چگونه ویندوز 11 را روی سیستم های قدیمی نصب کنیم

چگونه ویندوز 11 را روی سیستم های قدیمی نصب کنیم

ویندوز 11 ویژگی ها و قابلیت های فوق العاده ای دارد اما همانطور که می دانید مایکروسافت برای نصب آن قوانین تقریباً سخت گیرانه ای وضع نموده است. به عنوان مثال سیستم شما باید حداقل از پردازنده ی نسل هشتم اینتل و سری 8 تراشه های کوالکام بهره مند باشد. اما خوشبختانه روش هایی برای دور زدن محدودیت های وضع شده وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

آیا نصب ویندوز 11 بر روی یک سیستم قدیمی ضروری است؟

چگونه ویندوز 11 را روی سیستم های قدیمی نصب کنیم

ممکن است این سؤال به ذهنتان خطور کند که آیا نصب ویندوز 11 ضرورتی دارد؟ آیا این ویندوز به حد کافی برای شما کاربردی خواهد بود یا نصب آن فقط باعث زحمت بیشتر شما می شود؟ در ابتدا باید تکلفیتان را با خودتان مشخص کنید و بهتر است در صورتی که برای نصب آن دچار شک و تردید شده اید این کار را انجام ندهید. طبق اعلام عمومی مایکروسافت تا اکتبر سال 2025 ویندوز 10 را پشتیبانی خواهد کرد در نتیجه تا آن زمان برای استفاده از ویندوز 10 هیچ مشکلی نخواهید داشت.

از طرف دیگر ویندوز 11 ارتقائی همه جانبه و کلی محسوب نمی شود و طبق اعلام و هشدار مایکروسافت در صورتی که سیستم شما فاقد قطعات مورد نیاز باشد نصب این ویندوز نه تنها مزیتی ندارد بلکه می تواند مشکلاتی را نیز ایجاد نماید. علاوه بر این مایکروسافت اعلام نموده که ممکن است ارائه ی آپدیت های امنیتی برای سیستم هایی که با ویندوز 11 سازگار نیستند را متوقف کند. با این تفاسیر اگر همچنان می خواهید ویندوز 11 را نصب کنید این مطلب را از دست ندهید. قبل از هرکاری ابتدا باید از اطلاعات مهم خود پشتیبان گیری کنید. پشتیبان گیری در هنگام نصب سیستم عامل جدید اهمیت بسزایی دارد.

از کجا بفهمیم دلیل ناسازگاری سیستم با ویندوز 11 چیست؟

برای بررسی سازگاری سیستم با ویندوز 11 از ابزار PC Health Check استفاده کنید. این ابزار را می توانید به راحتی دانلود و نصب نمایید تا به شما نشان دهد سیستمتان برای نصب ویندوز 11 مناسب است یا نه! در صورتی که کامپیوترتان برای نصب این سیستم عامل مشکلی ندارد می توانید با روش های مختلف نصب آن را انجام دهید اما در صورتی که کامپیوتر قدیمی به هر دلیلی فاقد شرایط تعیین شده از طرف مایکروسافت باشد دلایل آن ذکر خواهد شد. در این زمان شما باید متناسب با دلایل مطرح شده اقدامات لازم را انجام دهید.

نحوه ی فعال کردن  TPM 2.0

چگونه ویندوز 11 را روی سیستم های قدیمی نصب کنیم

بهر مندی سیستم از چیپ TPM 2.0 یکی از شرایطی است که برای نصب ویندوز 11 در نظر گرفته شده است. گاهی اوقات ابزار مایکروسافت اعلام می کند که سیستم شما فاقد چنین قابلیتی است اما ممکن است سیستم از این مشخصه بهره مند بوده و به صورت پیش فرض در حالت غیر فعال باشد. برای فهمیدن اینکه سیستم شما این مشخصه را دارد یا نه باید به بخش تنظیمات فریم ور UEFI بروید. این بخش در واقع جدیدترین جایگزین BIOS است.به دلیل متنوع بودن روش های ورود به این بخش در این مطلب نمی توانیم آن ها را بیان کنیم.

بعد از ورود به بخش دنبال گزینه های TPM، Intel PTT، AMD PSP fTPM یا Security Device باشید. در برخی موارد این گزینه در بخش اصلی قرار داشته و در برخی موارد در منوهای Advanced، Trusted Computing یا Security جایگذاری می شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر نام کامپیوتر خود به همراه عبارت (فعال سازی TPM) یا enable TPM را در موتور جستجوی گوگل وارد نمایید. در صورتی که از لپ تاپ استفاده می کنید مدل آن و در صورت استفاده از کامپیوتر دسکتاپ مدل مادربرد را وارد نمایید.

در برخی موارد در صورت نصب بروزرسانی مربوط به UEFI گزینه TPM 2.0 نیز فعال خواهد شد. برخی شرکت ها با نصب بروزرسانی، TPM 2.0 را فعال نموده و یا امکان پشتیبانی از آن را فراهم می کنند و برخی دیگر امکان ارتقاء از TPM 1.2 به TPM 2.0 را فراهم می نمایند. به هر حال مدل لپ تاپ و یا مادر برد خود را در اینترنت جستجو کرده و به دنبال آپدیت منتشر شده در همین راستا باشید. پس از فعال سازی TPM مجدداً ابزار مایکروسافت را اجرا نمایید. در این زمان دیگر اروری در رابطه با TPM دریافت نخواهید کرد.

نحوه ی فعالسازی Secure Boot

در صورتی که ابزار مایکروسافت سیستم شما را فاقد قابلیت Secure Boot بداند و بگوید که سیستم از این قابلیت استفاده نمی کند باید وارد تنظیمات UEFI شده و Secure Boot را فعال کنید. این قابلیت ممکن است از ابتدا در سیستم شما غیر فعال بوده و یا خودتان به منظور نصب لینوکس آن را غیر فعال کرده باشید. لازم به ذکر است که برای نصب اکثر توزیع های جدید لینوکس به غیر فعال کردن Secure Boot نیازی نیست. پس از فعال کردن این گزینه مجدداً ابزار PC Health Check را اجرا نموده و ببینید که ارور مربوط به این بخش هنوز هم وجود دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید  سرفیس دو مایکروسافت تاییدیه FCC گرفت

برطرف کردن مشکل نبود UEFI

چگونه ویندوز 11 را روی سیستم های قدیمی نصب کنیم

شما برای نصب ویندوز 11 به UEFI نیاز دارید. برخی از سیستم های قدیمی به کاربران حق انتخاب داده اند و کاربر می تواند بین UEFI و BIOS متناسب با نیاز خود یک گزینه را انتخاب نماید. در صورتی که از پارتیشن MBR برای هارد سیستم خود استفاده می کنید اما سیستم UEFI را نیز پشتیبانی می کند، برای استفاده از آن به پارتیشن GPT مهاجرت کنید. با انجام این کار استفاده از UEFI امکان پذیر خواهد شد. روش های فراوانی برای انجام این کار وجود دارند. به عنوان مثال می توانید از ابزار MBR2GPT مایکروسافت به منظور مهاجرت به پارتیشن GPT استفاده کنید اما فقط در صورتی که مطمئن هستید سیستم از UEFI پشتیبانی می کند می توانید این کار را انجام دهید. علاوه بر این باید تنظیمات سیستم را برای استفاده و بوت شدن توسط UEFI تغییر دهید.

در صورتی که تنها مشکل شما برای نصب ویندوز 11 این مورد باشد بهترین راه استفاده از روش Clean Install است. در این روش ابتدا باید تمامی اطلاعاتی که در درایو مربوط به ویندوز وجود دارند پاک شوند بنابراین باید قبل از انجام هرکاری از اطلاعات مهم خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید. پس از دانلود فایل های ویندوز می توانید این نسخه را با روش ذکر شده بر روی سیستم نصب کنید. با انجام این کار همه ی فایل های سیستمی ویندوز 10 توسط ویندوز 11 حذف شده و سیستم عامل جدید در حالت GPT نصب خواهد شد.

اگر سیستم فقط TPM 1.2 داشته باشد چگونه می توان ویندوز 11 را نصب کرد؟

در صورتی که وجود پردازنده های قدیمی تنها مشکل سیستم برای نصب ویندوز 11 باشد می توان برای دور زدن این کمبودها از ترفندهای رجیستری استفاده نمود. با این تغییرات ویندوز 11 نسخه ی پردازنده را بررسی نمی کند و حتی در صورتی که سیستم فقط از TPM 1.2 استفاده کند نیز می توانید این نسخه از ویندوز را نصب کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید: (لازم به ذکر است که رجیستری کار بسیار سخت و پیچیده ای است بنابراین در صورتی که اطلاعات و مهارت لازم برای انجام این کار را ندارید بهتر است از انجام آن صرف نظر کنید.)

  1. ابتدا دکمه های Windows+R کیبورد را به صورت همزمان بفشارید.
  2. عبارت regedit را تایپ نموده و اینتر بزنید.
  3. این عبارت را در نوار آدرس وارد نمایید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup

  1. بر روی فضای خالی موجود در پنل سمت راست، راست کلیک کرده و این گزینه را انتخاب نمایید:

New > DWORD (32-bit) Value

  1. حال این عبارت را وارد نمایید:

AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU8

  1. با دوبار کلیک بر روی AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU عدد بخش Value را به 1 تغییر داده و OK کنید.
  2. در نهایت سیستم را Restart کنید.
  3. حال می توانید روند نصب ویندوز 11 را با استفاده از ابزار Windows 11 Update Assistant بدون ارور مربوط به TPM 2.0 انجام دهید.

نکته: در صورتی که سیستم به طور کلی از UEFI بهره نبرده و یا فاقد TPM باشد رجیستری نمی تواند در این زمینه هیچ کمکی کند.

آیا نصب ویندوز 11 بر روی  سیستم فاقد TPM و UEFI امکان پذیر است؟

چگونه ویندوز 11 را روی سیستم های قدیمی نصب کنیم

در صورتی که سیستم فاقد TPM یا UEFI باشد می توانید ویندوز 11 را از طریق برخی روش ها بر روی آن نصب کنید اما آپدیت های امنیتی را دریافت نخواهید کرد و در معرض باگ ها قرار می گیرید. در این مورد گزارش های ضد و نقیضی وجود دارد. ممکن است چند ماه دیگر با بروزرسانی ویندوز 11 سیستمتان با صفحه ی مرگ آبی روبرو شده و ناچار به استفاده مجدد از ویندوز 10 باشید بنابراین بهتر است از راهکارهای پیچیده و عجیب و غریب برای نصب این ویندوز خودداری کنید.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چگونه ویندوز 11 را روی سیستم های قدیمی نصب کنیم

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *