بیماری MS چگونه بیماری است؟!

MS

مولتیپل اسکلروزیس یا مخفف آن MS ، یک بیماری خطرناک است که آهسته پیش می رود ولی امروزه دامن گیر بسیاری از جوانان و افراد میان سال شده است. در این میان دانشمندان با تلاش زیاد سعی کردند علاوه بر درمان , روشی برای جلوگیری از ایجاد این بیماری پیدا کنند. در طی این مطالعه مشخص شد افرادی که دوران کودکی و نوجوانی خود , در محیط های باز و در معرض نور خورشید قرار گرفته اند , احتمال ابتلا بیماری ام اس بسیار در آن ها کم است.

از سویی وجود اشعه‌ ی UV-B در نور خورشید باعث ایجاد سرطان پوست و آفتاب سوختگی های جدی و حساسیت های پوستی می شود اما از طرف دیگر کمبود ویتامین D را در یدن بر طرف کرده و استحکام استخوان ها را بهتر می کند. میزان ویتامین D موجود در بدن ارتباط مستقیمی با احتمال ابتلا به بیماری ام اس دارد. هر چه میزان ویتامین D در بدن بیشتر باشد احتمال ابتلا کم تر است.

در مطالعه انجام شده 235 زن سالم و 151 زن مبتلا به ام اس مورد بررسی قرار گرفتند. بیشتر این زنان دارای پوستی سفید رنگ و معمولی بودند. این مجموعه به 3 گروه تقسیم شدند , گروه اول میزان کمی نور خورشید دریافت می کردند , گروه دوم در مناطق آفتابی تری نسبت به گروه اول قرار داشتند , و گروه سوم در مناطق آفتابی ساکن شدند. در نتیجه مشخص شد که زنانی که در مناطق گرمسیر بودند و اشعه‌ی UV-B بیشتری قرار داشتند , احتمال ابتلا به ام اس در این افراد کم تر بود. نکته جالب دیگر این بود که افرادی که در سنین 5 تا 15 سال در معرض نور خورشید قرار داشتند , از نظر ابتلا به بیماری ام اس در خطر کم تری قرار دارند.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بیماری MS چگونه بیماری است؟!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *