آموزش کامل ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودرو (به زبان ساده)

آموزش کامل ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه (به زبان ساده)

مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی (اردیبهشت ۱۴۰۲) آغاز شد ، این طرح با هدف عرضه گسترده و شفاف خودروهای داخلی با توجه به افزایش و تثبیت جریان تولید خودرو در سال جاری و برنامه‌ریزی انجام شده برای افزایش مستمر تولید، آغاز می‌شود. خواهشمندیم متقاضیان خودروهای داخلی، هنگام شرکت در طرح، مندرجات اطلاعیه را با دقت مطالعه کنند. پس از مطالعه، اگر شرایط طرح پذیرفته شود، متقاضیان واجد شرایط می‌توانند از تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ تا ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ در بانک‌های اعلامی، حساب وکالتی خود را ایجاد کنند.

بخشنامه جدید طرح یکپارچه خرید خودرو

محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز به تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ در سامانه قابل مشاهده هستند. فقط متقاضیانی که اطلاعات آنها از سوی بانک ارسال شده باشد، می‌توانند از تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ تا ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ نسبت به ثبت نام اولیه برای تشکیل لیست نوبت دهی (لیست انتظار) برای خودروی مدنظر، در سامانه https://www.esalecar.ir اقدام کنند.

واجد شرایطی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته بودند، نیازی به ثبت مجدد ندارند، مگر اینکه انصراف خود را تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ در سامانه مربوطه ثبت کنند. طبق ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو در زیر سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت می‌گردد و شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. موعد تحویل برخی از محصولات پر تقاضا از شرکت‌های خودروساز در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

فرایند نوبت دهی برای عرضه خودروهای داخلی براساس سازوکار طرح یکپارچه شامل سه مرحله است. در مرحله اول، متقاضیان واجد شرایط با وجود مسدود شدن وجه اعتبار در حساب وکالتی خود، می‌توانند تا پنج اولویت را براساس شرایط مندرج در اطلاعیه انتخاب و برای ثبت نام در لیست نوبت دهی یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی، مراحل پیش‌ثبت نام را انجام دهند. برای این منظور، وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید به حساب شخصی متقاضیان ارائه شود و وجه اعتبار این حساب از زمان پیش ثبت نام تا زمان اعلام اولویت‌های تخصیص مسدود شده و از دسترس خارج می‌شود.

برای طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، زمان مقرر برای وکالتی نمودن حساب شخصی به‌نام سازمان حمایت از روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ تا پایان روز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ تعیین شده است. تا زمان پیش‌ثبت نام، لیست افراد مجاز برای ثبت نام در سامانه براساس اطلاعات ارسال شده از بانک‌ها جهت قرارگیری در لیست نوبت دهی تهیه می‌شود.

فقط متقاضیان واجد شرایطی که موجودی لازم در حساب وکالتی خود را تکمیل کرده‌اند، می‌توانند از روز سه شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ تا جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ برای پیش‌ثبت نام و قرارگیری در لیست نوبت دهی خودروهای داخلی اقدام کنند.

لازم به ذکر است که موجودی لازم برای ثبت نام در لیست نوبت دهی خودروهای داخلی، صد میلیون تومان است. این وجه اعتبار برای شناسایی مشتریان واقعی در نظر گرفته شده و تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی، در حساب وکالتی مشتریان مسدود می‌شود. برای کلیه متقاضیان طرح عادی و طرح حمایت از خانواده و جوانی، وجود وجه اعتبار در حساب وکالتی الزامی است.

 

نکات مهم در ثبت نام خرید خودرو از سامانه یکپارچه

– برای شرکت در لیست نوبت دهی جهت خرید خودرو داخلی، باید پیش ثبت نام انجام شود.
– برای انجام پیش ثبت نام، وکالت حساب شخصی متقاضی به نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان لازم است و وجه اعتبار مذکور باید از زمان پیش ثبت نام تا اعلام اولویت‌های تخصیص مسدود شود و قابل برداشت نباشد.
1.  اگر متقاضی برداشت وجه اعتبار یا انصراف از وکالت حساب خودش را در زمان بین پیش ثبت نام و اعلام اولویت‌ها انجام دهد، از لیست انتظار حذف خواهد شد.
2. امکان ثبت نام در لیست نوبت دهی برای کسانی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته‌اند، وجود ندارد مگر آنکه تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ انصراف خودرا در سامانه های مربوطه ثبت کنند.
3.  ثبت نام مرحله اول در لیست نوبت دهی برای دریافت خودرو حقی را به متقاضی نمی‌دهد و قطعی شدن ثبت نام توسط خودروساز در مرحله سوم تعهد خودروساز را شکل می‌دهد.
4.  تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس اولویت انتخابی مشتری و رتبه اولیه در سامانه انجام می‌گیرد.
5. همه شرایط طرف تقاضا باید توسط متقاضیان رعایت شود و در صورتی که در هر مرحله تا قطعی شدن ثبت نام توسط خودروساز، مشخص شد که متقاضی اشتباهی در شرایط ثبت نام خود داشته است، ثبت نام وی باطل می‌شود.
6.  شرایط عمومی تعیین شده برای خرید خودرو شامل حداقل سن ۱۸ سال، داشتن گواهینامه رانندگی معتبر، عدم ثبت نام در شرکت‌های خودروسازی در ۴۸ ماه گذشته، عدم داشتن پلاک انتظامی فعال، ممنوعیت انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص دیگر و عدم امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر است.
7. شرکت‌های خودروسازی موظف اند روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال را اتخاذ و اجرا کنند.

۸. اشخاص حقوقی امکان ثبت نام و خرید خودرو را نخواهند داشت.

۹. در صورتی که در هر مرحله و فرآیند ثبت نام متقاضی شرایط لازم را برآورده نکند، ثبت نام وی لغو خواهد شد و وجه واریزی (بدون پرداخت سود مشارکت و …) به او بازگردانده خواهد شد.

۱۰. در صورتی که تحویل خودرو با تاخیری از قوانین معین شده در قرارداد پیش بینی شده، به تعویق بیفتد، خسارت جبران تاخیر در تحویل مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و ابلاغیه های مرتبط پرداخت خواهد شد که از طریق بخشنامه‌های فروش اطلاع رسانی خواهد شد.

۱۱. شرایط دیگر بر اساس بخشنامه‌هایی که شرکت‌های خودروسازی صادر می‌کنند و قرارداد منعقده با مشتریان تعیین می‌شود.

۱۲. متقاضی حتما باید یک حساب وکالتی داشته باشد در غیراینصورت مسئولیت موضوع بر عهده خود متقاضی خواهد بود.

۱۳. شامل فهرست اولویت های اعلام شده برای طرح یکپارچه خودروهای داخلی و وارداتی و عدم انصراف در طرح مذکور تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ الزامی است.

۱۴. هر کد ملی تنها مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت‌های خودروسازی می‌باشد.

۱۵. ثبت نام در طرح عادی به تمام اشخاصی که شرایط لازم را دارا می باشد و در طرح حمایت از خانواده و جوانی صرفا مختص مادرانی است که حائز شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند و در صورت اشتباه در انتخاب طرح مسئولیت بر عهده متقاضی است.

۱۶. متقاضیان ثبت نام در سامانه باید شماره همراه ثبت شده برای خود را اعلام نمایند در غیر این صورت مسئولیت عدم تطابق شماره همراه با کد ملی بر عهده متقاضی خواهد بود.

در مرحله دوم، مشتریان واجد شرایط در لیست انتظار هر محصول، زمان تحویل خودروی مورد نظر خود را در سامانه اعلام می کنند. اعلام زمانبندی براساس لیست نوبت دهی در خردادماه ۱۴۰۲ و در سامانه https://www.esalecar.ir انجام می شود. در این مرحله، متقاضیان قطعی نمی کنند و تعهدی برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی کنند. به علاوه، مشتریان می توانند برای تحویل خودرو مطابق با زمانبندی اقدام به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی خود نمایند، اما این اقدام تعهدی برای تحویل خودرو به خودروساز ایجاد نمی کند. در صورت تمایل مشتریان برای قطعی کردن ثبت نام خود، آنها می توانند با باتکمیل وجه درحساب خودروساز و بر اساس قیمت روز، اقدام کنند. اگر مشتریان از ثبت نام خود انصراف دهند، آنها از لیست انتظار خودروی مورد نظر خارج خواهند شد.

در مرحله سوم، پس از تشکیل لیست انتظار برای هر محصول، خودروساز موظف است تا فراخوان های خود را براساس زمانبندی و نوبت دهی اعلام شده، انجام دهد. قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروسازان بر مبنای لیست نوبت دهی منطبق بر قیمت روز می باشد. در صورتی که شرایط طرف تقاضای مندرج در اطلاعیه را نقض کنید و یا از خودروسازان داخلی دیگر خودرو خریداری کنید، ثبت نام در این طرح کان لم یکن تلقی می گردد. اطلاعات کلیه متقاضیان حسب ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می گیرد.

زمان شروع ثبت نام مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو

به اطلاع علاقه‌مندان به ثبت‌نام در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو می‌رسانیم که ثبت‌نام نوبت دوم از تاریخ ۲۰ اردیبهشت آغاز خواهد شد. در این مرحله، متقاضیان خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو با مراجعه به وب‌سایت easalcar.ir می‌توانند از تاریخ ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت با افتتاح حساب وکالتی اقدام به ثبت‌نام کنند. پس از وقفه‌ای چند روزه، مرحله انتخاب خودرو توسط متقاضیان آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است که زمان شروع ثبت‌نام در این مرحله، به دلیل مسائلی از جمله آنالیز وضعیت ثبت‌نام بعد از تغییر نوع خودرو در نوبت اول، به تعویق افتاده است. جزئیات حضور خودروسازان برای عرضه در سامانه یکپارچه هنوز مشخص نشده است، اما شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و تعدادی از شرکت‌های خصوصی خودروسازی حضور دارند.

در نوبت اول عرضه خودرو در طرح یکپارچه عرضه خودرو، تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو شرکت کردند، که بیشترین تعداد آنها درخواست خرید خودرو از ایران خودرو را داشتند. بنابراین نوبت تحویل خودرو به ۱۴۰۳ موکول شد، اما وزارت صمت امکان تغییر نوع خودرو را برای این متقاضیان فراهم کرد تا بتوانند خودرو خود را در سال جاری تحویل بگیرند.

جزئیات تکمیلی درباره نحوه ثبت‌نام و واریز مبلغ به حساب وکالتی در نوبت دوم طرح یکپارچه، در اطلاع رسانی‌های بعدی اعلام خواهد شد.

مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرد که زمان ثبت نام در دوره دوم عرضه یکپارچه خودرو، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت قطعاً آغاز نخواهد شد و زمان دقیقی برای آغاز فرایند مرحله دوم هنوز اعلام نشده است. در نوبت اول عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، بیش از ۲۰۸ هزار نفر از متقاضیان ثبت‌نام کرده بودند که نوبت تحویل خودروی آن‌ها به سال ۱۴۰۳ موکول شده بود. اما به دلیل مشکلاتی مانند استعلام گواهینامه یا طرح جوانی جمعیت، برخی متقاضیان نمی‌توانستند درخواست خود را ثبت کنند که این مشکل نیز حل شده است. بنابراین، تقویم ثبت نام نوبت دوم اعلام نشده است و به احتمال زیاد نیاز است تا نوبت تحویل متقاضیانی که نوع خودروی خود را تغییر دادند، مشخص شود تا بتوان زمان دقیقی برای فرایند مرحله دوم اعلام کرد. در نتیجه، فعلاً نیازی به حساب وکالتی نیست و اصلاً پیشنهاد نمی‌شود که بانک‌هایی اقدام به وکالتی کردن حساب مشتریان کنند.

 

آموزش تصویری ثبت نام در سامانه تخصیص خودرو

3.2/5 - (4 امتیاز)

نظرات در مورد : آموزش کامل ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودرو (به زبان ساده)

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *