در صورت هک حساب شخصی چه کنیم؟

هک

هک : عده ی همیشه فکر می کنند هک تنها برای شرکت های بزرگ و سرویس های گسترده اتفاق می افتاد و افراد معمولا نیازی ندارند که از دستگاههای دیجیتالی یا رایانه های خود حفاظت کنند.

اما بد نیست فراموش نکنیم این روزها با افزایش میزان هک ها و همچینین گستردگی در دنیای تکنولوژی بهتر است با دیدی وسیع تر به این موضوع نگاه کنیم و مراقبت بیشتری از سیستم های رایانه ی و حساب های شخصی خود نماییم.

اگر بر روی نرم افزار نصب شده در گوشی یا رایانه شما یک حفره امنیتی ایجاد شود یا مدل های دیگر از نفوذ هکرها به حساب حریم خصوصی افراد رخ دهد سبب می شود که همه ی حساب های شخصی آن ها شامل حساب الکترونیکی ، حساب بانکی و … به خطر بیافتند.

این روزها اگر تمامی موارد امنیتی را رعایت کنید کمتر در دام هکرها خواهید افتاد ولی فراموش نکنید این احتمال به صورت صد در صد از بین نمی رود . 

البته نباید فراموش کنیم که حفاظت از اطلاعات تنها برای حساب های شخصی نیست بلکه بارها اخبار هک شدن سرویس ها و شرکت های بزرگ را شنیده ایم. سوال اینجاست اگر حساب شخصیمان هک شد چه باید بکنیم ؟ چه اقداماتی انجام دهیم که از نفوذ هک ها جلوگیری کنیم ؟ تبعات آن چیست؟

هک

سریع ترین واکنش با استفاده از پست الکترونیکی 

اگر پست الکترونیکی شما هک شود دیگر شما نمی توانید با رمز عبور خود به حساب خود وارد شوید ولی نباید امیدتان را از دست بدهید و سریعا باید اقداماتی را انجام دهید تا بتوانید آن را پس بگیرید. 

در زمان ثبت نام شما در سرویس اینترنتی ، آدرس پست الکترونیکی خود را ثبت نموده اید اگر این آدرس از دسترس هکرها محفوظ مانده باشد شما می توانید از آن برای بازگردان کلمه عبور استفاده کنید.

این اقدام به عنوان اولین قدمی است که باید برای مقابله با هکرها و همچنین بازگردانی حساب های از دست رفته انجام دهید و به شما پیشنهاد می شود خیلی سریع برای استفاده از آن اقدام کنید. 

وقتی شما برای سرویس های ایمیل ثبت نام می کنید از شما در خواست می گردد که آدرس دیگری را به صورت دلخواه برای پست الکترونیکی پشتیبان تعریف کنید. اگر شما این کار را انجام دهید می توانید در صورت هک شدن ایمیلتان برای بازیابی رمز عبور از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  فناوری ژیروسکوپ گوشی های هوشمند باگ امنیتی بزرگ برای استراق سمع

استفاده از آنتی ویروس و ضد بد افزار

دومین گام برای اینکه از نفوذ هکرها و دسترسی های مجددا آنها جلوگیری کنید ، پیدا کردن راه نفوذ و حرفه امنیتی می باشد. برای اینکار می توانید از یک آنتی ویروس و ضد افزار استفاده کنید .

دقت کنید از ضد بد افزار و آنتی ویروسی استفاده کنید که کارشناسان آن را تایید می کنند و همچنین به میزان کافی قدرتمند باشد. اگر یک تروجان یا Keylogger  را بر روی رایانه خود نصب کنید سبب می شود ثبت اطلاعات ورودی و ارسال آنها به هکرها منجر گردد و اگر یک آنتی ویروس قدرتمند را نصب کنید منجر به تشخیص بد افزار و حذف آن می گردد. 

اگر از مسیر بد افزارها و ویروس ها اطلاع پیدا کنیم می توانیم به رفع ریشه آلودگی ها و بر طرف کردن آنها نیز کمک کنیم. منشاآلودکی  و راه نفوذ هکرها می تواند یک فایل دانلود شده ، داده های آپلود شده به واسطه سایت یا نرم افزارهای بی نام و نشان باشد. 

دسترسی و نفوذ هکرها به منبع اطلاعات

ممکن است کاربر احتیاط های لازم را انجام دهد ولی باز هکرها به سیستم او نفوذ کنند. گاهی پیش می آید که هکر ها به وسیله سرویس های بزرگ مثل جی میل یا ایمیل نفوذ می کنند و می توانند حجم وسیعی از اطلاعات محرمانه و شخصی افراد را سرقت کنند. 

اگر تمامی موارد امنیتی را رعایت کنید باز هم این امکان وجود دارد که معرض خطر در برابر دستبرد هکرها باشید و در این زمان یک کاربر معمولی کاری نمی تواند انجام دهد . بهتر است برای اینکه از این اطلاعات از این اتفاقات آگاهی پیدا کنید از اخبار مرتبط اطلاع داشته باشید که آیا سرویس شما در معرض استفاده هکرها قرار گرفته است یا خیر.
در جولای سال 2012 سرویس پست الکترونیکی یاهو ، هک شد و میلیون ها کلمه عبور در فضای مجازی انتشار داده شد و البته رفع این چنین مشکلی از قدرت کاربران خارج بود و این موضوع سبب به خطر افتادن حساب های دیگر افراد مانند توییتر و فیس بوک شد البته این موضوع زمانی حادتر می شود که افراد از یک رمز عبور برای تمامی حساب هایشان استفاده می کنند تا جایی که امکان دارد از پسورهای متنوعی برای حساب های اینترنتی خود استفاده کنید.

 

با زوم تک همراه باشید 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : در صورت هک حساب شخصی چه کنیم؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *