چگونه می توان با کالیبره کردن کیفیت تصویر تلویزیون را افزایش داد؟

کالیبره یعنی تنظیم رنگ تصاویر خروجی در پخش کننده های ویدیویی مثل تلویزیون و مانیتور به منظور بالا بردن کیفیت. این کار را می توان به دو روش اتوماتیک و دستی انجام داد. اصلی ترین هدف کالیبره کردن همانطور که بیان شد بالا بردن کیفیت تصاویر خروجی است. با این روش در واقع ما می خواهیم به منظور تجربه بصری بهتر، بهترین و طبیعی ترین رنگبندی و کیفیت را در تصاویر خروجی انواع پخش کننده های ویدیویی داشته باشیم. از آنجایی که تلویزیون تبدیل به یکی از دستگاه های ضروری شده و در هر خانه ای حداقل یک دستگاه تلویزیون وجود دارد، انجام صحیح کالیبره کردن آن جزو مواردی است که قشر زیادی به دنبال آن هستند.

کالیبره کردن کار دشواری نیست. کافی است کمی اطلاعات در مورد کنتراست، رنگبندی تصویر، رنگ های گرم و سرد، نور و مواردی از این قبیل داشته باشید، در این صورت می توانید به بهترین نحو کالیبره کردن تلویزیون را انجام دهید. اما اگر اطلاعات و مهارت کافی در این زمینه نداشته باشید نمی توانید به درستی این کار را انجام دهید و حتی ممکن است با انجام غیر اصولی آن رنگ تصویر بی کیفیت تر از حالت پیش فرض شود.

 

چگونه می توان با کالیبره کردن کیفیت تصویر تلویزیون را افزایش داد؟

پیش از این بیان کردیم که این کار دشواری چندانی ندارد اما داشتن حداقل اطلاعات و تخصص در این زمینه امری ضروری است. یکی دیگر از مواردی که در هنگام کالیبره کردن باید مورد توجه قرار گیرد نوع تلویزیون است یعنی کالیبره کردن تلویزیون های هوشمند و معمولی را نمی توان به یک روش انجام داد همچنین برندهای مختلف نیز روش های متفاوتی دارند. البته کلیت این کار در اکثر تلویزیون ها مشابه است و فقط روش رسیدن به تنظیمات مورد نظر براساس رابط کاربری و سیستم عامل مورد استفاده در هر تلویزیون ممکن است از یک مدل به مدل دیگر متفاوت باشد.

مواردی که برای کالیبره کردن تلویزیون باید از آن ها استفاده کنیم در بخش تنظیمات دستگاه قرار دارند. در ادامه به بررسی نحوه ی صحیح تنظیم این موارد می پردازیم. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تلویزیون های هوشمند و مدرن تصاویر را به صورت اتوماتیک کالیبره می کنند بنابراین در صورتی که تلویزیون شما دارای قابلیت کالیبره کردن خودکار است می توانید این کار را به راحتی به صورت اتوماتیک انجام دهید. اما برخی تلویزیون ها این قابلیت را ندارند و لازم است این کار به صورت دستی انجام گیرد. برای کالیبره کردن دستی تلویزیون مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب تصاویر مناسب

نخستین گام برای کالیبره کردن رنگ دستگاه انتخاب چند تصویر مناسب و خوب است که بتوانید تنظیمات رنگ را بر روی آن ها انجام دهید. تصاویر انتخاب شده باید تنوع رنگی خوب و رزولوشن بالایی داشته باشند. بهتر است تصاویر 4K بدین منظور انتخاب شوند. برای تنوع رنگی نیز بهتر است تصویری دارای رنگ های سرد، تصویری حاوی رنگ های گرم، یک تصویر تاریک و یک تصویر روشن انتخاب شود. با این روش شما می توانید تنظیماتی که بر روی تصاویر مختلف با رنگ های متفاوت اعمال می شود را دیده و تنظیمات رنگ را به بهترین نحو انجام دهید. می توانید تصاویر مورد نظر خود را از اینترنت دانلود کرده، روی فلش مموری و یا هارد اکسترنال بریزید و آن ها را در تلویزیون به نمایش درآورید. حال باید وارد بخش تنظیمات شده و به دنبال گزینه ی تنظیمات تصویر باشید.

  1. قرار دادن تصویر بر روی حالت سینما

گام دوم تغییر حالت پیش فرض تصویر است. حالت های تصویر در تلویزیون های مختلف متفاوت بوده و به طور معمول شامل حالت پیش فرض یا اتوماتیک، سینما، بازی، ورزش و … می باشد. به منظور کالیبره کردن رنگ تصویر باید حالت تصویر را بر روی حالت سینما قرار دهید. در حالت سینما به بهترین نحو می توان رنگ های تصویر مورد نظر را به شکل واقعی آن ها نزدیک نمود.

  1. تنظیم شاخصه ها

شاخصه ها شامل کنتراست، رنگ، میزان روشنایی و تیزی تصویر نیز باید به صورت جداگانه تنظیم شوند.

  • Contrast
بیشتر بخوانید  رونمایی اوپو از تلویزیون Smart TV K9

به تعادل نقطه ی روشن و تاریک تصویر کنتراست گفته می شود. یکی از حساس ترین بخش های کالیبره کردن تنظیم شاخصه کنتراست است. یک کنتراست بد همه ی بخش های کالیبره شده را تحت تأثیر قرار می دهد بنابراین باید در انتخاب آن نهایت دقت را به خرج دهید. کنتراست باید به صورتی باشد که نه تاریک ترین بخش تصویر بیش از حد معمول تیره باشد و نه روشن ترین قسمت آن بیش از حد روشن. به منظور تنظیم کنتراست باید تصاویر مختلفی که پیش از این ذکر شد را در تلویزیون مورد بررسی قرار دهید. کنتراست باید به نحوی تنظیم شود که تمامی جزئیات موجود در تصویر تاریک انتخاب شده برای کالیبره کردن به وضوح مشخص باشند زیرا در صورت بالا بودن بیش از حد کنتراست تمامی نقاط و بخش های تیره به طور کامل مشکی می شوند در نتیجه شما نمی توانید در نقاط تاریک تصویر هیچ جزئیاتی را ببینید. اگر کنتراست خیلی بالا باشد رنگ ها اغراق شده و غلیظ به نظر می رسند پس بهتر است میزان کنتراست را کمی کمتر از مقدار پیش فرض آن انتخاب نمایید.

چگونه می توان با کالیبره کردن کیفیت تصویر تلویزیون را افزایش داد؟

  • Color

رنگ تصویر مهمترین ویژگی برای کالیبره کردن است. بهتر است رنگ تصویر را متناسب با سلیقه ی شخصی خود انتخاب کنید. رنگ تصویر از رنگ های گرم مانند زرد تا رنگ های سرد مانند آبی متغیر است و شما می توانید آن را متناسب با علاقه ی شخصی خود تغییر دهید. معمولاً برای رنگ نمایشگر تلویزیون از رنگ های متعادلی استفاده می شود اما برخی افراد تمایل به رنگ های سرد و برخی دیگر تمایل به رنگ های گرم دارند در نتیجه تعادل رنگی را به سردی یا گرمی متمایل خواهند کرد.

  • Brightness

میزان روشنایی تصویر به طور معمول بستگی به سلیقه ی شخصی شما دارد. می توانید این بخش را متناسب با علاقه ی خود تنظیم کنید اما بهتر است در تنظیم آن افراط و تفریط نکنید چرا که کم بودن میزان روشنایی باعث می شود نور پس زمینه کاهش یابد و برعکس افزایش بیش از حد آن نیز باعث می شود تمامی رنگ ها تحت تأثیر نور بیش از حد قرار گرفته و واضح نباشند. بهترین حالت این است که میزان روشنایی را کمی بیشتر از حالت پیش فرض انتخاب کنید. این کار باعث می شود تصویر بدون ایجاد تغییر در ترکیب رنگ های صفحه نور بیشتری داشته باشد.

  • Sharpness

تیزی تصویر یا شارپنس تصویر را از حالت کدر و تار به حالتی واضح و براق می رساند. البته مقدار بیش از حد آن باعث براق شدن و غیر واقعی به نظر رسیدن تصویر خواهد شد بنابراین تیزی تصویر باید بر روی حد وسط یا نهایتاً کمی بالاتر از آن قرار گیرد. این مورد نیز می تواند متناسب با سلیقه ی شما تنظیم شود اما بهترین حالت همان حالت پیش فرض تلویزیون یا کمی بالاتر از حد وسط است.

سخن پایانی

سلیقه ی شخصی شما اصلی ترین و مهمترین شاخصه برای کالیبره کردن تلویزیون است. کالیبره کردن در واقع باعث می شود تصویر به بهترین نحو متناسب با سلیقه ی شما تنظیم شود بنابراین سلیقه و رضایت خود را برای تنظیم شاخصه های ذکر شده در نظر بگیرید. ممکن است به نظر شما وقتی تیزی تصویر در حالت حداکثر قرار دارد کیفیت تصویر بهتر باشد یا اینکه دوست دارید رنگ های گرم بیشترین بخش تصویر را تشکیل دهند پس تمامی تنظیمات را به دلخواه خود انجام دهید.

اما هر زمان که احساس کردید تلویزیون کیفیت تصویر مناسبی ندارد بهترین روش کالیبره کردن است. همانطور که بیان شد هیچ قانون و عدد و رقم خاصی برای انجام این کار وجود ندارد. امیدواریم بتوانید با انجام این تنظیمات و اعمال تغییرات دلخواه خود به بهترین کیفیت تصویر متناسب با سلیقه شخصی خود دست یابید.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چگونه می توان با کالیبره کردن کیفیت تصویر تلویزیون را افزایش داد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *