بهترین و پر فروش ترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

دهه 40 و 50 آثار  بسیار جذابی در سینمای ایران ساخته شده است و از همین سال ها اکثر کارگردانان بزرگ سینمای ایران کار خود را آغاز کرده اند. در این محتوا پرفروش ترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب را قصد داریم برای شما عزیزان شرح دهیم.

حتما از مقاله کانال تلگرامی فیلم و سریال خارجی و ایرانی هم دیدن کنید.

فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

از فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

فیلم درشکه چی

• درشکه چی: به کارگردانی، نصرت کریمی ساخته شده که مربوط به داستان خانواده ای با باورها، اعتقادات، تعصبات و خرافات می باشد که از عامه مردم جامعه نمونه ای کامل و رئال را نشان می دهد.

در این فیلم مردسالاری ها، باورها و خرافه ها مانع از ازدواج دو جوان شده است.

فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

دیالوگ ها و نوع شخصیت های داستان فیلم باعث شده اند از اکثر فیلم های هم دوران و هم زمان خود متمایز شود.

فیلم قدیمی طوقی

فیلم قدیمی طوقی

• طوقی: علی حاتمی کارگردان آن بوده، داستان این فیلم پیوند خوبی با خرافات داشته است.

آغاز این فیلم با ازدواج سنتی سید مصطفی همگام بوده که کبوتری طوقی را خواهر زاده اش گرفته که بی بی آن را بد یمن و شوم می داند و از این جا بود که مشکلات و به هم ریختگی ها شروع شد. سید مرتضی که به همراه دیگر فامیل به شیراز می رود تا عروس دایی خود را بیاورند؛ ولی عاشق او می شود و با او ازدواج می کند.

در حالی که دایی خود از جریان بی خبر است و منتظر عروس خود می باشد و خواهر زاده اش را به دلیل خیانتی که به او کرده را می خواهد به قتل برساند.

فیلم سینمایی هفده روز به اعدام

• هفده روز به اعدام: در سال 1335 به کارگردانی هوشنگ کاووسی ساخته شده است. بر خلاف اکثر فیلم های قبل از انقلاب، داستان این فیلم جنایی بوده و مربوط به قتل زنی می باشد که برای پیدا کردن قاتل آن چند شاهد وارد دادگاه می شوند که قاتل آن ها را تهدید جانی می کند.

فیلم سینمایی گنج قارون

فیلم سینمایی گنج قارون

• گنج قارون: در سال 1344 به کارگردانی، سیامک یاسمی ساخته شده و از بازیگران اصلی آن می توان محمد علی فردین، تقی ظهوری و فروزان را نام برد.

داستان این فیلم مربوط به فردی به نام قارون است که ثروت فراوانی دارد و دچار ناامیدی و یاس می شود و به دست علی در زمان خود کشی در اصفهان نجات پیدا می کند و از این جا بود که زندگی او رنگ و بوی تازه ای گرفت.

این فیلم از اولین فیلم سینمای قبل از انقلاب بود که به فروش یک میلیونی رسید. از بهترین فیلم های قدیمی و عاشقانه قبل از انقلاب محسوب می شود.

فیلم سینمایی سوته دلان

فیلم سینمایی سوته دلان

• سوته دلان: در سال 1356 به کارگردانی علی حاتمی ساخته شده که زندگی سه برادر را به لحنی شاعرانه بیان کرده است.

برادر کوچک تر به نام مجید معلول ذهنی است. برادر بزرگتر به نام حبیب یک روسپی به نام اقدس را استخدام می کند که بردار کوچک تر به او علاقمند می شود.

فیلم سینمایی گاو

فیلم سینمایی گاو

• گاو: در سال 1348 به کارگردانی داریوش مهرجویی ساخته شده در این فیلم داستان مردی به نام مش حسن  به تصویر کشیده شده که دارای گاوی در یک روستای متروکه و دور افتاده است که علاقه زیادی به گاو خود دارد.

روزی که مش حسن نیست، گاو او می میرد و اهالی روستا سریع جنازه گاو را از بین می برند.

وقتی مش حسن بر می گردد و مشاهده می کند که گاو فرار کرده از نظر روانی به هم می ریزد تمام طول روز به طویله می رود و شروع به خوردن علف می کند و آرام آرام باور می کند که گاو شده است.

این فیلم بر اساس رمانی به همین نام ساخته شد.

فیلم سینمایی شطرنج باد

فیلم سینمایی شطرنج باد

• شطرنج باد: در سال 1355 به کارگردانی رضا اصلانی تولید شد. داستان این فیلم با مرگ خانمی که در یک خانواده اشرافی است، آغاز می شود.

بعد از مرگ این زن وارث او زنی جوان و فلج است و همین باعث می شود بین اعضای دیگر خانواده او درگیری و تنش ایجاد شود حتی منجر به قتل می گردد.

از بهترین فیلم های قدیمی قبل از انقلاب محسوب می شود.

• خانه سیاه است: در سال 1341به کارگردانی فروغ فرخزاد ساخته شده این فیلم داستانی غم انگیز و مستند از زندگی جذامیان است.

• فیلم طبیعت بی جان: در سال 1354 به کارگردانی سهراب شهید ثالث ساخته شده که داستان آن مربوط به مردی به نام محمد سرداری است که بیش از سه دهه بوده که نگهبان ایستگاه قطار می باشد.

• دایره مینا: به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال 1353 تولید شد که یکی از پر حاشیه ترین فیلم های داریوش مهرجویی است.

داستان این فیلم در مورد خرید و فروش خون بوده که با تاخیری چهار ساله به نمایش در آمد؛ چون عده ای مخالف و عده ای موافق این فیلم بوده اند.

فیلم های عاشقانه قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

از فیلم های عاشقانه قدیمی ایرانی قبل از انقلاب به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

• در امتداد شب: در سال 1356 به کارگردانی پرویز صیاد ساخته شد و از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب بوده و از بازیگران آن می توان به ناصر ممدوح، جهانگیر فروهر، گوگوش و سعید کنگرانی اشاره کرد.

بر خلاف اکثر فیلم های فارسی، داستان آن پایان خوشی نداشت و یکی از پول سازترین فیلم های سینمای ایرانی قبل از انقلاب محسوب می شود.

• همسفر: محصول سال 1354 است که کارگردان و نویسنده آن مسعود اسداللهی می باشد.

داستان این فیلم عاشقانه مربوط به دختری به نام عاطفه بوده که توسط مردی که رئیس شرکت است، اغفال می شود و مراسم ازدواج او به هم می ریزد به همین دلیل دچار اختلال حواس شده و تصمیم می گیرد از خانه پدر خود یعنی غلام حسین فرار کند.

به منظور سرقت جوان جلنبری به نام دایی رستم و علی وارد خانه غلام حسین می شوند.

غلام حسین دایی رستم را به دام می اندازد و برای این که آبروی خود را حفظ کند تصمیم می گیرد دایی رستم و عاطفه را به مدت یک هفته به عقد هم در آورد.

عاطفه به شمال می رود تا رئیس شرکت را پیدا کند ولی دایی رستم و علی او را پیدا می کنند و به پدرش در ازای هفتاد هزار تومن تحویل می دهند.

وقتی برای بار دیگر عاطفه رئیس شرکت را می بیند؛ ولی از طرف او ناامید و رانده می شود، قصد خود کشی می کند.

در این میان علی مانع خودکشی او می شود و در طول سفر به عاطفه علاقمند می گردد.

غلام حسین که تصمیم می گیرد عاطفه را به لندن بفرستد؛ ولی علی به فرودگاه می رود و عاطفه همراه او می شود.

فیلم عاشقانه سلطان قلب ها

سلطان قلب

• سلطان قلب: در سال 1347 به کارگردانی محمد علی فردین ساخته شد و از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب محسوب می شود.

داستان این فیلم مربوط به زوج جوانی است که هر کدام گمان می کنند که همسر خود را از دست داده اند.

زن بینایی خود را در حادثه ای از دست می دهد و مرد هم خواننده می شود.

مرد سال ها بعد با دخترکی آشنا می شود و بدون این که بداند با دختر چه رابطه ای دارد سبب معالجه مادر دختر که همسر او است، می شود. این فیلم از پرفروش ترین و بهترین فیلم های ایرانی قبل از انقلاب محسوب می گردد.

• دختر لر: در سال 1312 به کارگردانی اردشیر ایرانی ساخته شده که کمی ماجرایی جویی و کمی عاشقانه است.

این فیلم دارای دو قهرمان به نام گلنار و جعفر است و در بین مردم این فیلم با نام این دو قهرمان شناخته شده است. در این فیلم شاگرد قهوه خانه به دختری ثروتمند علاقه مند می شود.

• حسن کچل: محصول سال 1348 بوده که علی حاتمی کارگردان آن می باشد. یکی از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب بوده که داستان عاشقانه ای از جنس افسانه های کهن را به تصویر کشیده است.

لیست فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

از لیست فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب می توان موارد زیر را نام برد:

• تنگسیر: در سال 1352 به کارگردانی امیر نادری ساخته شد و از بهترین فیلم های قدیمی قبل از انقلاب محسوب می شود.

بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده و داستان آن در مورد مردی ستم دیده بوده که قصد انتقام گرفتن را دارد.

• سریدار: در سال 1355 به کارگردانی خسرو هریتاش ساخته شده است. داستان این فیلم مربوط به پسر یک سرایداری بوده که همه اعضای خانواده او درگیر تنگدستی و فقر هستند و تلاش آن ها برای زندگی بهتر، هیچ ثمره ای ندارد.

• خشت و آیینه: در سال 1344 به کارگردانی ابراهیم گلستان ساخته شده که داستان آن مربوط به راننده تاکسی به نام هاشم است که یک شب زن جوانی را سوار می کند و بعد از این که زن را به مقصد رساند در صندلی عقب ماشین خود نوزادی را پیدا می کند.

هاشم و دوست دخترش تاجی با این کودک ناخواسته سعی می کنند، کنار بیایند تاجی می خواهد کودک را نگاه دارد؛ ولی هاشم قصد دارد از شر کودک خلاص شود و سرانجام هاشم از دست هر دو خلاص می شود.

• قیصر: محصول سال 1348 بوده و مسعود کیمیایی کارگردان آن است و از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب محسوب می شود.

با خودکشی داستان این فیلم آغاز می گردد و یکی پس از دیگری قهرمان های فیلم وارد قصه می شوند.

• سازدهی: در سال 1352 به کارگردانی امیر نادری ساخته شده داستان این فیلم مربوط به پسری جوان است که از خارج کشور یک سازدهنی به عنوان هدیه دریافت می کند.

دوستانش او را رهبر گروه خود قرار می دهند تا بتوانند از این سازدهنی استفاده کنند.

از بهترین فیلم های قدیمی قبل از انقلاب بوده که بی رحمی نسبت به کودکان در آن به تصویر کشیده شده است.

• صبح روز چهارم: درامی اجتماعی و تلخ بوده که کامران شیردل کارگردان آن است.

• مسافر: محصول سال 1353 است که عباس کیارستمی کارگردان آن می باشد و از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است داستان این فیلم در رابطه با پسر بچه ای دبستانی بوده که دزدی و تقلب می کند، دروغ می گوید تا پول کافی جمع کند تا بتواند برای دیدن تیم فوتبال مورد علاقه خود با اتوبوس به شهر بزرگی برود.

• تنگنا: در سال 1352 به کارگردانی امیر نادری ساخته شده است.

سعید راد در این فیلم ایفای نقش کرده  و فیلمی درام اجتماعی بوده و از بهترین فیلم های قدیمی قبل از انقلاب محسوب می شود.

• کندو: در سال 1347 به کارگردانی فریدون گله تولید شد و از بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کرده اند، می توان به رضا کرم رضایی، جلال پیشواییان، داود رشیدی و بهروز وثوقی اشاره کرد.

داستان این فیلم در مورد مردی بوده که از زندان آزاد می شود و قرار است زندگی عادی خود را آغاز ‌کند و در بین مردم برود و همین برای او زندگی را سخت تر می کند به حدی که او را به مرز انحطاط و نابودی می کشاند.

• کلاغ: محصول سال 1355 است که بهرام بیضایی کارگردان آن بوده، نقش اول این فیلم حسین پرورش است و از دیگر بازیگران آن می توان منوچهر فرید و پروانه معصومی را نام برد.

داستان این فیلم با آگهی دختر گمشده در روزنامه آغاز می شود و قهرمان با جستجو و تحقیقاتی که انجام می دهد، متوجه می شود که آگهی مربوط به سی سال پیش است و همین باعث شده حقیقت سخت تر شود؛ چون لایه های داستان بیشتر خواهد شد.

• ذبیح: محصول سال 1354 بوده و کارگردان آن متوسلانی است. بهروز وثوقی قهرمان این فیلم بوده و از دیگر بازیگران آن می توان مرتضی احمدی، پروین سلیمانی، عنایت بخشی و جمشید مشایخی را نام برد.

داستان این فیلم در رابطه با حکایت قهرمانی به نام ذبیح است که به دلیل جبر زمانه ضد قهرمان می شود.

• شازده احتجاب: محصول سال 1353 بوده و بهمن فرمان آرا کارگردان آن می باشد.

از بهترین فیلم های قدیمی قبل از انقلاب است در این فیلم زندگی آخرین شاهزاده قاجار به تصویر کشیده شده است.

• آبی و رابی: بهترین فیلم کمدی قبل از انقلاب محسوب می شود که به کارگردانی اوانس اوگانیانس در سال 1309 تولید شد.

داستان این فیلم مربوط به دو مرد بامزه ای است که در موقعیت های غیر منتظره و مختلف قرار می گیرند.

از فانتزی های جالب این فیلم می توان به کوتاه شدن و پهن شدن کاراکترها و پرواز مرغ در رستوران اشاره کرد.

• حاجی آقا آکتور سینما: در سال 1312 به کارگردانی اوانس اوگانیانس ساخته شد.

داستان این فیلم مربوط به مردی به نام حاجی آقا است که با هنر سینما و نمایش مخالفت سر سختی دارد که در این فیلم با محیط سینما آشنا می شود و راجع به هنرهای نمایشی نظرش تغییر پیدا می کند و اکت های جالبی را به نمایش می گذارد.

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب می توان موارد زیر را نام برد:

• فرار از تله: در لیست بهترین فیلم قدیمی قبل از انقلاب بوده که از سینمای روشنفکری ژاپن و سینمای وسترن آمریکایی الهام گرفته است.

دو قهرمان و دو بازیگر اصلی این فیلم بهروز وثوقی و داود رشیدی است.

با مخاطب سینمای ایران ارتباط برقرار می کند و حال و هوای ایرانی دارد.

دلدادگی محور اصلی این فیلم است که برای رسیدن به عشق زندگی اش قهرمان داستان تلاش می کند.

تنها چیزی که پیش روی قهرمان این  داستان می باشد، خلاف است که به دنبال آن خلافکاران را تعقیب می کند.

• حاکم یکروزه: محمد جعفر خطیبی نوری کارگردان این فیلم سینمایی بوده که در سال 1331ساخته شده داستان این فیلم در رابطه با مهاجرت روستا به شهر است که پلیدی ها و زشتی ها را مذمت می کند.

در این فیلم یک روستای ساده دل به تصویر کشیده شده که به شهر می آید  و به دلیل این که به حاکم شهر شبیه است او را با حاکم شهر اشتباه می گیرند.

در این فیلم حاکم شهر به شکار می رود و گم می شود و برای مدت کوتاهی مرد روستایی می تواند روی صندلی حاکم بنشیند و حاکم بودن را تجربه کند.

• جنوب شهر: در سال 1337 به کارگردانی فرح غفاری ساخته شده است.

از دوم آذر 1337 این نوع فیلم روی پرده در آمد فیلم متفاوتی محسوب می شود.

حواشی که علیه غفاری عده ای ایجاد کرده اند و تصویری که غفاری از جنوب شهر ارائه داد، موجب شد این نوع فیلم توقیف شود.

• رگبار: محصول سال 1351 است که بهرام بیضایی کارگردان آن می باشد.

بهترین فیلم عاشقانه قدیمی ایرانی قبل از انقلاب است.

در این فیلم معلمی فروتن و تحصیل کرده به شهر جدیدی می رود که در این میان عاشق زنی جوان، فقیر و سخت کوش می شود.

این زن از برادر کوچک و مادر پیرش مراقبت و پرستاری می کند.

• گوزن ها: در سال 1353 به کارگردانی مسعود کیمیایی ساخته شد. قهرمان های داستان این فیلم دو جوان به نام رسول ( که غرق در انحطاط اجتماعی و اعتیاد ) و قدرت ( که درگیر مشکل سیاسی بوده و فراری است ) هستند.

سرانجام این داستان همانند آغاز آن تلخ است.

• آرامش در حضور دیگران: در سال 1349 به کارگردانی ناصر تقوایی ساخته شد.

داستان این فیلم مربوط به سرهنگی بازنشسته است که بعد از مرگ همسر خود تصمیم می گیرد، دوباره ازدواج کند.

شخصیت سرهنگ این داستان دو دختر دارد که دور از پدر زندگی می کنند و هر دو شاغل هستند.

همسر دوم او زنی زیبا و جوان است که حکایتی شنیدنی و مجزا هر کدام دارند.

در این داستان افراد به ظاهر جزو یک خانواده هستند؛ چون هیچ کدام نگرانی و دغدغه ای یکدیگر را ندارند.

4/5 - (2 امتیاز)

نظرات در مورد : بهترین و پر فروش ترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *