تاثیر برنامه ریزی دقیق  مدیران مدارس در افزایش تکنولوژی آموزشی [رپورتاژ آگهی]

بانک فایل پژوهشی

برنامه ریزی مدیران مدارس در طول سالتحصیلی که به برنامه سالانه و تقویم اجرایی موسوم است می تواند کمک بسیار بزرگی باشد در راستای بهینه سازی آموزش و تربیت دانش آموزان و اولیای آنها.در واقع بحث برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدیران و سایر عوامل آموزشی مبحث تازه ای نیست مختص امسال یا سال گذشته باشد. در واقع می توان اذعان داشت که از آغاز نگارش چشم انداز بیست ساله آموزش و پرورش و حتی قبل از تنظیم سند تحول بنیادین بحث برنامه سالانه مدیران مدارس ، برنامه سالانه معاونین آموزشی و پرورشی و همچنین برنامه سالانه مربیان بهداشت مدارس و حتی خدمتگزاران و سرپرستان وجود داشته است.

شاید دلیل پیشرفت روز افزون و تغییرات قابل توجه در بهبود عملکرد مدیران مدارس و همچنین سایر عوامل آموزشی و پرورشی آنها نگارش برنامه سالانه و تقویم اجرایی در دهه اخیر به صورت مرتب و برنامه ریزی شده باشد.اگر عنوان کنیم که شاید دلیل 50 درصد این پیشرفت ها در سطح علمی و تربیتی و پرورشی دانش آموزان و ارتباط صحیح اولیا با مربیان بخاطر نگارش و تنظیم و همچنین اجرایی نمودن درست و عمل به برنامه سالانه و تقویم اجرایی از پیش تعیین شده است نکته گزافی نگفته ایم.اما باید بدانیم که برنامه سالانه و تقویم اجرایی انواع مختلفی دارد و در مقاطع مختلفی چون مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم به طرق مختلفی اجرایی می گردد.

برنامه سالانه مدیریت مدرسه در مقطع متوسطه اول و دوم

نوع برنامه ریزی سالانه ای که در مقطع متوسطه صورت می گیرد بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار است.شاید تا کنون با مفهوم برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار مدرسه برخورد نکرده باشید. اگر چنین است باید گفت که مدارس مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم برنامه سالانه و تقویم اجرایی خود را به صورت کامل و دقیق بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار می نویسند.

مهمترین نکته ای که در برنامه ریزی مدیران بر اساس طرح تعالی وجود دارد تبدیل مدرسه به مدرسه متعالی و افزایش چشمگیر سطح علمی دانش آموزان و جایگاه تربیتی و پرورشی مدارس است.

بانک مطالب پژوهشی

متاسفانه در سالهای اخیر برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار مدرسه دچار تغییر و تحولاتی شده است و اختلاف نظرهایی را هم در پی داشته است.به طوری که هر سال محورها و مباحث آن در جال تغییر است و پی در پی نظرات افراد بالادستی باعث تغییرات سالانه این نوع برنامه آن هم از نوع اساسی می گردد که این مسئله صورت خوشی از نقطه نظر مدیران مدارس متوسطه ندارد.

برنامه سالانه و تقویم اجرایی مدارس در مقطع ابتدایی

طرح تدبیر عنوان طرحی است که مدیران مدارس در مقطع ابتدایی برنامه سالانه خود را بر آن اساس می نویسند. برنامه سالانه مدارس بر اساس طرح تدبیر در واقع بهترین و قوی ترین نوع نگارش برنامه سالانه در مقطع ابتدایی می باشد. مدیران مدارس ابتدایی طرح ویژه ای را که از طریق نهاد های ذیربط با نام طرح تدبیر ابتدایی به آنها ارجاع داده شده است را به صورت کامل و دقیق اجرایی می نمایند.و از اینکه توانسته اند به صورت کاملی از این طرح نتیجه بگیرند بسیار بسیار راضی و خشنود هستند.از آنجا که دانش آموزان در مقطع ابتدایی اولین باری است که وارد جامعه ای بغیر از خانواده می شوند و قرار است راه و رسم اجتماعی شدن را در مدرسه بیاموزند؛ نگارش برنامه ای دقیق که همه نقاط قابل اجرا و نکات ریز آموزشی و پرورشی را داراست می تواند کمک قابل ملاحظه ای به دانش آموزان در جهت افزایش سطح آگاهی و معلومات آنها نماید .این برنامه چیزی نیست جز برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر که جایگاه قابل ملاحظه ای در طبقه بندی برنامه های سالانه و تقویم اجرایی مدیران دارد و عمل به آن می تواند کمک شایانی به محصلان دبستانی نموده و آنها را برای ورد به مقاطع بالاتر آماده نماید.

معرفی منبعی قوی جهت استفاده مدیران مدارس

با توجه به آنچه راجع به مباحث برنامه سالانه و تقویم اجرایی بر اساس طرح تدبیر و طرح تعالی گفته شد ، مدیران مدارس در مقاطع ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم می توانند با مراجعه به سایت بانک فایل پژوهشی معلمان از مجموعه کاملی از برنامه سالانه و تقویم اجرایی که برای مدیران مدارس و همچنین کلیه پست های سازمانی قرار داده شده است ، استفاده نمایند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

 

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تاثیر برنامه ریزی دقیق  مدیران مدارس در افزایش تکنولوژی آموزشی [رپورتاژ آگهی]

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *