چگونه از طرح یکپارچه خودرو انصراف دهیم و پول مسدود شده را آزاد کنیم

بانک‌ها پس از مسدود کردن مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تومان از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی، تعدادی از افراد که قصد لغو ثبت نام خودرو را دارند، همچنان مشکلاتی را با پرداخت هزینه انصرافی خودرو دارند. اما سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه سازمان حمایت در مکاتباتی با بانک‌ها اعلام کرده است که مبالغ مسدود شده افراد در صورت لغو ثبت نام، باید بلافاصله آزاد شوند، از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص نیز خبر داد.

نحوه انصراف از طرح فروش یکپارچه خودرو داخلی و وارداتی

برای شرکت در قرعه کشی و تعیین نوبت تحویل خودرو، متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود کنند. پس از قرعه کشی در تاریخ ۲۱ اسفند ماه و اعلام نتایج آن روز بعد، فرصتی برای ثبت نام کنندگان ایجاد شد تا نتایج خود را در فایل شخصی خود بر روی سایت saleauto.ir مشاهده کنند و در صورت لزوم، با انجام فرآیند انصراف، بازگشت به وجوه مسدود شده در حساب وکالتی خود دسترسی پیدا کنند. به همین منظور، گزارش انصراف از طریق سامانه باید کتبی به بانک‌ها اعلام شود تا به طور فوری مبالغ مسدود شده آزاد شده و افراد امکان برداشت آن را داشته باشند.

افرادی که تمایل به ادامه مراحل ثبت‌نام و تحویل خودرو نداشتند، مانند کسانی که جلوترین نوبت‌ها را داشتند و تمایل به انتظار نداشتند، می‌توانستند انصراف دهند و ۵۰۰ میلیون تومان خود را از حساب خود برداشت کنند. هرچند، وزارت صنعت، معدن و تجارت در برابر عدم همکاری بانک‌ها در موضوع آزادسازی مبالغ مسدود شده افراد اعلام کرد که از بانک‌ها خواست تا پول مردم را نگه ندارند و وجوه انصرافی‌ها را آزاد کنند.

حال پس از ۱۴ روز کاری، بعد از فعال سازی قابلیت انصراف در ۲۳ اسفند ۱۴۰۱، بانک‌ها هنوز از آزادسازی وجه مسدود شده افراد امتناع می‌کنند و پول آن‌ها را نزد خود نگه داشته‌اند. این در حالیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرده بود که بانک‌ها باید بلافاصله پس از انصراف متقاضیان، مبالغ مسدود شده در حساب وکالتی آن‌ها را آزاد کنند و در این زمینه با بانک‌ها مکاتبات لازم انجام شده است.

با این وجود، هنوز تعداد زیادی از افراد شاکی هستند که به دلیل بلوکه شدن پول‌هایشان نزد بانک‌ها، با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

دستور واضح وزیر صنعت برای آزادسازی وجوه مسدود شده

بانک‌ها مکلف هستند که مبلغ ۵۰۰ میلیون تومانی که برای مشتریانی که از طرح خرید خودرو وکالتی انصراف داده‌اند، مسدود شده است، به محض درخواست آن‌ها، از انسداد خارج کنند. این دستور واضح وزیر صنعت، معدن و تجارت است که به شکایات واصله متقاضیان در سامانه ۱۲۴ توجه کرده و خواستار حل این مشکل شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان مدافع حقوق متقاضیان، پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین، بانک‌ها برای حفظ حقوق مشتریان خود نباید به هیچ عنوان منابع مالی آن‌ها را مسدود کنند. در صورتی که حساب شما برای طرح خرید خودرو وکالتی مسدود شده است، می‌توانید با ارسال درخواست رسمی به بانک، وجوه خود را آزاد کنید.

برای انصراف از طرح یکپارچه خودرو و آزادسازی مبالغ مسدود شده، می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

1- در ابتدا، به سایت esalecar.ir مراجعه کرده و ثبت نام کنید.
2- پس از ثبت نام، با استفاده از کد ملی و کلمه عبور خود وارد پروفایل کاربری خود شوید.
3- سپس در گوشه بالا سمت چپ، روی گزینه حساب کاربری کلیک کرده و در منوی باز شده، بر روی گزینه انصراف از طرح کلیک کنید.

نحوه انصراف از طرح یکپارچه خودرو

4- مطابق تصویر زیر، کد تصویری را پاسخ داده و روی دکمه تایید کلیک کنید.

نحوه انصراف از طرح یکپارچه خودرو

5- سپس کد پیامک دریافتی از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود. این کد را در قسمت مربوطه وارد کنید و بر روی دکمه تایید کلیک کنید.

6- در نهایت، درخواست شما نهایی شده و حداکثر تا ۷۲ ساعت پول شما در حساب وکالتی مربوطه آزاد و قابل برداشت خواهد شد.

بانک‌هایی وجود دارند که برای پرداخت هزینه خودروهایی که خریداری نشده‌اند همکاری نمی‌کنند. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) معتقد است که بانک‌ها باید بلافاصله پس از انصراف متقاضیان هزینه خودروهای وارداتی، وجه مسدود شده در حساب وکالتی این افراد را آزاد کنند و در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند. برخی بانک‌ها از همکاری در این زمینه سر باز می‌گذارند و وزارت صمت شکایات و درخواست‌های مربوط به این مسئله را دریافت کرده است.

بعد از اعلام نتایج لیست نوبت‌های خرید خودرو وارداتی، افراد ثبت نام کننده می‌توانند به روش انصراف، بلاکه شده ۵۰۰ میلیون تومان از حساب وکالتی خود را آزاد کنند. اما بانک‌ها باید در این زمینه همکاری را انجام و وجه مسدود شده مشتریان را آزاد و قابل برداشت کنند. صمت همچنین یادآوری می‌کند که باید به محض انصراف، وجه مسدود شده در حساب وکالتی، توسط بانک‌ها آزاد شود.

بیشتر بخوانید : آموزش کامل ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودرو (به زبان ساده)

4.3/5 - (3 امتیاز)

نظرات در مورد : چگونه از طرح یکپارچه خودرو انصراف دهیم و پول مسدود شده را آزاد کنیم

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *