ایکس باکس لایو گلد چیست؟

ایکس باکس لایو گلد چیست؟

دارندگان کنسول‌های ایکس باکس در سرویس ایکس باکس لایو به اشتراکی دسترسی دارند که ایکس باکس لایو گلد شناخته می‌شود و مزایا متعددی را در اختیار بازیکنان کنسول Xbox مایکروسافت قرار می‌دهد.

شرکت مایکروسافت سرویس ایکس باکس لایو را در اختیار کاربران کنسول ایکس باکس قرار داده که از طریق آن می‌توانند تجربه کاربری بهتری با اکوسیستم سرگرمی ایکس باکس داشته باشند. این سرویس دارای اشتراکی بوده به نام ایکس باکس لایو گلد که مزایا مختلفی را در اختیار بازیکنان کنسول مایکروسافت می‌گذارد، مزایایی که شامل عناوین رایگان، آیتم و برخی دیگر می‌شود.

بنابراین دسترسی به مزایایی که کمترین هزینه را دربرمی‌گیرد برای کاربران کنسول‌های Xbox به شدت لذت بخش است و همین امر موجب شده تا طرفداران بسیاری پیدا کند.  در این مطلب قصد داریم بیشتر با اشتراک ایکس باکس لایو گلد کنسول Xbox آشنا شویم و اگر از دارندگان این کنسول هستید یا قصد دارید در آینده آن را تهیه کنید، کسب اطلاعات لازم پیرامون این اشتراک می‌تواند مفید باشد.

ایکس باکس لایو گلد چیست؟

ایکس باکس لایو گلد چیست؟

باید بدانید که ایکس باکس لایو شبکه اینترنت سرویس بازی‌های مایکروسافت است و بازیکنان کنسول ایکس باکس برای دریافت و تهیه بازی‌های دیجیتالی خود باید به این شبکه مراجعه داشته باشند. همچنین تمامی دستاوردهای بدست آمده از بازی‌ها در حساب کاربری اختصاصی ایکس باکس لایو شما به ثبت خواهد رسید. مایکروسافت برای این شبکه برخی اشتراک‌ها تدارک دیده که کمک می‌کند بازیکنان با کنسول Xbox خود تجربه کاربری بهتری داشته باشند و به نوعی لذت ببرند.

یکی از این اشتراک‌ها، ایکس باکس لایو گلد نامیده شده و از آنجایی که خدمات قابل توجهی با کمک این اشتراک می‌توان کسب کرد، عنوان گلد برای آن در نظر گرفته شده است. در حقیقت بازیکنانی که این اشتراک را تهیه می‌کنند از خدماتی چون تخفیفات بزرگ، عناوین رایگان، تجربه آنلاین بازی‌ها و برخی دیگر را کسب خواهند کرد.

ناگفته نماند این اشتراک هزینه‌ای برای بازیکنان دارد که ماهانه یا سالانه می‌توانند پرداخت کنند.

ضرورت وجود ایکس باکس لایو گلد برای تجربه آنلاین

این موضوع بسیار اهمیت داشته که اگر از بازیکنان کنسول ایکس باکس هستید، برای تجربه آنلاین عناوین به طور حتم باید اشتراک ایکس باکس لایو گلد داشته باشید. هنگامی که قصد دارید یک عنوان آنلاین را در کنسول خود تجربه کنید، پیامی دریافت خواهید کرد مبنی بر اینکه لزوم داشتن اشتراک ایکس باکس لایو گلد و اگر از آن بهره نبرید، موفق به تجربه آنلاین نخواهید شد.

ایکس باکس لایو گلد چیست؟

داشتن تخفیفات جذاب و عناوین رایگان ایکس باکس لایو گلد

همانطور که گفته شد، شرکت مایکروسافت و برند ایکس باکس برای مشترکین ایکس باکس لایو گلد مزایا مهیج و جذابی تدارک دیدند و این امر موجب شده تا محبوبیت بسیاری میان بازیکنان Xbox پیدا کند. از جمله آنها باید به تخفیفات جذاب فروشگاه مایکروسافت اشاره کرد. برخی از این تخفیفات تا 50 درصد یا 70 درصد هم خواهد رفت و یک خرید شیرین و دلچسب را برای بازیکنان رقم خواهد زد. بنابراین چقدر لذت بخش است که بخواهید یک عنوان مورد انتظار یا دوست داشتنی را با کمترین قیمت از فروشگاه مایکروسافت خریداری کنید.

گذشته از آن بازی‌های رایگان هر ماه ایکس باکس لایو گلد بسیار شهرت دارد و تقریبا هر ماه مایکروسافت چند بازی رایگان در اختیار مشترکین این اشتراک قرار می‌دهد. گاهی اوقات شاهد رایگان شدن عناوین بزرگی هستیم که انتظار رایگان شدن آن در مخیله شما ممکن است، نمی‌گذشت.

در واقع ایکس باکس لایو گلد هر ماه 4 بازی رایگان برای کنسول‌های مختلف ایکس باکس در اختیار قرار می‌دهد. البته برخی از این عناوین تنها نصف ماه و برخی دیگر کل ماه رایگان هستند، بنابراین محدودیتی در کسب بازی‌ها وجود دارد و همیشه رایگان نخواهد بود تا بتوان هر روز بتوان آن را رایگان بدست آورد. ناگفته نماند مایکروسافت بازی‌های جدید را به سرعت رایگان نمی‌کند و با گذشت یک الی دو سال بازی مورد انتظاری را رایگان ارائه خواهد داد.

ناگفته نماند که ردموندی‌ها با قابلیت  Backward Compatibility این امکان را برای کاربرین نسل جدید ایکس باکس فراهم کردند تا بتوانند عناوین کنسول ایکس باکس وان یا ایکس باکس 360 را روی کنسول جدید خود تجربه کنند بدون اینکه محدودیت خاصی وجود داشته باشد و تجربه کاربری را با اخلال مواجه سازد. تاکنون عناوین جذابی چون  Tomb Raider، Hitman: Absolution، Dishonored، The Witcher 2: Assassins of Kings به رایگان دردسترس قرار گرفتند و مایکروسافت هم تصمیم دارد در آینده بازی‌های بیشتر و جدیدتری هم بیافزاید.

البته همانطور که گفته شد، مشترکین فرصت چندانی برای تجربه عناوین رایگان ندارند و باید در سریع‌ترین فرصت ممکن آنها را دریافت و اجرا کنند. برای مثال اگر یک بازی تا 15 روز رایگان است، در روز شانزدهم دیگر قابلیت دریافت نیست و باید برای تهیه آن هزینه کنید. بنابراین ارائه عناوین رایگان به مشترکین ایکس باکس لایو گلد به منزله دائمی نیست و محدودیتی دربردارد.

همان‌گونه که بازی‌های بزرگ و جدید شامل عناوین رایگان نمی‌شوند، تخفیف‌های جذاب این اشتراک نیز شامل چنین عناوینی نمی‌شوند. بنابراین بازی‌های تازه انتشاریافته را تنها می‌توانید با خرید آنها تهیه کنید نه با پیشنهادات ویژه.

هزینه ایکس باکس لایو گلد

همانند هر اشتراکی این اشتراک ایکس باکس نیز شامل هزینه‌هایی می‌شود که باید به صورت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه یا یکساله پرداخت شود. برای تهیه هر یک از انواع اشتراک‌ها باید هزینه 10، 25 و 60 دلار برای یک ماهه، سه ماهه و یکساله داشته باشند. هر یک از این نوع اشتراک‌ها برای افراد خاصی تدارک دیده شده است. برخی هزینه 60 دلار را سنگین می‌دانند و از این رو می‌توانند هزینه 10 دلاری یک ماهه را در نظر گیرند، برخی به دنبال اشتراک طولانی با قیمت مناسب هستند که گزینه سه ماهه می‌تواند مناسب باشد. در نهایت نوع 12 ماهه برای افرادی مناسب است که هزینه برای آنها اهمیت نداشته و تنها می‌خواهند به صورت طولانی از اشتراک بهره ببرند.

بنابراین شرکت مایکروسافت و ایکس باکس برای افراد مختلفی این اشتراک را تدارک دیده تا هر فردی بتواند از ایکس باکس لایو گلد در شبکه ایکس باکس لایو بهره گیرد و تجربه گیمینگ لذت بخش با ایکس باکس داشته باشد.

ایکس باکس لایو گلد چیست؟

نحوه خرید ایکس باکس لایو گلد

برای خرید ایکس باکس لایو گلد بهتر است به تهیه گیفت کارت آن بپردازید. به دلیل عدم فعال بودن خدمات پی پل در ایران بهتر است از روش خرید گیفت کارت ایکس باکس لایو بهره گرفت تا بتواند به سادگی یک اشتراک XLG تهیه کرد. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شده، این نوع گیفت کارت‌ها در نسخه 10، 25 و 60 دلاری قابل خریداری هستند.

بیشتر بخوانید  ایکس باکس ارزان قیمت 400 دلاری بدون کینکت

ناگفته نماند که گیفت کارت ایکس باکس لایو برخلاف پلی استیشن، برای تمامی ریجن‌ها فعال است.

فعال سازی ایکس باکس لایو گلد

برای آن که بتوانید اشتراک ایکس باکس لایو گلد خود را فعال کنید، نخست یک حساب Xbox باید داشته باشید و سپس گیفت کارت Xbox Live Gold هم تهیه کنید. بدون این الزامات نمی‌توانید به فعال سازی اشتراک مورد اشاره بپردازید. پس از تهیه این موارد به حساب کاربری خود ورود پیدا کنید. به صفحه اصلی رفته و وارد قسمت Store شوید و در آن بخش نیز Games را انتخاب می‌کنید. در مرحله بعدی باید گزینه Use a Code را انتخاب کرده و در صورت داشتن کینکت با QR کد را فعال سازی نمایید و در غیر این صورت کد 25 رقمی را وارد کنید.

آیا ایکس باکس لایو گلد دو روزه رایگان می‌توان تهیه کرد؟

برای اینکه بتوانید ایکس باکس لایو گلد دو روزه را فعال کنید آن هم به صورت رایگان دو روش دارید. روش نخست این بوده و پس از ورد به حساب کاربری خود از قسمت خرید ایکس باکس لایو گلد، چنین قابلیتی را فعال کنید. البته این روش برای ایرانیان مفید نخواهد بود زیرا مایکروسافت در آن از شما اطلاعات بانکی درخواست می‌کند و باتوجه به تحریم‌های بین المللی عملا برای کاربران ایرانی فایده نخواهد داشت.

روش دوم به نوعی شانسی بوده و در باکس خرده فروشی برخی بازی و کنسول‌های ایکس باکس یک کدی قرار داشته که با آن می‌توان

اما راه دوم بستگی به شانس شما دارد. در جعبه‌ی بعضی از بازی‌ها و کنسول‌های ایکس باکس، کُدی قرارگرفته می‌شود که با واردکردن آن می‌توانید از تجربه 2 دو روزه رایگان ایکس باکس لایو گلد بهره گیرید. این روش باز هم گفته می‌شود به شانس شما بازمی‌گردد و حتمی نیست.

ایکس باکس لایو گلد چیست؟

قیاس ایکس باکس لایو و پلی استیشن پلاس

شرکت سونی همانند مایکروسافت برای شبکه پی اس ان یک اشتراک خاص تدارک دید و آن پلی استیشن پلاس است. عملکرد و نحوه کاربری این اشتراک مشابه ایکس باکس لایو گلد بوده زیرا این اشتراک هم به کاربران تخفیفی ارائه داده و هر ماه بازی‌های رایگان ارائه می‌دهد. همچنین هر ماه بازی‌های رایگان عناوین جدید و تازه عرضه شده نیستند.

در این بخش قصد داریم به مقایسه دو اشتراک پلی استیشن پلاس و ایکس باکس لایو گلد بپردازیم. اگرچه هر دو اشتراک در سه قیمت 10، 25 و 50 دلاری عرضه شده و تخفیفات آنها هم مشابه بوده اما باید بیان داشت که سرعت اتصال به سرور این سرویس بهتر از پلی استیشن پلاس بوده و به نوعی بازدهی بهتری از ایکس باکس لایو گلد می‌توان شاهد بود.

همانطور که گفته شد، شرکت سونی نیز با پلی استیشن پلاس به رقابت با ایکس باکس لایو گلد پرداخته تا بتواند بازیکنان را به این اشتراک کار جلب کند. اما گویی مایکروسافت در سرویس و اشتراک‌ها عملکردی بهتر داشته و توانست به محبوبیت بالایی در این زمینه دست یابد.

ایکس باکس لایو یک اشتراک ساده در کنار سرویس ایکس باکس لایو نیست. به نوعی یکی از بخش‌های مهم سرویس XBL مایکروسافت محسوب می‌شود که قطعا بدون آن نمی‌توان تجربه کاربری کاملی داشت. بنابراین می‌توان با این اشتراک انبوهی از عناوین قرار گرفته در کتابخانه ایکس باکس لایو گلد را تجربه کرد و لذت برد.

پیشتر نیز گفته شد، XBLG به دلیل بازدهی بهتر یک اشتراک محبوب نسبت به پلی استیشن پلاس تلقی می‌شود. البته سونی سعی کرده در طول چند سال گذشته با ارائه بازی‌های مهیج رایگان نظر علاقمندان را بیش از پیش جلب کند. ناگفته نماند که پلی استیشن پلاس هر ماه دو بازی برای کنسول پلی استیشن 4 به صورت رایگان ارائه می‌دهد اما ایکس باکس لایو گلد هر ماه چهار بازی رایگان را دردسترس قرار داده تا صاحبین کنسول‌های مختلف ایکس باکس این بازی‌ها را تجربه کرده و لذت ببرند. البته وجود قابلیت  Backward Compatibility خود یک ویژگی خاص است تا بتوان عناوین قدیمی را در کنسول‌های جدیدتر ایکس باکس اجرا کرد.

از دیگر مزایای ایکس باکس لایو گلد باید به نگه داشتن عناوین رایگان برای همیشه اشاره کرد. این در حالی بوده پلی استیشن پلاس چنین قابلیتی را تنها تا یک سال خواهد داد. البته این مهم است که برای تجربه بازی‌های رایگان مورد اشاره روی ایکس باکس لایو گلد باید اشتراک فعالی داشته باشید، در غیر این صورت تجربه بازی ممکن نخواهد بود. به نوعی این اشتراک کلید اجازه شما برای استفاده از بازی‌های رایگان موردنظر خواهد بود. این نکته حائز اهمیت است که تنها کاربران ایکس باکس وان از چنین مسئله‌ رنج می‌برند و بازیکنان ایکس باکس 360 بدون اشتراک هم می‌توانند بازی موردنظر رایگان را تجربه کنند. بنابراین اگر صاحب ایکس باکس 360 هستید، بازی رایگان موردنظر همیشه دردسترس شما خواهد بود و هیچ محدودیتی شما را تهیه نخواهد کرد.

به طور کلی مایکروسافت و ایکس باکس سعی کردند با سرویس ایکس باکس لایو و اشتراک گلد آن یک پکیج کامل گیمینگ را ارائه دهند. بنابراین تنها کافی بوده دستگاه کنسول را تهیه کنید و در کنارش اشتراک ایکس باکس لایو گلد داشته باشید. تمام است و می‌توانید عناوین رایگان را تجربه کرده و تخفیفات بزرگی هم دریافت نمایید. بنابراین کمتر شاهد محدودیت‌هایی برخلاف پلی استیشن پلاس خواهید بود. موضوعی که شاید موجب شود بازیکن به جای انتخاب کنسول پلی استیشن برای همین مزیت به سراغ ایکس باکس برود.

جمع بندی

ایکس باکس لایو گلد یک اشتراک ساده نیست بلکه می‌تواند ویژگی‌های بزرگی را در اختیار بازیکنان ایکس باکس قرار دهد. ویژگی‌هایی که برای گیمر بسیار حائز اهمیت است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد و این نشان می‌دهد مایکروسافت و تیم ایکس باکس به شدت سعی در ارائه محتوا با کمترین هزینه هستند و استفاده از چنین اشتراکی می‌تواند به نوعی مقرون به صرفه باشد.

سوالات متداول

  • ایکس باکس لایو گلد بهتر است یا پلی استیشن پلاس؟ هر دو اشتراک یک ماهیت دارند اما اتصال به سرور بازیها‌ از طریق ایکس باکس لایو گلد قطعا بازدهی بهتری دارد و همچنی باید بیان داشت که بازی‌های رایگان ایکس باکس لایو گلد همیشگی هستند اما پلی استیشن پلاس خیر و تنها تا یک سال باقی خواهند ماند.
  • برای استفاده از بازی‌های رایگان باید اشتراک گلد داشت؟ برای استفاده از بازی‌های رایگان همیشگی باید اشتراک گلد را فعال کرد اما این اشتراک برای کنسول ایکس باکس وان واجب بوده نه نسخه 360.
  • آیا ایکس باکس لایو گلد سرویس است؟ خیر این یک اشتراک بوده که دردسترس کاربران سرویس ایکس باکس لایو قرار می‌گیرد.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ایکس باکس لایو گلد چیست؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *