کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص آثار هنری

هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص آثار هنری : در بسیاری از موارد تشخیص آثار تقلبی از آثار اصلی بسیار حیاتی و ضروری است. گاهی تفکیک آثار هنری اصل و تقلبی بسیار دشوار و در بعضی موارد غیر ممکن است. گاهی حتی کارشناسان و متخصصان آثار هنری نیز در تمیز دادن آثار فیک و اورجینال دچار مشکل می شوند. اما دنیای تکنولوژی در این زمینه هم ساکت نمانده و با استفاده از هوش مصنوعی سعی کرده در تشخیص آثار اصلی و تقلبی کمک کند.

محققان دانشگاه Rutgers در یک کار گروهی با گالری ترمیم و تحقیقات نقاشی‌ های هلند از این هوش مصنوعی استفاده کردند. تابلو های نقاشی شامل فشار خاص قلموی هر نقاشی است که به طور منحصر به فردی روی کاغذ اعمال می شود.  الگوی قرار گرفتن هر قلمو در تابلو های نقاشی , یکی از عوامل تشخیص تابلو های اصلی و جعلی از هم بوده و شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین علائم در این تفکیک می باشد.

این اطلاعات پس از بررسی 300 اثر مهم از نقاش‌ های مشهوری از جمله داوینچی , مودیلیانی , ونگوگ , پیکاسو ، ماتیس به دست آمده است. این اطلاعات دقیق و جزئی در اختیار شبکه های عصبی بسیار پیچیده‌ ای قرار گرفته است , این شبکه ها اطلاعات هنرمندان تجزیه و تحلیل شده و علت تفاوت ها مشخص شده است.

حال محققان الگوریتم خاصی را ارائه داده اند که می تواند شکل خاص از پس هر ضربه را تشخیص می دهد. بسیار جالب است که این هوش مصنوعی به همراه الگوریتم جدیدش در هشتاد درصد موارد درست تشخیص داده است. برای آزمون و خطای این دستگاه از نقاشان خواسته شد نقاشی های بسیار مشابه کشیده و قدرت تشخیص هوش مصنوعی را به چالش بکشند.

اما مثل همه دستگاه ها , این دستگاه نیز ایرادات خود را دارد , یکی از واضح ترین اشکالات هوش مصنوعی این است که سیستم فقط قادر است که خطوط الگو‌ های ضربات قلموی آشکار را تشخیص دهد. این موضوع بررسی نقاشی های قدیمی را سخت می کند.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید….

به این پست امتیاز بدید

بیشتر بخوانید  بررسی Synthesia.io: بهترین تولیدکننده ویدیوی هوش مصنوعی برای یوتیوبرها و دیگر مشاغل

نظرات در مورد : کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص آثار هنری

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *