روش صحیح پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری در ویندوز

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

ویرایشگر رجیستری در ویندوز 10 مانند یک جنگل گیج کننده و ترسناک است. با این حال مملو از ترفندهای شگفت انگیزی است که یافتن آنها در غیر این صورت دشوار است. این پایگاه داده ای از تنظیمات پیکربندی برای ویندوز، برنامه های سیستم، دستگاه های سخت افزاری و حتی برنامه های شخص ثالث است. اگر مراقب برنامه‌هایی که نصب می‌کنید نیستید، باید نحوه پشتیبان‌گیری، بازیابی و ویرایش صحیح فایل‌های رجیستری را بیاموزید.

ویرایش فایل های رجیستری

رجیستری حاوی دستورالعمل‌ها و ارجاعاتی به فایل‌های سیستمی است که برای اجرای هماهنگ نرم‌افزار و سخت‌افزار ضروری است. بسیاری از ویژگی ها و تنظیمات پیشرفته را می توان با بهینه سازی ورودی های رجیستری فعال/غیرفعال کرد.

اما وقتی فایل اشتباهی را ویرایش می کنید یا مقدار اشتباه را وارد می کنید چه اتفاقی می افتد؟ اگر مشکل پیش بینی نشده ای رخ دهد چه؟ این می تواند کامپیوتر شما را خراب کند و تمام داده های موجود در آن را غیرقابل دسترس کند. به همین دلیل است که ما این راهنما را در مورد نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به اشتراک می گذاریم. می توانید مشکلات رجیستری ویندوز را با Windows Repair تعمیر کنید.

در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد ویرایشگر رجیستری بدانید بیان می کنیم.

در اینجا یک مسیر کلید رجیستری معمولی به نظر می رسد.

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

«HKEY_LOCAL_MACHINE» و سایر پوشه‌های که می‌بینید Hives نامیده می‌شوند. “SOFTWARE” یک کلید نامیده می شود، و آنها می توانند تودرتو باشند که هر کدام با یک اسلش جدا می شوند. در نهایت، فایل “Default” که در سمت راست مشاهده می کنید مقدار یا value نامیده می شود. برای سادگی می توانید آنها را به عنوان پوشه ها و فایل ها در نظر بگیرید.

اگر نمی دانید چه کاری انجام می دهید، از کلیدها و مقادیر رجیستری سر در نمی آورید. افزودن، حذف و ویرایش این موارد می‌تواند در سطح سیستم باعث خرابی شود. ما  به شما توصیه می کنیم که از ایجاد تغییرات در تنها رایانه خود اجتناب کنید، مگر اینکه از نصب مجدد ویندوز، از دست دادن داده ها و  تنظیمات برایتان مهم نباشد. پس اگر تمایل دارید با مسئولیت خود ادامه دهید.

بهتر است این مقادیر را در حالت ایمن تغییر دهید. با این حال،به مشکلی که می‌خواهید عیب‌یابی کنید بستگی دارد. پس از تهیه نسخه پشتیبان از رجیستری با استفاده از یکی از روش های زیر، قبل از شروع عیب یابی، رایانه خود را مجدداً در حالت Safe Mode راه اندازی کنید.

به این ترتیب، اگر مشکلی پیش بیاید، نیازی به نصب مجدد یا تنظیم مجدد کل سیستم عامل نخواهید داشت. می توانید کلید رجیستری ویرایش شده/حذف شده را بازیابی کنید تا رایانه دوباره کار کند. روند باز کردن ویرایشگر رجیستری و ایجاد/حذف/ویرایش یک کلید یا مقدار در حالت ایمن یکسان باقی می‌ماند.

نحوه پشتیبان گیری منظم از رجیستری سیستم در ویندوز 10

زمانی بود که ویندوز از رجیستری سیستم در پوشه RegBack نسخه پشتیبان تهیه می کرد. همانطور که مایکروسافت گفته است دیگر اینطور نیست. نسخه 1803 ویندوز 10 تغییری را برای کاهش ردپای سیستم عامل روی دیسک ایجاد کرد.

ویندوز فقط از کلیدها و مقادیر خاصی در رجیستری سیستم که برای عملکرد سیستم عامل ضروری هستند، نسخه پشتیبان تهیه می کند. این بدان معناست که برنامه های شخص ثالث حذف خواهند شد.

بیشتر بخوانید  آموزش اشتراک گذاری چاپگر در شبکه سیستم عامل ویندوز

خوشبختانه راهی برای تغییر این تنظیمات سیستم با استفاده از ویرایشگر رجیستری وجود دارد. تیم پشتیبانی مایکروسافت مراحل باز نگه داشتن گزینه را در صورتی که کسی بخواهد به طور منظم از فایل های رجیستری سیستم بک آپ بگیرد، به اشتراک گذاشت.

برای فعال کردن روش قدیمی، به مکان زیر دقت کنید.

HKLM\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Configuration Manager\EnablePeriodicBackup

اگر مقدار EnablePeriodicBackup را نمی‌بینید، یکی ایجاد کنید. بنابراین، روی پنجره سمت راست کلیک کنید و DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید و نام آن را به این صورت بگذارید.

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

بر روی فایل جدید ایجاد شده دوبار کلیک کنید و مقدار آن را از 0 (صفر) به 1 تغییر دهید.

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

ویرایشگر رجیستری را ببندید و کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید تا فرآیند پشتیبان گیری آغاز شود. ویندوز باید یک وظیفه جدید به نام RegIdleBackup برای مدیریت آن ایجاد می کرد. می توانید آن را در Task Manager (Ctrl+Shift+Esc) بررسی کنید.

نحوه پشتیبان گیری/بازیابی رجیستری به صورت دستی

این یکی از دو روشی است که مایکروسافت برای تهیه نسخه پشتیبان از کلیدها و مقادیر رجیستری به شما توصیه می کند. ویرایشگر رجیستری را در سرچ ویندوز جستجو کنید و آن را با Run as administrator اجرا کنید.

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

کلیدی را که می خواهید بکاپ بگیرید انتخاب کنید و از منوی File Export را انتخاب کنید.

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

در صفحه بعدی، از شما خواسته می شود که یک مکان را انتخاب کنید و نام فایل را انتخاب کنید. پیشنهاد میکنم اسم فایل خروجی رو همون key بذارید. با این کار تشخیص آن زمانی که می خواهید آن را بازیابی کنید آسان تر می کند. تابع export یک فایل REG ایجاد می کند که ویرایشگر متنی مانند Notepad به راحتی می تواند آن را بخواند.

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

در صورتی که چیزی را بهم ریخته باشید، بازیابی آن ساده است. مسیری را که می خواهید کلید را بازیابی کنید باز کنید و در منوی File بر روی Import کلیک کنید. فایل را انتخاب کنید و رابط باید آن را به ویرایشگر رجیستری اضافه کند.

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

نحوه پشتیبان گیری/بازیابی با استفاده از RESTORE POINT

ایجاد یک نقطه بازیابی، یک نسخه پشتیبان از فایل های رجیستری و همچنین سایر فایل های مهم سیستم می گیرد. با نقطه بازیابی می توانید سیستم را به قبل از تغییرات بازگردانید.

« Create a restore point » را در منوی استارت جستجو کنید و آن را باز کنید.

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

روی Create  کلیک کنید.

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

سپس می توانید دستورالعمل های روی صفحه را برای ایجاد یک نقطه بازیابی دنبال کنید.

نحوه پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری به روش صحیح

اگر می خواهید سیستم خود را به یک نقطه بازیابی قبلی بازگردانید، همان فرآیندی را که برای ایجاد یک نقطه بازیابی انجام دادید، تکرار کنید. با این حال، در آخرین پنجره، روی دکمه System Restore کلیک کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

چند برنامه شخص ثالث نیز برای تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی کلیدهای رجیستری موجود است. یکی از آنها MiniTool ShadowMaker است.

با این حال، من RESTORE POINT را ترجبح می دهم. این فرآیند آسان، رایگان است و سیستم عامل ویندوز به طور مرتب یک نقطه ایجاد می کند. می‌توانید قبل از ایجاد هرگونه تغییر عمده، مانند ویرایش ورودی رجیستری، یکی را به‌صورت دستی ایجاد کنید. بازیابی رجیستری بهتر از نصب مجدد کل سیستم عامل در حین از دست دادن اطلاعات است.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : روش صحیح پشتیبان گیری، بازیابی و ویرایش فایل های رجیستری در ویندوز

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *