نقش چربی های اشباع شده در بیماری های قلبی و راهکارهای پیشگیری

چربی های اشباع شده

مقاله ای جدید که نقش چربی های اشباع شده در بیماری های قلبی را انکار می کند باعث اختلاف و عصبانیت کارشناسان تغذیه شده است.  این مقالات اظهار داشتند این باور که چربی های اشباع شده شریان ها را منهدم کرده و منجر به بیماری های قلبی میشود کاملا نادرست و اشتباه است!

پزشکان بخاطر تاثیر چربی های اشباع شده بر کلسترول خون و تولید مواد مومی مانند در رگها  پرهیز از مصرف این روغن ها را توصیه کرده اند. همه کلسترول ها مثل هم نیستند اما بین چربی لیپوپروتئین با چگالی بالا تفاوت هایی وجود دارد.

توصیه اصلی این گونه است : اگر در رژیم غذایی خود چربی اشباع شده زیادی مصرف می کنید و غذاهای مورد استفاده شما معمولا غذاهای چرب، کیک، چیپس،غذاهای فرآوری شده که دارای کلسترول LDL هستند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در شما بسیار بالاست.

اما مقاله ای که به تازگی انتشار یافته  و بحث داغی را درباره مصرف چربی های اشباع شده به راه انداخته است میگوید باید تمام این توصیه ها را فراموش کنیم و به جای آن بر خوردن غذای های واقعی تمرکز و تمرین کنیم.

تیم سه نفره از متخصین قلب و عروق در آخرین شماره مجله پزشکی ورزشی بریتانیا می نویسند:

“دهه ها بر کاهش کلسترول پلاسما تاکید شده است، هرچند که کاهش کلسترول یک هدف است اما نباید با بازاری برای مصرف غذاهای کم چرب یا داروها اشتباه گرفته شود”.

نویسنده اصلی مقاله آسم،مال هوترا، متخصص قلب انگلیس بریتانیا، که از پیشروان رژیم های چربی بالاست، می باشد. مال هوترا مقالات دیگری را نیز منتشر کرده که توصیه های تغذیه ای سایر سازمان های بهداشتی را نقض می کند.

سال گذشته مقاله ای با این محتوا چاپ کرد:

 با خوردن چربی لاغر شوید. از چربی نترسید چربی دوست شماست و زمانش رسیده که به غذاهایتان باز گردد

در حال حاضر در آخرین مقاله اش بار دیگر این پیام را ادامه می دهد، “با بررسی منظم سیستماتیک و متا آنالیز مشاهدات نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین مصرف چربی اشباع شده و بیماری های قلبی وجود ندارد”.

اما لازم به ذکر است که مطالعات مشاهداتی واقعا معتبر ترین نوع شواهد نیستند، این مطالعات علیت را تعیین نمی کنند بلکه از تعصبات و علایق شخصی پیروی میکنند. تحقیقات بسیار زیادی در زمینه چربی و قلب و رژیم غذایی وجود دارد که میتوان به راحتی آنها را بررسی کرد ومطالعاتی را انتخاب کرد که از نتیجه گیری خاص خود حمایت می کنند.

شواهد جامعی از آزمایشات بالینی وجود دارد که نشان می دهد کاهش چربی های اشباع شده در رژیم غذایی، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی، مانند بیماری قلبی و سکته مغزی می شود. رژیم دریایی و ورزش روزانه می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

متخصصان توصیه می کنند که بهترین تغییری که میتوان در  شیوه زندگی ایجادکرد، ورزش منظم و رژیم غذایی مدیترانه ای است (از منابع چربی سالم مانند روغن زیتون، آجیل و ماهی های روغنی)

بر اساس نظرات پزشکان و متخصصان این مقاله جدید بیشتر احتمال دارد مردم را به غلط راهنمایی کرده تا به درک تحولات و تحقیقات بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقش چربی های اشباع شده در بیماری های قلبی و راهکارهای پیشگیری

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *