نقد و بررسی گوشی هوشمند ریلمی ۶i

ریلمی ۶i گوشی هوشمندی ارزان قیمت با قابلیت‌ های  پرمیوم بوده و فراتر از هزینه‌ای که دارد، امکانات درجه یکی را ارائه می دهد. ارزان ترین گوشی هوشمند ریلمی که حتی از لحاظ بودجه پایین تر از سری های ۶ و ۶i پرو قرار می گیرد. ۶ با قیمت اضافه ۳۰ یورویی نسبت به ۶i، از امکاناتی مثل نمایشگر ۹۰ هرتزی و دوربین های چهارتایی ۶۴ مگاپیکسلی بهره می برد در حالی که مدل تقریبا ۳۰۰ یورویی ریلمی ۶ با سخت افزاری مشابه از پردازنده ۷۲۰G اسنپ دراگون و لنز تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می کند.

تفاوت قیمی ریلمی ۶i با سری ۷ام آن که اخیرا معرفی شده است، چندان زیاد نبوده و همچنان از طیف گوشی های هوشمند بودجه ای محسوب می شوند. به عنوان یک دستگاه گیمینگ، ریلمی ۷ از پردازنده هلیو مخصوص بازی، دوربین های چهارتایی ۴۸ مگاپیکسلی، ۵۰۰۰ میلی آمپر باتری و نمایشگری ۹۰ هرتز تغذیه می کند که مشخصات مطلوب و امیدوارکننده ای در این رنج قیمتی محسوب می شوند.

سوال اینجا مطرح می شود که با چنین ویژگی هایی، اختلاف قیمتی ۱۰ یورویی میان این دو گوشی هوشمند توجیح کننده تفاوت های آن ها خواهند بود یا بهتر است با خریدن مدل جدید این سری، ریلمی ۷ از بروزترین ویژگی ها بهره مند شویم؟

نمایشگر و طراحی ریلمی ۶i

ریلمی ۶i از آن گوش هاییست که در نگاه اول توجهتان را به خود جلب کرده و از طراحی زیبایی برخوردار است. بخش جلویی آن تقریبا به طور کامل توسط نمایشگر ۶.۵ اینچی HD+ پوشیده شده و حاشیه های باریک آن از پتنرن گوشی های امروزی که لبه هایی ریز و ظریف دارند تبعیت می کند. دیگر ویژگی قابل توجه ریلمی ۶i نیز دوربین قطره ای صفحه نمایش جلویی است که خود طراحی مدرن و امروزی محسوب می شود. از نظر دیزاین با پیروی از ملزومات یک گوشی هوشمند پرچمدار، ریلمی ۶i نسبت به قیمت نه چندان بالایی که دارد توانایی رقابت با کله گنده های  دیگر برندها را داشته و کم و کاستی خاصی از نظر زیبایی‌ بصری ندارد.

صفحه نمایش با رنگ‌های اشباع تم چشم نوازی داشته که استفاده از آن را بسیار لذت بخش می کند. گرچه پایین و بالا کردن و جابجایی در صفحات مختلف کمی کند و با تاخیر بوده و ریلمی ۶i نسبت به رقبایی که دارد در این زمینه کمی از قافله عقب مانده است. با اینکه به عنوان یک گوشی هوشمند بودجه ای چنین ضعف هایی شاید خیلی به چشم نیایند، اما با گزینه های مشابهی مثل ریلمی ۷ که با نمایشگر های ۹۰ هرتزی و قیمتی نزدیک تجربه ای روان تر به ارمغان میاورند، از جذابیت های این گوشی هوشمند امتیازاتی کاسته می شود. به خودی خود، ریلمی ۷ در این طیف قیمت با صفحه نمایش روانی که ارائه می کند بسیار منحصر به فرد است، اما با داشتن ۶i در کنار خود قطعا عرصه رقابت را به این عضو خانواده اش تنگ تر و سخت تر خواهد کرد.

در دیزاین و طراحی کیس عقب ریلمی ۶i، با خلاقیت های به کار برده شده توسط تولید کننده جلوه ای جذاب داشته و در زیر نور مستقیم حتی سه بعدی به نظر می رسد. طراحی موجی شکلی خاص که تا به امروز در کمتر گوشی هایی دیده شده بود. از نظر انتخاب و تنوع های رنگی، این گوشی هوشمند با دو گزینه سفید شیری و چای سبز به بازاز ارائه شده و با اینکه اسم عجیبی دارد اما ترکیبی از رنگ سبز جنگلی با کمی چاشنی مات خواهد بود.

محافظ پلاستیکی سبکی داشته که به خوبی از لکه های اثر انگشت بر پنل پشتی جلوگیری می کند. و این پنل میزبان حسگر شناسایی انگشت، دوربین ها و سنسورهای پشتی است که در سمت چپ دستگاه قرار گرفته اند. در کناره های ۶i، دکمه های صدا و پاور قرار گرفته اند و بخش پایینی گوشی توسط پورت شارژ یو اس بی تایپ سی و جک هدفون پوشیده شده است.

شاید ریلمی ۶i از نظر طراحی خیلی هیجان انگیز و نو آورانه نباشد، اما در طیف گوشی های اقتصادی آن چیزی که انتظار داشته ایم یا شاید حتی کمی بیشتر را برآورده می‌کند.

دوربین ریلمی ۶i، عکس هایی با کیفیت اما نه همیشگی

مسلما دوربین چهارگانه هوش مصنوعی ریلمی ۶i یکی از برجسته ترین ویژگی های آن بوده و کیفیت شانسی آن قطعا ضربه ای بزرگ به چنین گوشی هوشمندی وارد می‌کند. همانطور که اشاره کردیم، این دوربین شامل لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، لنز پرتره با دیافراگم f/ 2.4، لنز ۸ مگاپیکسلی زاویه گسترده ۱۱۹ درجه f/ 2.3 و در آخر لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو با فوکوس ۴ سانتی متری و دیافراگم f/2.4 می باشد. همچنین ریلمی ۶i از فیلمبردار 1080p با ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند.

مابین تمامی لنزها و سنسورهایی که به آن ها اشاره کردیم، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی با جزئیات واضح، کنتراست شدید و رنگ های اشباعی که ارائه می دهد در مقایسه با دیگر لنزها خیلی چشمگیرتر و برجسته تر به نظر می رسد. تصویربرداری توسط آن لذت بخش بوده و احتمالا شما هم اکثر اوقات برای شکار لحظه های شیرین و عکاسی از این لنز استفاده خواهید کرد.

لنز جلویی ۱۶ مگاپیکسلی نیز امیدوارکننده بوده و در روشنایی روز تصاویری با رنگ های روشن و جزئیاتی مناسب به ارمغان می آورد. از طرف دیگر در شرایط با نور کم عملکرد دوربین جلویی ریلمی ۶i به همان اندازه خوب نیست و خروجی ضعیف تری را ارائه خواهد داد.

لنز پرتره عقب نیز تقریبا مشابه دوربین سلفی بوده با این فرق که جزئیات موجود در عکس های آن کمی بیشتر و شفاف تر خواهند بود. لنز ۱۱۹ درجه نیز گزینه اضافه ای است که از آن استقبال می‌کنیم و در مقایسه با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی سطح کنتراست خوبی را در فضایی بیشتر نمایش می دهد.

بیشتر بخوانید  تلفن هوشمند ریلمی V11s 5G معرفی شد

از بزرگترین نقص دوربین های ریلمی ۶i وقتی باخبر شدم که در تلاش بودم در محیط داخلی خانه از لنز ماکروی آن استفاده کنم. متاسفانه در فواصل نزدیک فوکوس توانایی متمرکز شدن روی اجسام را نداشته و برای تولید عکس ها در نور کم به شدت از کمبود رنگ و جزئیات رنج می برد. عملکرد زوم نیز چندان تعریفی نداشته و احتمالا کاربرد زیادی نخواهد داشت.

اگر علاقه مند به تصویربرداری در روز روشن و فضای ایده آل خارج از منزل هستید، با قابلیت‌ ها و امکاناتی که این مجموعه لنزها در بازه زیر ۲۰۰ یورو ارائه می دهند قطعا شگفت زده می شوید. از طرف دیگر اگر عکاسی در شب و شرایط نور کم را ترجیح می دهید بهتر است از کمبودهای ریلمی ۶i در این راستا باخبر باشید تا بتوانید گزینه های مناسب تری را برای بهبود کیفیت تصویربرداری هایتان انتخاب کنید.

عملکرد سخت افزاری ریلمی ۶i: یک گوشی هوشمند ارزان برای تجربه بازی ها

ریلمی ۶i اولین گوشی هوشمندی است که از چیپست Helio G80 استفاده می‌ کند. طبق گفته های ریلمی، به لطف پردازنده هشت هسته ای ۲.۰ گیگاهرتزی پیشرفتی ۳۵ درصدی در عملکرد نهایی آن نسبت به نسخه های قبلی به وجود آمده در حالی که جی پی یو ۱۰۰۰ مگاهرتزی Mali G52 از پردازنده نسل گذشته ۲۵ درصد قوی تر است.

حال اگر این عدد و رقم های رو کاغذ را با واقعیت مطابقت دهیم متوجه می شویم گوشی هوشمند ریلمی ۶i در هنگام بازی ها پاسخگویی بالایی داشته و عملکردی سریع از خود به نمایش می گذارد. اگرچه داشتن نمایشگری با نرخ بالاتر خیلی به بهبود بخشیدن این پروسه کمک می کرد، اما تراشه G80 با شرایط موجود گزینه ای عالی برای دوستداران بازی ها با قیمتی مناسب خواهد بود.

تا آنجایی که به عملکرد کلی ریلمی ۶i از نظر سخت افزاری مربوط می شود، رم ۴ گیگابایتی آن برای جابجایی میان نرم افزارها و استفاده معمولی روزانه کفایت می کند. اما به هیج وجه نمی توان آن را با پرچمدارها و دیگر گوشی های رده بالا مقایسه کرد. ولی در نگاه کلی به عنوان یک گزینه با عملکردی قابل اطمینان و قیمتی مقرون به صرفه، ۶i مورد مناسبی محسوب خواهد شد.

این گوشی هوشمند دارای رم های ۳ و ۴ گیگابایتی با حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت بوده و همچنین دو جایگاه سیم کارت و یک درگاه میکرو اس دی در آن تعبیه شده است که به انتخاب های شما زوایای بیشتری اضافه می کنند.

باتری ریلمی ۶i

عمر باتری از نکات مثبت گوشی هوشمند ریلمی ۶i محسوب شده و اینجاست که این دستگاه توانایی های خود را به رخ می کشد. ۶i با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری که دارد وعده ۳۹ روز استندبای را می دهد که رقمی فوق العاده است. واضح است که چنین رقم بلند پروازانه ای در استفاده روزمره بسیار کاهش پیدا می کند، اما همچنان این باتری درست و حسابی یک روز کامل یا حتی بیشتر را پشت سر گذاشته و بدون نیاز به شارژ شبانه فعالیتش را ادامه می دهد.

برای تغذیه ریلمی ۶i، شارژی ۱۸ واتی شارژ سریع در نظر گرفته شده است که با وجود درگاه تایپ سی که اخیرا برای این رنج قیمت چندان همگانی نیست، دو ساعت و نیمی زمان برای شارژ کامل آن نیاز دارید. در نهایت ریلمی ۶i به عنوان یک گوشی هوشمند ارزان قیمت به خوبی از پس وظایف خود بر می آید. نمایشگری رنگارنگ داشته، طرح ظاهری زیبایی دارد و نسبت به قیمتش عملکرد سخت افزاری مناسبی را ارائه می دهد.

از چنین دیزاین هایی از طرف سازنده ها به علت قیمت پایین فروش خیلی استقبال نمی شود و به همین دلیل است که ۶i از رقبایش در این زمینه پیشرو است. همچنین به لطف باتری حجیم ۵۰۰۰ میلی آمپری با قابلیت شارژ سریع، ساعت ها کارکردش را ادامه داده و عمر معقولی را پیشنهاد می کند.

از طرف دیگر دوربین های چند گانه آن با گزینه های متعددی که پیش روی شما می گذارند، بهترین کیفیت خروجی را نداشته و در چند مورد مثل نور پایین، لنز ماکرو و شرایط داخل خانه آنطور که باید عکس های پر جزئیاتی به جای نخواهند گذاشت. اگرچه لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی آن برای تصویربرداری های روزمره کفایت می کند، اما برای افراد حساس تر و ریز بین تر گزینه های خیلی بهتری در بازار گوشی های هوشمند وجود دارند. نمایشگر آن با اینکه در نگاه اول بسیار جذاب و خیره کننده است، اما نسبت به دیگر رقبای خود به علت نرخ سرعت  پایین تری که دارد، آنقدر هم منحصر به فرد و عالی نیست.

خوشبختانه در نهایت قیمت پایین ریلمی ۶i منجر به ضعف های متعدد و کمبودهای مختلف نشده و به لطف پردازنده ای مثل G80 این گوشی هوشمند از نظر سخت افزاری عملکردی قدرتمند از خود به جای گذاشته است. با این حال ریلمی ۷، با مدل جدیدتر تراشه G95، انتخاب رم های دست و دلباز تر و نمایشگر ۹۰ هرتزی با ۱۰ یورو اختلاف قیمت، بی شک گزینه مناسب تری خواهد بود و جای تردید چندانی برای ریلمی ۶i نمی گذارد.

  • نکات مثبت: صفحه نمایش زیبا، طراحی خاص، عمر باتری زیاد
  • نکات منفی: دوربین ها همیشه کیفیت خوبی را ارائه نمی دهند، ریلمی ۷ در همین رنج قیمت ارزش بالاتری دارد
به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی گوشی هوشمند ریلمی ۶i

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *