آشنایی با فریم ورک لاراول + بازار کار و نحوه یادگیری آن

آشنایی با فریم ورک لاراول + بازار کار و نحوه یادگیری آن

در بین زبان‌های برنامه نویسی، PHP به دلیل اینکه دارای قدرت و انعطاف‌پذیری بالایی در دنیای وب است، تقریبا بدون رقیب می‌باشد. بیش از 70 درصد وبسایت‌های جهان از زبان برنامه‌نویسی php برای توسعه استفاده کرده‌اند. علاوه بر این برخی از cms های قدرتمند مانند ورد پرس و جوملا بر پایه این زبان هستند. در زبان برنامه‌نویسی php مفهومی به نام فریم ورک وجود دارد که این مفهوم چهارچوبی برای برنامه‌نویسی ساده‌تر و منعطف‌تر را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند. یکی از این فریم ورک‌ها که در سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است فریم ورک لاراول است.

فریم ورک لاراول چیست؟

زمانی که درمورد فریم ورک‌های توسعه وب اپلیکیشن صحبت می‌شود، نام لاراول نیز در میان آن‌ها جای می‌گیرد. می‌توان گفت محبوب‌ترین فریمورک برنامه نویسی php لاراول است. این فریم ورک در زمانی کوتاه توانست به اولین گزینه توسعه‌دهندگان برای توسعه برنامه‌های پیچیده تحت وب تبدیل شود.  Laravel فریم ورکی است که بر معماری MVC مبتنی است و به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است. این فریم ورک امکانات هوشمندی را در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد و برنامه نویسی را برای آن‌ها لذت‌بخش‌تر کرده است.

فریم ورک Laravel در بین سایر فریم ورک‌های PHP، امنیت و سرعت بالاتری دارد و از طریق آن قادرید بدون اینکه در کدهای اصلی تغییری ایجاد کنید، عملکرد بسیاری از بخش‌ها را تغییر دهید. لاراول دارای کتابخانه‌های مختلفی است و از اغلب کتابخانه‌های فریم ورک سیمفونی هم استفاده می‌کند. این فریم ورک سرویس‌های مختلفی مانند احراز هویت (Auth)، دسترسی‌های کاربران (ACL)، کنسول Artisan و … را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد همچنین پکیج های مختلفی نیز برای آن توسعه یافته است.

چرا لاراول اینقدر محبوب است؟

محبوب‌ترین و پرطرفدارترین فریم ورک زبان برنامه‌نویسی php، فریم ورک لاراول است. این فریم ورک ویژگی‌های بی‌نظیری دارد که باعث شده است که کارایی حرفه‌ای و بسیار گسترده‌ای در انجام پروژه‌های مختلف طراحی سایت و سرویس دهی به اپلیکیشن‌ها داشته باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجین blade
  • پشتیبانی از معماری mvc
  • امکان استفاده از دیتابیس های مختلف و حتی چند دیتابیس در یک پروژه
  • امنیت بسیار بالا
  • تست
  • و …

این فریم ورک نه تنها عملکرد عالی دارد بلکه نسبت به سایر فریم ورک‌های php از نظر کارایی توسعه، نگهداری و انسجام کدنویسی یک سر و گردن بالاتر است. توابع زیادی در آن وجود دارد که با به کار بردن آن‌ها در هزینه‌های بهره‌وری عملیاتی صرفه‌جویی می‌شود. کدنویسی و نگهداری از پروژه‌هایی که با Laravel پیاده‌سازی می‌شوند، بسیار آسان است. ویژگی‌های خاص و منحصر بفردی که دارد و برنامه نویسان در هنگام کار کردن با آن متوجهش شده‌اند به محبوبیت استفاده از آن افزوده است.

بازار کار فریم ورک لاراول در ایران

درمورد بازار کار لاراول باید گفت که امروزه این فریم ورک کاربرد بسیار گسترده‌ای پیدا کرده است و می‌تواند نیازهای هر پروژه تحت وب را به راحتی برطرف کند، در نتیجه درخواست‌های طراحی سایت با فریم ورک لاراول بسیار بیشتر از سایر فریم ورک‎ها است. از این رو اگر به فریم ورک لاراول مسلط باشید و بتوانید انواع سایت و سیستم‌های تحت وب را با این فریم ورک پیاده‌سازی کنید بدون شک درآمد بالایی خواهید داشت. محبوبیت فریم ورک Laravel روز به روز در حال  افزایش است و هر کس وارد بازار کار آن شود بی شک آینده خوبی را برای خود رقم می‌زند.

مزایای فریم ورک Laravel نسبت به سایر فریم ورک های PHP

این فریم ورک یکی از بهترین فریم ورک‌های php است و ابزارهای زیادی دارد.

  • Laravel بهترین چهارچوب php با تعداد زیادی از ابزارهای مختلف (پکیج) است.
  • دیتابیس redis در لاراول به راحتی قابل استفاده است.
  • برای اعطای مجوز و احراز هویت، این فریم ورک از پیکربندی خاصی بهره می‌گیرد. در این فریم ورک ابزاری به نام artisan وجود دارد که می‌توان از طریق احراز هویت به امن کردن برنامه خود پرداخت.
  • از سیستم گزارشات و اطلاع رسانی Laravel می‌توان به منظور نمایش زنده اطلاعات در اپلیکیشن‌های وب استفاده کرد.
  • این فریم ورک به سادگی قابل درک است و در کمترین زمان می‌توان آن را یاد گرفت، زیرا مستندات آموزشی زیادی درباره کار با فریم ورک Laravel وجود دارد.
  • به صورت mvc پیاده شده است
  • لاراول می‌تواند از orm یا object relation mapping پشتیبانی کند که از آن می‌توان برای انتزاع بخشی و خودکار کردن ارتباط مدل با مدل های دیگر در کوئری استفاده نمود.
  • فریم ورک Laravel برای ذخیره‌سازی علاوه بر استفاده از سیستم لوکال از سیستم‌هایی مانند amazon 3 و  rack space نیز استفاده می‌کند. از امکانات لاراول این است که به راحتی بین گزینه‌های مختلف ذخیره‌سازی می توان جابه‌جا شد، یعنی استفاده از تمام این سیستم‌ها به منظور ذخیره فایل به صورت توزیع شده تنها در یک اپلیکیشن قابل انجام است. (storage)

آشنایی با فریم ورک لاراول + بازار کار و نحوه یادگیری آن

مسیر یادگیری فریم ورک لاراول

برای فراگیری آموزش لاراول لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

قدم اول: یادگیری HTML و مبانی CSS

HTML و CSS را به سختی می‌توان جز پیش‌نیازهای یادگیری لاراول نام برد، زیرا این دو ابزارهایی برای ایجاد فرانت‌اند سایت هستند، اما لاراول برای برنامه‌نویسی در سمت بک‌اند است. حتی اگر شخصی به یادگیری فرانت‌اند نیاز نداشته باشد باید لاراول یا php را به  قالبی که یک شخص دیگر آن را نوشته است، متصل کند و اغلب نیاز می‌شود که بخش‌هایی از قالب حذف شوند و یا تغییر پیدا کنند. بنابراین قبل از شروع یادگیری لاراول بهتر است با HTML و CSS آشنایی داشته باشید.

قدم دوم: فراگیری مبانی برنامه نویسی

این مرحله شروع برنامه نویسی است. مراحل ابتدایی بسیار حیاتی‌اند وباید به درستی طی شوند. در ابتدا باید با مفاهیم علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی آشنا شد. برای مثال:

  • پروتکل‌های وب
  • مفاهیم سرور و کلاینت
  • الگوریتم و فلوچارت
  • مفاهیم متغیر، حلقه، شرط، تابع و…

اگر از ابتدا قوی و محکم شروع کنید درادامه مسیر به مشکل برنمی‌خورید. با این روش اگر به یادگیری زبان برنامه‌نویسی دیگری نیز علاقه‌مند باشید کارتان بسیار ساده می‌شود، زیرا مفاهیم اصلی را فرا گرفته‌اید.

قدم سوم: فراگیری زبان برنامه نویسی PHP

برای یاد گرفتن یک فریم ورک اولین کار این است که به سراغ یاد گرفتن زبان فریم ورک بپردازید. برای یادگیری لاراول نیاز به یادگیری زبان PHP است. در مورد فراگیری PHP نباید نگرانی زیادی داشته باشید، زیرا اگر در مرحله قبل مقدمات را فرا گرفته باشید، به راحتی می‌توانید با مقدمات PHP آشنا شوید. زمانی که با مقدمات آن آشنا شدید تنها نیاز است که شیوه نوشتن کدهای PHP را نیز یاد بگیرید و در آن به کسب تجربه بپردازید.

قدم چهارم: یادگیری معماری MVC

لاراول فریمورکی است که بر مبنای معماری MVC است، بنابراین یادگیری این معماری برای برنامه‌نویسان PHP بسیار ضروری است. معماری به معنی نوشتن کد پروژه است به گونه‌ای که بتوان آن را به قسمت‌های مستقل و جدا تقسیم‌بندی کرد. این روش کمک می‌کند تا بتوانیم پروژه‌های بزرگ را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنیم و همه بخش‌ها را توسط چند برنامه‌نویس پیش ببریم. با این کار خوانایی پروژه راحت‌تر می‌شود و بخش‌های جدید رابه صورت آسان‌تری می‌توان به پروژه اضافه کرد. اگر برای یک پروژه از معماری استفاده نشود، مدیریت و توسعه آن، چه برای توسعه‌دهنده فعلی و چه برای توسعه‌دهنده‌ای که بعدا قرار است روی آن کار کند بسیار دشوار می‌شود.  MVC مخفف Model، View و Controller است. Model شامل داده‌های (دیتابیس) برنامه، View ارائه داده (ظاهر – فرانت) و Controller مغز و منطق برنامه است.

قدم پنجم: آشنایی با پایگاه داده MySQL و زبان SQL

وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای ذخیره‌سازی داده و مدیریت آن‌ها به پایگاه داده نیاز دارند. در ابتدا نیاز است که با مفاهیم پایگاه داده به صورت تئوری آشنا شد و آن‌ها را روی کاغذ پیاده‌سازی کرد. بعد از این کار باید به صورت عملی وارد کار شد و پایگاه داده را به صورت عملی پیاده‌سازی کرد.  از آنجا که PHP و Laravel سازگاری بالایی با پایگاه داده MySQL دارند پیشنهاد می‌شود که به یادگیری آن و زبان SQL بپردازید. کار کردن با پایگاه داده لذت‌بخش است و می‌توان به راحتی از پس آن برآمد.

قدم ششم: فراگیری استفاده از Composer

کامپوزر (composer) ابزاری است که فرآیند مدیریت وابستگی (Dependency Management) را برای برنامه نویسان زبان برنامه نویسی php تسهیل می کند. به زبان ساده تر گاهی اوقات که یک پروژه را استارت می زنید جدای اینکه از خود زبان برنامه نویسی php یا فریم ورک های متعلق این زبان استفاده  می کنید نیاز می باشد از پکیج و لایبرری های سایر برنامه نویسان که به صورت open source عرضه شده برای سرعت در توسعه پروژه خود استفاده کنید.

کامپوزر یک ابزار Command Line است که با دستورات از پیش تعریف شده می‌تواند کتابخانه های پروژه را نصب، آپدیت و مدیریت کند. منبع دانلود کتابخانه های کامپوزر، سایت Packagist است که برنامه‌نویسان مختلف از سراسر جهان پکیج‌ها  وبرنامه‌های خود را در این سایت بارگذاری کرده و سایر برنامه‌نویسان با استفاده از دستورات کامپوزر می‌توانند کتابخانه های موردنیاز خود را به پروژه اضافه کنند. استفاده از این ابزرا رایگان است و با استفاده از آن می‌توان سرعت توسعه پروژه‌های خود را بالا برد.

قدم هفتم: فراگیری Laravel

در نهایت وقت این می‌رسد که به یادگیری محبوب‌ترین فریم ورک یعنی لاراول بپردازید. لاراول مانند جادوگری است که انجام پیچیده‌ترین دستورات را با چند عمل ساده امکان‌پذیر می‌کند. اگر نیاز به سرعت دارید و می‌خواهید پروژه‌های خود را هر چه سریع‌تر به کارفرما تحویل دهید باید لاراول را امتحان کنید. همچنین افرادی که به فریمورک لاراول مسلط باشند به راحتی وارد بازار کار شده و به کسب درآمد می‌پردازند.

مقایسه لاراول با دیگر فریم ورک های php

مقایسه لاراول و سیمفونی

سازماندهی کد:

سیمفونی اجزای قابل استفاده مجدد و ماژولار بهتری را ارائه داده است، در حالیکه تمام این چهارچوب‌ها از معماری MVC برای توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌کنند. چهارچوب سیمفونی برای برنامه‌های پیچیده بهتر است و در یک پروژه می‌تواند از اکثر مولفه‌ها به صورت ماژولار استفاده کند. که برای لاراول هم پکیجی برای این منظور وجود دارد

عملکرد و مقیاس پذیری:

متوسط زمانی که برای بارگذاری وبسایت با لاراول طول می‌کشد حدود 60 میلی ثانیه است، اما سایتی که با سیمفونی بارگذاری می‌شود نزدیک به 250 میلی ثانیه است. در مجموع سرعت لاراول بالاتر از سیمفونی است.

مستندات و یادگیری:

لاراول نسبت به سیمفونی دارای مستندات و منابع بیشتری برای یادگیری است. سایت laravel و Laracast تمام جزئیات مربوط به Laravel را پوشش می‌دهد.

مقایسه Laravel و Yii

موتور قالب:

Yii ساختار دایرکتوری بسیار ساده‌ای نسبت به سیمفونی دارد، بنابراین مقایسه با ساختار دایرکتوری Laravel و Yii بسیار ساده می‌شود. Yii موتور قالب پیش فرض ندارد اما لاراول موتور قالب خاص خود را دارد.

مستندات:

مستندات قوی برای Yii در دسترس نیست.

 

سخن پایانی

لاراول یک دریچه جدید به دنیای برنامه‌نویسی است که با استفاده از آن می‌توان توسعه برنامه‌ها را با کدهای زیبا و صرفه‌جویی در زمان انجام داد. سعی جاب تیم در این بود که با آموزش لاراول آشنایی پیدا کنید تا با شناخت هر چه بیشتر این فریم ورک و ویژگی‌های آن بتوانید سایت خود را طراحی و گسترش دهید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آشنایی با فریم ورک لاراول + بازار کار و نحوه یادگیری آن

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *