آشنایی با مزایا و معایب رشته‌ی عکاسی

آشنایی با مزایا و معایب رشته‌ی عکاسی

عکاسان کسانی هستند که رویدادهای مختلف را ضبط و با استفاده از تصاویر خود داستان مکان‌ها یا افراد را تعریف می‌کنند. رشته عکاسی انواع مختلفی دارد. یک عکاس پرتره از افراد مختلف در استودیو یا سایر مکان‌ها عکس می‌گیرد، عکاس تجاری وظیفه عکاسی برای کتاب‌ها، مجلات تبلیغاتی و کاتالوگ‌ها را بر عهده دارد، عکاس خبری عکس‌های برنامه‌های خبری تلویزیونی، روزنامه‌ها و مجلات را تهیه می‌کند و در آخر عکاسان هنرهای تجسمی آثار خود را به‌طور اختصاصی در گالری‌های مختلف به فروش می‌رسانند.

در سال 2016 حدود 147300 نفر در این شغل مشغول به کار بودند. همچنین نزدیک به 60 درصد از عکاسان به‌صورت فریلنسری و 40 درصد دیگر برای شرکت‌های فعال در حوزه خدمات عکاسی کار می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم به‌طور کامل با مزایا و معایب رشته عکاسی آشنا شویم و از مهارت‌های موردنیاز عکاس صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی رشته عکاسی

رشته عکاسی یکی از رشته های هنر است که در هنرستان تدریس می‌شود و هدف آن آموزش اصول و تکنیک‌های انتقال اطلاعات، ایده‌ها، حالات و احساسات از طریق ایجاد تصاویر و عکاسی است. کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، با عکاسی چهره، عکاسی طبیعت، عکاسی از اشیا و… آشنا می‌شوند. همچنین آشنایی با فیلمبرداری از مهارت‌هایی است که در این رشته یاد داده می‌شود. آینده شغلی این رشته بسته به تخصصی که عکاسان روی آن تمرکز می‌کنند و میزان پروژه‌هایی که انجام می‌‌دهند، کاملاً متفاوت است.

برای ورود به این حرفه حتماً لازم نیست که در این رشته تحصیل کرده باشید؛ بلکه با شرکت در کارگاه عکاسی می‌توانید یک عکاس حرفه‌ای شوید.

مزایا و معایب عکاسی چیست؟

کسانی که در رشته عکاسی در هنرستان تحصیل می‌کنند یا در دوره های آموزشی مختلف عکاسی شرکت می‌کنند، می‌توانند وارد این حرفه شوند. با‌این‌حال بهتر است قبل از آن با مزایا و معایب این رشته به‌طور کامل آشنا شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فرصتی برای ماجراجویی

بسیاری از عکاس‌هایی که از طبیعت یا حیات‌وحش عکاسی می‌کنند، محیط کار هیجان‌انگیز و بسیار جالبی را تجربه می‌کنند. همچنین کسانی که از رویدادهای ورزشی یا اخبار مهم عکاسی می‌کنند، می‌توانند این هیجان و اشتیاق را در کار خود احساس کنند.

امکان کار به‌صورت فریلنسری

همان‌طور که گفتیم نزدیک به 60 درصد از عکاسان به‌صورت فریلنسری مشغول به کار هستند. در حقیقت در این شغل امکان کار مستقل وجود دارد و کسی که این حرفه را انتخاب می‌کند، آزادی عملی زیادی برای تنظیم برنامه‌های شخصی و پروژه‌های کاری خود دارد. شغل عکاسی برای کسانی که عاشق این رشته هستند و به کار کارمندی علاقه‌ای ندارند، بسیار مناسب است.

فرصتی برای خلاقیت

عکاسی فرصتی برای ذهن خلاق شما فراهم می‌کند و به شما این اجازه را می‌دهد که با استفاده از خلاقیتتان درآمدزایی کنید. یک عکاس خوب می‌تواند از معمولی‌ترین اشیاء، صحنه‌ها و عکس‌های بسیار زیبایی خلق کند و به دیگران کمک کند تا اطراف خود را زیباتر ببینند. در حقیقت عکاسان بسیار موفق و خلاق می‌توانند درآمد بسیار بالایی داشته باشند.

تنوع بالا

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، عکاسی انواع مختلفی دارد و به همین دلیل عکاسان گزینه‌های زیادی برای انتخاب نوع عکاسی خود دارند. بسیاری از عکاسان در یک حوزه خاص تخصص دارند و برخی دیگر نیز به‌صورت کلی و عمومی عکاسی می‌کنند. همچنین امکان کار به‌صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت، پروژه‌ای و فریلنسری در این حرفه وجود دارد. برای مشاهده انواع فرصت‌های شغلی عکاسی در ایران می‌‌توانید از آدرس اینترنتی زیر کمک بگیرید:

https://jobvision.ir/jobs/collection/photographer

سفر کردن

بسیاری از عکاسان به‌صورت پروژه‌ای یا از سمت شرکتی که برای آن کار می‌کنند، به مقاصد مختلف برای عکاسی فرستاده می‌شوند. حتی عکاسان و فیلمبردارانی که عکاس عروسی‌ها و جشن تولدها هستند، می‌توانند سفر به شهرهای مختلف یا خارج از کشور را تجربه کنند.

اشتراک عکس‌ها در صفحات مجازی

مزیت دیگر کار به‌عنوان عکاس این است که می‌توانید ایده‌ها و تصاویر خود را در کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. در حقیقت از‌آنجایی‌که این اشتراک‌گذاری به‌صورت رایگان در پینترست یا سایر رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام امکان‌پذیر است، کار شما را بسیار راحت می‌کند و حتی می‌تواند به کسب درآمد بیشتر منجر شود.

حقوق کم

یکی از معایب شغل عکاسی، سطح حقوق و درآمد پایین آن است. در حقیقت چه عکاسانی که به‌صورت مستقل کار می‌کنند و چه آن‌هایی که در شرکت‌های مختلف مشغول به کار هستند، از میزان حقوق پایین خود شکایت دارند. البته کسانی هستند که در این حرفه درآمد بسیار خوبی دارند؛ اما برای رسیدن به این درآمد عکاسان باید نسبت به سایر مشاغل تلاش بیشتری کنند و به سطح خاصی از شهرت برسند.

صرف زمان کم برای عکاسی در برخی پروژه‌ها

بسیاری از پروژه‌هایی که شما به‌عنوان یک عکاس قبول می‌کنید (مخصوصاً اگر در ابتدای مسیر شغلی خود باشید)، زمان زیادی را از شما برای برنامه‌ریزی، ارتباط با مشتری، ویرایش عکس‌ها و… خواهند گرفت و شاید زمان بسیار کمی را در حال عکاسی کردن باشید. با‌این‌حال هرچه قدر در کار خود بیشتر پیشرفت کنید و به سطح خوبی از درآمد برسید، می‌توانید سایر افراد را برای این کارها استخدام کنید و بیشتر عکاسی را خودتان انجام دهید.

نیاز به مهارت‌های مختلف

ازآنجایی‌که در سال‌های اخیر بیشتر کسب‌و‌کارها به سمت آنلاین شدن پیش رفته‌اند، شما نیز به‌عنوان یک عکاسی که به‌صورت مستقل کار می‌کند، باید مهارت‌های مارکتینگ، سئو، تبلیغ در شبکه‌های مجازی را بلد باشید تا بتوانید مشتریان مختلف را جذب کرده و اسم خود را در ذهن آن‌ها ماندگار کنید. در حقیقت امروزه فقط دانش عکاسی و ویرایش عکس برای پیشرفت شغلی شما کافی نیست و باید مهارت‌های ارتباط با مشتریان و بازاریابی را نیز به‌خوبی بلد باشید.

فهم ایده‌هایی که مشتریان در سر دارند

یکی از مشکلات این حرفه، فهم دقیق ایده‌ها و انتظاراتی است که مشتریان از عکاس دارند. البته بسیاری از افراد با کمک پینترست و سایر ابزارها می‌توانند منظور خود را به‌سادگی منتقل کنند؛ اما برخی از مشتریان بدون توضیح دقیق از عکاس انتظار دارند که دقیقاً انتظارات آن‌ها را برآورده کنند.

کار در ساعات مختلف شبانه‌روز

بسیاری از عکاسانی که به‌صورت مستقل برای مشتریان در سراسر جهان کار می‌کنند، باید خود را برای فعالیت در ساعات مختلف شبانه روز آماده کنند. در حقیقت برای کسب درآمد بیشتر نیاز است که پروژه‌هایی از نقاط مختلف جهان بگیرید و با مشتریان مختلفی سروکار داشته باشید.

مهارت‌های موردنیاز برای عکاس

علاوه بر آموزش‌های تخصصی و مهارت‌های سخت، عکاسان نیاز به مهارت‌های نرم و ویژگی‌های شخصیتی مختلفی دارند تا بتوانند در شغل خود موفق شوند. در ادامه مهم‌ترین این مهارت‌ها را نام خواهیم برد.

خلاقیت

عکاسان هنرمندانی هستند که باید خلاقیت لازم را برای ارائه ایده‌های مختلف با استفاده از تصاویر داشته باشند. همچنین زاویه نور در عکاسی، نحوه قرارگیری اشیا یا افراد، نحوه ویرایش عکس‌ها و سایر موارد همگی نیازمند خلاقیت هستند.

مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های ارتباطی و بین فردی برای ارتباط با مشتریان و شبکه‌سازی با سایر عکاسان و هنرمندان بسیار ضروری است. مخصوصاً اگر به‌صورت مستقل کار می‌کنید باید توانایی ارتباط کلامی و نوشتاری را با مشتریان مختلف داشته باشید و بتوانید ایده‌های آن‌ها درک کرده و روند کار را برای آن‌ها به‌طور کامل توضیح دهید.

مهارت‌های بیزنسی

کسانی که به‌صورت مستقل و فریلنسری کار می‌کنند باید توانایی و مهارت‌های بازاریابی کارهای خود را داشته باشند. همچنین مهارت‌های حسابداری و محاسبه هزینه‌ها و سود بسیار مهم است.

توجه به جزئیات

داشتن دقت و توجه به جزئیات در تمامی مراحل عکاسی ضروری است. یک عکاس باید به کوچک‌ترین عواملی که در عکس‌های او تأثیرگذار است، دقت داشته باشد. همچنین هنگام ویرایش عکس‌ها و کار با نرم‌افزارهای گرافیکی، توجه به جزئیات به بی‌نقص بودن اثر نهایی عکاس کمک بسیاری خواهد کرد.

جمع‌بندی

عکاسی یکی از بهترین حرفه‌ها برای کسانی است که عاشق ثبت رویدادها هستند و علاقه دارند تا با آثار خود داستانی را برای سایر افراد روایت کنند. امکان کار به‌صورت فریلنسری، امکان سفر به نقاط مختلف کشور و جهان، تنوع بالای انواع عکاسی و استفاده از خلاقیت خود برای کسب درآمد از مهم‌ترین مزایای شغل عکاسی است. البته این حرفه معایبی مانند حقوق کم، نیاز به مهارت‌هایی غیر از عکاسی، کار در ساعات مختلف شبانه روز و سخت بودن فهم ایده‌های مشتریان نیز دارد.

در این مقاله با مهم‌ترین مزایا و معایب عکاسی آشنا شدیم که امیدواریم به شما کمک کرده باشد تا با آگاهی بیشتری در این مسیر شغلی قدم بگذارید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نظرات در مورد : آشنایی با مزایا و معایب رشته‌ی عکاسی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *