پلی استیشن 4 پرو در برابر پلی استیشن 5 سونی

PS5 لیگ برتر از خواهر و برادر کوچکتر خود است ، اما این به این معنی نیست که کنسول مناسبی برای همه است. PS4 Pro هنوز هم می تواند تجربه های چشمگیر بازی را با هزینه (احتمالا) ارزان تر ارائه دهد. با این حال، اگر شما بهترین های بهترین را می خواهید و همیشه با شروع نسل جدید کنسول ، آن را ارتقا می دهید ، PS5 مناسب شماست.

چه تفاوتی با یکدیگر دارند

تفاوت های PS5 و PS4 Pro بسیار بیشتر از مواد آرایشی است. سونی اطمینان حاصل کرد که PS5 دارای معماری کاملاً جدیدی برای مطابقت با استانداردهای امروز است. بازیکنان فقط انتظار بهترین ها را دارند. بنابراین ، برخی از بازی ها به PS5 می آیند که به دلیل قدرت و سرعتی که برای انجام آن لازم است ، نمی توانند با PS4 Pro اجرا شوند.

 

قیمت$499 MSRP$399 MSRP
گرافیک10.28 TFLOPS, 36 CUs @ 2.23 GHz Custom RDNA 24.2 TFLOPS, AMD Radeon
پردازنده8x Cores @ 3.5GHz Custom Zen 28x cores @ 2.16 GHz Custom Jaguar
حافظه رم16GB GDDR68GB GDDR5
پهنای باند حافظه448GB/s176GB/s
حافظه ذخیره سازی825GB SSD1TB HDD
کنترلرDualSenseDualShock 4
Backward compatibilityYesNo
PSVR supportYesYes
درایو4K UHD Blu-Ray drive1080p HD Blu-Ray drive
وزن9.9 lbs7.3 lbs
ابعاد15.3in x 4.1in x 10.2in12.9in x 2.2in x 11.6in

 

معنی این ویژگی ها برای شما چیست

اگر بعضی از این اصطلاحات را نمی فهمید یا اینکه چگونه آنها بر تجربه بازی شما تأثیر می گذارند ، به شما کمک می کنیم معنی و اهمیت آنها را بشکنید.

 

پردازنده و گرافیک

CPU (واحد پردازش مرکزی) و GPU (واحد پردازش گرافیک) به طور همزمان کار می کنند تا بهترین بازی هایی را که همه ما دوست داریم بازی کنیم ارائه دهیم. می توانید آنها را مغز کنسول بدانید و قدرت و عملکرد آن را تعیین کنید. پردازنده گرافیکی هر تصویری را که روی صفحه مشاهده می کنید ایجاد و ارائه می دهد و پردازنده برای محکم نگه داشتن همه چیز محاسبات بی شماری را انجام می دهد. تعداد بزرگتر از این نظر خوب است زیرا بدان معنی است که می تواند اطلاعات را سریعتر و با اطمینان تر پردازش کند.

مشخصات PS5 باید گلوگاه های موجود در نسل های قبلی را از بین ببرد و راه های جدیدی را برای توسعه دهندگان ایجاد کند تا بازی هایی با سیستم های گیم پلی پیچیده تر ایجاد کنند. این قدرت افزوده همچنین باید به PS5 امکان ارائه بازی ها با رزولوشن 8K و 120FPS را بدهد ، البته لزوماً همزمان نیست. برای مقایسه ، PS4 Pro می تواند 4K در 60FPS داشته باشد ، اما این کار به ندرت انجام می شود و معمولاً با تکنیک های ارتقا یا رزولوشن پویا انجام می شود. PS5 باید بتواند این هدف را با ثبات بیشتری دنبال کند.

 

حافظه رم و ذخیره سازی

حافظه حکم می کند که در هر زمان داده مورد استفاده قرار گیرد و ذخیره شود. PS5 از 16 گیگابایت RAM GDDR6 (حافظه دسترسی تصادفی) استفاده می کند ، ظرفیت و پهنای باند بسیار بیشتر از RAM موجود در PS4 Pro. همه آنچه که روی صفحه مشاهده می کنید داده هایی است که برای بارگیری بازی شما باید از آنها بارگیری شود. هرچه حافظه رم شما بهتر باشد ، کارآمدتر این کار را انجام می دهد.

PS5 برای ذخیره سازی خود از درایو حالت جامد (SDD) برخلاف HDD (درایو دیسک سخت) PS4 Pro استفاده می کند. این مهم است زیرا SSD امکان خواندن اطلاعات بیشتر را با سرعت بیشتری فراهم می کند. SSD فاقد قطعات متحرک است و داده ها روی تراشه های حافظه فلش ذخیره می شوند. HDD ها از قطعات مکانیکی متحرک برای خواندن / نوشتن اطلاعات استفاده می کنند ، بنابراین روند را کندتر می کنند. جایی که PS4 می تواند 1 گیگابایت داده را در 20 ثانیه بارگیری کند ، PS5 می تواند 2 گیگابایت را در 0.27 ثانیه بارگیری کند (در شرایط عالی).

وقتی همه آنچه را که روی صفحه می بینید باید با سرعت رعد و برق ارائه شود ، SSD می خواهید. این امر همچنین باعث کاهش چشمگیر زمان بارگذاری ، باز شدن بافت و تأخیر می شود. با این حال ، تاثیری بر نرخ فریم یا وضوح تصویر ندارد.

نصب بازی نیز باید در PS5 کمی متفاوت عمل کند. مارک سرنی معمار پلی استیشن گفت که بازی های PS5 را می توان در بلوک های قابل تنظیم بارگیری کرد. وی گفت: “به جای اینكه بازیها را مانند یك داده بزرگ در نظر بگیریم ، ما اجازه دسترسی دقیق به داده ها را می دهیم.” این بدان معناست که بازیکنان می توانند قسمتهایی از یک بازی را مانند مبارزات چندنفره و تک نفره آن به طور جداگانه بارگیری کنند. اگر اتفاقاً مبارزات تک نفره یک بازی را شکست دادید ، می توانید در حالی که هنوز چند نفره آن را نصب نگه دارید ، آن را حذف نصب کنید.

پشتیبانی از PSVR

PS4 Pro و PS5 هر دو از PSVR پشتیبانی می کنند. جزئیات جزئیات سونی در مورد شکل PSVR در PS5 به جز بیان اینکه هدست های PSVR فعلی روی آن کار می کنند ، جزئیات کمی دارند. این شرکت در حال برنامه ریزی برای هدست PSVR 2 است که در جاده ای قرار دارد ، اما با PS5 عرضه نخواهد شد.

با PS5 ارسال نخواهد شد. Dominic Mallinson رئیس جهانی تحقیق و توسعه PlayStation اظهار داشت که دوست دارد PSVR در PS5 از ردیابی چشم پشتیبانی کند و کاملاً بی سیم باشد. وی همچنین گفت که انتظار دارد وضوح تصویر “در مجموعه بعدی محصولات VR تقریباً دو برابر شود” با افزایش دید در 120 درجه. کنترل کننده باید یک تعمیر اساسی نیز انجام دهد.

برای کسانی که با ردیابی چشم آشنایی ندارند ، این یک فن آوری حسگر است که می تواند مکان متمرکز نگاه فرد را ردیابی کند. این بدان معناست که دستگاه می تواند موقعیت و حرکت چشم شما را نسبت به سر و صفحه ردیابی کند ، در حالت ایده آل خستگی چشم را کاهش می دهد و عملکرد و غوطه وری را بهبود می بخشد.

 

دوالسنس و دوالشاک 4

کنترلر DualSense تقریباً از هر لحاظ در مقایسه با DualShock 4 یک ارتقا major اساسی محسوب می شود. در حالی که طرح تقارن خطی متقارن خود را حفظ می کند ، آنچه در زیر آن قرار دارد بسیار مهمتر است. کنترلر PS5 DualSense اکنون از بازخورد لمسی و محرک های سازگار پشتیبانی می کند ، به بازیکنان این امکان را می دهد که در عملکردهایی که انجام می دهند ، مانند کشیدن رشته کمان ، احساس تنش کنند.

بیشتر بخوانید  بررسی ایستگاه شارژر کنترلر دوالسنس پلی استیشن 5

سونی خود می گوید:

اول ، ما در حال اتخاذ بازخورد لمسی هستیم تا جایگزین فناوری “rumble” (کنترل کردن) که از نسل 5 کنسول در کنترل کننده ها شده است ، شویم. با haptics ، شما واقعاً طیف وسیعی از بازخورد را احساس می کنید ، بنابراین برخورد با دیوار در اتومبیل مسابقه بسیار متفاوت از ساخت یک تکل در زمین فوتبال است. حتی هنگام عبور از میان مزارع چمن و یا غوطه ور شدن در میان گل و لای می توانید حس متنوعی از بافت ها را جلب کنید.

نوآوری دوم چیزی است که ما آن را محرکهای سازگار می نامیم ، که در دکمه های ماشه (L2 / R2) گنجانیده شده است. توسعه دهندگان می توانند مقاومت محرک ها را طوری برنامه ریزی کنند که احساس لمسی کشیدن تیر و کمان یا شتاب دادن به یک وسیله نقلیه آفرود از طریق زمین های سنگلاخ را احساس کنید. در ترکیب با لغت نامه ها ، این می تواند تجربه ای قدرتمند ایجاد کند که اقدامات مختلف را بهتر شبیه سازی کند. سازندگان بازی ها شروع به دریافت نسخه های اولیه کنترلر جدید کرده اند و ما نمی توانیم صبر کنیم تا ببینیم تخیل آنها با این ویژگی های جدیدی که در اختیار دارند به کجا می رود.

تمرکز بزرگ سونی در نسل بعدی غوطه وری است. همه چیز در مورد DualSense به منظور غرق شدن در تجربه گیم پلی شما مانند هرگز قبلی است. DualShock 4 مطمئناً توانایی یکسانی نداشت. علاوه بر این ویژگی های اصلی ، DualSense به شارژ USB-C ، میکروفون داخلی و دکمه ایجاد و نوار چراغ بهبود یافته نیز مجهز شده است. همچنین دکمه های صورت به نظر می رسد لمس آنها بسیار بیشتر از موارد موجود در DualShock 4 است. به طور کلی ، DualSense از طراحی زیبایی برخوردار است که با برخی از فناوری های بسیار چشمگیر جفت می شود.

 

بازی های انحصاری

بسیاری از بازی های طرف اول سونی ، مانند Spider-Man: Miles Morales و Horizon Forbidden West، هم در PS4 و هم در PS5 منتشر می شوند. اما در مورد همه آنها اینگونه نیست. بازی هایی فقط در سخت افزار نسل بعدی مانند PlayStation 5 در دسترس خواهند بود.

بازی هایی مانند Godfall ، Demon’s Souls ، Deathloop و موارد دیگر برای PS4 یا PS4 Pro عرضه نمی شوند. در سال های آینده ، انتظار می رود پشتیبانی PS4 به آرامی از بین برود زیرا توسعه دهندگان کاملاً بر PS5 و Xbox Series X / S تمرکز می کنند.

PlayStation Plus Collection

سونی همچنین مجموعه پلی استیشن پلاس را با PS5 معرفی کرد. این مزیت جدیدی برای اعضای PlayStation Plus خواهد بود که به آنها امکان دسترسی به تعداد مشخصی از بازدیدهای PlayStation 4 را می دهد. 18 بازی اعلام شده برای مجموعه پلی استیشن تاکنون شامل موارد زیر است:

  • Batman Arkham Knight
  • Battlefield 1
  • Bloodborne
  • Days Gone
  • Detroit: Become Human
  • Fallout 4
  • Final Fantasy 15
  • God of War
  • Infamous: Second Son
  • Monster Hunter World
  • Mortal Kombat X
  • Persona 5
  • Ratchet & Clank
  • The Last Guardian
  • The Last of Us: Remastered
  • Uncharted 4
  • Until Dawn
  • Resident Evil 7

 

رابط کاربری

رابط کاربری در PS5 بسیار پویاتر از آن است که در PS4 یافت می شود. اگرچه تم (حداقل در زمان راه اندازی) ندارد ، پس زمینه بسته به اینکه کدام بازی را در صفحه اصلی برجسته می کنید تغییر می کند. به عنوان مثال، اگر Spider-Man: Miles Morales را بالا بکشید ، پس زمینه ای از مایلز با لباس نمادین او ظاهر می شود.

چند تغییر قابل توجه شامل طراحی مجدد مرکز کنترل و افزودن کارتهای فعالیت و راهنمای بازی است. کارتهای فعالیت با باز شدن مرکز کنترل اکنون ظاهر می شوند و اینها به شما امکان می دهد مراحل یا لحظات خاصی را در بازی انتخاب کنید که می خواهید مستقیماً در آنها بازی کنید. Game Help یک مزیت جدید عضو PlayStation Plus است که نکات و راهنمایی هایی برای اهداف خاص در بازی های پشتیبانی کننده آن ارائه می دهد.

 

Backward compatibility

سازگاری به عقب روشی است که بازی های قدیمی از طریق سخت افزار جدیدتر اجرا می شوند. اکثریت قریب به اتفاق کتابخانه PS4 – حدود 4000 بازی – در PS5 قابل پخش است. بسیاری از این بازی ها همچنین از PS5 Game Boost بهره مند می شوند و عملکرد و نرخ فریم آنها را بهبود می بخشند.

PS4 ، از جمله Pro ، هیچ نوع سازگاری عقب مانده ای ندارد که بتوان از آن صحبت کرد. اگر می خواهید بازی های قدیمی PS3 یا PS2 را که متعلق به خودتان هستید بازی کنید ، در صورت حمل و نقل مجدد ، باید آنها را دوباره خریداری کنید.

 

اختلاف دو کنسول پلی استیشن 5

سونی در طی این سال ها چند PS4 متفاوت، مانند PS4 Slim و PS4 Pro – منتشر کرده است، اما این شرکت با عرضه اولیه تنها یک مورد از آن را ارسال کرده است. قرار است با PS5 تغییر کند. سونی از نسخه دیجیتال PS5 رونمایی کرد که علاوه بر PS5 معمولی ، درایو دیسک را نیز رها می کند.

جیم رایان ، مدیرعامل سونی ، به غیر از درایو دیسک در نسخه دیجیتال PS5 ، می گوید که هر دو کنسول یکسان هستند. همانطور که دیدید ، تفاوت کمی در فرم فرم دو کنسول وجود دارد. من مطمئن هستم که شما نیز مشاهده کردید، زیبایی اساسی طراحی بین آنها سازگار است. بنابراین این واقعیت وجود دارد که نسخه دیجیتال درایو دیسک ندارد. همین به غیر از این ، آنها محصولات یکسانی هستند.

پی اس 5 با قیمت 499 و پی اس 5 آل دیجیتال با قیمت 399 دلار عرضه می شود.

نکته پایانی

شکی نیست که بین این دو کنسول ، PS5 تقریباً از هر نظر برتر است. با داشتن فناوری بسیار پیشرفته تر و توانایی انجام بازی های قدیمی PS4 ، این یک انتخاب آسان است. تا زمانی که قیمت PS4 Pro به شدت کاهش پیدا نکند ، من به کسی که به دنبال یک کنسول جدید است توصیه می کنم حداقل نسخه PS5 Digital Edition را تهیه کند. این هزینه دقیقاً به اندازه PS4 Pro معمول است و سیستم بهتری دریافت می کنید.

 

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پلی استیشن 4 پرو در برابر پلی استیشن 5 سونی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *