ویژگی های نمایشگرهای Super Retina اپل

ویژگی های نمایشگرهای Super Retina اپل

اپل نخستین بار در سال 2010 از نمایشگرهای رتینا Retina در آیفون 4 استفاده کرد. از آن سال به بعد تمامی گوشی های آیفون تولید شده توسط این کمپانی از نمایشگر رتینا بهره برده اند. ممکن است شما هم نام نمایشگرهای سوپر رتینا را شنیده باشید و کنجکاو شوید که چه تفاوتی بین انواع نمایشگرهای سوپر رتینای معمولی و XDR وجود دارد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید این مطلب را از دست ندهید.

نمایشگر سوپر رتینا Super Retina چیست؟

اپل حدوداً 10 سال است که برای توصیف نمایشگرهایی که چگالی پیکسل بالایی دارند واژه رتینا را مورد استفاده قرار می دهد. رتینا یعنی شما از فاصله ی معمولی قادر به تشخیص پیکسلی بودن نمایشگر نخواهید بود. تمامی محصولات اپل اعم از مک بوک ها، آیفون و آیپدها مجهز به نمایشگر با کیفیت رتینا و بالاتر هستند. برای نخستین بار به منظور توصیف نمایشگرهایی که در آیفون ایکس مورد استفاده قرار گرفته بودند از اصطلاح Super Retina HD استفاده شد. اپل دیگر نمایشگرهای ال سی دی را کنار گذاشته و از پنل های اولد استفاده می کرد اما برای بازاریابی نیازمند یک اصطلاح جدید بود تا بتواند این فناوری را به همگان معرفی نماید. سوپر رتینا در واقع همان نمایشگری است که در آن از تکنولوژی اولد استفاده شده است.

تفاوت پنل های اولد با نمایشگرهای ال سی دی که نور پس زمینه ال ای دی دارند این است که اولدها خودشان می توانند نور مورد نیاز را تأمین کنند. در پنل های اولد هر پیکسل می تواند به صورت مجزا روشن، کم نور و خاموش شود در نتیجه یک نسبت عالی کنتراست ایجاد شده و وضوح و کیفیت تصویر بسیار بالا می رود. در صورتی که پنل های ال سی دی این قابلیت را ندارند.

ویژگی های نمایشگرهای Super Retina اپل

نمایشگرهای ال سی دی به منظور تولید رنگ مشکی مسیر نور پس زمینه را مسدود می کنند. این نور پس زمینه همیشه روشن است و مسدود کردن آن باعث ایجاد رنگ سیاه کامل و عمیقی نخواهد شد. در واقع رنگ سیاه تولید شده توسط این نوع نمایشگر خاکستری است در صورتی که پنل های اولد فاقد نور پس زمینه هستند و هر پیکسل همانطور که گفته شد می تواند به صورت مجزا خاموش شود در نتیجه رنگ مشکی عمیقی نمایش داده خواهد شد. یکی دیگر از مزایای این ویژگی کاهش مصرف انرژی است. در ال سی دی نور پس زمینه مدام روشن است اما در اولد در زمان نمایش صحنه های تاریک و رنگ مشکی پیکسل ها خاموش شده و مصرف برق کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید  چگونه باید اپلیکیشن های پیش فرض را در iOS 14 تغییر بدهیم؟

اپل در اکثر آیفون های جدید از نمایشگر سوپر رتینا استفاده می کند اما در مدل های قدیمی تر مانند آیفون 11 از نمایشگر Liquid Retina استفاده نموده است. Liquid Retina در واقع همان پنل ال سی دی است. استفاده از پنل های ال سی دی که نسبت کنتراست ضعیف تر و مصرف انرژی بیشتری دارند دیگر منسوخ شده است.

Super Retina XDR چیست؟

همانطور که گفته شد اپل در آیفون 11 از نمایشگرهای ال سی دی تحت عنوان Liquid Retina استفاده کرده است اما در تولید آیفون 11 پرو از نمایشگری جدید تحت عنوان Super Retina XDR رونمایی کرد. از این نمایشگر در هر دو سایز مینی و مکس آیفون 12 و 12 پرو نیز استفاده شد. Super Retina XDR را می توان پنل اولد با روشنایی و نسبت کنتراست بهبود یافته نامید که از تکنولوژی حالت دینامیکی تصویر HDR نیز پشتیبانی می کند.

XDR یعنی همان دامنه پویای گسترده. اپل از این برند در جای دیگر جهت اشاره به دامنه پویای تعدیل شده نیز استفاده کرده است. به خصوص در 6K Pro Display XDR با حداکثر روشنایی 1600 نیت! نمایشگرهای Pro Display XDR برخلاف نمایشگرهای اولد مورد استفاده در سری 12 آیفون، از پنل ال سی دی مجهز به نور پس زمینه قابل کنترل استفاده می کنند.

نمایشگرهای اولد در برخی موارد از نسل قبلی خود پیشی می گیرند. به عنوان مثال این نمایشگرها برای محتوای HDR حداکثر روشنایی 1200 نیت ارائه می دهند و نسبت کنتراست آن ها از 1000000:1 به 2000000:1 است. اپل ادعا می کند که نمایشگر برخی مدل ها مانند آیفون 12 پرو قادر به تولید روشنایی 800 نیست می باشد در صورتی که این مورد در پنل های قدیمی تر 625 نیت بود.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ویژگی های نمایشگرهای Super Retina اپل

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *