اخیرا در کنار رقابت شدید کنسولها و عناوین انحصاری آنها، میدان رقابت جدید و بسیار بزرگی دیده میشود که بهنظر با سرعت قابل توجهی در حال گسترش است. معمولا این سرویسها را با نام سرویسهای استریمینگ میشناسیم. گوگل استدیا را میتوان یکی از پیشگامان و البته بزرگترین خانوادهی این دسته از سرویسها دانست و در ادامه قصد داریم به مواردی در رابطه با این پلتفرم بپردازیم. گاها برخی از بازیبازان این نوع از سرویس را با سرویسهای گیمینگ همانند گیمپس اشتباه میگیرند، بنابراین در بخشی از مطلب به این مسئله هم خواهیم پرداخت. بازیهای نسبتا فراوانی برای این پلتفرم تا به امروز معرفی شدند در بخشی از مطلب به این مسئله میپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.
گوگل استدیا
در ابتدا و برای اولین مورد به این مسئله اشاره خواهیم داشت که این پلتفرم دقیقا به چه صورتی کار میکند و به چه دلیلی ایجاد شده است. شرکتهای توسعهدهندهی سرویس استریمینگ که پس ازمعرفی پلتفرم استدیا تعداد آنها تقریبا افزایش بسیار زیادی داشتند با هدف ظاهری سهولت امکان تجربهی بازیها شروع به فعالیت و توسعه کردند. در این نوع از سرویس، شما فقط به یک کنترلر و یک صفحهنمایش نیاز دارید و درواقع خبری از هیچ وسیلهی اضافه یا کنسولی نیست و برای تجربه و ورود به بازیها هم نیازی به تهیهی دیسکهای فیزیکی ندارید. برای استفاده، کافی است کنترلر خود را روشن و به یک صفحه نمایش متصل نمایید. این صفحه نمایش حتی میتواند صفحه نمایش گوشی هوشمند شما نیز باشد. سپس میتوانید با خرید اشتراک مورد نظرتان، بازی موردعلاقهیتان را انتخاب و سپس به تجربهی آن بپردازید.
برای تجربهی بازیها برروی این پلتفرم الزاما باید از اینترنت استفاده کنید بنابراین سرعت و کیفیت اینترنت نقشی اساسی در کیفیت تجربهی شما از بازیها دارد. در حالت عادی و بدون تهیهی اشتراک ویژهای، بازیها با رزولوشن 1080 پخش میشوند اما با تهیهی اشتراک ویژه و همچنین برخوردار بودن از امکان اینترنت پر سرعت و با کیفیت، میتوانید بازیها را با رزولوشن 4K و همچنین امکان HDR تجربه کنید. طبق گفتهی سازندگان، درصورتی که اینترنت شما ضعیف باشد و در مجموع از امکانات حداقلی برخوردار باشید، رزولوشن پخش بازیها به 720 میرسد. نرخ پخش بازی نیز همانند رزولوشن به سرعت و کیفیت اینترنت کاملا وابسته بوده و باتوجه به نوسنات اینترنت احتمالا تغییراتی خواهد داشت اما سازندگان و شرکت گوگل تایید کردند که بازی از نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی میکند و به عبارتی اگر اینترنت با کیفیتی هم نداشته باشید، امکان تجربهی بازی را در این نرخ پخش را دارید.
براساس گزارشها و ویدئوهای منتشر شده، این پلتفرم در سه نوع مختلف برای فروش در دسترس قرار گرفته که میتوانید متناسب با بوجه و نیازتان گزینهی موردنظر را انتخاب نمایید. برخی از مدلها دارای اشتراک اولیهی رایگان برای مدت زمان سه ماه تا یک سال هستند، پس اگر قصد خرید این پلتفرم را داشتید به خوبی به این موارد توجه داشته باشید تا هزینهی پرداختی شما کاملا بهینه باشد.
بازیها
استدیا را میتوان پلتفرمی جدید و در دست توسعه دانست که هنوز هم با گذشت چند سالی از عمرش نیاز به انجام تغییرات بسیار زیادی دارد. بنابراین انتظار خاصی نمیتوان از گستردگی عناوین آن داشت اما با این حال تاکنون عناوین بسیار خوبی، هر چند کم برای پلتفرم یاد شده در دسترس قرار گرفته است. از شاخصترین عناوینی که تاکنون برای این سرویس منتشر شدند، میتوانیم به Assassin’s Creed Odyssey، Doom Eternal، Final Fantasy XV، Mortal Kombat 11 و Red Dead Redemption 2 اشاره داشته باشیم. به غیر از عناوین یاد شده، عناوین بزرگ دیگری نیز انتشارشان برای استدیا تایید شده که از شاخصترین آنها میتوان به Assassin’s Creed Valhalla، Cyberpunk 2077 و Watch Dogs: Legion اشاره داشته باشیم. باتوجه به اینکه تمامی این بازیها از کیفیت بالایی برخوردار هستند این انتظار میرود در آینده نیز شاهد عناوین بزرگ دیگری برروی استدیا باشیم.
در زیر میتوانید لیست بازیهایی را که برای پلتفرم گوگل منتشر شدهاند و یا قرار است منتشر شوند را مشاهده نمایید.
عناوینی که منتشر شدند:
- Assassin’s Creed Odyssey
- Attack on Titan 2: Final Battle
- Borderlands 3
- The Crew 2
- Darksiders Genesis
- Dragon Ball Xenoverse 2
- The Division 2
- Destiny 2: The Collection
- Doom Eternal
- Doom 64
- Farming Simulator 2019
- Final Fantasy XV
- Football Manager 2020
- Get Packed
- Ghost Recon Breakpoint
- Grid 2019
- Gylt
- Just Dance 2020
- Kine
- Metro Exodus
- Monster Energy Supercross
- Mortal Kombat 11
- NBA 2K20
- Panzer Dragoon
- PUBG
- Power Rangers: Battle for the Grid
- Rage 2
- Red Dead Redemption 2
- Rise of the Tomb Raider
- Samurai Showdown
- Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition
- Spitlings
- Stacks on Stacks
- SteamWorld Dig
- SteamWorld Dig 2
- SteamWorld Heist
- SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech
- Thumper
- Tomb Raider: Definitive Edition
- The Turing Test
- Trials Rising
- Wolfenstein: Youngblood
عناوینی که منتشر خواهند شد:
- Assassin’s Creed Valhalla
- Chorus
- Cris Tales
- Crayta
- Cyberpunk 2077
- Baldur’s Gate 3
- Destroy All Humans
- Elder Scrolls Online
- Kona
- Orcs Must Die! 3
- Windjammers 2
- Marvel’s Avengers
- Superhot Mind Control Delete
- Star Wars: Jedi Fallen Order
- FIFA
- Madden
- Watch Dogs: Legion
- Relicta
- Republique
تفاوت این سرویس با سرویسهای گیمینگ
متاسفانه زمانی که به معرفی این سرویس پرداخته میشود، بسیاری میپندارند سرویسهای استریمینگی همانند استدیا مشابه با سرویس گیمپس مایکروسافت هستند. توجه داشته باشید که اینگونه نیست. سرویسهای گیمینگ در جهت سهولت تهیهی بازیهای ویدئویی توسعه یافتهاند و عملا خدمتی وابسته به سیستمهای سختافزار محور و کنسولها هستند. هدف از ایجاد آنها خلق سیستمی است که بازیباز بتواند بدون هیچ مشکلی و با پرداخت هزینهای مناسبتر به تجربهی بازیهای ویدئویی بپردازد. اما سرویسهای استریم با هدف خلق پلتفرمی جدید برای تجربهی بازیهای ویدئویی و حذف کنسول و سختافزارهای مشابه برای تجربهی عناوین مختلف توسعهیافتهاند.
سرویسهای گیم که قطعا بهترین نوع آن گیمپس است، نعمتی بزرگ برای بازیبازان و بخصوص بازیبازان ایرانی به حساب میآیند. اما درمورد سرویسهای استریم کمی تصمیم گیری سخت است و نمیتوان نظر نهایی در رابطه با آن را مثبت دانست.
خوب یا بد؟ مسئله این است
تقریبا به پایان این مقاله رسیدیم، در نهایت و برای جمعبندی باید بگویم، شخصا با سرویسهای استریمینگ موافق نیستم. همواره در دنیای بازیهای ویدئویی تغییرات بسیار زیادی اعمال شد تا امکان تجربهی بازیها از شیوهی کلاسیک به شیوهی مدرن تغییر پیدا کند اما در حقیقت هیچکدام از این تغییرات مورد استقبال بازیبازان قرار نگرفت و همان روش کلاسیک استفاده از کنسول برای بسیاری از بازیبازان قابل قبولتر بوده است.
یکی از بزرگترین معایب سرویسهای استریمینگ نیاز آنها به اینترنت است. در بسیاری از کشورها اتصال به اینترنت و سرعت و کیفیت آن مشکلاتی دارد که قطعا بازیبازان قادر به اجرای بازیها با کیفیتهای بالا یا مناسب در این کشورها نخواهند بود. از طرفی تمامی توسعهدهندگان این سرویسها همچون گوگل و یا آمازون، ناشر هیچ عنوانی نیستند و قصد دارند از این طریق منبع درآمدی برای خود ایجاد نمایند که در بلند مدت میتواند دنیای بازیهای ویدئویی را به نابودی کامل بکشاند. این درحالی است که کمپانیهای بزرگی چون مایکروسافت ناشاران بزرگی هستند و درواقع با راهاندازی سرویسهای گیمینگ واسطهها را حذف کردند؛ بنابراین در مجموع درآمد و سود توسعهدهنده و ناشر تغییری پیدا نمیکند و صرفا بازیبازان هزینهی کمتری پرداخت میکنند.
تا به امروز که درحال نوشتن این مطلب هستیم، باید بگوییم علیرغم انتشار بازیهای بزرگ برای پلتفرم یاد شده اما باز هم تعداد عناوین رسمی منتشر شده و در دست انتشار برای آن بسیار کم هستند، پس این مسئله هم میتوان نکتهی منفی دیگری برای آن درنظر گرفت که البته به مرور زمان این مشکل برطرف میگردد.
شاید سرویسهای استریمینگ را بتوان نیاز جدید دنیای بازیهای ویدئویی دانست اما سرانجام آن هنوز مشخص نیست. باتوجه به روند کاری و هدف توسعهدهندگان این نوع از پلتفرمها مطمئنا اگر به درستی مدیریت نشوند دنیای بازیهای ویدئویی به طور کامل سقوط خواهد کرد. از طرفی این انتظار نیز میرود که این نوع سرویس نیز همانند سایر تکنولوژیهایی که برای تغییر شیوهی کلاسیک تجربهی بازیهای ویدئویی مورد استفاده قرار گرفتند، پس از گذشت مدتی شکست بخورد و بهطور کامل از دور خارج شود.
در مجموع و به عنوان کلام آخر جدای از هرگونه جهت گیری خاصی، امیدواریم تغییرات اعمال شده و رشد این سرویسها و پلتفرمها به نفع بازیبازان و ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت بازیهای ویدئویی منجر شوند تا این تجربهی خاص برای سالهای آتی زندگی ما و فرزندانمان باقی بماند. برای مطالعهی مقالات بیشتر در زمینهی سرویس گیمپس میتوانید به همین وبسایت مراجعه نمایید. همچنین نظرات خود را در رابطه با این پلتفرم جدید با ما به اشتراک بگذارید. نظر شما چیست؟ آیا این پلتفرم میتواند با موفقیت به مسیرش ادامه دهد؟ و یا دنیای بازیهای ویدئویی را با خود به ورطهی نابودی میکشاند؟
نظرات در مورد : با پلتفرم گوگل استدیا بیشتر آشنا شوید