آیا مایکروسافت برنده‌ی نسل نهم کنسول ها خواهد بود؟

در ادامه قصد داریم به موضوعی بپردازیم که شنیدن خبر مربوط به آن دقیقا برابر با متن بالا بود. چند روز پیش مایکروسافت در توییتی اعلام داشت که کمپانی بزرگ بتسدا را به همراه تمامی استودیوهای زیر مجموعه‌ش خریده و این خبر همانند بمبی منفجر شد و تمامی خبرگزاری‌ها و بازی‌بازان بلافاصله به این اقدام بتسدا و مایکروسافت واکنش نشان دادند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی عملکرد احتمالی مایکروسافت در نسل نهم و اقدام او در زمینه‌ی خرید استودیوهای دیگر بپردازیم. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که به آن اشاره داریم، خرید استودیو بتسدا و عواقب و نتایج آن در آینده‌ی دنیای بازی‌های ویدئویی است پس در ادامه با ما همراه باشید.

کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت

مایکروسافت در نسل هشتم نتوانست مسیر درستی را برای عرضه‌ی کنسول قدرتمندش آماده کند و نماینده سونی هم به لطف عناوین انحصاری کم و بیش جذاب و فراوانش در نسل هشتم توانست پیروز شود. با این حال به نظر می‌رسد مایکروسافت به خوبی از اشتباه خود در نسل قبلی درس گرفته و حسابی خود را برای رقابت در نسل نهم آماده کرده است. یکی از اقدامات مهم و جذاب مایکروسافت که به نظر برگ برنده‌ی این کمپانی در نسل نهم به حساب می‌آید طراحی دو نوع کنسول با ویژگی‌هایی کاملا متمایز است. به عبارتی این کار شرکت سازنده سبب می‌شود تا شما کنسولی متناسب با حداقل نیازهایتان انتخاب نمایید.

ایکس‌باکس سری اس

همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، مایکروسافت دو نوع کنسول با ویژگی‌های مختلف برای نسل نهم آماده نموده. ایکس‌باکس سری اس که طراحی ظاهری آن دیرتر و تقریبا همزمان با قیمتش مشخص شد، سخت افزاری معمولی‌تر داشته و امکان استفاده از درایو نوری یا به عبارتی امکان استفاده از دیسک‌ها را ندارد. پردازنده‌ی اصلی این کنسول تقریبا برابر با برادر بزرگترش ایکس‌باکس سری ایکس بوده اما پردازنده‌ی گرافیکی آن کمی ضعیف‌تر از آن است؛ همچنین برای ذخیره سازی اطلاعات از 512 گیگابایت هارد SSD بهره می‌برد.

این کنسول را می‌توان کوچکترین کنسول ساخته شده توسط مایکروسافت دانست و البته که امکان پخش بازی‌ها را با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه دارد اما پشتیبانی از رزولوشن K4 در این کنسول وجود ندارد و حالتی برای آن تعریف شده که می‌توانید فقط به صورت ظاهری از این امکان برای برخی از بازی‌ها استفاده کنید. این کنسول با امکان پخش بازی‌های نسل نهمی 299 دلار قیمت دارد که باتوجه به قیمت بسیار مناسب، این کنسول را می‌توان موهبتی الهی برای بازی‌بازان و بخصوص بازی‌بازان کشور ما دانست. براساس ادعاهای مایکروسافت این کنسول تقریبا تمامی حداقل‌های کنسول نسل نهمی شرکت رقیب یعنی پلی‌استیشن 5 را دارد و اصلا در اجرای عناوین مشترک و در رقابت با آن کم نمی‌آورد. براساس گزارش‌های رسمی شرکت سازنده، در آبان ماه (نوامبر) سال جاری شاهد عرضه‌ی این کنسول خواهیم بود.

ایکس‌باکس سری ایکس

پیش از معرفی رسمی کنسول پلی‌استیشن 5 و ظاهر آن، مایکروسافت در رویدادی به صورت رسمی ظاهر کنسول نسل نهمی خود را به نمایش گذاشت. در ابتدا این تصاویر نشان از طراحی ساده‌ی این کنسول داشتند که پس از اتمام نمایش، شوخی‌های بسیاری با طراحی ظاهری آن صورت گرفت و آقای فیل اسپنسر هم نسبت به این شوخی‌ها اظهار خوشحالی داشتند. کمی بعد شاهد معرفی عناوین انحصاری آن بودیم و پس از لو رفتن قیمت کنسول ایکس‌باکس سری اس، قیمت این کنسول نیز مشخص شد. این کنسول 499 دلاری از نظر سخت‌افزاری برروی کاغذ عملکردی بسیار قدرتمندتر از پلی‌استیشن 5 دارد. برخلاف نسخه‌ی سری اس، این کنسول دارای درایو نوری بوده و همه‌ی عناوین را با نرخ فریم 60 فریم برثانیه و رزولوشن 4K اجرا می‌کند.

بازی‌های انحصاری مهم

هرچند که هنگام معرفی بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس سری ایکس / سری اس مایکروسافت نتوانست به درستی عمل کند اما عناوین بسیاری را در ویدئوها و اخبار منتشر شده دیدیم که بسیار جذاب بودند و همچنین مدت‌ها بود انتظار نسخه‌ای جدید از آن‌ها را می‌کشیدیم. به عنوان نمونه می‌توانیم به Fable 4 اشاره داشته باشیم که چند سالی بود منتظر انتشار آن بودیم و بالاخره مشخص شد که نسخه‌ای جدید از آن در راه است. درکنار بازی یاد شده بازی The Medium را می‌توان آغاز نوع جدیدی از بازی‌ها دانست، که البته برای پردازش به سخت‌افزاری قدرتمند نیاز دارد. یکی از مواردی که می‌تواند مهر تاییدی بر قدرتمند بودن ایکس‌باکس سری ایکس / سری اس باشد همین عنوان است. در زیر نام برخی از عناوینی که تا به امروز به صورت انحصاری و رسمی برای این دو کنسول معرفی شده‌اند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

• As Dusk Falls
• Avowed
• Everwild
• Fable
• Forza Motorsport
• The Gunk
• The Medium
• Phantasy Star Online 2: New Genesis
• Scorn
• Senua’s Saga: Hellblade 2
• STALKER 2
• State of Decay 3
• Warhammer 40,000: Darktide

عناوین هنگام عرضه

در میان بازی‌هایی که بالا به آن‌ها اشاره داشتیم، عناوینی همزمان با عرضه‌ی کنسول در دسترس قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید عناوینی که در ادامه قرار است به آن‌ها اشاره داشته باشیم الزاما انحصاری نیستند اما قرار است در زمان عرضه در دسترس بازی‌بازان و کاربران این دو کنسول باشند.

• Assassin’s Creed: Valhalla
• Bright Memory
• Call of Dut Black Ops: Cold War
• Destiny 2
• Destiny 2: Beyond Light
• Dirt 5
• FIFA 21
• Fortnite
• Gears 5 (Series X optimised)
• Gears Tactics
• Madden NFL 21
• Maneater
• Marvel’s Avengers
• NBA 2K21
• Observer: System Redux
• Tetris Effect: Connected
• The Falconeer
• Watch Dogs Legion
• Yakuza: Like a Dragon

 

استودیوهای تازه خریداری شده

همان‌طور که می‌دانید بزرگ‌ترین نقد وارده بر سازندگان کنسول ایکس‌باکس وان به تعداد کم عناوین انحصاری آن بر می‌گردد. به نظر می‌رسد مایکروسافت هم از این مسئله به خوبی آگاهی دارد و تصمیم گرفته تا دیگر دچار این مشکل نشود. از همین رو مدتی است شاهد انتشار اخبار خرید استودیوهای بزرگ و مختلف توسط مایکروسافت هستیم. شاید بتوان مهم‌ترین خرید مایکروسافت را طی چند وقت گذشته، خرید استودیوی بتسدا دانست. چندی پیش خبری مبنی بر خرید مجموعه‌ی بتسدا (شرکت بتسدا به همراه تمام استودیوهای زیر مجموعه‌ی آن) توسط مایکروسافت به ارزش 7.5 میلیارد دلار منتشر شد که در ادامه به بررسی کامل آن پرداختیم. باتوجه به اینکه اکنون و احتمالا تا زمان عرضه‌ی کنسول‌های نسل نهمی استودیوها و شرکت‌های فرست پارتی بیشتری در کنار مایکروسافت هستند، انتظار می‌رود در نسل نهم شاهد عناوین درخشان و بسیار زیادی برای ایکس‌باکس سری ایکس / سری اس باشیم. پس از خرید شرکت بتسدا، شایعه‌ای مبنی بر خرید کمپانی‌های سگا (SEGA) و کونامی (Konami) نیز توسط مایکروسافت منتشر شد که تا این لحظه که در حال نوشتن این مقاله هستیم هنوز این شایعه تایید نشده است.

بتسدا

به جرئت می‌توانم بگویم، عجیب‌ترین خبری که در یک ماه گذشته شنیدم، خبر خرید شرکت بتسدا به همراه تمامی شرکت‌های زیر مجموعه آن است. پس از انتشار این خبر در مدت زمان بسیار کوتاهی واکنش‌های زیادی را از دنبال کنندگان و فعالان دنیای بازی‌های ویدئویی شاهد بودیم. برخی از فعالان و به اصطلاح فن‌های کنسول سونی، سعی داشتند این خبر را کاملا عادی جلوه دهند. دلیل عجیب و شاید شگفت انگیز بودن این خبر مستقیما به قرارداد سونی یا این شرکت برمی‌گردد. طبق گزارش‌های رسمی سونی، بازی Death Loop و GhostWire: Tokyo که توسط استودیوهای زیر مجموعه‌ی این ناشر توسعه پیدا کردند، قرار بود به صورت کاملا انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن 5 در دسترس قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید  استرالیایی ها در صورت تحریم گوگل، از بینگ استفاده خواهند کرد

قطعا باتوجه به خرید این استودیو و در مجموع این کمپانی، انتظار می‌رود شاهد انتشار این بازی برای سایر پلتفرم‌های تحت حمایت مایکروسافت باشیم. بتسدا را می‌توان از قدرتمندترین و بزرگ‌ترین استودیوهای بازی‌سازی جهان دانست. در بازه‌ی زمانی فعالیت رسمی این شرکت عناوین بسیاری چون Evil Within و یا Wolfenstein را شاهد بودیم که خاطرات بسیاری را برای ما خلق کردند. باتوجه به تعداد بالای فرانچایزهای بزرگ ساخته شده توسط این استودیو، این احتمال وجود دارد که نسخه‌های آتی هریک از آن‌ها به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس سری ایکس / سری اس منتشر شوند. مواردی که در بالا اشاره داشتیم را می‌توان از مهم‌ترین دلیل‌ها دانست اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که همگی دست به دست هم می‌دهند تا این رخ داد را امری بزرگ و خاص بدانیم.

اما سوالی که قطعا برای هر بازی‌بازی در این رابطه پیش می‌آید این است که آیا خرید بتسدا توسط مایکروسافت چه تاثیر یا عواقبی بر دنیای گیم دارد. این مسئله را می‌توان از دو دیدگاه دید. از طرفی این اقدام مایکروسافت کمک می‌کند تا هرکسی با هر بودجه‌ و کنسولی بتواند به تجربه‌ی این عناوین درخشان بپردازد که خوب این جنبه‌ی مثبت است و در این میان فقط بازی‌بازان سود می‌برند؛ اما از طرفی اگر مایکروسافت عناوین مختلف این شرکت را انحصاری و یا با محدودیت به کاربران سونی ارائه دهد که البته احتمال بسیار کمی دارد در دراز مدت آسیب‌های جبران ناپذیری به سونی می‌خورد و شاید نتیجه چیزی نباشد که ما انتظار آن را داشته باشیم.

Gamepass

در چند سال گذشته کمپانی‌های بسیار زیادی به سمت توسعه‌ی سرویس‌های متناسب برای بازی‌بازان رفتند اما قطعا در حال حاضر اولین و بهترین سرویس گیمینگ موجود در جهان را می‌توان سرویس گیم‌پس مایکروسافت دانست. پس از معرفی این خدمت و استقبال بسیار زیاد آن، رقیب شماره‌ی یک مایکروسافت، سونی تصمیم گرفت تا سرویسی مشابه با آن راه اندازی نماید اما تاکنون تلاشش موفقیت آمیز نبوده و باید منتظر بمانیم تا در نسل آینده شاهد ادامه‌ی روند ارتقاء آن باشیم. به هرصورت گیم‌پس هدیه‌ای دیگر از سمت مایکروسافت به بازی‌بازان است. به عبارتی هر شخصی این امکان را دارد تا با پرداخت یک دلار تمامی عناوین انحصاری ایکس‌باکس و استودیوهای زیر مجموعه‌ی مایکروسافت را به همراه بسیاری از بازی‌های روز تجربه نماید. این در حالی است که انتظار می‌رود برخی از بازی‌های نسل آینده با قیمت 70 و یا 80 دلار عرضه شوند. نکته‌ی دیگر در رابطه با این سرویس این است که استفاده از آن هیچ دردسری ندارد و حتی به صورت آفلاین می‌توانید خارج از زمان انقضاء از بازی‌های انتخابیتان استفاده کنید.

رایانه‌های شخصی

در چند سال اخیر دیدیم که بسیاری از بازی‌های انحصاری سونی برای پلتفرم رایانه‌های شخصی نیز منتشر شدند. در گذشته هم شاهد انتشار برخی از بازی‌های خانواده ایکس‌باکس برای این پلتفرم بودیم. باتوجه به اعلام سونی مبنی بر انتشار بازی‌های انحصاری بیشتر این کنسول برای پلتفرم رایانه‌های شخصی و ارائه‌ی خدمات بیشتر مایکروسافت برای کاربران پلتفرم یاد شده، به نظر می‌رسد این پلتفرم میدان رقابت جدیدی برای کنسول‌های نسل نهمی است و احتمالا نتیجه‌ی نهایی این نسل وابستگی بسیاری با عملکرد این دو شرکت بزرگ در ارائه خدمات به بازی‌بازان رایانه‌های شخصی دارند.

مایکروسافت پیروز می‌شود یا سونی

جدای از مسائل هواداری که این روزها بسیار بازار داغی دارند، به نظر می‌رسد در نسل نهم قرار نیست رقابتی همانند نسل‌های قبلی را شاهد باشیم. باتوجه به این موارد و فاکتورهای جدیدی که قطعا نقش بسیار مهمی در سرنوشت نسل بعدی دارند به نظر می‌رسد مایکروسافت وضعیت بهتری نسبت به سونی دارد. حالا استدلال ما برای عنوان این مسئله چیست.

  1. قیمت مناسب ایکس‌باکس سری اس این شرایط را فراهم می‌کند تا هرکسی و در هر کشوری بتواند به راحتی این کنسول را تهیه کرده و به تجربه‌ی عناوین نسل بعدی با کیفیتی متوسط بپردازد.
  2. سرویس گیم‌پس و قیمت بازی‌ها را می‌توان فاکتور بعدی موفقیت احتمالی مایکروسافت در نسل نهم دانست. براساس اخبار رسمی احتمالا برخی از بازی‌های نسل نهم که احتمال وجود آی‌پی‌های انحصاری سونی نیز در میان آن‌ها می‌رود، در نسل بعدی با افزایش قیمت مواجه می‌شوند بنابراین بازی‌بازان جدای از هزینه‌ی کنسول پلی‌استیشن 5 باید مبلغی در حدود 60، 70 و یا 80 دلار برای هر بازی بپردازند. این در حالی است که با استفاده از سرویس گیم‌پس امکان تجربه‌ی تقریبا تمامی این بازی‌ها با 1 دلار برای بازی‌بازان فراهم شده است.
  3.  استودیوهای تازه خریداری شده توسط مایکروسافت، همگی فرانچایزهای بسیاری را در دست دارند که باتوجه به اینکه مالکیت آن‌ها مربوط به مایکروسافت است پس قطعا برای پلتفرم‌های تحت نظر این شرکت یا به صورت انحصاری و یا مشترک منتشر می‌شوند.
  4. نکته‌ی بعدی دقیقا به مورد سوم ارتباط دارد. تمامی فرانچایزهایی که زیر مجموعه‌ی استودیوهای تازه خریداری شده‌ی مایکرسافت هستند همگی هواداران بسیار زیادی دارند بنابراین اگر بازی‌ها به صورت انحصاری منتشر شوند قطعا دنبال کنندگان و هواداران به دنبال تجربه‌ی این عناوین برروی کنسول‌های مایکروسافت می‌آیند.
  5.  بازی‌های انحصاری‌ از مهم‌ترین فاکتورهای مربوط به هر کنسول هستند. براساس گزارش رسمی سونی، در نسل نهم بازی‌های فرست پارتی بیشتری که مالکیت آن‌ها برای سونی است برای رایانه‌های شخصی منتشر می‌شوند. این نشان از اهمیت پلتفرم رایانه‌های شخصی در نسل نهم دارد. به دلیل آنکه در نسل هشتم مایکروسافت تمرکز بیشتری برروی پلتفرم یاد شده داشته احتمالا می‌تواند موفق‌تر از سونی عمل کند.
  6. سخت افزار ایکس‌باکس سری ایکس حداقل برروی کاغذ بسیار قدرتمندتر از نماینده‌ی سونی در نسل نهم است. براساس گزارش‌های منتشر شده حتی ایکس‌باکس سری اس نیز که سخت‌افزاری ضعیف‌تر از سری ایکس دارد، در اجرای عناوین معمولی عملکردی تقریبا مشابه با پلی‌استیشن 5 داشته و این مسئله هم برای افرادی که قصد تجربه‌ی بازی‌های نسل نهم را با کیفیت متوسط دارند مسئله‌ی قابل توجهی است.
  7.  همگی به خوبی می‌دانیم مایکروسافت شرکتی قدرتمند و البته ثروتمند است و هیچگونه محدودیت مالی برای انجام هزینه‌های مختلف ندارد، در حالی که پلی‌استیشن تنها بخش رسمی سودرسان سونی است و به همین دلیل سونی نمی‌تواند برای رقابت در نسل نهم هزینه‌های زیادی داشته باشد.

در مجموع این‌ها دلایلی هستند که براساس آن‌ها فکر می‌کنیم مایکروسافت وضعیت بهتری برای رقابت در نسل نهم با سونی دارد. نکته‌ی مهم و قابل ذکر این است که نتیجه‌ی نبرد این دو شرکت در نسل نهم می‌تواند سرانجام دنیای بازی‌های ویدئویی را برای نسل‌های بعدی رقم بزند. همگی می‌دانیم که سونی و عناوین داستان محور آن، ستون‌های دنیای بازی‌های ویدئویی هستند. از طرفی مایکروسافت با خانواده‌ی ایکس‌باکس و عناوین جذابش هم در چند سال گذشته فعالیت مهمی بر تولید عناوین مستقل و شوتر داشتند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و درجای خود ستون‌های مهمی برای این جهان زیبا و بی‌نهایت هستند. پس باتوجه به این موارد امیدواریم رقابتی نزدیک و یا حتی برابر را در پایان نسل نهم شاهد باشیم تا بتوانیم نسل‌های بعدی دنیای بازی‌های ویدئویی هم به خوبی والبته ارتقاء کیفیت‌ بازی‌ها تجربه کنیم.

در پایان از شما می‌خواهیم نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید. شما در این رابطه چه فکری می‌کنید؟ کدام کنسول در نسل نهم موفق‌تر عمل می‌کند؟

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا مایکروسافت برنده‌ی نسل نهم کنسول ها خواهد بود؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *