مارهای فضای مجازی چه کسانی را می‌گزند؟

پیامک جعلی یکی از جرائمی است که امروزه در فضای مجازی باب شده و مبالغ بسیاری در همین راستا از هموطنان مان کلاهبرداری می‌شود.پیامک هایی که معمولا با وعده دریافت جایزه اطالاعات خاصی را از شما طلب می کنند و یا اینکه با ارسال حتی یک پیامک به آن شماره ها روزانه میزان زیادی از شما شارژ به عنوان شرکت در مسابقه کم می شود،در حالی که هیچ مسابقه و هیچ برنده ای در نتیجه در کار نخواهد بود

سرهنگ سید علی میراحمدی رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان سمنان در همین ارتباط افزود: این تحولات در فعالیت‌های مربوط به امور رایانه‌ای و مخابراتی نیز بی‌تأثیر نبوده است، زیرا استفاده از این امکانات و تجهیزات پیشرفته، امکان تعرض به حقوق جامعه و مردم را از سوی برخی افراد سودجو تسهیل کرده است.تلفن همراه، یکی از فناوری‌هایی است که به دلیل استفاده آسان در جهت کلاهبرداری از شهروندان مورد توجه بسیاری از افراد فرصت‌طلب قرار گرفته است و این افراد از آن در جهت به دام انداختن شهروندان با ارسال پیامک‌های جعلی استفاده می‌کنند.می‌توان گفت در این روش افراد سودجو با استفاده از حس اعتماد برخی افراد جامعه اقدام به کلاهبرداری از آنان می‌کنند.

میراحمدی گفت:فرد کلاهبردار با ارسال پیامکی به شخص قربانی وی را برنده جایزه اعلام کرده و از وی می‌خواهد مشخصات کامل خود را به شماره‌ای ارسال کند.سپس با شگردی خاص افراد را متقاعد به رفتن جلوی عابر بانک کرده و در نهایت از آنان مبالغ قابل‌توجهی کلاهبرداری می‌کنند.شهروندان به‌هیچ‌عنوان نباید اطلاعات مهم حساب بانکی خود را در اختیار دیگران قرار بدهند. ضمن اینکه برای واریز هر گونه وجه و مبلغی به حساب افراد، صرفاً داشتن شماره‌حساب یا شماره کارت‌بانکی وی کافی است و بقیه اطلاعات حساب بانکی از جمله رمز اول یا دوم، کد CCV2، تاریخ انقضای کارت و حتی مراجعه شما به دستگاه خودپرداز هیچ لزومی ندارد.

میراحمدی افزود: شهروندان باید رمزهای بانکی خود را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهند و از گذاشتن رمزهایی مانند شماره شناسنامه، سال تولد و سایر اعدادی که قابل حدس زدن باشند، خودداری کنند.
همچنین در صورت دریافت چنین پیامک‌هایی حتماً از صحت پیامک ارسال‌شده، از طریق مراجعه به سایت رسمی آن موسسه یا مراجع صلاحیت‌دار یا تماس تلفنی با سایر شماره‌های تلفن رسمی اطمینان حاصل کنید.

حال اگر چه “آب رفته را نمی‌توان به جوی بازگرداند” اما در صورت دریافت چنین پیامک هایی‌ یا انجام کلاهبرداری، راههای قانونی برای پیگیری این کلاهبرداری‌های مدرن وجود دارد، لذا بهتر است شهروندان پیش از هر اقدامی پیرامون اصالت پیامک تحقیق کرده و تحت هیچ شرایطی از ارایه اطلاعات شخصی خود به دیگران خودداری کنند، چرا که اصولا چنانچه جایزه‌ای هم در کار باشد که عمدتا در کار نیست، ارایه برخی اطلاعات غیرضروری است و از طریق مطالبه آن می‌توان به غیرواقعی بودن آن پی برد.

همراه اول هیچ برنده پیامکی ندارد
همچنین رییس اداره خدمات مشتریان مخابرات استان سمنان گفت: هرگونه پیامک با محتوای برنده شدن در هر مسابقه، برنامه ‌یا نظرسنجی که از طریق اپراتور همراه اول به مشترکین ارسال شود، فاقد اعتبار بوده و بدون تردید با هدف کلاه‌برداری انجام می‌شود.اپراتور همراه اول به طور رسمی و طی اطلاعیه‌ای که در سایت این اپراتور نیز قرار داده شده، اعلام کرده که هیچ برنده پیامکی ندارد، لذا هرگونه پیامکی که از طریق این اپراتور ارسال شود، خلاف واقع است.

وی با بیان اینکه پیامک‌های متعددی با هدف کلاهبرداری به مشتریان این اپراتور در استان سمنان ارسال می‌شود، افزود: بسیاری از این افراد با مخابرات استان تماس گرفته و جویای صحت پیامک می‌شوند که این افراد راهنمایی می‌شوند، البته برخی نیز بی‌تردید تماسی نگرفته و خود احتمالا اقدام می‌کنند.

نوری‌ ادامه داد: همین دیروز یک پیامک به یکی از همکاران ما در مخابرات ارسال شده بود که شما برنده چهار میلیون تومان در جشنواره کیش شدید و از وی یک سری اطلاعات خواسته بود. علاوه بر این موارد متعددی متاسفانه در این خصوص وجود دارد که برخی از آنها نیز وسوسه شده و مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.پیامک‌هایی از این دست با هر محتوایی که باشند فاقد اعتبار هستند، یادآوری کرد: با وجود اطلاع‌رسانی‌های متعدد همراه اول متاسفانه همچنان برخی افراد مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.مشترکین به هیچ‌عنوان به پیامک‌هایی با محتوای برنده شدن در هر مسابقه و یا به هر بهانه دیگر ترتیب اثر نداده و به ویژه از ارایه اطلاعات و مشخصات حساب خود به دیگران جدا اجتناب بورزند.

این مدیر مسئول با بیان اینکه تاکنون مورد فراوانی به این شرکت مراجعه کرده‌اند که مورد کلاهبرداری قرار گرفتند، تصریح کرد: پیگیری این افراد کلاهبردار از طریق مراجع قضایی امکان‌پذیر است، اما عمده کسانی که به مخابرات مراجعه می‌کنند، زمانی پیگیر می‌شوند که کلاهبرداری اتفاق افتاده و کار از کار گذشته است.

با وجود اینکه در فرهنگ عامه و شفاهی ما ایرانی‌ها نیز به صراحت آمده که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود، اما مار خوش خط و خال طمع باعث می‌شود ماهانه بسیاری از شهروندان از این سوراخ گزیده شوند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : مارهای فضای مجازی چه کسانی را می‌گزند؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *