ارز دیجیتال اتریوم چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

ارز دیجیتال اتریوم چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

 استخراج ارز دیجیتال اتریوم که بزرگ‌ترین آلت‌کوین بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، پس از به‌روزرسانی بزرگ تغییر الگوریتم اجماع شبکه از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS)، به کل تغییر کرد.

 

استخراج ارز دیجیتال اتریوم که بزرگ‌ترین آلت‌کوین بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، پس از به‌روزرسانی بزرگ تغییر الگوریتم اجماع شبکه از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS)، به کل تغییر کرد. بسیاری از ماینرها که میلیون‌ها دلار برای تهیه تجهیزات استخراج هزینه کرده‌ بودند، از تغییر شبکه اتریوم به اثبات سهام خشمگین شدند و تصمیم به ترک شبکه گرفتند. با این حال، علیرغم تغییر الگوریتم اجماع شبکه به اثبات سهام، استخراج اتریوم به نحوی به طور کامل متوقف نشد و به گونه‌ای کاملاً متفاوت به کار خودش ادامه داد.

اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم (ETH) یک بلاک‌چین غیرمتمرکز و متن‌باز است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و دارای یک رمزارز بومی است. همان‌طور که گفته شد، اتریوم بزرگ‌ترین آلت‌کوین بازار ارزهای دیجیتال است و به طور کلی دومین ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود. از اتریوم می‌توان برای پردازش انواع معاملات مالی، راه‌اندازی قراردادهای هوشمند و ذخیره‌ داده‌ها برای برنامه‌های شخص ثالث نیز استفاده کرد. همین کاربردها و ویژگی‌ها هستند که بر قیمت ارز دیجیتال تاثیر زیادی می‌گذارند. شبکه اتریوم طی چند سال گذشته رشد شگفت‌انگیزی داشته است که مهم‌ترین آن، مهاجرت شبکه از الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام بوده است که باعث کاهش کارمزدها و بهبود مقیاس‌پذیری بلاک‌چین اتریوم شد.

به قراردادهایی که یکسری شرایط خاص از پیش برای آن‌ها تعریف شده‌اند و به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت شخص ثالث انجام می‌شوند، قراردادهای هوشمند گفته می‌شود. در قراردادهای هوشمند، در صورت برقرار بودن شرایط و حضور دو طرف معامله، قرارداد هوشمند به طور خودکار پردازش می‌شود. هدف اصلی توسعه‌دهندگان اتریوم، حذف تمامی واسطه‌ها، کاهش هزینه‌های اضافی و آسان‌سازی انجام معاملات مالی است. بلاک‌چین اتریوم توسط هیچ مرکز یا سازمان به خصوصی کنترل نمی‌شود و توسعه‌دهندگان آن صرفاً با هدف توسعه شبکه و حفظ امنیت آن فعالیت می‌کنند.

بسیاری از برنامه‌نویسان و کارآفرینان در تأسیس و توسعه اتریوم نقش داشته‌اند، اما بیشتر امتیاز آن به ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) تعلق می‌گیرد. با این حال، همان‌طور که گفته شد، هیچ‌ شخص یا سازمانی اتریوم را کنترل نمی‌کند. شبکه‌ی اتریوم غیرمتمرکز و آزاد است، به این معنی که هیچ شخص یا نهادی در پلتفرم آن دخالتی ندارد. ویتالیک بوترین زمانی که در سال 2011 میلادی به عنوان یک برنامه‌نویس 17 ساله با بیت‌کوین (BTC) آشنا شد، تصمیم گرفت تا مجله‌ی بیت‌کوین را تأسیس کند. او در آن زمان شروع به تصور پلتفرمی کرد که فراتر از ویژگی‌ها و موارد استفاده‌ی مالی بیت‌کوین بود.

به همین دلیل، او در سال 2013 تصمیم گرفت که به تصوراتش رنگ واقعیت ببخشد و وایت‌پیپری منتشر کند که در آن راه‌های بهبود بیت‌کوین به طور واضح و جامع توصیف شده است. یکی از پیشنهاد‌های او، اجازه فعالیت به توسعه‌دهندگان خارجی در شبکه بیت‌کوین بود، زیرا معتقد بود که توسعه‌دهندگان دیگر می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز مختلفی را در پلتفرم بیت‌کوین ایجاد و راه‌اندازی کنند. بوترین پس از آنکه پیشنهادش مورد توجه قرار نگرفت، شروع به توسعه پلتفرم خود کرد. پس از آن، در سال 2014 از طریق یک رویداد خاص، اتریوم را با هدف افزایش سرمایه‌ پروژه خود، به سرمایه‌گذاران معرفی کرد که با استقبال آن‌ها مواجه شد و سرمایه گذاران بسیاری به خرید اتریوم ترغیب شدند و توکن اتریوم بیش از 18 میلیون دلار سرمایه‌ برای او به ارمغان آورد.

ارز دیجیتال اتریوم چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

حدود یک سال بعد، توسعه‌دهندگان به رهبری ویتالیک بوترین، شبکه‌ی اتریوم را با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی عمومی رسماً راه‌اندازی کردند و اولین نسخه‌ی اتریوم را با نام فرانتیر (Frontier‎) در 30 جولای سال 2015 میلادی عرضه کردند. وجه تمایز اصلی اتریوم از بیت‌کوین، ویژگی‌‌ها و توانایی‌های بسیار این پلتفرم برای معاملات مالی در مقایسه با بلاک‌چین بیت‌کوین بود. از آن زمان تاکنون، اتریوم به طور بی‌وقفه رشد کرده است و امروزه صدها توسعه‌دهنده از سراسر جهان در حال کار روی آن هستند.

بلاک‌چین اتریوم پیش از تغییر الگوریتم اجماع اثبات کار شبکه به اثبات سهام، مشابه با بیت‌کوین با مشکلات مقیاس‌پذیری روبه‌رو بود. همچنین در سال 2016 میلادی، 50 میلیون دلار اتر توسط یک هکر ناشناس به سرقت رفت که منجر به زیر سؤال رفتن امنیت پلتفرم اتریوم شد. این اتفاق باعث شکاف در جامعه‌ی اتریوم شد که در نهایت بلاک‌چین اتریوم کلاسیک را به وجود آورد، جایی که دیگر ارتقاهای نرم‌افزاری جدید اتریوم بر آن اعمال نمی‌شود و ماینرهای اتریوم می‌توانند همچنان علیرغم تغییر شبکه اصلی اتریوم به الگوریتم اثبات سهام، در شبکه اثبات کار اتریوم کلاسیک به استخراج اتریوم کلاسیک بپردازند.

استخراج اتریوم تا چه زمانی ادامه دارد؟

استخراج اتریوم پس از تغییر شبکه از الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام، متوقف شد. با این حال، بسیاری از ماینرهای شبکه اتریوم تصمیم گرفتند تا در شبکه‌ی اتریوم کلاسیک که همچنان از الگوریتم اجماع اثبات کار پشتیبانی می‌کند، به ادامه‌ی استخراج اتریوم بپردازند. اگرچه استخراج اتریوم به طور رسمی دیگر ممکن نیست، اما استخراج اتریوم کلاسیک نیز همچنان می‌تواند پرسود باشد. به‌روزرسانی اتریوم 2 و تغییر الگوریتم اجماع شبکه، با هدف کاهش کارمزدها و افزایش سرعت شبکه صورت گرفت.

آیا مهاجرت اتریوم به الگوریتم اثبات سهام ضروری بود؟

همان‌طور که گفته شد، بلاک‌چین اتریوم به طور رسمی در سال 2022 از الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام با هدف ایمن‌تر کردن شبکه، کاهش کارمزد تراکنش‌ها و افزایش سرعت تغییر کرد. با تغییر روند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و نحوه ایجاد بلوک‌های جدید در شبکه، استخراج اتریوم متوقف شد و استیک کردن اتریوم جای آن را گرفت، اگرچه استیکینگ به اندازه‌ی استخراج سودآور نیست، اما مزایایی دارد که در کنار ویژگی‌های الگوریتم اثبات سهام، آن را به تصمیمی پرسود و کارآمد برای اتریوم تبدیل کرده است.

ارز دیجیتال اتریوم چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

کیف پول‌های اتریوم چگونه کار می‌کنند؟

کیف پول‌های اتریومی مشابه با سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند، با این تفاوت که از توکن اتریوم و دیگر توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌ها دارای یک یا چند آدرس عمومی هستند که این آدرس‌ها رشته‌ای از حروف و اعداد هستند که مانند شماره حساب بانکی عمل می‌کنند. با این حال، برای استفاده بهینه و ایمن از کیف پول‌ها، بهتر است که با انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال و بهترین آن‌ها برای اتریوم آشنا شوید.

جمع‌بندی

رشد اتریوم همچنان ادامه دارد و توسعه‌دهندگان زیادی به بلاک‌چین آن برای ساخت ‏مجموعه‌ای از پروژه‌های مالی غیرمتمرکز، بازی‌ها و توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) روی می‌آورند. استخراج آن ممکن است که دیگر به خوبی گذشته نباشد، اما همچنان می‌توان در شبکه اتریوم کلاسیک به استخراج اتریوم پرداخت. الگوریتم اثبات سهام باعث بالا رفتن سرعت شبکه و کاهش کارمزد تراکنش‌ها شده است که این ویژگی‌ها به خودی خود، الگوریتم اثبات سهام را محبوب کرده است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زوم تک در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : ارز دیجیتال اتریوم چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *