ضرورت چاه ارت در تجهیزات مختلف که باید بدانید

ضرورت چاه ارت در تجهیزات مختلف که باید بدانید

تجهیزات چاه ارت : بحث امنیت در مورد تجهیزات الکتریکی همیشه داغ است. در واقع تمامی ساکنین یک ساختمان یا کارگران یک محیط صنعتی و … حداقل انتظاری که از کارفرمایان دارند، تامین ایمنی و حفاظت از جان آن‌هاست. واقعیت این است که متاسفانه احتمال خطا در حین کار یا تماس با لوازم و تجهیزات برقی وجود دارد. بنابراین باید مسئله حفاظت نیز به اندازه کافی جدی گرفته شود.

از طرفی تمام افرادی که در مناطق مسکونی، تجاری یا صنعتی زندگی یا کار می‌کنند، با تجهیزات الکتریکی سروکار دارند. بنابراین، سیستم‌ها و تجهیزات الکتریکی اساساً باید در برابر برق‌رسانی احتمالی محافظت شوند. برای دستیابی به این حفاظت، چاه ارت بر اساس مشخصات استاندارد تعریف، طراحی و نصب می‌شود.

ضرورت چاه ارت

ارتینگ به معنای ایجاد یک مسیر امن به زمین، در صورت وقوع جریان خطاست. اتصال تجهیزات الکتریکی به نزدیکترین نقطه با پتانسیل صفر توسط یک هادی اندازه مناسب انجام می‌شود که می‌تواند جریان خطای تجهیزات الکتریکی را حفظ کند.

امروزه، چاه ارت روش مناسبی برای ارتینگ و محافظت به‌ویژه در شبکه‌های الکتریکی به حساب می‌آید. الکتریسیته همیشه مسیر کم‌ترین مقاومت را دنبال می‌کند. به همین خاطر برای منحرف کردن حداکثر جریان از مدار، گودال‌های ارت(برای کاهش مقاومت زمین، در حالت ایده‌آل تا 1 اهم) طراحی شده‌اند.

در یک سیستم الکتریکی معین، تعدادی گودال ارت در مکان‌های مختلف برای کاربردهای مختلف مانند ترانسفورماتور خنثی، بدنه تجهیزات، صاعقه‌گیر الکترونیکی ، تجهیزات الکترونیکی و … نصب می‌شود.

چرا در خانه از ارتینگ استفاده می‌کنیم؟

ارتینگ برای محافظت از شما در برابر شوک الکتریکی استفاده می‌شود. این کار با ایجاد یک مسیر (یک هادی محافظ) برای جریان خطا به زمین انجام می‌شود. همچنین باعث می‌شود که دستگاه محافظ (اعم از قطع‌کننده مدار یا فیوز) جریان الکتریکی را در مداری که دارای خطاست قطع کند.

تفاوت بین ارت و ارتینگ چیست؟

تفاوت اصلی بین ارت و ارتینگ در این است که اصطلاح “ارتینگ” به این معنی است که مدار به طور فیزیکی به زمینی متصل است که پتانسیل آن برابر با صفر است. در حالی که در “چاه ارت” مدار به طور فیزیکی به زمین متصل نیست، اما پتانسیل آن نسبت به نقاط دیگر صفر است.

در کجای ساختمان‌ها از ارتینگ می‌شود؟

در ساختمان به این دلیل چاه ارت اهمیت دارد که وقتی رعد و برق به نزدیک ساختمان می‌رسد، هادی ارتینگ رعد و برق را جذب کند و به زمین انتقال دهد. با این کار از بروز هر گونه حادثه فاجعه‌بار جلوگیری خواهد شد. در ساختما‌ن‌های بزرگ هادی چاه ارت از طریق دیوارهای ساختمان نصب می‌شود.

هدف اصلی از تامین ارتینگ در ساختمان‌ها چیست؟

ارتینگ در ساختمان برای محافظت از ما در برابر شوک الکتریکی ناشی از هرگونه نشتی جریان الکتریکی در نظر گرفته شده است. این کار برای ایجاد ایمنی با به حداقل رساندن شوک انجام می‌شود، اگر کسی به طور تصادفی سیم معیوب را لمس کند، از برق گرفتگی در امان می‌ماند.

ارتینگ چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند انتقال تخلیه فوری انرژی الکتریکی به طور مستقیم به زمین توسط سیم با مقاومت کم انجام شده و به‌عنوان ارتینگ الکتریکی شناخته می‌شود. ارتینگ الکتریکی با اتصال بخش غیر جریانی تجهیزات یا نول سیستم تغذیه به زمین انجام می‌شود.

ضرورت چاه ارت در تجهیزات مختلف که باید بدانید

چرا ارت برای ما مهم است؟

ارت یکی از اجزای مهم سیستم‌های الکتریکی است، چون با جلوگیری از شوک الکتریکی افراد را محافظت می‌کند. همچنین با جلوگیری از عبور جریان بیش از حد از مدار، از آسیب به وسایل و دستگاه‌های الکتریکی جلوگیری می‌کند.

اهمیت ارتینگ

چرا از زغال چوب و نمک برای ارتینگ استفاده می‌شود؟

زغال سنگ و نمک در چاه ارت لوله و صفحه معمولی استفاده می‌شود. لایه زغال چوب و نمک به حفظ مقاومت کم در برابر جریان‌های خطای زمین کمک می‌کند. به دلیل رفتار یونی نمک و زغال چوب، آن‌ها قادر به حفظ رطوبت هستند.

 

کدام ارتینگ برای خانه بهتر است؟

ارتینگ تجهیزات برای منازل و ساختمان‌ها، گزینه مناسبی است. این روش به حفاظت از دستگاه‌های حامل غیرجریان و هادی‌های فلزی می‌پردازد.

ویژگی‌های ارتینگ خوب

یک ارتینگ خوب باید دارای امپدانس کم باشد تا اطمینان حاصل شود که جریان کافی می‌تواند از طریق دستگاه ایمنی عبور و منبع تغذیه را قطع کند. هنگامی که جریان خطا بیشتر از جریان بار مدار باشد، مدار شکن جریان را قطع می‎کند. در ادامه نیز تجهیزات به شکل خودکار از شبکه تغذیه جدا می‌شوند.

  • مقاومت الکتریکی باید کم باشد.
  • باید به خوبی در برابر خوردگی مقاوم باشد.
  • باید بتواند جریان خطای بالا را به طور مکرر سرکوب کند.

انواع ارتینگ

  • ارتینگ لوله
  • ارتینگ صفحه‌ای

ارتینگ لوله

یک لوله سوراخ‌دار فولادی گالوانیزه در زمین، هادی‌های الکتریکی را به زمین متصل می‌کند.

چاه ارت صفحه‌ای

یک صفحه مسی یا گالوانیزه در گودال خاکی زیر سطح زمین دفن می‌شود. الکترود  صفحه مسی چاه ارت هادی‌ها را به زمین متصل می‌کند.

تجهیزات چاه ارت

  1. الکترود زمین: این هادی یا گروهی از هادی‌ها در تماس نزدیک با زمین هستند و اتصال الکتریکی را با زمین فراهم می‌کنند.
  2. زمین: زمین جرمی رساناست که پتانسیل الکتریکی آن در هر نقطه صفر در نظر گرفته می‌شود.
  3. الکترودهای زمین مستقل: این‌ها الکترودهایی هستند که حداکثر جریان، احتمالاً از یکی از آن‌ها عبور می‌کند و تأثیر قابل توجهی بر پتانسیل سایر الکترودها ندارد.
  4. مقاومت الکترود زمین: این مقاومت یک الکترود با زمین است.
  5. هادی چاه ارت: این رسانایی است که ترمینال اصلی ارت یک تاسیسات را به یک الکترود زمین یا سایر وسایل ارتینگ متصل می‌کند.
  6. قسمت رسانای باز: این قسمت، بخش رسانای تجهیزات چاه ارت است که می‌توان آن را لمس کرد اما ممکن است در شرایط خطا فعال شود. معمولاً تمام قطعات رسانای باز به‌عنوان بخشی از تجهیزات ارتینگ توسط هادی‌های محافظ با هدف ایجاد یک مسیر مقاومت کم برای جریان‌های خطا به زمین متصل می‌شوند.
  7. بخش رسانای خارجی: این یک قطعه رساناست که می‌تواند پتانسیل زمین را معرفی کند اما در واقع بخشی از تجهیزات راه‌اندازی چاه ارت به حساب نمی‌آید.

چند نمونه از قطعات رسانای خارجی عبارتند از:

  • دیوارها یا کف غیر عایق.
  • فلزکاری ساختمان‌ها.
  • لوله‌های فلزی، لوله کاری و مواد فلزی مرتبط با آن‌ها.
  1. هادی محافظ: این هادی برای محافظت در برابر شوک الکتریکی استفاده می‎شود و می‌تواند برای اتصال هر یک از قطعات زیر به یکدیگر استفاده شود:
  • قطعات رسانا در معرض دید
  • قطعات رسانای خارجی
  • ترمینال ارتینگ
  • الکترود زمین
  • نقطه منبع زمین
  1. هادی پیوند: این هادی است که پیوند هم‌پتانسیل را فراهم می‌کند.
  2. ترمینال اصلی زمین: ترمینال برای اتصال هادی‌های حفاظتی از جمله هادی‌های اتصال پتانسیل همسان به تجهیزات چاه ارت فراهم شده است.

 

 

نیرو ایستا؛ تضمین تجربه خریدی مطمئن

شرکت مهندسی نیرو ایستا، منبعی معتبر برای خرید تجهیزات و لوازم ارتینگ و تجهیزات چاه ارت است. البته این شرکت به عنوان طراح سیستم‌های ارتنیگ نیز مشغول به فعالیت است. پرسنل مجرب و ماهر این شرکت نصب و راه‌اندازی انواع صاعقه گیر را در جای جای ایران اجرا کرده‌اند.

برای اطلاع از قیمت‌های به‌روز انواع دستگاه‌های صاعقه گیر و تجهیزات آن، کافی است که سری به وب ‌سایت نیرو ایستا بزنید. با مقایسه قیمت ‌ها و بررسی هر یک از دستگاه‌ها امکان خرید مناسب‌ترین صاعقه گیر را متناسب با نیازهای خود خواهید داشت.

نیرو ایستا با اجرای سیستم‌های صاعقه گیر الکترونیکی توسط نیروی مجرب، امکان بروز هر نوع حادثه را به حداقل می‌رساند. تضمین کیفیت در کنار سابقه درخشان این شرکت، جای هیچ گونه شک و شبهه‌ای را باقی نگذاشته است. نیرو ایستا آماده ارائه خدمات خود در سراسر ایران است.

 

جمع‌بندی

چاه ارت در محیط‌های ساخت و ساز، صنعتی، مسکونی، تجاری و… برای محافظت از ساختمان‌ها، وسایل و تجهیزات الکتریکی و جان افراد در نظر گرفته می‌شود. این چاه‌ها به شکل میله‌ای یا صفحه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای راه‌اندازی چاه ارت نیاز به تجهیزات مختلفی همچون صفحه مسی چاه ارت یا میله‌های گالوانیزه، ترمینال اصلی زمین، الکترود زمین، هادی پیوند، هادی چاه ارت و … داریم.

خطر برق‌گرفتگی یا تخلیه بار به شکل ناگهانی همیشه وجود دارد. در بیشتر موارد این اتفاقات به دلیل خطای انسانی یا عوامل محیطی به وجود می‌آید. به همین خاطر حفاظت در مقابل خطرات احتمالی امری منطقی است و باید در هر نوع تجهیزات الکتریکی رعایت شود.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ضرورت چاه ارت در تجهیزات مختلف که باید بدانید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *