هر آنچه از سرویس گیم‌پس و آینده‌ی آن می‌دانیم

مدت‌هاست سرویس‌های سرگرمی در زمینه‌های مختلف در حال فعالیت هستند و معروف‌ترین نوع سرویس‌ها که شاید همگی با آن‌ها آشنا هستیم سرویس‌های مربوط به فیلم‌ها هستند که به عنوان نمونه می‌توانیم به بزرگ‌ترین و البته محبوب‌ترین آن‌ها نتفلیکس است. پس از بالا گرفتن رقابت در اوایل نسل هشتم، مایکروسافت توانست سرویسی را تحت عنوان گیم پس و همانند سرویس‌های ویدئویی به بهترین و استوارترین شکل ممکن ایجاد کند. پس از ایجاد این سرویس و قدرتمند شدن آن، سایر شرکت‌ها نیز تصمیم به توسعه‌ی سرویس‌هایی مشابه گرفتند که به عنوان نمونه می‌توانیم به سرویس پلی‌استیشن نو سونی اشاره داشته باشیم. علی‌رغم تلاش‌های بسیار شرکت‌های مختلف از جمله سونی، هنوز جایگزین و رقیب قدرتمندی برای این سرویس مایکروسافت پیدا نشده و گیم پس با قدرت به مسیر خودش ادامه می‌دهد.

همان‌طور که احتمالا تا به اینجای کار متوجه شده‌اید، قرار است امروز و در این مقاله به سرویس گیم‌پس ایکس‌باکس و تاثیرات آن بر موفقیت نمایندگان مایکروسافت در نسل نهم نگاهی داشته باشیم. در ادامه با همراه باشید.

چه اتفاقی افتاد

اگر از دنبال کنندگان قدیمی دنیای بازی‌های ویدئویی باشید به خوبی از این مسئله آگاه هستید که مایکروسافت با کنسول ایکس‌باکس 360 در نسل هفتم توانست به خوبی موفق عمل کند، سونی هم که در این میدان با پلی‌استیشن 3 به شدت عملکرد بدی داشت، از او جا ماند تا اینکه سیاست انحصار طلبی و توسعه‌ی عناوین انحصاری توسط سونی مطرح شد و همین امر سبب شد تا سونی در اواخر نسل هفتم از مایکروسافت پیشی بگیرد و در پی آن و با ادامه دادن مسیرش در نسل هشتم هم موفق عمل کند. در اواسط نسل هشتم مایکروسافت که با مشکل عناوین انحصاری درگیر بود تصمیم به توسعه‌ی سرویسی قدرتمند برای اشتراک بازی‌ها گرفت تا بتواند در مقابل عناوین انحصاری سونی قرار بگیرد.

پس از گذشت مدت زمانی نسبتا طولانی و آماده سازی شرایط، اولین بار در ماه فوریه سال 2017 سرویس گیم‌پس برای کنسول ایکس‌باکس وان در ابتدا به صورت محدود در دسترس قرار گرفت و سپس در ماه جولای به صورت فراگیر و گسترده‌تر آغاز به کار کرد. این بخش در ابتدا به واسطه‌ی اشتراک گلد به فروش می‌رسید تا اینکه مایکروسافت توانست به درستی این سرویس جدید را معرفی و عرضه کند. ابتدا بازی‌های در دسترس این سرویس بیشتر شامل عناوین انحصاری بودند اما درحال حاضر تقریبا بیشتر بازی‌های روز و بزرگ برروی این سرویس در دسترس هستند.

اخیرا هم مایکروسافت با بستن قراردادهایی با شرکت الکترونیک آرتز و همچنین خرید استودیوی بتسدا این دسترسی را به شما می‌دهد تا تمامی عناوین منتشر شده توسط این ناشران را با کمک این سرویس تجربه نمایید.

سرویس گیم‌پس در دو نوع التیمیت و معمولی در دسترس است. کاربرانی که نسخه‌ی التیمیت این سرویس را برای اولین بار تهیه کنند تنها باید مبلغ یک دلار را برای اشتراک یک ماهه‌ی سرویس گیم‌پس التیمیت بپردازند اما از ماه‌های بعدی باید اشتراکی 10 دلاری برای نسخه‌ی معمولی و 15 دلاری خریداری نمایند. انواع دیگری از این سرویس نیز در دسترس هستند که به صورت چند ماهه و یا یکساله و یا بیشتر با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند. در کنار این موارد این امکان برای شما وجود دارد که این سرویس را هر بار با حساب کاربری جدیدی تهیه کنید تا تنها فقط یک دلار برای تجربه‌ی عناوین موجود در این سرویس بپردازید. سرویس یاد شده که در ابتدا فقط برای ایکس‌باکس وان موجود بود، هم اکنون برای رایانه‌های شخصی نیز قابل استفاده بوده و کنسول‌های نسل نهمی ایکس‌باکس سری ایکس / سری اس نیز از آن بهره می‌برند.

سلاحی مرگبار در برابر سونی؟

همان‌طور که در بالا هم اشاره داشتیم این سرویس برای مقابله با انحصار گرایی و به طور خلاصه رقابت با سونی ایجاد شده است. سونی برای رقابت با گیم پس از سرویس مشابه خود با نام پلی‌استیشن نو رونمایی کرد که تا به امروز رقیبی جدی برای این سرویس به حساب نمی‌‌آید. باتوجه به قیمت 60 دلاری بازی‌ها در نسل هشتم و احتمال افزایش قیمت بازی‌ها تا 80 دلار در نسل نهم این سرویس و قیمت مناسب آن می‌تواند فرصتی خارق‌العاده برای بازی‌بازان جهت تجربه‌ی بازی‌های مختلف باشد. همان‌طور که در دیگر مقالات هم اشاره داشتیم، رقابت در نسل نهم کاملا متفاوت از دیگر نسل هاست و نمی‌توان انتظارات دقیقی از آن داشت اما بدون شک گیم‌پس یکی از قدرتمندترین مواردی است که می‌تواند سرنوشت نسل نهم را رقم بزند. علاوه بر موارد دیگری که دست مایکروسافت را برای رقابت در نسل نهم حسابی پر کرده‌اند، گیم پس را می‌توان سلاحی مرگبار در دست ایکس‌باکس سری ایکس / سری اس در برابر پلی‌استیشن 5 دانست.

سود این سرویس برای مایکروسافت چگونه است؟

تا به امروز و براساس گزارش‌هایی که در دسترس هستند، مایکروسافت سود زیادی از این سرویس بدست نیاورده اما با توسعه‌ی آن برای پلتفرم‌های مختلف پیش بینی می‌شود این سرویس درآمد بسیار زیادی برای مایکروسافت کسب کند. البته باید به این مسئله هم اشاره داشته باشیم که ارائه دهندگان این سرویس قصد دارند در نسل نهم این سرویس را با قیمتی بالاتر به بازی‌بازان ارائه دهند. همان‌طور که احتمالا همه‌ی شما هم از این امر اطلاع دارید، سود بیشتر مایکروسافت در این سرویس به تعداد کاربران آن بستگی دارد. احتمالا یکی از دلایل پشتیبانی مایکروسافت از بازی‌بازان پلتفرم رایانه‌های شخصی را می‌توان افزایش کاربران این سرویس دانست.

بیشتر بخوانید  سرفیس پرو نسخه ی LTE معرفی شد

اما سوال دیگری که قطعا برای شما هم پیش آمده این است که استودیوهای سازنده‌ی بازی‌ها چگونه و به چه مقدار از این سرویس سود می‌برند. در جواب باید بگوییم این مسئله به قرارداد آن‌ها با مایکروسافت بستگی دارد که معمولا خیلی جزئیاتی از آن فاش نمی‌شود اما پرداخت اشتراکی ماهیانه برای تجربه‌ی بازی‌های مختلف قطعا به نسبت آمار فروش آن‌ها با قیمت 60 دلار در این نسل سود بیشتری برای آن‌ها به همراه داشته است. به دو دلیل اصلی می‌توان این موضوع را مطرح کرد؛ اول اینکه به دلیل قیمت کمتر، تعداد بازی‌بازان بیشتری برای تجربه‌ی این عناوین اقدام می‌کنند و دلیل دیگر اینکه برای تکمیل کردن یک بازی جدای از مراحل اصلی آن شما به زمانی نسبتا زیاد و شاید بیشتر از یک ماه نیاز دارید بنابراین باید چندین بار بابت یک بازی این سرویس را تهیه نمایید. پس سازندگان و توسعه‌دهندگان نیز به اندازه‌ی کافی از این سرویس سود و درآمد کسب می‌کنند.

این سرویس به نفع کاربران و بازی‌بازان است؟

این مسئله‌ای است که اخیرا مورد بحث بسیاری از منتقدان و بازی‌بازان پیش آمده، نظر شخصی من این است که گیم‌پس و نه سرویس‌های دیگری که سعی دارند مشابه با آن عمل کنند، نعمتی بزرگ برای افرادی است که هدف آن‌ها تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی است. در مجموع این سرویس به همراه خدمات مختلف مایکروسافت به شما این کمک را می‌کنند تا در هر منطقه‌ای، هر عنوانی را که قصد تجربه‌ی آن را دارید را به راحتی و با کمترین هزینه و دردسر ممکنه تجربه کنید.

در این میان برخی از هواداران سونی معتقدند، سرویس گیم‌پس و موارد مشابه با آن آینده‌ی دنیای بازی‌های ویدئویی را تهدید می‌کنند، براین اساس که هزینه‌ی ساخت بازی‌های بزرگ با سود دریافتی از این سرویس برابر نیست و این باعث می‌شود تا بازی‌سازان بزرگ به حاشیه کشیده شده و یا ورشکست گردند. در این رابطه باید بگوییم، اگر به جدول سود و درآمد حاصله از فروش هر بازی دقت کنید، بخش اعظمی از سود بازی به ناشر اختصاص پیدا می‌کند و بخشی دیگر هم صرف هزینه‌های حمل و نقل و ارسال نسخه‌های فیزیکی می‌شود. مایکروسافت با این کار سود خود را که به عنوان ناشری بزرگ است کاسته و به همین دلیل بازی‌سازان سودی معادل با آنچه که تاکنون دریافت می‌کردند از فعالیت در این سرویس دریافت می‌کنند. به عبارتی اگر بخواهیم با آمار دقیق‌تر بگوییم، در حالت عادی ناشر هر بازی 27 دلار از 60 دلاری که بابت بازی پرداخت می‌شود را دریافت می‌کند.

مابقی اختلاف این دو رقم یعنی 33 دلار برای موارد دیگر هزینه می‌شود. این موارد شامل هزینه‌ی بسته‌بندی و ارسال دیسک‌ها، واسطه‌ها، تخفیف‌های فروشگاهی و توسعه‌دهنده یا همان بازی‌سازان می‌شود. همان‌طور که می‌دانید برای دریافت بازی‌های موجود در این سرویس شما باید به صورت دیجیتالی اقدام کنید، بنابراین هزینه‌ی ارسال و بسته‌بندی، واسطه، تخفیف‌های فروشگاهی و مواردی از این دست به‌طور کامل حذف می‌شوند. بنابراین با حسابی ساده به راحتی متوجه این امر می‌شوید که سازندگان و توسعه‌دهندگان دقیقا میزان سودی که قرار است از فروش بازی‌هایشان داشته باشند را می‌برند. از طرفی سرویس گیم‌پس نیز خدمتی مهم و البته کارآمد برای تمامی بازی‌بازان است که این شرایط را فراهم می‌کند تا بزرگترین بازی‌های منتشر شده را بدون دردسر و هزینه‌های سنگین تجربه نمایید.

در نهایت باید گفت، همان‌طور که در بالا هم بارها اشاره کردیم، سرویس‌های مختلف دیگری نیز قصد دارند فعالیت خود را مشابه با گیم‌پس آغاز کنند اما قطعا شیوه‌ی عملکرد آن‌ها با این سرویس متفاوت خواهد بود و احتمالا همان‌طور که انتظار می‌رود آسیب‌هایی به بازی‌سازان وارد می‌کنند، چرا که درآمد زیادی ندارند و به‌علاوه ناشر بزرگی هم نیستند که با پلتفرم خاصی در ارتباط تنگاتنگ باشند. سونی نیز در تلاش است که سرویسی مشابه داشته باشد اما باتوجه به سرمایه‌ی کم این شرکت نمی‌توان انتظار موفقیت این سرویس را حداقل تا اواسط نسل نهم داشت.

آینده این سرویس چگونه خواهد بود؟

باتوجه به برنامه‌ی بلند مدتی که مایکروسافت برای این سرویس در نظر گرفته و خرید شرکت‌ها و استودیوهای زیرمجموعه‌ی بیشتر چون بتسدا در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد در نسل نهم این سرویس بسیار مورد استقبال قرار بگیرد و به طور کامل نتیجه را به نفع ایکس‌باکس سری ایکس / سری اس تمام کند. پس می‌توانیم کاملا به آینده‌ی این سرویس امیدوار باشیم.

احتمال پیشی گرفتن پلی‌استیشن نو از گیم‌پس وجود دارد؟

صادقانه باید گفت برای انجام این کار به سرمایه و قدرت بسیار زیادی نیاز است. سونی نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی و برابر با مایکروسافت در این بخش سرمایه گذاری کند، بنابراین این انتظار از سونی نمی‌رود که در زمانی کوتاه بتواند خودش را به این سرویس برساند اما این احتمال هم هست که سونی عناوین فرست پارتی و کاملا انحصاری خود را چون God Of War و غیره را برروی سرویس پلی‌استیشن نو با قیمتی بسیار ارزان قرار دهد. اگر چنین عملی صورت بگیرد، قطعا سرویس پلی‌استیشن نو با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود. بنابراین درصورتی که سونی این کار را انجام دهد انتظار می‌رود تا اواخر نسل نهم این سرویس خود را با جلوه‌ای جدید به دنیای بازی‌های ویدئویی معرفی کند و رقابتی جدید را بین این دو شرکت آمریکایی و ژاپنی شاهد باشیم که به مراتب گسترده‌تر از گذشته است.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : هر آنچه از سرویس گیم‌پس و آینده‌ی آن می‌دانیم

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *