ساعتی هوشمندی به نزدیکی فوق‌العاده بودن: نقد و بررسی اپل‌واچ ۵

به سختی می‌توانستید در نسخه ۴‌ام این ساعت هوشمند ضعف و عیب خاصی را پیدا کنید، تقریبا هر چه که از یک ساعت دیجیتالی انتظار داشتید را برایتان فراهم می‌کرد، زیبایی، باتری مناسب، طراحی خوب و …. حال شرکت کوپرتینویی با نسخه جدید ساعت‌های اپل قصد دارد که محصول خود را بهبود بخشیده و امکانات جدید به آن بیافزاید. سوال اینجاست که آیا این کمپانی قادر خواهد بود خریداران سری ۴‌ام را مجاب به تهیه سری جدید کرده و توجه طیف تازه‌ای از بازار را به خود جلب کند یا خیر؟

  • همان طراحی نمادین همیشگی

اگر بخواهیم از نظر طراحی و شکل و شمایل ساعت هوشمند سری ۵ اپل را با نسخه ۴‌ام مقایسه کنیم، متوجه تغییرات خاصی نخواهیم شد. یا اگر دقیق‌تر بخواهم متوجه نبود این تنوع بشوید، بهتر است که بگوئیم که از لحاظ ظاهری هیچ تغییری با سری پیش نداشته و عینا همان دیزاین گذشته را با خود به همراه دارد. کیس آن در دو اندازه ۴۴ میلی‌متری و ۴۰ میلی‌متری به بازار عرضه می‌شود تا کسانی که دستان ظریف‌تری دارند نیز قادر باشند این محصول را خریداری کنند. کیسی جمع و جور و خوش‌شکل داشته و فقط ۳۶ گرم وزن دارد. به سختی زیر لباس‌های آستین بلند خودی نشان می‌دهد و حالت منحنی کاملا ارگونومیک می‌باشد.

واضح است که این کمپانی از درس‌های گذشته خود سود برده و با اضافه کردن شکل منحنی، ساعت اپل را خوش‌دست‌تر و زیباتر از قبل کرده است.

این طراحی در اپل‌واچ ۴، با اضافه کردن نمایشگر بدون بزرگ‌تر شدن بدنه نکته مثبت مهمی به شمار می‌رفت، زیرا مدت‌ها بود که طرفداران ساعت‌های اپل منتظر چنین دیزاین‌های شکیل و مناسبی بودند و اپل‌واچ ۴، آن چیزی که می‌خواستند را برایشان به ارمغان آورد، خوش‌دستی و ظرافت در کنار زیبایی و عملکرد بهتر. این طراحی نمادین آنقدر بی‌نقص هست که بتوان از نبود یک اپل‌واچ دایره‌ای شکل چشم‌پوشی کرد و به خودی‌خود خواسته‌های خریداران را برآورده می‌کند.

حال نوبت به کیفیت ساخت و نحوه ارائه آن رسیده است، تا ببینیم اپل‌واچ ۵ چگونه توانسته است نسل جدید خود را به نمایش بگذارد.

طبق معمول همیشه این ساعت هوشمند درون یک جعبه کشیده قرار گرفته و از کیس ساعت در کیفی نرم و کوچک در برابر ضربات محافظت می‌شود. بند آن جدا بوده و اگر نسخه ورزشی را تهیه کرده باشید با دو سایز متوسط  و بزرگ در دسترس شما می‌باشد. کیس اپل‌واچ ۵ با اینکه ظریف بوده اما از دوام خوبی برخوردار است، و حتی در مدل آلومینیومی که ارزان‌ترین می‌باشد، کیفیت بالایی خواهد داشت. کیس خاکستری مات فضایی در کنار بند سفید ورزشی  وجهه زیبایی داشته و در کنار ساده بودن، بسیار شیک و با‌کلاس به نظر می‌رسد. به صورت کلی می‌توان شیوه ارائه اپل‌واچ ۵ را با یک گوشی هوشمند پرچمدار مقایسه کرد که هنگام تهیه آن قطعا متوجه پرمیوم و درجه یک بودن آن خواهید شد.

با این اوصاف شکل و شمایل و طراحی اپل‌واچ ۵ دست‌نخورده باقی مانده، به این دلیل که اپل‌واچ ۴ از این نظر هیچ کمبودی نداشته و به بهترین وجه به بازار ارائه شده بود‌.‌ اپل به قول معروف فرمول سری که درد نمی‌کند را چرا ببندیم در تمرکز کار خود قرار داد و محصول بی‌نقصش را همانطور که بود نگه داشت.

یک جورهایی می‌توان گفت که واقعا نیازی به خرید نسخه‌های تیتانیومی یا فولاد ضد زنگ اپل‌واچ ۵ ندارید، با اینکه از نظر مقاومت کمی سر‌سخت‌تر و پردوام‌تر هستند اما طراحی تقریبا مشابهی داشته و از نگاه روزمره تفاوتشان اصلا به چشم نمی‌آید. اگر این این ویژگی‌ها خیلی برایتان الزامی نیست و پافشاری خاصی بر روی این مورد ندارید، بهتر است که اپل‌واچ سری ۵ را با دیزاین آلومینیومی خریداری کنید. بدون از دست دادن امکانی کلیدی، بخشی از بودجه‌تان نیز برایتان باقی می‌ماند.

در واقع جای خورده گرفتن به نبود تنوع در طراحی و دیزاین اپل‌واچ ۵ وجود ندارد، زیرا نقصی در آن دیده نمی‌شود. یک ساعت هوشمند کامل که از اینجا به بعد فقط با پیشرفت تکنولوژی می‌توان زمینه‌ای برای تغییرات در دیزاین آن فراهم کرد. شاید در سری‌های جدید این کمپانی بتواند وابسته به امکانات فراهم شده، لبه‌های کوچک‌تر و کیس ظریف‌تری را برنامه‌ریزی کند. اما تا به اینجای کار اپل‌واچ ۵، متناسب با سلیقه طرفداران خود تولید شده و آنچنان هم نیازی به تنوع ندارد.

  • نمایشگر همیشه روشن

اینجاست که تفاوت بزرگ اپل‌واچ ۵ با سری ۴ام به چشم می‌آید، نمایشگر همیشه روشن. احتمالا این قابلیت را در گوشی‌های هوشمند خود دیده باشید که توسط آن نمایشگر دستگاه مورد نظر همیشه روشن مانده و به صورت مداوم ساعت را نمایش می‌دهد. اگرچه برای یک ساعت هوشمند عجیب به نظر می‌رسد، اما تا به این روز در سری‌های گذشته چنین قابلیتی وجود نداشت. درست است، اپل‌واچ با سنسور‌هایی که دارد خیلی سریع با تکان دادن مچ دست روشن می‌شود، اما هرچقدر هم ساده، وجود این گزینه شاید برای بسیاری حائز اهمیت باشد. بالاخره بحث ساعت است و یک ساعت چه کار مهم‌تری نسبت به نشان دادن زمان دارد؟

به لطف نمایشگر همیشه روشن، اگر در حال شنا زدن و فعالیت‌های درگیرکننده هستید، به‌راحتی قادر خواهید بود ردیاب تناسب اندام اپل‌واچ ۵ را رصد کنید. در صورتی که قبلا باید لحظه‌ای فعالیت خود را متوقف کرده و پس از چک کردن صفحه‌نمایش دوباره کارتان را ادامه دهید که پروسه چندان لذت‌بخشی محسوب نمی‌شد.

یک شکل مناسب برای ساعت خود انتخاب کرده تا همیشه بتوانید بدون تکان دادن مچ دستتان به اطلاعات زمانی دسترسی داشته باشید. البته واضح است که با روشن بودن بدون توقف نمایشگر، باتری‌های سری‌های پیشین دیگر جواب‌گوی اپل‌واچ ۵ نخواهند بود. اینجاست که سازندگان باید دست به تغییراتی زده و باتری قوی‌تری برای محصول جدید خود طراحی کنند، که اپل قطعا از آن چشم‌پوشی نکرده است.

بیشتر بخوانید  مشخصات فنی اپل آیپد 10.2

در بخش بروزرسانی، شکل ساعت‌های جدیدی نیز اضافه شده‌اند که هرکدام به‌صورت جداگانه قابلیت شخصی‌سازی داشته و باب سلیقه شما تنظیم می‌شوند. همچنین در کنار این‌ها چند فناوری و نرم‌افزار تازه را می‌بینیم که نگاهی به آن‌ها خواهیم انداخت.

به عنوان مثال نرم‌افزار صدا یا نویز، ادامه تعهدات اپل به بخش سلامت را نشان می‌دهد. موقعی که در معرض محیطی پر سروصدا هستید، از میزان خطر نویزهای ناشی شما را آگاه کرده و میزان خطرات را برایتان نمایش خواهد داد. مثلا در یک فروشگاه شلوغ حدود ۷۴ دسیبل را اندازه‌گیری کرد و اگر این میزان به ۱۰۰ دسیبل برسد، به شما هشدار می‌دهد. با اینکه این نرم‌افزار خیلی هم هیجان‌انگیز و مفید نیست اما سطح آگاهی خوبی را در مورد محیط اطرافتان فراهم می‌کند.

واچ‌اواس که نرم‌افزار سری‌های ساعت هوشمند اپل می‌باشد، در نسخه ششم خود با اپل‌واچ ۵ بسیار سازگار بوده و عملکردی خوب ارائه می‌کند. فراگیری آن ساده است، سرعت بالایی دارد و به راحتی جزو بهترین نرم‌افزارهای بروز به حساب می‌رود. تاچ دیجیتال برای بزرگنمایی، بازخورد لمسی و … هنگام استفاده بسیار لذت‌بخش هستند و همه چیز منسجم و هوشمندانه تعبیه شده است. هر چند که مشکلات و نقاط ضعفی در نرم‌افزار آن دیده می‌شود. وقتی صفحه ساعت روی اعلان یا برنامه‌ای مثل قطب‌نما وارد حالت استراحت می‌شود، پس زمینه تار شده و وجه خیلی قشنگی ندارد. روشن کردن ساعت و انجام اولین کار کمی شکیبایی طلب کرده به این دلیل که برای شروع، اپل‌واچ ۵ از نظر نرم‌افزاری به چند ثانیه زمان نیاز دارد. تنها موقعی که کمی تاخیر در فعالیت‌های کلی ساعت وجود دارد، همین جاست.

جدا از این ایراداتی که خیلی تاثیرگذار نیستند، اپل‌واچ۵ وظایف خود را با بالاترین سرعت و بهترین‌ کیفیت انجام می‌دهد. فعالسازی و متصل کردن آن به آیفونتان به‌سادگی انجام گرفته و فرآیند راه‌اندازه ساده و روانی دارد.

  • ردیابی تناسب اندام و سلامتی

تا جایی که از یک ردیاب تناسب اندام در یک ساعت هوشمند انتظار می‌رود، اپل‌واچ ۵ کم و کاستی نداشته و آنطور که باید قدم‌ها، کالری‌ها‌، حرکات، داده‌های VO2 Max، ساعت‌هایی که ایستاده گذراندید و میزان فعالیت ورزشیتان در زمینه‌های مختلف مثل شنا یا دوچرخه‌سواری را به دقت اندازه‌گیری کرده و اطلاعات لازمه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

این گزینه‌ها تقریبا در اکثر ساعت‌های هوشمند مشابه هستند، اما آن چیز که اپل را مجزا می‌کند، تصویر جامعی می‌باشد که در گذر زمان از سلامتی شما برایتان ترسیم کرده و با پیگیری بالا و پایین‌ها جان انسان‌ها را نجات داده است. هرچه بیشتر اپل‌واچ را دور مچ‌هایتان ببندید، اطلاعات کامل‌تری جمع‌آوری شده و روزی به کارتان می‌آیند.

برخلاف شایعات اپل‌واچ ۵ هنوز هم از قابلیت ردیابی خواب پشتیبانی نمی‌کند، وابسته به میزان اهمیت این موضوع برای شما، ممکن است نقطه نظر متفاوتی نسبت به آن داشته باشید اما فکر نمی‌کنم کسی بخواهد به خاطر کمبود این گزینه محصول دیگری را انتخاب‌ کند. اگرچه از طریق نرم‌افزارهای مشابهی چنین امکانی برایتان فراهم می‌شود، اما مشکل اینجاست که باید در طول خواب اپل‌واچ خود را دور دستتان ببندید.

به طور کلی در حیطه سلامت و تناسب اندام همه چیز به سادگی در دسترس بوده و فضای کاربری بسیار ساده و سریع عمل می‌کند.

  • باتری و عملکرد

همانطور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، نمایشگر همیشه روشن لطمه‌ای به عملکرد اپل‌واچ ۵ وارد نکرده و حدودا یک روز و نیم به فعالیت خود بدون نیاز به شارژ ادامه می‌دهد.

واضح است که استفاده روزانه شما مشخص کننده میزان مصرف باتری خواهد بود و شارژ کردن روزانه ساعت هوشمند امر تعحب ‌آوری نیست، اما متاسفانه در سری ۵ام ظرفیت شارژ اپل‌واچ آنقدر توسعه نیافته است که بتوانید دو روز کامل از امکانات آن به صورت معمول بهره ببرید.

با اینکه نسخه‌های اولیه اپل‌واچ بهترین عملکرد را نداشتند، سری ۵ام به ادعاهای خود پایبند بوده و اگر تحت شرایط فوق‌العاده سنگینی قرار نگیرد، به خوبی به وظایف خود عمل می‌کند.

  • قیمت و دسترسی

قیمت اپل‌واچ سری ۵ در اندازه‌های مختلف به شرح ذیل می‌باشد:

۴۰۰ دلار با بدنه آلومینومی برای کیس ۴۲ میلی‌متری و ۴۳۰ دلار برای کیس ۴۴ میلی‌متری.

۵۰۰ دلار برای ۴۲ میلیمتری با قابلیت سلولار و جی‌پی‌اس و ۵۳۰ دلار برای ۴۴ میلی‌متری.

نسخه فولادی ضد زنگ از ۷۰۰ دلار شروع شده و مدل تیتانیومی، سرامیکی و هرمس به ترتیب ۸۰۰ دلار، ۱۳۰۰ دلار و ۱۲۵۰ دلار قیمت گذاری شده‌اند.

  • نتیجه‌گیری

با اینکه اپل‌واچ ۵ به عنوان یک ساعت هوشمند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و در بازار رقابت با دیگر برند‌ها حرف‌هایی برای گفتن دارد، در مقیاس با نسخه قبلی خود، اپل‌واچ ۴ امکانات کلیدی جدید و خاصی ارائه نمی‌کند. به همین روی برای دارندگان نسل گذشته این محصول آیتم هیجان‌انگیزی نخواهد بود.

اما از طرف دیگر اگر از برند اپل و محصولات آن استقبال کرده و به دنبال ساعت هوشمندی کامل می‌گردید، اپل‌واچ ۵ سه چهار سالی شما را پشتیبانی می‌کند و حتمی آن را در گزینه‌هایتان مد نظر داشته باشید.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ساعتی هوشمندی به نزدیکی فوق‌العاده بودن: نقد و بررسی اپل‌واچ ۵

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *