معرفی انواع شبکه های رایانه ای

دانش شبکه

اگر تاریخ بشر را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که رویدادهای بسیار بزرگی در هر قرن از زندگی آن اتفاق افتاده و هر کدام با یک فناوری به خصوص شناخته می ‌شود. حتما برای تان جالب است که بدانید قرن هجدهم، عصر سیستم های بزرگ مکانیکی و انقلاب صنعتی بود، قرن نوزدهم عصر بخار نامیده شد، و قرن بیستم که ما با آن آشناتر هستیم به عنوان عصر جمع‌آوری، پردازش و توزیع اطلاعات بود و تلفن، رادیو، تلویزیون، کامپیوتر و ماهواره‌ های مخابراتی همه از اختراعات این قرن بودند که تحول بسیاری را در زندگی بشر ایجاد کرده است.

حال که در قرن 21 هستیم، دانشمندان این طور پیش بینی کرده اند که این قرن، عصر شبکه خواهد بود و تا سال های آخر آن، همه چیز در یک شبکه بزرگ به هم متصل می ‌شود. شبکه ای که از میلیاردها شبکه کوچک و بزرگ تشکیل خواهد شد و همه اشیاء را به هم متصل می‌ کند.

پس برای این که از تغییر و تحولات قرن عقب نمانید بد نیست اطلاعاتی از شبکه های رایانه ای کسب کنید و با انواع آن ها آشنا شوید. اگر هم میزان علاقه مندی تان به این موضوع فراتر از یک اطلاع ساده است بنابراین لازم است که به طور حرفه ای وارد این حوزه شوید.

چرا آشنایی با انواع شبکه های رایانه ای اهمیت دارد؟

متاسفانه کمتر کسی ممکن است وقتی حرف از ستون اصلی دنیای کسب و کار می شود، به  فکر شبکه بیافتد. درحالی که امروزه شبکه ها نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند و برای انواع مختلف مقاصد، از دسترسی به اینترنت یا چاپ کردن یک فایل گرفته تا دانلود کردن یک پیوست از ایمیل، مورد استفاده قرار می گیرند.

برای آگاهی بیشترتان باید بگوییم که یک شبکه کامپیوتری هم می تواند از تعداد بسیار اندکی دستگاه کامپیوتری در یک اتاق واحد و هم از میلیون ‌ها دستگاه که در اقصی نقاط جهان قرار گرفته اند، تشکیل شده باشد.

این که بتوانید تعریفی از شبکه های مختلف داشته باشید کاملا به کارکرد و اندازه ی آن ها بستگی دارد. یک شرکت ارائه دهنده خدمات شبکه می ‌تواند بستری فراهم کند تا این شبکه به درستی و بدون دردسر، به نحوی کار کند که کمک بزرگی به رشد کسب و کار باشد.

تاثیر شبکه بر رشد و ارتقای یک کسب و کار آن چنان زیاد است که دیگر این روزها کمتر سازمان یا مجموعه ای آن را نادیده می گیرد. این خود عاملیست تا افراد بیشتری به دنبال آموزش شبکه و آشنایی با انواع آن باشند.

اگر شما هم علاقه زیادی به این بحث دارید پس ابتدا باید اطلاعات مفیدی از شبکه و انواع آن داشته باشید. بنابراین بد نیست تا با انواع شبکه های رایانه ای آشنا شوید:

:WAN شبکه محیط گسترده یا همان Wide Area Network

WAN یکی از انواع شبکه های ارتباطی با قابلیت اتصال دستگاه ‌ها از چندین مکان و در سراسر جهان می باشد. نام شبکه های محیط گسترده بیهوده بر این نوع گذاشته نشده چرا که WAN‌ ها بزرگترین و گسترده ترین شکل شبکه‌ های کامپیوتری هستند که تا به امروز در دسترس هستند.

اغلب این شبکه‌ ها توسط ارائه دهندگان خدمات ایجاد می ‌شوند که WAN را به مشاغل‌، مدارس‌، دولت ‌ها یا عموم مردم اجاره می ‌دهند. مشتریان تا وقتی دسترسی شان به WAN ایجاد شده فعال باشد، می ‌توانند از شبکه برای رله و ذخیره داده یا ارتباط با سایر کاربران‌، صرف نظر از موقعیت مکانی آن ها‌، استفاده کنند.

 :MAN شبکه محیط شهری یا همان Metropolitan Area Network

شبکه  MAN یا متروپولیتن یک شبکه رایانه ای بزرگ است که یک منطقه شهری یا دانشگاه را در بر می‌گیرد. دامنه جغرافیایی آن را می توان بین دو شبکه WAN و LAN قرار دارد. ان نوع از شبکه ها اتصال به اینترنت را برای شبکه‌ های محلی در کلانشهرها فراهم می‌کنند و آن ها را به شبکه‌ های وسیع تر مانند اینترنت متصل می کنند.

LAN: شبکه محیط محلی یا همان Local Area Network

LAN شبکه رایانه ‌ای است که کامپیوترها را در محدوده کوچک تر مانند مدارس‌، کالج ‌ها یا دانشگاه‌ ها متصل می‌ کند. شبکه ‌های محلی که به طور کلی LAN نامیده می ‌شوند‌ شبکه های خصوصی نیز به حساب می آیند.

آن ها یک روش مفید برای به اشتراک گذاری اطلاعات بین کاربران نهایی ارائه می ‌دهند. منابعی مانند چاپگر‌، سرور فایل‌، اسکنر و اینترنت به راحتی در بین سایر رایانه ‌های متصل در یک شبکه قابل اشتراک گذاری و انتقال هستند. به طور کلی یک شبکه محلی می ‌تواند کوچک یا بزرگ باشد‌، از یک شبکه خانگی با یک کاربر گرفته تا یک شبکه سازمانی با هزاران کاربر و دستگاه در یک دفتر یا مدرسه.

:PAN شبکه محیط شخصی یا همان Private Area Network

شبکه شخص یا همان PAN در اطراف یک فرد ایجاد می ‌شود. به عنوان مثال هنگامی که شما تلفن همراه خود را به لپتاپ یا تلویزیون خود متصل می‌ کنید، یک شبکه محیط شخصی یا PAN ایجاد می‌کنید.

یکی از مهم ترین تفاوت های PAN با سایر شبکه های نیز این است که تفاوت اصلی این شبکه با دیگر شبکه ‌ها در این است که اطلاعات مابین دستگاه‌ های نزدیک به هم تبادل می‌ شود درحالی که در سایر شبکه ها اطلاعات به یک سرور منتقل می ‌شود.

شما می ‌توانید از این شبکه برای انتقال فایل، تصویر، موسیقی و غیره استفاده کنید. اگر شما اتصال را بدون استفاده از سیم و با بلوتوث یا وای فای برقرار کردید، یک شبکه محیط شخصی بی سیم ایجاد کرده ‌اید که از لحاظ فنی آن را WPAN می‌‌ نامند.

برای آموزش شبکه و رشدی چشمگیر آماده شوید

آموزش، آموزش، آموزش؛ اگر قصد دارید حرفه ای شوید و حرفه ای بمانید این واژه را با خود تکرار کرده و آویزه ی گوش تان کنید. آموزش راه اندازی شبکه شاید کمی سخت به نظر برسد، اما زمانی که تاثیر آن را در پیشرفت کاری خود مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که ارزش هزینه و زمانی که برای آن گذاشته اید را دارد. شبکه های کامپیوتری همه جا حضور دارند. پس خودتان را وارد این حوزه کنید و عقب نمانید.

اگر هم سردرگم هستید و نمی دانید که باید از کجا شروع کنید به شما پیشنهاد می کنیم که یک مرکز آموزشی معتبر را انتخاب کرده و در دوره آموزش شبکه ثبت نام کنید. برای مثال موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان یکی از همان موسساتی است که می تواند شما را برای رسیدن به پیشرفت بیشتر همراهی کند.

شاید بپرسید چطور؟ پاسخش خیلی سخت و دور از ذهن نیست. مزایای استفاده از شبکه های کامپیوتری در زندگی بشر آن چنان زیاد است که همه افراد به این نتیجه رسیده اند که بدون شبکه های رایانه ای نمی توان زندگی عادی داشت و بدون شک دچار دردسرهای بسیاری خواهیم شد.

برای شرکت و شروع این آموزش هم کافیست وارد وب سایت فن پردازان شده و تنها با یک کلیک ساده در دوره جامع شبکه این موسسه معتبر ثبت نام کنید. بد نیست این را هم بدانید که با شروع این دوره نه تنها به مطالبی مهم دست می یابید بلکه در پایان آن گواهینامه معتبری را نیز دریافت خواهید کرد و این یعنی آغاز راهی روشن در حوزه شبکه های رایانه ای و کسب درآمد بیشتر.

پایان رپورتاژ آگهی /

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : معرفی انواع شبکه های رایانه ای

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *