نقد و بررسی تلویزیون Z8H 8K HDR سونی: 8K در انتظار شماست

برخی ممکن است به خاطر کمبود محتوای 8K به دنبال تلویزیون های هوشمند 8K نروند. همچنین این سوال که آیا بین نمایشگر های 4K و 8K تفاوت زیادی وجود دارد، خود ابهامی برای خریدن این محصولات لوکس محسوب خواهد شد. برای بررسی و نگاهی به این ابهامات ما سراغ تلویزیون Z8H 8K HDR سونی که ۷۵ اینچی است رفتیم که به نظر ما به عنوان یک تلویزیون 8K کوچکترین اندازه نمایشگری است که برایتان وضوح تصویر درست و حسابی به ارمغان می آورد. طبق مشاهدات ما جدا از یک تصویر بزرگ، موارد زیادی در تلویزیون های هوشمند 8K وجود دارند که به آن ها خواهیم پرداخت.

درست بعد از خروج از جعبه متوجه پایه های بسیار محکم Z8H شدیم که به خاطر سنگینی زیاد تلویزیون از آن استقبال می کنیم. شما قادر هستید از این پایه ها در لبه های کناری و یا بخش وسطی دستگاه هوشمند استفاده برده، اما بهتر است بدانید که برای قرار دادن آن ها در کناره ها به یک پایه رسانه ای درشت احتیاج خواهید داشت. همچنین حمل و جابجایی و حتی راه اندازی این تلویزیون بزرگ کار ساده و سریعی نیست، پس بهتر است کنار خود نیروی کمکی نیز داشته باشید‌.

در داخل جعبه محتوای دیگری مثل شش پنل تزئینی برای قرار دادن در بخش پشتی مدیریت کابل ها، یک ریموت آلومینومی براق و یک راهنمای بسته بندی شده وجود دارد‌. عموما راهنمایی نصب موردی نیست که خیلی توجهمان را به خود جلب کند، اما برای تلوزیونی مثل ZH8 حسابی به آن نیاز پیدا کردیم. از آنجایی که نصب این دستگاه کار یکی دو دقیقه ای نیست و تا حدی زمان بر می باشد، به شما توصیه می کنم یا دفترچه را مطالعه کرده یا برای راحتی کار خود به ویدیوهای آموزشی موجود در اینترنت مراجعه کنید‌.

تلویزیون هوشمند Z8H با اینکه درشت است اما هم جذابیت بصری داشته و هم کیفیت ساخت بالایی دارد. حاشیه های فلزی، لبه های باریک و پایه های محکم به خوبی حس پرمیوم بودن را به شما منتقل خواهند کرد. این مرزهای فلزی فقط جنبه ظاهری نداشته و برای بهبود کیفیت و گسترش صدا روی دستگاه تعبیه شده و به اندازه ای که نمایشگر آن بزرگ است، صدای آن را نیز وسیع می کنند‌.

ورودی ها

بخش پشتی تلویزیون Z8H دارای چهار ورودی HDMI است، یکی به طرف کناره ها، دو تا در سمت پایینی و دیگری در بخش مرکزی دستگاه قرار گرفته اند‌. HDMI مرکزی بیشتر از بقیه ورودی ها مورد توجه قرار می گیرد، به این دلیل که تنها درگاهی است که از کیفیت 8K با نرخ ۶۰ هرتز و از کیفیت 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می کند. این ورودی در کنار دو ترمینال بلندگو قرار دارد که به شما این امکان را می دهد تا از بلندگو های Z8H به عنوان کانال سیستم صوتی فراگیر استفاده کنید.

پس از روشن کردن و راه انداختن کامل Z8H حتمی به صورت دستی نرم افزار آن را به روز کنید. با اینکه سیستم عامل اندروید این باور را در شما ایجاد می کند که همه چیز جدید و به روز است، اما در واقعیت این شما هستید که باید نرم افزار سیستم را به صورت دستی بروزرسانی کنید. پس حتمی در اولین مراحل نصب سری به تنظیمات زده و از آپدیت های جدید سیستم عامل با خبر شوید.

صدا

با یک تلویزیون به این بزرگی، شما نیازمند صدایی هستید که به همان میزان متناسب وسعت داشته باشد. همین جا بگویم که از این نظر در رابطه با Z8H خیالتان راحت باشد زیرا صدای ارائه شده به اندازه کافی گسترده خواهد بود. همان طور که قبل تر اشاره کردیم، این گزینه وجود دارد که شما قادر باشید تلویزیون را به کانال مرکزی سیستم صوتی فراگیر خود تبدیل کنید. اما اگر علاقه ای به استفاده از سیستم فراگیر صوتی ندارید، Z8H همچنان تجربه ای درست و حسابی و با کیفیتی را به ارمغان آورده و با تولید صداهای بلند، اشباع و واضح رضایت شما را جلب خواهد کرد. همچنین به لطف قاب هایی که به عنوان توییتر نیز کاربرد دارند، صدا به نحوی پخش می شود که انگار در تمامی بخش های مختلف وجود دارد، چه در بخش داخلی و چه در بیرون این تلویزیون هوشمند.

تنظیم کننده ATSC 3.0

یکی دیگر از عواملی که کیفیت بالای ساخت و تولید Z8H را نشان داده و استفاده از آن را به تجربه ای برتر مبدل می سازد، تیونر داخلی ‌ATSC 3.0 می باشد که استاندارد جدید برادکست تلقی می شود. کاربرد اصلی این تنظیم کننده امکان تحویل محتوای 4k در هوا خواهد بود. اما طبق چیز هایی که ما در بازار پورتلند، اورگان مشاهده کردیم این است که پخش کنندگان به راحتی از پهنای بند پیشرفته استفاده می کنند تا کانال های بیشتری را با کیفیت بالاتر ارائه دهند.

کیفیت تصویر

اگر بخواهیم کیفیت تصویر Z8H را در یک کلمه خلاصه کنیم؛ آن را برجسته خطاب می کنم. در محتوای به نمایش درآمده HDR نور و وضوح بسیاری دیده شده و سطوح سیاه به راحتی قابل رویت هستند. همچنین تیرگی تصاویر به شدت کنترل می شود که در آزمایشات مختلف ما عکس های موجود با رنگ روشن و پس زمینه های تیره و سیاه خیلی زیبا و واضح به نمایش در آمده و اجسام رنگی از نورپردازی بالایی بهره می بردند.

بیشتر بخوانید  سری جدید تلویزیون های کمپانی الجی دارای گوگل اسیستنت

رنگ

برای اوج هایلایت های HDR، تلویزیون هوشمند Z8H دارای ۲۵۰۰ نیت روشنایی خواهد بود. آن طور که در تست ها و بررسی های کیفیت تصاویر خود مشاهده کردیم، کنتراست تولید شده به حدی است که HDR را به میزان زیادی بهبود می بخشد. از طرف دیگر طیف های رنگی را به خوبی در خود جای داده است. شما بعد از خارج کردن Z8H بدون هیچ تنظیماتی، همچنان از کیفیت و رنگ فوق العاده ای برخوردار هستید. همیشه در خیلی از موارد مختلف ممکن است با افزایش رنج روشنایی HDR، رنگ ها شسته شده و از حالت اولیه اشباع خود خارج شوند. خوشبختانه این موضوع برای تلویزیون Z8H صدق نمی کند. شما با این دستگاه هوشمند سرزندگی تصویر را در کنار غنی بودن رنگ ها تجربه خواهید کرد‌.

موشن فلو

در سبک یک تلویزیون واقعی سونی، محتوای سینمایی ۲۴ فریم بسیار روان و بدون هیچ لرزشی اجرا می شوند. در حالی که Z8H در طی برخی از الگو های آزمایش سخت کمی تقلا می کرد، اما با گذاشتن Motion Flow بر روی حالت اتوماتیک و خودکار آن نقاط دارای مشکل به خوبی رفع شده و تصویری صاف به وجود خواهد آمد. این قابلیت حرکتی Motion Flow تا حدی ممکن است فیلتر فیلم های سینمایی را دستکاری کند، اما در سایر موارد کیفیت خروجی در بهترین حالت خود بوده و حرکت های سریع را مخصوصا در محتوای ورزشی صاف و واضح می کند.

مشکلات آپ اسکیل

تلویزیون هوشمند Z8H سونی هرچقدر هم خوبی داشته باشد، در برخی نقاط ایراداتی نیز خواهد داشت. در برخی از آزمایشاتی که انجام دادیم در چند تا از تصاویر در حرکت یک افکت براق به نمایش در می آمد. در الگو های شبکه های تنگ مثل ساختمان بلند نیویورک نیز به نظر می رسید که تصاویر خروجی کمی عجیب و غریب به چشم می آمدند. اگرچه از این مورد مطمئن نیستیم، اما حدس می زنیم که این ایراد به خاطر آپ اسکیل و بهبود کیفیت تصاویر پیچیده و پر جزئیات 4K به 8K در زمان واقعی می باشد که فرایند ساده و راحتی نیست.

بازی

تجربه بازی ها بر روی تلویزیون هوشمند Z8H واقعا لذت بخش و خوشایند است‌. خوشبختانه به لطف کیفیت 4K با نرخ ۶۰ هرتز و پشتیبانی از HDR این تجربه تا حد زیادی بهتر نیز خواهد شد. اگرچه مشکلاتی در اتصال به پورت 8K/4K ۱۲۰ هرتزی HDMI وجود داشت و پلی استیشن ما نمی خواست HDR را تا زمانی که رزولوشن را بر روی ۱۰۸۰ ثابت نکرده، روشن کنیم. ما برای رفع این مشکل با خود سونی صحبت کرده و با دریافت یک برزورسانی جدید از شر آن راحت شدیم. انجام بازی های ویدئویی با پلی استیشن ۵ با این وضوح بالا و HDR نه تنها سرگرم کننده است، بله بسیار زیبا نیز می باشد‌.

نتیجه گیری

شاید متوجه این موضوع شده باشید که ما در این نقد و بررسی اشاره زیادی به 8K نکرده و خیلی به آن نپرداختیم. البته دلیل منطقی برای این کار خود داریم، آن هم این است که شما لزوما یک تلویزیون 8K را برای رزولوشن تصویر بالا خریداری نکرده و بیشتر جنبه کیفیت بالا و امکانات پرمیوم آن است که برایتان اهمیت دارد. طراحی با کیفیت، صدای فوق العاده، تیونر درست و حسابی، کیفیت تصویر عالی و تجربه گیمینگ خوشایند همه از مواردی هستند که برای عموم مردم بسیار اهمیت دارند. اگر شما نیز به دنبال بهترین محصول و ویژگی هایی هستید که توسط سونی ارائه می شوند، حتمی سری به تلویزیون های هوشمند  8K آن بزنید. اگرچه سونی در این زمینه تنها نیست و سایر تولید کنندگان نیز از وضعیت مشابهی برخوردار هستند‌، اما بهتر است که یادتان باشد؛ Z8H یک بسته کامل و همه کاره خواهد بود. به همین روی اگر شما نیز به دنبال بهترین تجربه و بالاترین عملکرد ممکن هستید، تلویزیون هوشمند Z8H سونی برای سخت پسندان گزینه فوق العاده ای می باشد.

آیا جایگزین های بهتری وجود دارند؟

نمی توان گفت جایگزین های بهتر، اما قطعا مواردی در بازار وجود دارند که بسیار با کیفیت بوده و توانایی رقابت با Z8H را تا حدی خواهند داشت. از میان آن ها می توان به تلویزیون Q900TS سامسونگ اشاره کرد که نظر قیمتی نیز ۵۰۰ دلار ارزان تر است.

طول عمر آن چقدر است؟

 

با توجه به نمایشگر 8K، پردازش قوی و تنظیم کننده ATSC 3.0، تلویزیون هوشمند Z8H سونی قادر است تا چند سال آینده شما را همراهی کند.

  • آیا ارزش خرید دارد؟

بله، جدا از رزولوشن 8K، این تلویزیون در همه زمینه های عملکرد فوق العاده ای داشته و نه تنها فقط از جنبه های سخت افزاری و امکانات، بلکه زیبایی ها ظاهری نیز خواهد داشت. با داشتن برچسب قیمت گذاری ۴۹۹۸ دلاری و یک سال گارانتی از طرف سونی، تلویزیون هوشمند Z8H را می توان فراتر از عالی خطاب کرد.

  • نکات مثبت: روشنایی فوق العاده HDR، سطوح سیاه اشباع، جزئیات سایه دقیق، رنگ عالی، صدای با کیفیت
  • نکات منفی: برخی جزئیات نه چندان خوب در پتنرن های پیچیده
به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی تلویزیون Z8H 8K HDR سونی: 8K در انتظار شماست

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *