بررسی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی GS66 STEALTH

آخرین نسخه لپ تاپ مخصوص بازی MSI GS66 Stealth دارای قدرتمندترین کارت گرافیک موبایل ساخته شده است. در صورت استفاده از Nvidia RTX 3080 ، در تریم 16 گیگابایتی ، این صفحه به همان اندازه که شما قصد استفاده از آن را دارید، یک ورق مشخصات بالا برای بازی است. اگرچه ، همانطور که با لپ تاپ های بازی مدرن آموخته ایم ، اجزای خام درون این شاسی بلند سیاه و مات واقعاً نیمی از داستان است.

با عملکرد بازی نسبت به گذشته پویاتر است و منظور ما مقداری تقریباً ناشناخته است هر زمان که می خواهید دستگاهی را آزمایش کنید – حتی تصمیم گیری در مورد خرید لپ تاپ های جدید مبتنی بر RTX 3080 برای شما دشوار خواهد بود. هنگام انتخاب دقیق نحوه رفتار GPU مبتنی بر آمپر در دستگاه های خود ، یک آرایه گیج کننده از سرعت و TDP های مختلف مختلف در دسترس تولید کنندگان است. این بدان معناست که یک RTX 3080 می تواند عملکرد به مراتب بهتری نسبت به دیگری داشته باشد ، در واقع ممکن است برخی از پردازنده های گرافیکی RTX 3070 موبایل را ببینند که بسته به شاسی به راحتی با سیلیکون رده بالاتر نزدیک می شوند.

همه چیز در مورد خنک کننده نوت بوک موجود در GPU و تا حدودی CPU نیز است ، زیرا میزان بالای تراشه گرافیکی همه به میزان فضای خنک کننده حرارتی آن بستگی دارد. هرچه پتانسیل خنک کنندگی بیشتر باشد ، فرکانسهای GPU آن را بالاتر می برد ، و مکالمه نیز صادق است، اگر شاسی از نظر حرارتی محدود باشد ، شما نمی خواهید قدرت کامل سیلیکون جدید Nvidia Ampere را در قلب آن ببینید.

در داخل MSI GS66 Stealth چه ویژگی‌هایی وجود دارد؟

این پیکربندی بسته های MSI GS66 Stealth در مجموعه خوبی از موارد خوب جدید است که قبلاً در لپ تاپ های بازی دیده نشده است. بدیهی است که مورد اصلی بلیط Nvidia RTX 3080 16 GB پیکسل راننده مستقر در آمپر است. این آخرین GPU موبایل از تیم سبز است و یک قطعه سیلیکون 8 نانومتری فوق العاده قدرتمند نیز هست.

اما آیا واقعاً RTX 3080 است؟ نسخه موبایل ، جدا از خود معماری Ampere، نسبت به نسخه دسکتاپ متفاوت است و از پردازنده گرافیکی GA104M که نسبت به GA102 RTX 3080 “واقعی” به RTX 3070 دسکتاپ نزدیکتر است ، متفاوت است.

این همچنین بدان معنی است که ما در حال پردازنده گرافیکی هستیم که فقط 6144 هسته CUDA درون آن دارد در مقابل 8704 تراشه GA102 در دسکتاپ Nvidia RTX 3080. این همچنین به معنای آن است که فقط کمی از گرافیک big boi RTX 3070 دارای مشخصات خوبی است. کارت با 5888 هسته CUDA. در تریم موبایل RTX 3070 جدید با 5120 هسته ارائه می شود و آن را از نظر واقعی به مشخصات Nvidia RTX 3060 Ti نزدیکتر می کند.

با وجود نسخه RTX 3080 در داخل این MSI GS66 ، در واقع کمترین مشخصات نسخه 16 گیگابایتی Max Q را به دست می آورید ، با یک ساعت تقویت کننده فقط 1،245 مگاهرتز و حداکثر حد توان GPU 95W ، این قطعاً یک تراشه طراحی شده برای استفاده است شاسی باریک دستگاه MSI بدون ذوب شدن سوراخ در آلومینیوم برس زده شده است.

این با 16 گیگابایت حافظه VRAM ارائه می شود ، اما اگر بخواهید از لپ تاپ برای تبلیغات حرفه ای مانند ارائه ویدئو و مدل سازی 3D استفاده کنید ، واقعاً واقعاً سودمند خواهد بود. پردازنده 10 هسته ای Intel Core i7 10870H با 8 هسته ، 16 رشته و حداکثر فرکانس بالقوه 5 گیگاهرتز همراه با پردازنده گرافیکی جدید Nvidia است. اگرچه در تست ما ، وقتی به همه هسته ها فشار داده شد ، به طور متوسط در حدود مارک 3GHz قرار گرفت. محدودیت های حرارتی یک شاسی لاغر ، و همه اینها …

صحبت از شاسی نوت بوک ، همان GS66 Stealth فراگیر نسل گذشته است – اکثر سازندگان لپ تاپ به همان طراحی های این دور از لپ تاپ ها عمل کرده اند. این باعث می شود همه به جز GPU جدید ، به جز صفحه های جدید ، کاملاً آشنا باشند. بله ، ما سرانجام پنل های 1440p را در نوت بوک های بازی دریافت می کنیم ، و این یکی حیوان نسبتاً دوست داشتنی 240Hz است. دیگر مشخصه این لپ تاپ حافظه رم 16 گیگابایتی دو کاناله DDR4 با سرعت 3200 مگاهرتز و یک ترابایت حافظه WD SN730 SSD است.

نسل سوم گرافیک Max Q انویدیا

اما با ورود نسل سوم لپ تاپ های Max Q به قفسه ها ، ما همچنین در کنار خود پردازنده های گرافیکی جدید از تازه ترین فناوری های کلیدی برخوردار می شویم. Max Q نمایانگر فلسفه ای جامع تر از هر زمان دیگری است ، به طوری که OEM ها باید با Nvidia همکاری نزدیک داشته باشند تا با تراشه های جدید تیم سبز بهترین عملکرد ممکن را از سیستم خود کسب کنند.

کلید آن Dynamic Boost 2.0 است ، یک الگوریتم تنظیم شده با هوش مصنوعی است که در پرواز کار می کند ، و تحویل نیرو به GPU و CPU را به صورت پویا متعادل می کند. بارگذاری روی دو م mainلفه اصلی لپ تاپ مخصوص بازی در طول بازی به طور مداوم تغییر می کند و با هدایت بیشتر بودجه نوت بوک به یک طرف نسبت به دیگری Dynamic Boost 2.0 ، نرخ فریم بالاتری را نوید می دهد.

در تست های خود انویدیا حداقل 10 درصد افزایش عملکرد با استفاده از این فناوری ادعا می شود ، اما این چیزی است که ما نمی توانیم خودمان را آزمایش کنیم زیرا راهی برای تغییر فناوری برای تغییر فناوری وجود ندارد. همین مورد در مورد Resizable BAR که به تازگی معرفی شده است ، یکی از مشخصات PCIe است که مدت هاست وجود دارد ، اما اخیراً هنگامی که AMD آن را با استفاده از پردازنده ها و پردازنده های گرافیکی اختصاصی خود با نام دیگری فعال کرد ، مورد توجه قرار گرفت.

این روشی است که به پردازنده اجازه می دهد تا به یک باره به کل ذخیره سازی VRAM موجود در کارت گرافیک دسترسی پیدا کند ، جایی که قبلاً با بسیاری از درخواست های دسترسی حافظه کوچکتر سازگار بود. اما این یک ویژگی “روشن” است و – تا زمانی که OEM مجموعه کامل Max Q را فعال کرده باشد – فقط به صورت پیش فرض و بدون سوئیچ خاموش فعال می شود. اگرچه این فقط یک مقدار عملکرد رایگان به سیستم اضافه می کند ، بنابراین هیچ دلیلی واقعی وجود ندارد که بخواهید.

نسل سوم Max Q همچنین Advanced Optimus را با خود به همراه می آورد … جایی که من فوق العاده گیج شدم. Optimus اساساً یک ویژگی صرفه جویی در مصرف باتری است که به سیستم اجازه می دهد بسته به نیازهای سیستم در آن زمان ، به صورت پویا انتخاب کند که آیا از GPU گسسته یا از گرافیک یکپارچه CPU استفاده می کند.

مسئله OG Optimus این است که مهم نیست که کدام GPU سیستم انتخاب می کند ، این همیشه گرافیک یکپارچه اینتل است که به نمایشگر لپ تاپ متصل است. و این بدان معناست که اگرچه پردازنده گرافیکی Nvidia ممکن است این فریم را ارائه دهد ، اما پس از آن مجبور شد آن را در صفحه بافر تراشه یکپارچه و از آنجا به صفحه بنویسد. با این حال ، این نسخه “پیشرفته” به طور خودکار خروجی GPU را تغییر می دهد تا سیلیکون گرافیکی گسسته در واقع صفحه را هدایت کند ، اگرچه به طور گیج کننده ای بخش در کنترل پنل Nvidia وجود دارد که در آن می توانید فعال کنید همچنان گزینه اصلی Optimus با نسخه پیشرفته به سادگی وجود دارد با برچسب “انتخاب خودکار”.

WhisperMode 2.0 قطعه دیگری از پازل Max Q است و روشی است برای یک نوت بوک مخصوص بازی باریک ، با اجزای عملکرد بالا در داخل آن ، تا بتواند از آزمون خجالت لپ تاپ ثبت اختراع شده یعقوب عبور کند. در واقع این است که آیا با توجه به این که طرفداران سیستم اغلب سطح دیوانه وار را پیدا می کنند ، استفاده از ماشین بازی در جمع راحت خواهید بود ، دانستن اینکه کاربر احتمالاً از یک هدست بازی استفاده می کند. مثلاً در سفر با قطار از آن استفاده می کنید؟

به طور معمول ، با این MSI GS66 Stealth، ما کاملاً می گویم خیر، وقتی مالیات می کنید پردازنده Intel Core i7 10870H یا پردازنده گرافیکی RTX 3080 این مالیات بسیار بلند و واقعی می شود. گرچه Whisper Mode 2.0 یک تنظیمات سیستمی است که به شما امکان می دهد سطح فن (سه مرحله از سکوت تا متعادل) و محدودیت نرخ فریم (از 40 فریم در ثانیه تا 60 فریم در ثانیه) را تعیین کنید. سپس ، هنگامی که آن را فعال کنید ، GeForce Experience با استفاده از یک الگوریتم دیگر مجهز به هوش مصنوعی برای تعادل پردازنده ، پردازنده گرافیکی و سرعت سیستم، تنظیمات بازی را که به آن دسترسی دارد به طور خودکار تغییر می دهد.

عملکرد سخت افزاری

لپ تاپ MSI GS66 Stealth با این کارت گرافیک جدید Nvidia RTX 3080 در قلب خود بسیار سریع لعنتی است ، اما به نوعی عملکرد بازی که از این شاسی باریک بدست خواهید آورد، کاملاً محدودیت هایی دارد. برای شروع ، MSI پله پایینی نردبان RTX 3080 را انتخاب کرده است، اگرچه 15W دیگر آب اضافی بالقوه را نسبت به سطح پایه 80W TGP در دسترس قرار داده است.

اما شاسی کاملا عامل محدود کننده است و دلیل اصلی انتخاب MSI برای پردازنده گرافیکی با مشخصات پایین است. شما باید بپذیرید که تمایل شما به یک لپ تاپ مخصوص بازی باریک به معنای سازش در عملکرد بالقوه کارت گرافیک است و این موضوع در آینده بررسی خواهد شد. این را می بینید که در عملکرد نسبی در برابر Gigabyte Aorus 15G که از پردازنده گرافیکی جدید RTX 3070 موبایل استفاده می کند. در مورد نرخ فریم بازی واقعاً چیزهای زیادی در آن وجود ندارد و محکم بودن محفظه اضافی شاسی Aorus به این معنی است که لبه آن خنک کننده است بنابراین می تواند سیلیکون Ampere خود را کمی گرمتر و در نتیجه سریعتر کار کند.

بیشتر بخوانید  بررسی تخصصی لپ تاپ گیمینگ SKY X9E2

با این وجود RTX 3080 MSI از نظر بازی قطعاً سریعتر است و در مقایسه با نسل آخر GS66 Stealth که اولین پردازنده گرافیکی سریعترین موبایل قبلی کره زمین یعنی RTX 2080 Super را در خود جای داده است ، برآمدگی جنسیت برجسته می شود. از نظر نرخ فریم خالص ، شاهد افزایش 24 درصدی عملکرد استاندارد و ردیابی اشعه هستیم. این در حالی است که هر دو سیستم با کیفیت 1080p کار می کنند ، اما زیبایی سیستم جدید در آن صفحه 1440p است. MSI GS66 Stealth جدید ، با RTX 3080 ، اساساً همان سطح عملکرد بازی با 1440p را ارائه می دهد که دستگاه قبلی با RTX 2080 Super در 1080p داشت.

هنوز در 1440p ، GS66 در بالاترین تنظیمات با بیش از 100 فریم در ثانیه در Hitman 3 ارائه می دهد و در Horizon Zero Dawn با وضوح اصلی این صفحه به طور متوسط نزدیک به 80 فریم در ثانیه هستید. مطمئناً، این دقیقاً مطابق با نرخ تازه سازی 240 هرتز نیست، اما کاملاً می توانید تفاوت بین 80 فریم در ثانیه را در یک تازه سازی 240 هرتز در مقایسه با 60 هرتز تشخیص دهید.

عملکرد سیستم

آنچه کمتر از هیجان انگیز است ، عملکرد پردازنده است. قابل درک است که در زیر عملکرد Core i9 در آخرین نسل GS66 دستگاه قرار دارد ، اما همچنین در سطح مطلوبی که پردازنده دقیقاً مشابه آن در دستگاه گیگابایت جدیدتر ارائه می دهد نیز بسیار کم است. باز هم ، شما در ازای عملکرد آن شاسی مخفیانه پرداخت می کنید. این نمونه کاملاً مشخص شده در بنچمارک Hitman 3 Dartmoor است ، آزمایشی که پردازنده را به سختی هر بازی خارج از خانه اجرا می کند. نتیجه فریم ریت مبتنی بر CPU حاصل از آزمون ، گیگابایت را دوباره جلوتر نشان می دهد.

در طول آزمایش ما متوجه شدیم که CPU اغلب به سقف حرارتی خود برخورد می کند و با نظم مختل کننده به 100 درجه سانتیگراد می رسد. از طرف GPU ، GS66 Stealth موفق شد RTX 3080 را تا حداکثر 75 درجه سانتیگراد پایین نگه دارد ، که اصلاً بد نیست. اگرچه دستگاه MSI برای اینکه بتواند همه چیز را سرد نگه دارد ، باید هواداران خود را تا حد مرزهای توهین آمیز از بین ببرد.

آنچه کمتر از هیجان انگیز است ، عملکرد پردازنده است. قابل درک است که در زیر عملکرد Core i9 در آخرین نسل GS66 دستگاه قرار دارد ، اما همچنین در سطوحی که دقیقاً از همان پردازنده مرکزی در دستگاه گیگابایت جدیدتر ارائه می شود نیز بسیار کم است. باز هم ، شما در ازای عملکرد آن شاسی مخفیانه پرداخت می کنید.

این نمونه کاملاً مشخص شده در بنچمارک Hitman 3 Dartmoor است، آزمایشی که پردازنده را به سختی هر بازی خارج از خانه اجرا می کند. نتیجه فریم ریت مبتنی بر CPU حاصل از آزمون ، گیگابایت را دوباره جلوتر نشان می دهد.

در طول آزمایش ما متوجه شدیم که CPU اغلب به سقف حرارتی خود برخورد می کند و با نظم مختل کننده به 100 درجه سانتیگراد می رسد. از طرف GPU ، GS66 Stealth موفق شد RTX 3080 را تا حداکثر 75 درجه سانتیگراد پایین نگه دارد، که اصلاً بد نیست. اگرچه دستگاه MSI برای اینکه بتواند همه چیز را سرد نگه دارد ، باید هواداران خود را تا حد مرزهای توهین آمیز از بین ببرد.

مطمئناً، بسیاری از گیمرها قصد دارند یک جفت هدفون مخصوص بازی را به خوبی جلب کنند ، اما این هنوز هم بهترین تجربه است. مطمئناً می توانید عملکرد را پایین بیاورید و WhisperMode 2.0 را قادر به ساکت نگه داشتن کارها کنید ، که البته موثر است اما احساس می کنید کارت گرافیک با عملکرد بالا را از زانو در می آورید.

آنالیز

Nvidia RTX 3080 جدید به صورت موبایلی چه توانایی دارد؟

اگر امیدوار بودید که آخرین نسل لپ تاپ های مخصوص بازی Nvidia به معنای پایان دادن به مصالحه باشد ، متأسفانه اشتباه می کنید. مطمئناً ، شما قدرتمندترین سیلیکون گرافیکی را به صورت موبایل دریافت می کنید ، اما GS66 Stealth فقط یک نسخه ملایم از آن را به شما ارائه می دهد. سایه ای از RTX 3080 ، به منظور عرق نکردن آن زیر یک لایه نازک آلومینیومی، طراحی شده است.

همچنین تقریباً فقط یک RTX 3080 به نام است. مطمئناً ، این نرم افزار همان معماری جذاب Ampere معمولی را دارد که همان نام دسکتاپ آن است ، اما با یک پردازنده گرافیکی متفاوت در داخل آن ، نسخه موبایل شباهت بیشتری به RTX 3070 دسکتاپ دارد.

در مقایسه با کارت Nvidia RTX 3080 Founders Edition در دسکتاپ، این نسخه موبایل از نظر نرخ فریم متوسط ​​37 تا 49 درصد کندتر است. شاید این انتظار از یک لپ تاپ مخصوص بازی باشد ، جایی که بیشترین عملکرد مطلق را ندارد و نیازهای برق را قطع می کند ، اما وقتی صحبت از نوت بوکی است که 2700 دلار قیمت دارد، هنوز یک قرص تلخ برای بلعیدن است.

همین امر باعث شده است که چیزی مانند MSI GS66 Stealth به یک محصول کاملاً جذاب تبدیل شود. تعداد کمی از افراد هستند که خیالشان راحت باشد که تقریباً سه بزرگ ظاهر می‌شوند و بالاترین سطح عملکرد را ندارند. شما باید مصالحه کنید و به نوعی فردی باشید که فاکتور شکل را نسبت به ماده نرخ بازی در اولویت قرار دهد.

از آنجا طرفداران به سختی بالاتر از جایی قرار گرفتند که در یک محیط دسک تاپ عمومی ویندوز نشسته اند و با این وجود من با سرعت 60 فریم در ثانیه بازی می کردم. مسلماً این تنظیمات وفاداری شما را کاهش می دهد تا تعادل صوتی / صوتی را ارائه دهد ، اما با چیزی به عنوان قدرتمند مانند RTX 3080 نیازی به پایین آمدن نیست. و سلام ، Hitman 3 همچنان مانند F1 2020 فوق العاده به نظر می رسید.

و شما فقط واقعاً از WhisperMode 2.0 در موقعیت هایی استفاده خواهید کرد که نمی خواهید یک دیک باشید. بسیاری از ما روی یک هدست مخصوص بازی گیر می کنیم و از غوغای فن محور غافل می شویم تا جایی که کسی به ما ضربه بزند و انگشت اشاره را روی لب های خود نگه دارد. این آخرین باری است که من از کتابخانه عمومی خود برخی از پرچم های Cyberpunk 2077 را بیس بال می خورم … اما WhisperMode 2.0 اطمینان می دهد که بازی شما برای دیگران مشکل ساز نخواهد شد.

تنها مسئله من این است که فقط وقتی سیستم به دیوار وصل شود کار می کند. اگر نحوه فعال کردن باتری در نوع خود باشد ، این کار را انجام می دهد. با این حال باید بگویم که ناامیدکننده ترین قسمت تست من با جدیدترین لپ تاپ مخصوص بازی Nvidia ، ویژگی Advanced Optimus بود. مطمئناً جالب است که اکنون می توانید سرعت تازه سازی بالایی را هنگام بازی داشته باشید زیرا می تواند به صورت پویا خروجی ها را به GPU گسسته شما تغییر دهد ، اما با این وجود دسک تاپ ویندوز را به لطف گرافیک پردازنده و تازه سازی 60Hz پایین می آورد. نرخ بر روی صفحه نمایش براق و جدید 240Hz 1440p ما.

من از مزایای صرفه جویی در مصرف باتری سوئیچ بهره مند می شوم ، اما مجبور شدن به برنامه Nvidia Control Panel برای استفاده از RTX 3080 مجبور باشم فقط وقتی می توانم وقتی به دیوار وصل می شوم یک دسک تاپ 240 هرتز نرم و صاف داشته باشم. اگر راهی وجود داشته باشد که در هنگام تغذیه به GPU گسسته تبدیل شود و به انتخاب خودکار تغییر کند ، بدون نیاز به Advanced Optimus ، وقتی باتری شارژ می کنم خیلی خوشحالتریم.

نتیجه گیری

در مورد جدیدترین MSI GS66 چیزهای زیادی برای عشق وجود دارد. که به طور ضمنی به این معنی است که موارد بسیاری نیز وجود دارد که باعث ناامیدی خواهد شد. دستگاه کلی نسبتاً دوست داشتنی است – مخصوصاً برای لپ تاپ مخصوص بازی بسیار نازک است و دارای مشخصات داخلی کاملاً خوشمزه ای نیز می باشد ، اما مکان هایی وجود دارد که احساس می شود از زمان طراحی کمی اضافی بهره مند شده است.

به نظر می رسد تولیدکنندگان لپ تاپ فقط از شاسی قدیمی و خنک کننده برای لپ تاپ های گیمینگ جدید مبتنی بر Nvidia خود استفاده می کنند ، این بدان معناست که ما از نظر عملکرد از نظر حرارتی محدودتر می شویم زیرا سخت افزارهای جدید در طراحی های قدیمی قرار می گیرند. این سازش با GS66 است ، و شما باید کاملاً در داشتن یک لپ تاپ مخصوص بازی با کیفیت پایین سرمایه گذاری کنید تا ارزش پرداخت آن را داشته باشد. و به یاد داشته باشید که این قیمت هم با نرخ فریم و هم با اسکناس های دلاری – 2700 دلار از آنها پرداخت می شود.

اما هلا سریع است ، صفحه جدید 240Hz 1440p بسیار دلپذیر است ، و این شاسی هنوز هم جالب به نظر می رسد حتی اگر بلندتر از آن باشد که هر کسی در مورد بازی در مکان های عمومی احساس راحتی کند.

مجموعه جدید انویدیا از موضوعات Max Q نیز جامع احساس می شود و شرم آور است که احتمالاً تعداد اندکی از آنها مورد استفاده گسترده قرار خواهد گرفت زیرا تولیدکنندگان در ارائه پیام های مداوم در مورد آنها کوتاهی می کنند و کاربران لزوماً دقیقاً به کارکرد همه آنها نمی پردازند.

اما آنها کار می کنند و این آخرین بخش از لپ تاپ های بازی کاملاً بهترین چیزی است که تاکنون دیده ایم. متأسفانه ممکن است دشوارتر از همیشه باشد که دقیقاً بفهمید کدام دستگاه برای شما مناسب است.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بررسی لپ تاپ گیمینگ ام اس آی GS66 STEALTH

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *