک ویژگی گسترده‌تر به نام System Protection است که به معنای حفاظت از سیستم است که یافتن آن را سخت‌تر می‌کند.

در راهنمای زیر، نحوه فعال کردن System Restore در ویندوز 10، نحوه ایجاد یک نقطه بازیابی به صورت دستی و نحوه استفاده از یک نقطه بازیابی برای بازگرداندن رایانه خود به حالتی که کار می کرده، درست در صورت بروز مشکل را توضیح خواهیم داد. همچنین نحوه اجرای System Restore در زمانی که ویندوز بوت نمی شود را توضیح می دهیم.

نحوه استفاده از System Restore در ویندوز 10: System Protection را روشن کنید

همانطور که در بالا ذکر شد، بازیابی سیستم به طور پیش فرض در ویندوز 10 غیرفعال است. ممکن است متوجه این موضوع نشوید تا زمانی که نیاز به لغو تغییرات ناخواسته نداشته باشید و متوجه شوید که نمی توانید. در اینجا نحوه روشن کردن System Protection، که شامل ابزار System Restore است، آمده است.

1-در کادر جستجوی ویندوز 10 عبارت “system restore” را تایپ کنید و در لیست نتایج روی “Create a restore point” کلیک کنید.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

2-اکنون کادر محاوره ای System Properties در تب System Protection باز می شود. در قسمت تنظیمات حفاظتی، درایو اصلی سیستم خود را که معمولاً با عنوان “C:” شناخته می شود، انتخاب کنید و روی دکمه Configure کلیک کنید.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

3-در قسمت Restore Settings گزینه “Turn on system protection” را انتخاب کنید. همچنین می توانید حداکثر فضای دیسک اختصاص داده شده برای بازیابی نقاط را تنظیم کنید.

با این حال، از آنجایی که ویندوز 10 به طور خودکار استفاده از فضای دیسک را مدیریت می کند، نیازی نیست نگران این موضوع باشید، مگر اینکه فضای هارد دیسک شما تمام شود.در همان کادر، همچنین می‌توانید روی Delete کلیک کنید تا نقاط بازیابی قدیمی سیستم را حذف کنید، در صورتی که در تاریخ دیگری نیاز به این کار داشته باشید.

4-روی Apply کلیک کنید، سپس OK را برای فعال کردن System Restore و بستن کادر System Protection برای درایو اصلی سیستم خود کلیک کنید.

ویندوز 10 اکنون هر زمان که تغییر قابل توجهی در سیستم شما ایجاد شود، به طور خودکار یک نقطه بازیابی ایجاد می کند.

اگر می خواهید حفاظت سیستم را برای درایوهای دیگر نیز فعال کنید ، مراحل 2 و 3 را برای سایر درایوهای خود تکرار کنید.

نحوه استفاده از System Restore در ویندوز 10: یک نقطه بازیابی ایجاد کنید

اگرچه ویندوز 10 به طور خودکار نقاط بازیابی را کنترل می کند ، ممکن است قبل از ایجاد تغییر اساسی در رایانه خود، یک نقطه را به صورت دستی ایجاد کنید. برای مثال، ممکن است قصد داشته باشید تنظیمات سیستم را تغییر دهید یا یک دانلود را باز کنید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است.

بیشتر بخوانید  9 راهکار برای رفع مشکل حذف نشدن پوشه OneDrive در ویندوز 10

1-مرحله 1 را در بخش قبل تکرار کنید تا کادر محاوره ای System Protection باز شود. درایوی را که می خواهید برای آن نقطه بازیابی سیستم ایجاد کنید انتخاب کنید و روی دکمه Create کلیک کنید.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

2-یک نام توصیفی برای نقطه بازیابی خود وارد کنید تا بعداً آن را شناسایی کنید. ویندوز 10 تاریخ و زمان را به صورت خودکار اضافه می کند. برای ادامه روی ایجاد کلیک کنید.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

3-System Protection اکنون نقطه بازیابی شما را ایجاد می کند. این ممکن است کمی طول بکشد، بسته به اینکه چه مقدار داده باید ذخیره شود. پس از تکمیل، پیام the restore point was created successfully خواهید دید که تأیید می کند نقطه بازیابی با موفقیت ایجاد شده است. برای خروج روی Close کلیک کنید.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

 

نحوه استفاده از System Restore در ویندوز 10: سیستم خود را بازیابی کنید

امیدواریم که مجبور نباشید خیلی وقت‌ها سیستم خود را بازیابی کنید، اما اگر رایانه شما شروع به عملکرد نامناسب کرد، برای مثال اگر دائماً خراب می‌شود یا برخی از ویژگی‌ها کار نمی‌کنند، در ادامه نحوه خنثی کردن تغییراتی که مشکل‌ساز بوده با بازگرداندن ویندوز به حالت قبلی آورده شده است.

1-کادر System Properties را باز کنید، به همان روشی که قبلا توضیح دادیم، و روی دکمه “System Restore” در زبانه System Protection کلیک کنید.اگر این گزینه خاکستری است، متأسفانه هیچ نقطه بازیابی در دسترس ندارید.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

2-وقتی پنجره System Restore باز شد، برای شروع روی Next کلیک کنید. نقطه بازیابی را انتخاب کنید که می خواهید سیستم شما به آن برگردد.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

همچنین برای بررسی اینکه کدام برنامه‌ها و درایورها حذف می‌شوند، روی «Scan for affected programs » کلیک کنید زیرا پس از ایجاد نقطه بازیابی نصب شده‌اند.برای ادامه بر روی Next کلیک کنید.

3-جزئیات نقطه بازیابی را بررسی و تأیید کنید ، سپس روی Finish کلیک کنید. با این کار سیستم شما به زمانی که آن نقطه ایجاد شد باز می گردد.

توجه داشته باشید که System Restore برای تکمیل نیاز به راه اندازی مجدد کامپیوتر شما دارد ، بنابراین قبل از کلیک بر روی Finish ، مطمئن شوید که فایل های باز شده را ذخیره کرده اید.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

علاوه بر این، بازیابی سیستم نمی‌تواند در حالی که در حال انجام است، قطع شود. ممکن است زمان زیادی طول بکشد ، بنابراین منتظر بمانید.

نحوه استفاده از System Restore وقتی رایانه Windows 10 شما بوت نمی شود

اگر رایانه شما به درستی بوت نمی شود تا به شما امکان اجرای بازیابی سیستم را بدهد یا تقریباً بلافاصله از کار می افتد، می توانید ابزار را از « Advanced startup options» ویندوز 10 اجرا کنید. در اینجا نحوه دسترسی به System Restore با استفاده از این روش آورده شده است.

1-کامپیوتر خود را استارت یا ری استارت کنید، سپس کلید F11 را در حین بوت شدن فشار دهید. همچنین، هنگام راه اندازی مجدد سیستم، کلید Shift را نگه دارید.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

2-یک صفحه آبی ظاهر می شود که از شما می خواهد “یک گزینه را انتخاب کنید”. ” Troubleshoot ” را انتخاب کنید.

اکنون با صفحه ” Advanced options ” روبرو خواهید شد. اگر نه، به دنبال گزینه ای با آن نام بگردید و روی آن کلیک کنید.

در هر صورت، گزینه System Restore را انتخاب کنید.

چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

3-حساب Windows خود را انتخاب کنید ، گذرواژه خود را وارد کنید ، سپس روی Continue کلیک کنید.

با این کار ویزارد بازیابی سیستم باز می شود. اکنون می توانید همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، رایانه خود را به وضعیت قبلی بازگردانید.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چگونه از System Restore در ویندوز 10 استفاده کنیم؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *