تلویزیون QLED چیست و در تلویزیون ها جدید چه کاربردی دارد؟

QLED چیست و در تلویزیون ها جدید چه کاربردی دارد؟

“QLED” یک برچسب بازاریابی است که به نوع خاصی از نمایشگرهای تلویزیون با وضوح فوق العاده بالا اشاره می کند که سامسونگ و چند شرکت دیگر (TCL و Hisense) تولید می کنند. “Q” نشان دهنده فناوری نقطه کوانتومی است که صفحه ها از آن برای ایجاد رنگ با وضوح بالا در کنار LCD استفاده می کنند.

هر چیزی است که باید در مورد صفحه نمایش QLED بدانید:

تلویزیون‌های QLED از نقاط کوانتومی استفاده می‌کنند و  یک تلویزیون مبتنی بر نقطه کوانتومی است که بادوام، پایدار بوده و باعث ایجاد رنگ و روشنایی عالی می‌شوند. این تلویزیون ها طیف رنگ های قرمز روشن را بهتر نمایش می دهند.

نقاط کوانتومی چیست؟

یک اصطلاح عمومی برای QLED ها “نمایشگرهای نقطه کوانتومی” است که دو نوع دارد: عکس نورگسیل  و الکترو تابشی (یا الکترولومینسنت). تلویزیون های QLED سطح مصرف کننده همه نمایشگرهایی هستند که در برابر عکس منتشر می شوند و در رقابت مستقیم با OLED هستند که وضوح تصویر یکسانی را تولید می کنند اما متفاوت عمل می کنند.

تفاوت اصلی بین نمایشگرهای QLED و رقبای آنها استفاده از “نقاط کوانتومی” است. نقاط کوانتومی بلورهای رسانا و میکروسکوپی هستند. هنگامی که نور از طریق یک نقطه کوانتومی (به عنوان مثال ، نور پس زمینه LED یک تلویزیون) می تابد ، بسته به اندازه آنها ، طول موج های متفاوتی از نور ساطع می کنند.

صفحه های QLED از “فیلم” نقاط کوانتومی در پشت تلویزیون استفاده می کنند تا طیف بالاتری از رنگ های اشباع شده را نسبت به سایر صفحه ها ایجاد کنند. این نمایشگرها می توانند تصاویر روشن تری بدون از دست دادن اشباع ایجاد کنند.

وضوح تلویزیون های QLED

اکثر صفحه های QLED دارای وضوح فوق العاده بالا هستند ، به این معنی که در وضوح 4k و 8k در دسترس هستند. البته هنوز هم می توانید تلویزیون های ارزان تری را پیدا کنید که از استاندارد قدیمی HD 1080p استفاده می کنند ، اما آنها کمیاب تر هستند. اگر قصد خرید  این نوع تلویزیون را دارید، شک نکنید که این تلویزیون ها وضوح وکیفیت بالاتری دارند.

مزایا و معایب تلویزیون های QLED

در کنار رنگ های غنی این تلویزیون ها، تلویزیون های QLED به طور کلی هزینه کمتری نسبت به صفحه نمایش های OLED با همان اندازه دارند. آنها همچنین در اتاق های روشن بهتر کار می کنند.

بیشتر بخوانید  اوج شفافیت ، اوج فناوری

دو نقطه ضعف QLED ها این است که آنها نمی توانند رنگ مشکی عمیق را نشان دهند و هنگام مشاهده رنگ های درخشان شما را مجبور می شوید که  در نزدیکی صفحه نمایش تلویزیون بنشینید.

نواحی تیره تر صفحه نمایش ممکن است چندان چشمگیر نباشند؛ زیرا با وجود نقاط کوانتومی سرد ، هر دو از نور پس زمینه LED و مدارهای LCD استفاده می کنند. این مدارهای LCD همیشه روشن هستند تا بتوانند طیف وسیعی از رنگ ها را تولید کنند، اما باعث می شود مناطق تیره تر کمتر تیره بنظر برسند.

این رنگهای درخشان مستلزم این است که دید نسبتاً خوبی به صفحه داشته باشید. در واقع ، اگر حتی چند ده درجه دورتر از تلویزیون بنشینید، به احتمال زیاد متوجه تفاوت در تصویر خواهید شد. برای مقایسه، برخی از صفحه نمایش های OLED می توانند کیفیت تصویر ایده آل را تا نزدیک 50 درجه از مرکز حفظ کنند.

مقایسه نمایشگرهای نشرکننده عکس با نمایشگرهای الکتریکی

هر تلویزیون QLED که در حال حاضر در یک فروشگاه مشاهده می کنید از نوع “عکس گسیل کننده” است ، به این معنی که نقاط کوانتومی پس از قرار گرفتن در معرض نور، انرژی (در این مورد ، به شکل رنگ) آزاد می کنند. در نمایشگرهای الکتریکی، نقاط در حضور برق نور ساطع می کنند.

نمایشگرهای الکترومغناطیسی کنترل بیشتری بر روی تصویر ارائه می دهند زیرا امکان کنترل فردی بر روی هر پیکسل را فراهم می کنند. در حالی که نمایشگرهای واقعی نقطه کوانتومی در حال حاضر در سطح مصرف کننده در دسترس نیستند ، صفحه هایی که از آنها استفاده می کنند نازک تر و همه کاره تر از گزینه های فعلی و نورپردازی هستند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تلویزیون QLED چیست و در تلویزیون ها جدید چه کاربردی دارد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *