گوگل پیکسل 5 رسما رونمایی شد؛ قیمت، مشخصات، زمان عرضه، …

گوگل پیکسل 5

گوگل پیکسل 5 همراه با گوگل پیکسل 4a 5G رسما رونمایی شد؛ هم اکنون پیش سفارش این 2 گوشی هوشمند در ایالات متحده آغاز شده است.

بعد از ماها منتشرشدن شایعه های مختلف در مورد گوگل پیکسل 5، بالاخره جدیدترین گوشی هوشمند گوگل آماده پیش سفارش داده شدن است. گوگل، پیکسل 5 را در دیروز در مراسمی رونمایی و معرفی کرد. گوگل پیکسل 5 یک پرچم دار نیست؛ درست مثل دیگر گوشی های هوشمند قبلی گوگل که هیچ وقت پرچم دار نبودند. گوگل پیکسل 5 بسیاری از مشخصات قدرت مند را درخود جای نداده است، اما با این حال، قیمت پایه پیکسل 5 از 699 دلار شروع می شود!

گوگل فقط از پیکسل 5 رونمایی نکرد؛ گوشی هوشمند دیگر ،نسبتا ارزان قیمتی، که گوگل معرفی کرد، پیکسل 4a 5G بود که 499 دلار آمریکا قیمت گذاری شده بود. عمکلرد هر 2؛ پیکسل 5 و پیکسل 4a 5G تقریبا یکی است، اما پیکسل 4a 5g در برخی از موارد لاکچری، بی بهره مانده است!

در ادامه هر چیزی که از عمکلرد، مشخصات، ویژگی ها و عملکرد دوربین جدیدترین گوشی هوشمند گوگل را می دانیم، گفته ایم. با ما در زوم تک همراه باشید.

مشخصات کلیدی گوگل پپیکسل 5 به صورت خلاصه:

  • قیمت: 699 دلار، 799 دلار
  • سیستم عامل پیش فرض نصب شده: اندروید 11
  • نمایشگر: 6 اینچ OLED با رزولوشن 2340×1080، با پشتیبانی از تکنولوژی نرخ تجدید 90 هرتزی
  • تراشه: کوالکام اسنپ دراگون 765G
  • رم: 8 گیگ
  • حافظه ذخیره سازی: 128 گیگ
  • دوربین پشت: 2 گانه؛ 12.2 مگاپیکسل واید (ƒ/1.7)، 16 مگاپیکسل الترا واید
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل (ƒ/2.0)
  • باطری: 4000 میلی آمپر

 

گوگل پیکسل 5؛ قیمت و زمان عرضه رسمی

پیکسل 5، 699 دلار آمریکا قیمت گذاری شده است که از همین الان، پیش سفارش ممکن است  ( پیش سفارش ها در ایران ممکن نیست) و تحویل سفارش ها در ماه اکتبر صورت خواهد گرفت. پیکسل 5 به حافظه ذخیره ساری 128 گیگ مجهز شده است؛ متاسفانه، پیکسل 5 در مدل های بیشتر از حافظه 128 گیگ موجود نخئاه بود و خبر بدتر این است که پیکسل از کارت حافظه میکرو SD اضافی هم پشتیبانی نمی کند!

گوگل پیکسل 5 به صورت آنلاک در آمریکا به فروش می رسد؛ بدین معنی که خریداران پیکسل 5 می توانند از هر اپراتوری که می خواهند استفاده کنند. گوگل پیکسل 5 را تنها در 2 رنگ عرضه کرده است؛ فقط مشکی و رنگی له نام Sage. ( که یجورایی سبز کم رنگ است)

 

طراحی گوگل پیکسل 5

اگر به گوشی های ساخت شده گوگل در 2 سال اخیر نگاهی ساده و سریع بی اندازید، می فهمید که طراحی پیکسل 5 همون طراحی ماقبل از خودش است، با کمی تغییرات نسبتا جزئی ابندایی!

جدیدا بسیاری از برندهای مختلف معتبر دنیا روی به تقلید از محصولات هوشمند یکدیگر یا تکرار کردن طراحی گوشی های هوشمند خود آورده اند، که کمی ناامید کننده است؛ شاید ال جی تنها برندی باشد که ایده های خاص خود را بدون تقلید از برند های دیگر، دارد پیاده می کند.


حتما بخوانید: هر چیزی که باید در مورد کارایی نمایشگرهای عجیب‌ترین گوشی ال جی و دنیا؛ ال جی Wing بدانید


نمایشگری با کمی حایشه، دوربین سلفی پانچی، تعبیه حسگر اثر انگشت در پشت و باکس معکبی دوربین 2 گانه، همگی از مهم ترین موارد ظاهر پیکسل 5 است. در مورد جنس بدنه پیکسل 5 باید بگوییم بر خلاف مدل های قبلی پیکسل، که گوگل از پلی کربنات (نوعی پلاستیک) برای ساخت بدنه استفاده می کرد، حالا گوگل از آلمینیوم بازیافت شده در ساخت بدنه پیکسل 5 استفاده کرده است. گوگل، پیکسل 5 را به استاندارد IP 68 مجهز کرده است، که به معنای مقاوت در برابر آب و گرد و غبار است، اما پیکسل 4a 5G از این استاندارد بی بهره است.

مشاهدی گوشی های هوشمند ساخته شده با جنس آلمینویم این روزها کمی کم تر شده است، چرا که آلمینیوم باعث اختلال در تکنولوژی فست شارژینگ وایرلس ( بی سیم) می شود. به همین دلیل، بسیاری از کمپانی های تولید کننده گوشی های هوشمند بجای هر نوع فلزی، از شیشه یا پلاستیک استفاده می کنند. با در نظر گررفتن این نکته، عحیب است که گوگل از آلمینویم در جنس بدنه ی پیکسل 5 خود استفاده کرده است؛ زیرا پیکسل 5 از تکنولوژی فست شارژینگ وایرلس نیز پشتیبانی می کند.

نکته جالب دیگر در مورد گوگل پیکسل 5 این است که هیچ حاشیه ایی در بالای نمایشگر پیکسل 5 وجود ندارد؛ زیرا که در بالای نمایشگر گوگل پیکسل 4 3D فیس آلانک وجود داشت، که دیگر در بالای نمایشگر پیکسل 5 وجود ندارد. شاید برای تان عجیب باشد، اما عمکلرد سیستم آنلایک فیس 3D گوگل پبکسل 4 یک پدیده بود و عجیب تر اینکه که حتی از تکنولوژی فیس آیدی 3D ایفون 11 نیز سریع تر بود!

شاید یکی از دلیل هایی که گوگل نخواست قیمت گوشی هوشمند پیکسل 5 بیشتر از حد معمول باشد، همین ویژگی و مشخصات قدرت مند سخت افزاری است که در گوگل پیکسل 4 وجود دارد.

نمایشگر گوگل پیکسل 5

زیاد تغییرات و بهبودهای خاصی را در نمایشگر پیکسل 5 شاهد نیستیم. نمایشگر 6 اینچی، با کیفیت FullHD OLED، که بهترین پنل نمایشگر گوشی های هوشمند گوگل تا به امروز است. نرخ تجدید 90 هرتزی دوباره توسط گوگل بکار رفته است؛ که چیزی خیلی خوبی است، چرا که باعث هر چه روان و شفاف تر شدن عمکلرد نمایشگر می شود، ولی شاید بهتر بود که گوگل از نرخ تجدید 120 هرتزی ،این بار، در نمایشگر پیکسل 5 خود استفاده کند که نکرد (نرخ تجدید 120 هرتزی، باطری 5000 میلی آمپری را می طلبد که پیکسل 5 ندارد!)

 

دوربین گوگل پیکسل 5

پیکسل 5 شامل لنز 2 گانه دوربین است که معمولا برای آخرین گوشی های هوشمند گوگل این طور بوده است. لنز اصلی 12.2 که از گوگل پیکسل 2 تا به امروز بوده است. حالا بیشتر گوگل بر روی بهبود نرم افزار کار کرده است تا خروجی دوربین دوربین پیکسل 5 بهتر بشود.

در مورد شوتر 2ام، باید بگوییم که گوگل از یک لنز الترا واید جدید استفاده کرده است که جایگزین لنز تله فوتو ( که گوگل در سال پیش در پیکسل 4 کرده) شده است. بسیاری  گوگل را در سال پیش، بخاطر استفاده از لنز تلف فوتو اپتیکال زوم در دوربین پیکسل 4 (که بسیار نتایج ضعیفی هم داشت) نقد کرده بودند، پس گوگل تصمیم گرفت که بجای استفاده دوباره از لنز اپتیکال زوم، از لنز الترا واید که بیشتر کاربرند پسند است، استفاده کند.

بیشتر بخوانید  توسعه ی محصولات سخت افزاری توسط گوگل

حتی با وجود نبود لنز تله فوتو، گوگل پیکسل از وجود تکنولوژی Res Zoom خود گوگل بهره مند است که به صورت هوش دیجتالی  قابلیت زوم را بدون از دست رفتن کیفیت، به پیکسل 5 می بخشد. شاید باورش برای تان سخت باشد، اما تکنولوژی Super Res Zoom نتایج خارق العادیی خلق می کند که حتی گاهی اوقات بهتر از نتایج لنز اپتیکال زوم است! پس برای دوربین پیکسل 5، نبود لنز تخصصی اپتیکال آن چنان مهم نیست و نبودش ،اصلا، حس نمی شود.

نکته ی خیلی خوب یا شاید برای برخی ها، شباهت بسیار زیاد عمکلرد دوربین های پیکسل 5 و پیکسل 4a 5G است؛ انگار در بحث دوربین، گوگل پیکسل 5 در مقایسه با پیکسل 4a 5G، هیچ برتری یا ویژگی های خاصی از خود ندارد.

در مورد سخت افزار، گوگل به تازگی تکنولوژی Night Sight را به حالت پرتره اضافه کرده است؛ ویژگی دیگری که گوگل اضافه کرده است چیزی به نام “Portrait Light” ایت که به کاربر اجازه می دهد نور تابیده شونده بر روی صورت کاربر را تنظیم کنند؛ حتی پس از گرفتن عکس! در حقیقت، بواسطه اپلیکیشن های گوگل، کاربران می توانند افکت های Portrait Light را  بر روی عکس هایشان پیاده کنند؛ حتی عکس هایی که ممکن است شما چندین سال پیش انداخته باشید. بالاخره در پیکسل 5، گوگل 3 حالت تثبت کننده ویدیو به کاربران ارائه می دهد که مناسب کاربرانی است که موقع فیلم بردای یا دستشان می لغزد یا در حال حرکت فیلم بردای هستند.

 

عملکرد گوگل پیکسل 5

گوگل، پیکسل 5 را به تراشه ی 765G مجهز کرده است که هم تراز وان پلاس Nord و ال جی Velvet است. در خصوص تراشه ی کوالکاک اسنپ دراگون 765G باید بگوییم که به اندازه کافی خشنود کننده و راضی کننده است، اما انتظار عملکرد همانندی تراشه ی کوالکام اسنپ دراگون 865 ایی که در بهترین پرچم دارهای حال حاضر استفاده می شود را از تراشه ی 765G نداشته باشید. کمی عجیب تر است که گوگل در پیکسل 4 و پیکسل 4XL از تراشه ی کوالکام اسنپ دراگون 855 استفاده کرده بود که ،مسلما، از تراشه ی پیکسل 5 بهتر است!

نکته باز هم عجیب تر این است که تراشه کوالکام 765G بکار برده در پیکسل 5، دقیقا همان تراشه ی بکار برده در پیکسل 4a 5G است! معلوم نیست که دقیقا تفاوت عملکرد دوربین و تراشه ی بین پیسکل 5 و پیکسل 4a 5G چی هست که 200 دلار تفاوت قیمتی دارند! شاید دلیل اصلی تفاوت قیمتی پیکسل 5 با پیکسل 4a 5G، رم 8 گیگی بکار رفته در پیکسل 5 و رم 4گیگی بکار رفته در پیکسل 4a  5G باشد؛ رم بالاتر تنها یکی از عوامل موثر در بالا رفتن عملکرد یک گوشی هوشمند است.

بهرحال، تراشه ی کوالکام اسنپ دراگون به اندازه ایی کافی خواهد بود که از ویژگی های گوگل که بر اساس هوش مصنوعی پایه ریزی شده را پشتیبانی کند؛ همانند ویژگی Call Screen همراه با ویژگی جدید Hold For Me.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین پرچم دارهای سال 2020


اتصال گوگل پیکسل 5

پیکسل 5 و پیکسل 4a 5G اولین گوشی های هوشمند گوگل هستند که از تکنولوژی 5G پشتیبانی می کنند؛ که این فرصت را به کاربران می دهد از پرسرعت ترین اینترنت سلولار دنیا بهره مند شوند. خبر خوبی که گوگل به گیمر ها و یوتیوبر ها داده است این است که آن ها می توانند به لطف تکنولوژی هاتسپات به روز شده ی گوگل، در سایر دستگاه های هوشمند خود، از طریق هاتسپات کردن اینترنت 5G سلولار خود،  از اینترنت 5G نیز بهره مند شوند.

پیکسل 5 از هر 2ی millimeter-wave 5G و sub-6GHz 5G که سرعت خیلی بیشتر از LTE را در بییشتر کشورها برای کاربرها به ازمغان می آورد، پشتیبانی می کند.(بخصوص در رمان هایی که کاربران در مترو هستند)

 

باطری گوگل پیکسل 5

اصلی ترین گوشی های هوشمند گوگل تا قبل از پیکسل 5، مشکلات باطری بود که ضعف اصلی آن ها نیز به شمار می رفت. باطری 4000 میلی آمپری بکار رفته در پیکسل 5 همراه با تراشه ی اسنپ دراگون 765G سلیکون، هم در بخش طول عمر باطری بهتر عمل می کند و هم اینکه بهینه سازی بهتر باطری را شاهد هستیم. در مقایسه با باطری پیکسل 4، شاهد افزاییش 1200 میلی آمپری به باطری پیکسل 5 هستیم.

پیکسل 5 از نکنولوژی شارژ سیمی USB PD هجده واتی پشتیبانی می کند و  اینکه از شارژ وایرلس 10 واتی نیز پشتیبانی می کند. مژد ی گوگل به خریداران پیکسل 5، این است که پیکسل 5 از تکنولوژی شارژ reverse  وایرلس نیز پشتیانی می کند؛ این طور نحوه شارز وایرلس این گونه است که شما (در صورت پشتیبانی هر 2 گوشی هوشمند از این تکنولوژی) پشت هر 2 گوشی هوشمند را به همدیگر نزدیک می کنید و در این صورت پیکسل 5 به صورت خودکار شارژ می شود.

طبق گفته ی خود گوگل، یکی از ویژگی های خیلی خوبی که گوگل به پیکسل 5 اضافه کرده است، بهینه ساز انرژی باطری است که برای بعضی از اپلیکیشن های خاص طراحی شده است. در صورت فعال کردن حالت نگه دارنده ی باطری، پیکسل 5 با یک بار شارژ شدن کامل، می تواند برای 48 ساعت دوام بیاورد.

نطر نهایی در مورد گوگل پیکسل 5

گوگل در این مدت تمام سعی اش را کرده بود که یک گوشی هوشمند با بهترین مشخصات با قیمت مناسب و اقتصادی را روانه بازار کند؛ با اینکه در بسیاری از موارد گوگل پیکسل 4a 5G عمکلردی مشابه بسیاری با پیکسل 5 دارد، اما تفاوت قیمت 200 دلاری کمی باعث سردرگمی خریداران شده است. با این حال، اگر به دنبال ویژگی های خاص و لاکچری همچون شارژ وایرلس، نرخ تجدید 90 هرتزی، بدنه و قالب تمام آلمینیومی و رم 8 گیگی بهتری هستید ،بی شک، بهترین گزینه برای شما، پیکسل 5 است.

بررسی که ما برای شما در زوم تک فراهم کرده ایم ،فعلا، کامل نیست؛ زیرا هنوز گوگل پیکسل 5 و پیکسل  4a 5G در زیره ذره بین هیچ کسی قرار نگرفته اند. پس برای اطلاعات بیشتر از عملکرد و … پیکسل 5 و پیکسل 4a 5G، کمی باید بیشتر صبر کنیم.

 

منبع: TomsGuide

زمان انتشار در TomsGuide: دیروز

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : گوگل پیکسل 5 رسما رونمایی شد؛ قیمت، مشخصات، زمان عرضه، …

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *