سرفیس پرو ۸: هر آنچه که در مورد تبلت هیبریدی جدید مایکروسافت می دانیم

معمولا مایکروسافت در اکتبر هر سال سخت افزار سرفیس خود را تغییر داده و آن را تا حدی به روز می کند، اما در سال جاری این موضوع کمی متفاوت خواهد بود. برای شروع ۲۰۲۱، مایکروسافت سرفیس پلاس ۷ خود را که نسخه ای جدید تر از سرفیس ۷ می باشد و برای دانش آموزان، کارمندان و شرکت ها دستگاه هوشمندی بسیار کاربردی به حساب می رود. این مدل با اس اس دی با قابلیت جداسازی، LTE و آخرین پردازنده نسل ۱۱ اینتل به بازار عرضه شد.

با اینکه سری هفتم با یک بسته بندی همه جانبه و کامل در دسترس کاربران قرار گرفت، اما بدون شک نمی توان در عرضه نسخه هشتم پرو سرفیس تردیدی داشت. با اینکه اخبار و اطلاعاتی از طرف خود مایکروسافت منتشر نشده است، اما شایعات حاکی از این هستند که نسخه جدیدی از پرچمدار های دو در یک در راه است که خود کنجنکاوی ها و حرف و حدیث هایی را دربر خواهد داشت.

قیمت و تاریخ انتشار

متاسفانه به خاطر همه گیری ویروس کرونا مایکروسافت توانایی اجرای همایش ها و رویداد های حضوری را نداشته و باید به صورت آنلاین در بستر اینترنت از سری هشتم سرفیس پرو رونمایی کند. موردی که سال هاست در رویداد های حضوری اتفاق می افتاد و تا چند سال گذشته به شکل سنتی از سرفیس های پرو جدید در حضور تماشگران هیجان زده پرده برداری می شد. به همین روی به احتمال زیاد یک برنامه آنلاین زنده یا شاید از قبل ضبط شده را داشته باشیم که در آن کمپانی مایکروسافت از محصول دو در یک پرچمدار جدیدش صحبت کند.

متاسفانه خبری از یک تاریخ انتشار دقیق و درست و درمان نیست و در گذشته شایعات سری جدید را به ژانویه ۲۰۲۱ ارتباط داده بودند که دیدیم در نهایت در این بازه زمانی نسخه سرفیس ۷ پرو پلاس منتشر شد. طبق آخرین شایعات که توسط گزارشی از Windows Latest قوت گرفته اند، نشان می دهد که سری هشتمی در راه خواهد بود. اگر این شایعات صحت داشته باشند احتمالا در پاییز سال جاری در ماه هایی مثل اکتبر یا سپتامبر که عموما مایکروسافت رویداد های سخت افزاری خود را در آن به نمایش می گذاشت، در مورد این پرچمدار جدید صحبت هایی شود‌.

این تاخیر در معرفی و انتشار سرفیس پرو ۸ تا حد زیادی ناشی از فشار های شدید ویروس کرونا بوده که در یکی دو سال اخیر تاثیر قابل توجهی در عرضه و تقاضای محصولات کامپیوتری داشته است. همچنین مایکروسافت از طرف دیگر از اینتل نسل ۱۱ که انتظار می رفت در نسل جدید از آن استفاده شود، در سری هفتم سرفیس پرو پلاس بهره گیری کرد، پس برای سرفیس ۸ پرو باید انتظار سخت افزاری به روز تر و جدید تر را داشته باشیم.

حدس زدن قیمت به همان اندازه سخت و پیچیده نیست. اگرچه ما به طور رسمی هیچ اطلاع خاصی از برچسب قیمت گذاری سرفیس پرو ۸ نداریم، اما قادر هستیم حدس هایی را در این زمینه داشته باشیم. با توجه به نسخه های قدیمی تر که حدودا با ۸۰۰ دلار کار خود را شروع می کردند، فکر نمی کنم جهش قیمتی زیادی را پیش رو داشته باشیم. یکی از آخرین مدل های این دستگاه هوشمند که سرفیس پرو ۷ پلاس می باشد، ۹۰۰ دلار قیمت داشت و به احتمال زیاد این نسخه نیز هزینه مشابهی برای کاربران دارد.

همه این ها حدس و گمان بوده و تا زمانی که خود مایکروسافت به صورت رسمی از مدل جدید صحبت نکند هیچ قطعیتی در آن‌ ها وجود نخواهد داشت. به علاوه وسایل جانبی مثل قلم سرفیس یا صفحه کلید کاور وجود دارند که ممکن است در قیمت نهایی تاثیر گذار باشند. به طور معمول این گزینه های اضافی به صورت جداگانه با قیمت های ۹۹ دلار و ۱۲۹ دلار به فروش می رسیدند.

همانطور که گفتیم برای سرفیس پرو ۸ بهتر است همان قیمت قدیمی را در نظر گرفت و از آنجایی که عموما مدل های پرو به طبع سری قدرتمند تر و بهتری هستند نباید تصور قیمتی ارزان تر را داشته باشیم. اگر به دنبال نسخه های به صرفه تری از تبلت های مایکروسافت هستید، گزینه هایی مثل Surface Go 2 و Surface Laptop Go در بازار وجود دارند که قیمت نهایی معقول تری خواهند داشت.

طراحی شکیل اما تکراری

در طول چند نسل گذشته، طراحی مدل های مختلف سرفیس پرو چندان تفاوت هیجان انگیزی نداشته و به نحوی به طور مکرر تکرار شده اند. نمایشگر آن همیشه حاشیه ها و لبه های پر رنگ و درشت داشته و با امضای پوشش رنگی منیزیم و پایه های عقب تولید و به بازار عمومی عرضه شده است.

در نسل بعدی هر چقدر هم که نا خوشایند باشد، مایکروسافت احتمالا همین طراحی سنتی را ادامه خواهد داد. اگرچه این کمپانی الگویی برای بهبود شکل و شمایل سرفیس پرو ایکس خود دارد، تا اینجای کار به نظر نمی رسد که بخواهد تغییرات زیادی در سری هشتم سرفیس پرو ایجاد کند.

مایکروسافت در طراحی سرفیس پرو ۷ پلاس خود به جز اضافه کردن اس اس دی های قابل جابجایی و آنتن های LTE جدید، گزینه مورد نظر خاصی را تغییر نداد و انتظار نداریم که بخواهد این روند خود را برای سری هشتم سرفیس پرو عوض کند. باز هم همانطور که قبل تر اشاره کردیم هیچ چیزی را به طور قطع نمی توان بیان کرد، اما با نگاهی به شایعات و ثبت اختراع های شرکت مایکروسافت در این زمینه ممکن است بروزرسانی های بزرگ تر و گسترده تری را در آینده مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید  آموزش استفاده از تبلت به عنوان صفحه نمایش دوم برای کامپیوتر

یک حق اختراع در سال ۲۰۱۹ ثبت شده که شرح دهنده لولا های جدیدی است که بدون نیاز به پیچ و پایه از بست جلوگیری کرده و احتمالا در تکیه های سرفیس Duo از آن استفاده شده باشد. از دیگر حق اختراع های ثبت شده می توان به مواردی مثل پنل خورشیدی اشاره کرد که در داخل دستگاه تعبیه شده و عمر باتری را افزایش خواهد داد. یک مورد دیگر نیز می توان مثال زد که حق اختراع دستگاهی هوشمند را با بلندگو های داخلی شرح می دهد. اگرچه ممکن است در سری سرفیس ۸ پرو با این موارد و ویژگی ها مواجه نشویم، اما احتمالا در آینده نزدیک آن ها را در تبلت های هوشمند دیگر مایکروسافت خواهیم دید‌.

پردازنده اینتل

با سرفیس پرو ۷، سرانجام شرکت مایکروسافت مجموعه پرو تبلت های خود را با جدید ترین و بهترین پردازنده های Ice Lake اینتل به روزرسانی کرد. با این حال سرفیس پرو ۷ پلاس از سری ۱۱ پردازنده های اینتل بهره برده و احتمالا در سری هشتم نیز از مورد مشابهی استفاده خواهد کرد.

در زیر پوشش سرفیس پرو ۸، ما انتظار داریم که جدید ترین پردازنده های مرکزی نسل ۱۱ Tiger Lake اینتل را داشته باشیم. برای اولین بار از آن ها در CES ژانویه ۲۰۲۰ رونمایی شد و بعد ها در سیستم هایی مثل سرفیس پرو ۷ پلاس از آن بهره بردند. از آنجایی که از نسل ۱۲ ام پردازنده های Alder Lake دسکتاپ ها احتمالا در نیمه دوم ۲۰۲۱ در ماه هایی مثل سپتامبر پرده برداری شود، فکر نمی کنم مایکروسافت بتواند مدل جدید تری را برای تعبیه سرفیس ۸ پرو به کار بگیرد. همچنین به خاطر فشار همه گیری مشخص نیست که زمان کافی برای یک بروزرسانی موبایلی در کنار نسخه های جدید تر پاییزی تبلت ها و لپ تاپ ها وجود داشته باشد.

اگر همه این مواردی که درباره شان صحبت کردیم صحت داشته باشند، تبلت های جدید در مقایسه با سرفیس پرو ۷ از قدرت سخت افزاری و عملکرد خارق العاده ای بهره برده و تراشه های Tiger Lake اینتل عملکرد گرافیکی را دو برابر خواهند کرد. با وجود شایعاتی مثل اینکه قرار است Alder Lake بتواند توانایی سخت افزاری را تا حد قابل توجهی افزایش دهد، احتمال وقوع چنین اتفاقی را در واقعیت قوت می بخشد‌.

انتظار تاندر بولت را نداشته باشید

سرفیس پرو ۷ نسل گذشته فقط با یک تغییر عمده در فرمول سنتی خود تولید شد؛ گنجاندن USB C. خوشبختانه این تغییر جدید بسیار مورد استقبال قرار گرفت از آنجایی که بستر شارژ دستگاه از طریق کابل های یو اس بی تایپ سی را برای کاربران خود فراهم کرد. حال این سوال پیش می آید که آیا سری هشتم قرار است حرکتی مشابه را با فناوری تاندر بولت داشته باشد یا خیر؟ تاندر بولت ۴ در حال راه اندازی بر روی پلتفرم Tiger Lake اینتل بوده و قادر است پتانسیل های سرفیس پرو را تا حد دسکتاپ ها افزایش دهد.

اما متاسفانه طبق تولیدات اخیر مایکروسافت نباید چندان به دل خود صابون بزنیم. با نگاهی به رایانه های قدرتمندی مثل Surface Book 3 متوجه می شویم که خبری از تاندر بولت نیست، پس نمی توان خیلی آن را برای سرفیس پرو هشت پیش بینی کرد. اسناد داخلی نشان دهنده این موضوع هستند که مایکروسافت تکنولوژی تاندر بولت را یک نگرانی امنیتی می داند، اما این شرکت همچنان اظهارات خاصی در این باره نکرده است.

اگر سرفیس پرو ۸ با Tiger Lake به روز شود، به احتمال زیاد فناوری پورت آن به USB4 تغییر خواهد کرد. آخرین نسخه از پورت های یو اس بی تا حدی از تکنولوژی تاندر بولت الهام گرفته و اجازه انتقال داده، نمایشگر و حتی ارسال پاور را توسط یک درگاه USB C فراهم می سازد. اگرچه از لحاظ توانایی به قدرت تاندر بولت چهار نمی رسد، اما در مقیاس کلی یک قدم رو به جلو خواهد بود.

صفحه کلید و قلم سرفیس

طبق سنت های گذشته همیشه سر و کله صفحه کلید های Type Cover پیدا شده که گهگاهی با رنگ های جدید به بازار عرضه می شود. اتصال آن نیز توسط یک اتصال اختصاصی Pogo که در دستگاه های هوشمند پرو تعبیه شده انجام می پذیرد‌. یک عنصر اصلی در خط تولید سری های مختلف سرفیس پرو که باز هم ممکن است با الهامتی از Surface Pro X دوباره در Surface Pro 8 مشاهده شوند.

سرفیس پرو ایکس یک قلم باریک را وارد این ترکیب تبلت های مایکروسافت کرد. این قلم به قدری باریک و نازک است که به راحتی قادر است در شکاف صفحه کلید Type Cover طراحی شده در سرفیس پرو ایکس جای بگیرد. توانایی شارژ شدن در این جایگاه را داشته و با جمع کردن قسمت بالای پیوست مغناطیسی صفحه کلید از چشم ها پنهان خواهد شد‌. این قلم باریک شاید به راحتی نسخه های اصلی سرفیس نباشد، اما روش بصری خوبی را برای ذخیره آن بدون افزودن محفظه اضافی در بسته کلی ارائه می کند.

هر چه که باشد، فعلا جز صبر کردن کار دیگری از دست ما بر نخواهد آمد. باید منتظر مانده تا ببینیم سرفیس پرو ۸ تا چه حدی قرار است از سرفیس پرو ایکس الهام گرفته یا شاید هم مایکروسافت بخواهد با دستکاری فرمول قدیمی اش طراحی های جدید و به روز تری برای سری پیش رو در نظر بگیرد‌.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : سرفیس پرو ۸: هر آنچه که در مورد تبلت هیبریدی جدید مایکروسافت می دانیم

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *