استخراج بیت کوین چیست؟ هرآنچیزی که لازم است را اینجا بخوانید

بیت‌کوین

حتی اگر با بازار ارزهای دیجیتال کاملا بیگانه باشید حتما واژه‌ی استخراج بیت‌کوین به گوشتان خورده است. ارز دیجیتال بیت‌کوین که در سال 2009 به جهانیان معرفی شد سبب یک انقلاب عظیم در اقتصاد دنیا شد و به سرعت علاقه‌مندان پر و پا قرصی پیدا کرد. همزمان با روند صعودی قیمت بیت‌کوین، تقاضا برای استخراج این ارز دیجیتال هم بالا رفت. اما استخراج ارز دیجیتال بیت‌کوین به چه معناست و طی چه فرآیندی صورت می‌گیرد؟

در این مقاله با راه‌های استخراج بیت‌کوین، نحوه‌ی استخراج بیت‌کوین و تمامی اصطلاحات مربوط به آن آشنا می‌شوید.

  • سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زوم تک در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین یا پادشاه ارزهای دیجیتال اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که می‌توانید بدون واسطه مانند بانک، مستقیماً آن را بخرید، بفروشید و مبادله کنید. بیت کوین (BTC) نه تنها اولین ارز دیجیتال است، بلکه شناخته شده‌ترین ارز رمزنگاری شده در بین بیش از 19000 ارز دیجیتال موجود امروزی است. از آنجایی که قیمت ارزهای دیجیتال و به‌ویژه بیت‌کوین در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، قابل درک است که علاقه به استخراج نیز افزایش یافته است. اما برای اکثر مردم، چشم‌انداز استخراج بیت‌کوین به دلیل ماهیت پیچیده و هزینه های بالای آن خوب نیست.

سوالی که ممکن است بپرسید این است که با وجود این تعداد ارز دیجیتال نوظهور آیا استخراج بیت‌کوین همچنان یکی از راه‌های کسب سود است؟

برای پاسخ به این سوال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله اصول اولیه و نحوه‌ی عملکرد استخراج بیت‌کوین و برخی از خطرات کلیدی که باید از آنها آگاه بود را بررسی می‌کنیم.

استخراج بیت‌کوین چیست؟

استخراج بیت‌کوین شبیه به استخراج فلزات گرانبها است. در حالی که استخراج‌کنندگان فلزات گرانبها مثل طلا، نقره یا الماس را از زیر خاک بیرون می‌آورند، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین باعث انتشار ارزهای دیجیتال جدید در گردش خواهند شد. به زبان ساده و براساس گفته این وبسایت استخراج بیت‌کوین یک عملیات کامپیوتری است که بیت‌کوین جدید ایجاد می‌کند و تراکنش‌ها و مالکیت ارز دیجیتال را ردیابی می‌کند. استخراج بیت‌کوین و طلا هر دو انرژی بر هستند و می‌توانند پاداش‌های مالی قابل توجهی ایجاد کنند.

به زبان ساده استخراج بیت‌کوین فرآیند ایجاد بیت‌کوین‌های جدید با حل مسائل ریاضی بسیار پیچیده است و هنگامی که یک بیت‌کوین با موفقیت استخراج می‌شود، ماینر مقدار بیت‌کوین از پیش تعیین شده را دریافت می‌کند.

قبل از توضیح نحوه‌ی استخراج بیت‌کوین لازم است که با چند اصطلاح مهم در این حوزه آشنا شویم.

بیت‌کوین

اصطلاحات مهم استخراج بیت کوین

بلاکچین: بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات غیرمتمرکز است به گونه‌ای که تغییر، هک یا تقلب سیستم را دشوار یا غیرممکن می‌کند. بلاکچین شامل هزاران بلوک است که وظیفه‌ی ثبت تراکنش‌ها را به عهده دارند و قانونی که وجود دارد این است که اطلاعات یک بلوک را به هیچ عنوان نمی‌توان تغییر داد مگر این که اطلاعات تمامی بلوک‌های بعد از آن هم تغییر کند.

بلوک: بلوک مکانی در بلاک‌چین است که اطلاعات در آن ذخیره و رمزگذاری می‌شود. بلوک‌ها با اعداد طولانی که شامل اطلاعات تراکنش‌های رمزگذاری شده از بلوک‌های قبلی و اطلاعات تراکنش‌های جدید است، شناسایی می‌شوند. قبل از ایجاد بلوک‌های جدید، بلوک‌ها و اطلاعات درون آنها باید توسط شبکه تأیید شود.

 

هش: هش تابعی است که ورودی‌هایی از حروف و اعداد رو پذیرفته و آن‌ها را به یک خروجی رمزگذاری شده با طول یکسان تبدیل می‌کند. برای مثال اگر ورودی کلمه‌ی “درخت” باشد، خروجی‌ای با طول برابر با هش جمله‌ی “طبیعت زیبا است” برای ما خواهد ساخت. ایجاد کوچک‌ترین تغییری در ورودی، باعث هشی کاملاً متفاوت با هش قبلی می‌شود. در واقع هش ها برای ایمن‌سازی داده‌های منتقل شده در یک شبکه عمومی تولید می‌شوند.

 

استخر استخراج: استخرهای ماینینگ به ماینرها این امکان را می‌دهند که منابع محاسباتی خود را ترکیب کنند تا شانس خود را برای یافتن و استخراج بلوک‌ها در بلاک‌چین افزایش دهند. اگر یک استخر ماینینگ با موفقیت استخراج خود را انجام دهد، پاداش در بین تمامی ماینرهای استخر به نسبت معینی توزیع می‌شود.

چگونه بیت کوین را استخراج کنیم؟

در ابتدای ظهور بیت کوین استخراج آن بسیار راحت بود، ارزهای رمزپایه مانند بیت‌کوین را می‌توانستیم با یک تراشه CPU ساده در رایانه خانگی استخراج کنیم. اما با گذر زمان و پیچیده تر شدن محاسبات برای استخراج بیت کوین، تراشه‌های CPU عملا کارایی خود را از دست دادند. در حال حاضر با پیچیده‌تر شدن فرآیند استخراج بیت‌کوین به رایانه‌هایی با نرم‌افزارهای ویژه نیاز هست که قدرت حل مسائل پیچیده ریاضی را داشته باشند.

سوالی که ممکن است از خود بپرسید این است که با وجود هزینه‎‌ی زیاد و پیچیده‌تر شدن آیا استخراج کردن بیت‌کوین ارزش دارد؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به هدف شما از استخراج بیت‌کوین و همچنین منابع درآمدی شما بستگی دارد.

ابتدا مشخص کنید که آیا مایلید سرمایه اولیه مورد نیاز را در سخت افزار استخراج بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنید و قبل از تخصیص منابع خود، ارزش آینده‌ی بیت‌کوین و سطح دشواری استخراج آن را تعیین کنید.

قدم اول برای استخراج بیت‌کوین خرید یک دستگاه سخت‌افزار استخراج کننده‌ی بیت‌کوین است که معمولا با عنوان ASIC شناخته می شوند. این دستگاه‌ها فقط می‌توانند بیت‌کوین استخراج کنند، اما در انجام این کار بسیار کارآمد هستند. آنها به قدری کارآمد هستند که معرفی آنها در سال 2013 باعث شد همه‌ی انواع دیگر دستگاه‌های ماینینگ تقریباً یک شبه منسوخ شوند.

بیت‌کوین

برای خرید دستگاه استخراج کننده‌ی بیت‌کوین باید چند عامل مهم را در نظر گرفت که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

معیار اول : نرخ هش

یکی از این عوامل مهم نرخ هش است؛ تعداد هش‌های تولید شده در یک ثانیه معمولاً به عنوان “نرخ هش” نامیده می‌شود و این یک اندازه‌گیری مهم برای عملکرد دستگاه‌های ماینینگ است. قدرت محاسباتی برای شبکه حیاتی به شمار می‌رود؛ هرچه تجهیزات استخراج شما از قدرت بیشتری برخوردار باشند، در هر ثانیه میزان هش بیشتری را تولید خواهید کرد. هرچه نرخ هش شما سریعتر باشد، شانس شما برای کشف بلوک جدید بیشتر خواهد شد.

معیار دوم : مصرف برق

معیار بعدی مصرف برق است که بر حسب وات اندازه‌گیری می‌شود. بین دو دستگاهی که تعداد هش یکسانی تولید می‌کنند، دستگاهی که برق کمتری مصرف می‌کند سود بیشتری خواهد داشت. مکان‌های مختلف در جهان میانگین قیمت برق متفاوتی دارند؛ برق خانگی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اغلب برای استخراج بیت‌کوین بسیار گران است و از نظر مالی مقرون به صرفه نیست. با توجه به اینکه قیمت برق اغلب بین 0.15 تا 0.25 دلار در هر کیلووات ساعت است، استخراج بیت‌کوین در مناطق مسکونی آنقدر زیاد است که نمی‌تواند برای همیشه سوددهی داشته باشد.

ماینرهای حرفه‌ای بیت‌کوین اغلب عملیات خود را در مناطقی انجام می‌دهند که برق بسیار ارزان است. برخی از این مناطق عبارتند از منطقه سیچوان در چین، ایسلند، منطقه ایرکوتسک در روسیه و همچنین برخی مناطق در ایالات متحده و کانادا. این مناطق معمولاً دارای نوعی تولید برق محلی ارزان قیمت مانند سدهای برق آبی هستند. افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند ممکن است نیازی به رفتن بیشتر از خانه خود نداشته باشند، در حالی که افرادی که در کشورهای توسعه یافته هستند احتمالاً موانع بیشتری برای استخراج بیت‌کوین دارند.

بیت‌کوین

معیار سوم : هزینه واحد هر دستگاه یا بهره‌وری

سومین معیار، هزینه واحد برای هر دستگاه است. اگر 10 سال طول بکشد تا از طریق ماینینگ این هزینه بازپرداخت شود، داشتن کم مصرف ترین ASIC در جهان بی معنی است! پایین بودن این پارامتر به این معنی است که دستگاه برای همان کار انجام شده توسط دستگاه دیگر، انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. بنابراین اهمیت بالایی دارد که هنگام خرید دستگاه ماینینگ به پارامتر بهره وری آن را در نظر بگیرید.

 

بیت‌کوین دارای اکوسیستم نسبتاً پر جنب و جوشی از سازندگان ASIC است که اغلب در این سه پارامتر متفاوت است. برخی ممکن است ASIC های کارآمدتر اما گران‌تری تولید کنند، در حالی که برخی دیگر سخت‌افزار با عملکرد پایین‌تر را با قیمت ارزان‌تری تولید می‌کنند. قبل از تجزیه و تحلیل اینکه کدام دستگاه برای نیازهای شما مناسب‌تر است، مهم است که سایر عوامل موثر بر سود استخراج بیت کوین را درک کنید.

عوامل موثر بر سود استخراج بیت کوین

جدای از انتخاب سخت افزار، سود و درآمد یک ماینر به شدت به شرایط بازار و حضور سایر ماینرها بستگی دارد. در طول بازارهای صعودی، قیمت بیت‌کوین ممکن است به طور ناگهانی افزایش یابد، که منجر به افزایش ارزش بیت‌کوینی که استخراج می‌کنید بر اساس دلار می‌شود.

در بازارهای صعودی، سایر افراد که شاهد افزایش قیمت بیت‌کوین و سود ماینرها می‌شوند، شروع به ورود و فعالیت در این حوزه می‌کنند. حدس می‌زنید چه اتفاقی می‌افتد؟

بله، با افزایش تقاضا، قیمت دستگاه‌های استخراج کننده بیت‌کوین و قیمت خود بیت‌کوین افزایش می‌یابد و این موضوع سبب سخت‌تر شدن استخراج بیت‌کوین برای افرادی که از قبل فعالیت می‌کرده‌اند و افراد تازه وارد می‌کند.

برای جلوگیری از رقابت، ماینرهای موجود بیت‌کوین باید ترکیبی برنده از موقعیت مکانی و سخت افزاری پیدا کنند که به آنها اجازه دهد برتری خود را حفظ کنند. آنها همچنین باید دائماً سرمایه خود را حفظ کرده و مجدداً سرمایه گذاری کنند، زیرا سخت افزار کارآمدتر می‌تواند سود استخراج کنندگان قدیمی را به طور کامل کاهش دهد!

اما ریسک مالی تنها ریسکی که باید در نظر بگیرید نیست، ریسک‌های فنی هم در دستگاه‌های قدرتمند ASIC وجود دارد. برای مثال خرید یک دستگاه تهویه‌ی مناسب برای جلوگیری از بیش از حد گرم شدن دستگاه ماینینگ ضروری است. نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که دستگاه‌های ماینینگ گرمای زیادی تولید خواهند کرد و محیطی که در آن قرار دارند را به شدت گرم خواهند کرد، شما ناچارید هزینه‌های سرمایشی و تهویه‌ی محیط را هم مد نظر داشته باشید و این یعنی مصرف برق چند برابر!

همچنین به این معنی است که هنگام استخراج بیت‌کوین باید محدودیت‌های شبکه برق خود را به دقت در نظر بگیرید. شبکه‌ی برق خانه شما تا حداکثر سطح توان رتبه‌بندی شده است و هر پریز نیز رتبه بندی خاص خود را دارد. فراتر از این محدودیت‌ها به راحتی می‌تواند منجر به قطعی مکرر یا آتش سوزی برق شود. برای تعیین اینکه آیا دستگاه الکتریکی شما برای استخراج ایمن است یا خیر، با یک متخصص مشورت کنید.

نگهداری منظم در برابر گرد و غبار و سایر عوامل محیطی نیز برای سالم نگه داشتن دستگاه های ماینینگ مورد نیاز است. در حالی که خرابی‌ها نسبتاً نادر هستند، ASIC ها می توانند بدون تعمیر و نگهداری مناسب زودتر از زمان مورد انتظار از کار خارج شوند.

و اما بزرگترین تهدید برای سودآوری ASIC ها این است که ممکن است منسوخ شوند، ماینرهای کارآمدتر در نهایت دستگاه های قدیمی را از بین خواهند برد.

 

سخن پایانی

در حالی که استخراج بیت‌کوین جذاب به نظر می‌رسد، واقعیت این است که کسب سود از طریق استخراج بیت‌کوین دشوار و پرهزینه است. نوسانات شدید قیمت بیت‌کوین عدم اطمینان بیشتری را به معادله می‌افزاید. در کنار این استفاده از تحلیل بیت کوین و سیگنال بیت کوین میتواند یک راه درآمد جایگزین برای افرادی باشد که به دنبال استخراج بیت کوین هستند؛ شما میتوانید جهت استفاده از سیگنال ارز دیجیتال کلیک کنید.

به خاطر داشته باشید که بیت‌کوین خود یک دارایی سفته بازی بدون ارزش ذاتی است، به این معنی که برای صاحبش چیزی تولید نمی‌کند و به چیزی مانند طلا متصل نیست. بازدهی شما بر این اساس است که آن را به دیگری به قیمت بالاتر بفروشید، و ممکن است این قیمت به اندازه کافی بالا نباشد که بتوانید سود کنید.

اگر استخراج بیت‌کوین کسب و کار شماست و در این زمینه فعال هستید، ممکن است بتوانید هزینه‌هایی را که برای استخراج بیت‌کوین متحمل می‌شوید پوشش دهید. اما اگر ماینینگ برای شما یک سرگرمی است، دشوار است که بتوانید هزینه‌های جانبی آن را تا رسیدن به سود و سر به سر شدن هزینه ها متحمل شوید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : استخراج بیت کوین چیست؟ هرآنچیزی که لازم است را اینجا بخوانید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *