نقد و بررسی لپ تاپ آئوروس گیگابایت G17

گیگابایت آئوروس 17G یکی از اولین لپ تاپ های نقد و بررسی شده توسط ماست که از کارت گرافیک RTX سری ۳۰ انویدیا استفاده می کند. این بدین معناست که تجربه بازی های ویدئویی بر روی لپ تاپ های قابل حمل وارد عرصه جدیدی شده و عناوین درجه یک و معروف با نرخ فریم هایی بالا تر از ۸۰ فریم بر ثانیه با کیفیت تصویر 1080p اجرا خواهند شد. طبق گفته های انویدیا این کارت گرافیک آنقدر قوی هست که توانایی رقابت با کنسول های قدرتمندی مثل پلی استیشن ۵ را داشته باشد و حتی قادر است پا را فراتر بگذارد.

اگرچه در این شکی نیست که این کارت گرافیک فوق العاده سری ۳۰ RTX توسعه یافته شده توسط انویدیا، نکته ای مهم و برجسته ای در رابطه با این لپ تاپ گیمینگ است، اما منصفانه نیست که بخواهیم از آن به عنوان تتها قابلیت جذاب آئوروس 17G یاد کنیم. صفحه کلیدی مکانیکی با پاسخگویی بالا و نمایشگری ۳۰۰ هرتزی از ویژگی هایی هستند که این لپ تاپ را به عنوان یکی از قوی ترین دستگاه ها و حتی مناسب برای تورنمنت هایی مثل eSports معرفی می‌ کنند.

به طبع آئوروس 17G گیگابایت با این همه امکانات رده بالا و سخت افزار به روز، قیمت پایین نداشته، اما به عنوان لپ تاپی برای تجربه بازی های رقابتی با کیفیت 1080p قطعا یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.

سخت افزاری که در دست من قرار گرفته است با مدل آئوروس 17G XC شناخته شده و قیمتی معادل با ۲۱۹۹ یورو خواهد داشت. اجزای داخلی این لپ تاپ از  پردازنده اینتل Core i7 10875H، کارت گرافیک انویدیا RTX 3070 MaxQ با ۸ گیگابایت ظرفیت،  ۳۲ گیگابایت رم DDR4 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه اس اس دی تشکیل شده است.

سخت افزار دیگری با کارت گرافیک ۳۰۸۰ RTX و ۱ ترابایت حافظه نیز وجود دارد که قیمتی معادل با ۲۶۹۹ یورو خواهد داشت.

طراحی و صفحه کلید: دکمه های مکانیکی تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند

آئوروس 17G گیگابایت یک دستگاه فوق العاده سنگین و وزن دار است. تقریبا می توانم آن را با یک دست بلند کرده با ترس اینکه هر لحظه ممکن است مچ هایم به دو نیم شوند. این اندازه عجیب و غریب این لپ تاپ جایگیری آن در یک کیف معمولی را نیز سخت می کند. به همین روی اگر فکر می کنید آئوروس گیگابایت دستگاهی دم دستی و به راحتی قابل حمل است، بهتر است به شما بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. توصیه می کنم عموم مواقع آن را در خانه خود نگه داشته و صرفا از سخت افزار فوق العاده ای که ارائه می کند لذت ببرید.

با وجود قاب بزرگی که دارد،  17Gخیلی درشت و حجیم به نظر نمی رسد. لبه ها و حاشیه های کوچک آن بیشترین تمرکز را بر روی نمایشگر تضمین کرده و حتی باعث ایجاد توهم شده اند که صفحه نمایشی بزرگ تر از ۱۷ اینچ دارد.

در واقع این حاشیه ها به قدری ظریف هستند که گیگابایت مجبور شده است دوربین وب کم لپ تاپ را جابجا کند. با باز کردن صفحه 17G متوجه می شوید که دوربین جلویی آن در پایین نمایشگر و بالای صفحه کلید قرار گرفته است. زاویه ای عجیب و غریب برای کلاس های آنلاین که انگار دوربین از دماغ شما تصویر برداری می کند. اما اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنیم این جایگذاری جالب دوربین برای امنیت وب کم گزینه خوبیست و در هنگامی که از آن استفاده نمی کنید خیالتان از این بابت باید راحت باشد.

کل لپ تاپ با رنگ مشکی اشباع شده است و ظاهری شیک و ساده دارد. گیگابایت انقدر این بحث سادگی را جدی گرفته است که این طراحی محتاطانه هیچ ویژگی چمشگیر پر زرق و برقی جز لوگوی خود کمپانی ندارد. جای بحث همیشه هست  ولی این تنوع سادگی و رنگ بندی کلاسیک معمولی به خوبی روی لپ تاپ جای گرفته و قطعا مناسب با سلایق عده زیادی می باشد. اگرچه خود من طراحی کندو عسلی فن ها که اطراف دستگاه را پوشانده است خیلی نمی پسندم ولی حداقل از لحاظ خنکی اجزای داخلی آسوده خاطر خواهم بود.

با اینکه درگاه ها و پورت های مختلف یکی از جنبه های نه چندان پر اهمیت لپ تاپ ها هستند، اما نباید از سخاوتمندی گیگابایت در این زمینه چشم پوشی کنیم. یو اس بی A، یو اس بی C، درگاه نمایشگر کوچک، HDMI، اترنت، هدفون و میکروفون و حتی ورودی حافظه اس دی همگی به نحو احسنت بر بدنه 17G  تعبیه شده اند. با خریداری لپ تاپی مثل آئوروس 17G گیگابایت قادر هستید زندگی دانگلی خود را کنار گذاشته و بدون اتصالا اضافی به راحتی از قابلیت های موجود بهره ببرید‌.

در بخش پایینی کیس لپ تاپ اسپیکر ها قرار گرفته اند. اگرچه به نظر من جایگاه آن ها کمی آزار دهنده بوده و صدای تولید شده را از روی میز عبور می دهند. همین امر باعث خفه شدن صدا شده و شاید بهتر بود در جای مناسب تری قرار می گرفتند. با همه این اوصاف از نظر دقت و بلندی صدا این بلندگو ها نقص خاصی نداشته و به نسبت خروجی پر حجمی را ارائه خواهند داد.

یکی از بهترین ویژگی های آئوروس 17G گیگابایت، صفحه کلید مکانیکی آن می باشد که آن را از لپ تاپ های مشابهی مثل زفیروس 14G ایسوس و Blade 15 ریزر جدا می کند.

سوئیچ های OMRON با کلیک کردن بر روی دکمه ها شنیده شده و برای بازی هایی مثل شوتر های اول شخص و MOBA ها احساس لمسی ترد و ایده آلی به کاربر منتقل می کنند. فشار مکانیکی جدا از جنبه با حال بودن و احساس رضایتی که دارند، با صدای کلیکی که تولید می کنند خیالتان را از اجرای درست دستورات با میزان فشار وارد شده را راحت می کنند.

از طرف دیگر صدای تولید شده توسط صفحه کلید های مکانیکی نکات منفی نیز داشته و همه چیز خوب و عالی نیست. برای کار کردن در مکان هایی مثل اداره و کتابخانه ها قطعا توصیه نمی کنم از چنین صفحه کلید هایی استفاده کنید. اگرچه حدس می زنم که خودتان بهتر از این شرایط آگاه باشد.

ایرادات دیگر در این مورد نیز مشاهده می شوند که به عنوان نمونه می توان به محدودیت های کنترل مرکزی آئوروس گیگابایت اشاره کرد که وقتی پای صفحه کلید های RGB در میان باشید خیلی دست و بالتان را باز نمی گذارد.

شما قادر هستید موج های آبی رنگ و قرمز رنگی که زیر دست هایتان حرکت می کنند را تنظیم کنید، اما محدودیت دو گزینه ای نرم افزار به شما اجازه استفاده متنوع تری نخواهد داد. شاید این نکته چندان کلیدی و مهم به نظر نرسد اما وقتی 17G  را با رقبایی مثل Razer مقایسه می کنیم متوجه کمبود های آن می شویم. اگرچه در بخش کنترل مرکزی قادر هستید کلید های ماکرو را تنظیم کنید اما همچنان به نسبت Razer کمی گیج کننده و سخت می باشند.

حرف زیادی در رابطه با ترک پد نمی توان زد از آنجایی که فقط بخش کوچکی از لپ تاپ را شامل شده و برای کار های روزمره به اندازه کافی پاسخگو خواهد بود. اما واضح است که برای تجربه بازی های ویدئویی باید موس جداگانه خریداری کنید. حسگر اثر انگشت ترک پد نیز قابلیت اضافه خوبی بوده و ورود به ویندوز را بسیار آسان تر می کند.

نمایشگر: ۱۷ اینچ، فوق العاده برای بازی های ویدئویی 1080p

به سختی می توان نمایشگر ۱۷ اینچی لپ تاپ را نادیده گرفت. اما نه تنها بسیار بزرگ است بله زیبا نیز می باشد. با اجرای عنوانی مثل Apex Legends در نگاه اول متوجه کیفیت بالای تصویر و پر بودن رنگ ها شدیم. ولی نکته جالب اینجاست که چطور این پیکسل های 1080P  در نمایشگری به این گستردگی همچنان کیفیت و گیرایی خود را حفظ کرده اند.

بیشتر بخوانید  رونمایی گیگابایت از لپ تاپ Aorus 15P گیمینگ

با استفاده از یک رنگ سنج، متوجه این شدم که نمایشگر آئوروس 17G  بسیار چشمگیر است. روشنایی بالا تر از متوسط ۳۳۸ نیت، کنتراست قابل قبول ۱:۱۲۵۱ و پوشش عالی رنگ ۹۸ درصدی sRGB تا از به نمایش در آمدن دقیق تصاویر اطمینان حاصل شود.

این لیست بلند بالای ویژگی های جذاب لپ تاپ اینجا تمام نمی شود. صفحه نمایش ۱۷ اینچی با نرخ سرعت ۳۰۰ هرتز. آنقدر زیاد که عموم اوقات استفاده ای از آن نمی شود. عموما در بازی هایی مثل Apex Legends و Dirt Rally فریم به صورت میانگین حدودا تا ۱۵۰ فریم بر ثانیه بالا می رفت. اگرچه ۳۰۰ هرتز مقدار افراطی محسوب می شود اما از طرفی خیالتان را از لحاظ پشتیبانی پتانسیل های کارت گرافیک راحت خواهد کرد.

این نرخ تازه سازی بالا تر تفاوت های بیشتری نیز ایجاد می کند. حرکت اسلحه ها و نشانه گیری رو هدفی محرک بسیار روان و سریع انجام شده و در بازی های ویدئویی رقابتی مثل Apex Legends قطعا مزیتی است که نمی توان آن را انکار کرد.

با توجه به ظرفیت ها و توانایی هایی که کارت گرافیک قدرتمندی مثل RTX 3070 کمپانی انویدیا دارد، نبود پشتیبانی از کیفیت 4K  کمی ناامید کننده است. اما فدا کردن رزولوشن تصویر برای دست یابی به نرخ فریم بیشتر هدفی است که گیگابایت برای جذب طرفداران مسابقات eSports در نظر داشته و می توان گفت که انتخابی منطقی به نظر می رسد.

عملکرد: نسل جدیدی از کارت گرافیک ها

یکی از جالب ترین لپ تاپ هایی که در چند وقت اخیر مورد نقد و بررسی قرار دادیم، قطعا همین آئوروس 17G  گیگابایت در سال ۲۰۲۱ بوده و اصلی ترین دلیل آن بهره وری از سری ۳۰ کارت گرافیک های انویدیا می باشد.

مدل در دسترس من از رم ۳۲ گیگابایتی، کارت گرافیک انویدیا RTX 3070 و پردازنده اینتل Core i 7 10870H استفاده می‌ کند. اگرچه قوی ترین مدل موجود در بازار نیست، اما همچنان دیگر لپ تاپ های قبل از خودش را به راحتی کنار گذاشته و به قولی آن ها را زیر پای خود له می کند.

برای انجام بررسی ها و بنچمارک های حداکثری لپ تاپ، توسط تنظیمات مرکزی آئوروس عملکرد پردازنده و کارت گرافیک را روی بیشترین حالت ممکن قرار دادم تا از پتانسیل های 17G به طور کامل با خبر شویم.

نتایج گریک بنچ ۵ که عملکرد پردازنده را اندازه گیری می کنند چندان درخشان نبود و در مقایسه با مدل های رده بالا لژیون ۷ و زفیروس خیلی خودنمایی نمی کند. اگرچه این نتایج در آزمایشی مثل PCMark باعث سر بلندی گیگابایت شده و نشان دهنده این هستند که لپ تاپ آئوروس در حفظ عملکرد بالای پردازنده در بازه زمانی طولانی بسیار توانمند است. همچنین برای اندازه گیری مقیاسی مناسب در بازی های ویدئویی تست های بنچمارک جداگانه ای گرفتم که در آخر آئوروس 17G در هر دو حالت از نرخ ۸۰ فریم بر ثانیه فراتر رفت.

در بازی های Horizon Zero Dawn و Borderlands 3 با تنظیمات اولترا، نتایج از هر لپ تاپ گیمینگ دیگری که تا به امروز تست کرده بودیم بهتر بود. بازی بازان رقابتی نیز دلایل منطقی برای هیجان زده شدن را داشته و رسیدن به ۱۵۰ فریم بر ثانیه در عناوینی مثل Apex Legends و Dirt Rally قطعا مقیاس خوبی از قدرت سخت افزاری این دستگاه به نمایش می گذارند. اگرچه ۱۵۰ فریم نسبت به نمایشگر ۳۰۰ هرتزی از کل پتانسیل های آن استفاده نمی کند، اما در نگاه کلی این اعداد و ارقام بر روی کاغذ فوق العاده هیجان انگیز به نظر می رسند.

قابل ذکر است که کارت گرافیک 3070 RTX از امکانات  درجه یکی مثل DLSS و ray tracing نیز پشتیبانی می کند. مورد اول برای به نمایش گذاشتن نور پردازی های پیشرفته و سایه گذاری واقعی کاربرد داشته در حالی که DLSS در عناوین سازگار،‌ نرخ فریم بالا تری را ارائه می کند.

بلندی صدای فن های آئوروس 17G گیگابایت با اینکه کم نیستند، اما در هنگام استفاده از حالت Boost باز هم از دیگر لپ تاپ هایی که در گذشته آزمایش کردیم کم تر خواهد بود. من شخصا ترجیح دادم از تنظیمات عملکرد پیش فرض استفاده کنم به این دلیل که هم صدای کم تری تولید کرده و هم از لحاظ نرخ فریم تفاوت چندانی در تجربه بازی ها ایجاد نمی کند. همچنین در طی فعالیت های مختلف هیچ وقت ندیدم که سیستم بیش از حد معمول داغ شده و می توانم بگویم که فن های خنک کننده به خوبی وظیفه خود را انجام خواهند داد.

تنها ایرادی که از نظر سخت افزاری و عملکرد کلی به آئوروس 17G گیگابایت وارد است، سرعت خواندن و نوشتن نه چندان بالای ۱۷۳۹ مگابایتی و ۱۳۶۰ مگابایتی آن می باشد.

طول عمر باتری: برای نمایشگری ۱۷ اینچی، تعجب آور است

اگر با شما رو راست باشم چندان به آئوروس 17G از لحاظ عمر باتری امید نداشتم. کافی است نگاهی به تاریخچه عملکرد باتری های دیگر لپ تاپ های گیمینگ بیاندازیم تا متوجه دلیل این قضاوت زود هنگام من بشوید. با این اوصاف وقتی تنظیمات روشنایی را تا ۱۵۰ نیت پایین برده و شبیه سازی PCMark 10 را اجرا کردم، از نتایج حاصل شده بسیار تعجب کردم. این لپ تاپ با سخت افزار سنگین خود، ۵ ساعت بدون نیاز به شارژ دوباره به فعالیتش ادامه داد که رقم مناسبی برای این دسته از محصولات به شمار می رود. اگرچه برای یک روز کامل کافی نخواهد بود‌.

واضح است که این شبیه ساز فقط باتری لپ تاپ را از لحاظ کارکرد های روزانه مورد بررسی قرار داده و برای کارهای سنگین تر باید از روش دیگری استفاده می کردم. در نتیجه Aorus 17G Gigabyte 2021 توانست ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه در اجرای  بازی های ویدئویی دوام بیاورد.

عملکرد سخت افزاری لپ تاپ نیز تا زمانی که تنها از باتری خود تغذیه می کرد بسیار کاهش یافته و Apex Legends از ۱۵۰ فریم بر ثانیه به ۳۰ فریم بر ثانیه رسید که فاصله بسیار زیادی محسوب می شود. همه این موارد بالا را گفتیم تا به این نتیجه برسیم که بهتر است برای تجربه بازی های ویدئویی از آئوروس 17G فقط تا زمانی که به برق متصل است استفاده ببریم.

در نهایت اگر دنبال قدرتمند ترین لپ تاپ های موجود در بازار هستید و علاقه مندید که از قابلیت های فوق العاده کارت گرافیک های 3070 RTX شرکت انویدیا بهره ببرید این لپ تاپ گیمینگ گزینه مناسبی خواهد بود. صفحه کلیدی مکانیکی دارد که امری نادر محسوب شده و نمایشگر بزرگ آن برخلاف تصور کیفیتی عالی با خروجی روان به لطف ۳۰۰ هرتزی بودنش برای شما به ارمغان می آورد.

از طرف دیگر به عنوان یک دستگاه قابل حمل، چندان سبک و جمع و جور نیست ک قطعا جابجایی متعدد آن چالش برانگیز خواهد بود‌. همچنین برای دوست داران رزولوشن 4K پشتیبانی های لازم را ارائه نکرده و در کلاس های آنلاین با جایگاه دوربین عجیب و غریبش چندان کاربردی نمی باشد.

  • نکات مثبت: عملکرد گیمینگ فوق العاده، استفاده از صفحه کلید مکانیکی لذت بخش است، نمایشگر ۱۷ اینچی بزرگ و با کیفیت
  • نکات منفی: حجیم و نه چندان قابل حمل، جایگذاری بد وب کم، از لحاظ نرم افزاری از رقبای خود ضعیف تر است
به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی لپ تاپ آئوروس گیگابایت G17

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *