چرا هارد SSD پلی ‌استیشن 5 ممکن است متفاوت از انتظارات ظاهر شود

هردو کمپانی سونی و مایکروسافت دررابطه با سخت‌افزار ذخیره‌سازی کنسول‌هایشان در نسل نهم سر و صدای زیادی کردند. هردو کنسول پلی‌استیشن 5 و اکس‌باکس سری اکس از حافظه‌ای قدرتمند پشتیبانی می‌کنند که براساس گفته‌ی هردو کمپانی هاردهای به کار رفته سریعترین هارد در تاریخ  کنسول‌ها هستند. درمورد پلی‌استیشن 5 باید بگوییم، هارد SSD آن با سرعت 5.5 گیگابایت در ثانیه وسریعتر از هاردهای NVMe  موجود در بازار که دارای PCIe 4.0 هستند است.

سازندگان درمورد روش‌هایی صحبت کرده‌اند که در آن‌ها ذخیره اطلاعات با سرعت بالا برای ارائه تجربه‌ی بهتر در بازی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از چیزهایی که می‌شنویم درمورد بازی‌های جهان باز و چگونگی به حداقل رساندن زمان بارگذاری یا همان لود کردن بازی با کمک پاپ آپ‌ها و کاهش سرعت لودینگ و برابر کردن آن با سرعت پرواز مگس است. به نظر می‌رسد تمامی این موارد قرار است با کمک‌های ویژه‌ی موتور گرافیکی انریل اینجین 5 (Unreal Engine 5) و اپیک (Epic)انجام شود.

پلی ‌استیشن 5 بدون شک از مزیت بزرگی در زمینه‌ی عملکرد و توانایی SSD برخوردار بوده که در مقایسه با اکس‌باکس سری اکس باید بگوییم هارد کنسول مایکروسافت با سرعت 2.4 گیگابایت در ثانیه قادر به انتقال اطلاعات است. به‌طور معمول، هنگامی که به سخت‌افزار کنسول می‌رسیم، 100 درصد می‌توانیم بگوییم امکان و لذت تجربه‌ی بازی در سخت‌افزارهای مختلف به معنای واقعی متفاوت خواهد بود. برای مثال کنسول پلی‌استیشن 4 حدودا 50 درصد پردازنده‌ی گرافیکی سریعتری نسبت به اکس‌باکس وان داشت. این موضوع به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا بخش بزرگی از عناوین پلی‌استیشن 4 را با رزولوشن 1080p و در بدترین حالت 900p اجرا کنند، درحالی که دارندگان کنسول اکس‌باکس وان، در عناوین مشابه بازی‌ها را با رزولوشن پایین‌تری تجربه کردند. تفاوت‌های موجود در قابلیت‌های GPU بین پلی‌استیشن 4 معمولی و نسخه‌ی پرو به این معنا است که با وجود افزایش 33درصدی قدرت پردازنده اصلی بازی‌هایی مانند Fallout4 به‌طور قابل توجهی بهتر اجرا شدند.

در این سناریو شما انتظار افزایش 100 درصدی در عملکرد کنسول‌ها را به علت تفاوت SSD دارید  به عبارتی انتظار تفاوتی بزرگ بین دو کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن 5 و اکس‌باکس سری اکس برای رسیدن به عملکرد بهتر می‌رود. با خواندن این خطوط، متوجه خواهیم شد که سونی چه مقدار توانسته از SSD پر سرعت استفاده کند، ممکن است هارد سونی سرعت و قدرت بیشتری نسبت به هارد کنسول اکس‌باکس سری اکس داشته باشد اما اگر به خوبی با پردازنده‌های دستگاه هماهنگ نشود  در نهایت در قیاس ترافلاپس پردازنده‌ی گرافیکی آن کمتر از اکس‌باکس سری اکس می‌شود.

واقعیت این است که ما با یک وضعیت پیچیده سر و کار داریم و تا زمانی که بازی‌های نسل نهم را در عمل نبینیم، کاملا نمی‌دانیم که پلی‌استیشن 5 تا چه حد توانسته تغییرات خلق کند. تا به امروز، توسعه‌دهندگان از جریان کار و پارادایم‌ها برروی ذخیره‌سازی دیسک با 5400RPM متمرکز هستند که کمی بیشتر از 100 مگابایت بر ثانیه را در خروجی I/O تحویل می‌دهد. با این حال، حتی در غیاب بازی‌های نسل بعدی امکان بررسی برای ما وجود دارد تا پیش‌بینی‌های معقولی درمورد میزان عملکرد SSD داشته باشیم. در مجموع، به احتمال زیاد هارد جدید پلی‌استیشن 5 برای برخی از عناوین کابردی و بسیار جالب خواهد بود. ممکن است توسعه‌دهندگان برای ساخت عناوین برای چنین ترکیبی دچار مشکل شوند. با این حال، با بالا و پایین شدن کیفیت و عملکرد هارد، کیفیت تصویر و عملکرد دستگاه تا حد زیادی توسط عملکرد پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی مشخص خواهد شد. در این زمینه، کنسول مایکروسافت مزایای قابل توجه بیشتری دارد.

دقیقا هارد یا همان فضای ذخیره سازی چه می‌کند؟

همان‌طور که از نام این دستگاه یا به نوعی سخت افزار مشخص است، هاردها وظیفه‌ی ذخیره اطلاعاتی را دارند که اکنون مورد استفاده نیستند. ذخیره‌سازی اطلاعات کامپیوتری برروی هاردهای کامپیوتری معمولا با 5400RPM یا 5.5گیگابایت بر ثانیه انجام می‌شود که البته این درحالی است که ارتباطی به پردازنده وجود ندارد. زمانی که برنامه‌ای به چیزی در فایل‌های ذخیره‌ شده نیاز دارد، داده‌ها روی حافظه رم (RAM) کپی می‌شوند. از آنجا که حافظه‌ی رم با دستور پردازنده پر می‌شود، بنابراین باید سرعت پردازنده برای فراخوانی اطلاعات از هارد با سرعت هارد متناسب و هماهنگ باشند تا عملکردی مناسب و بالاتری ارائه شود.

هرچه حافظه رم کندتر باشد، پردازش کمتر از پردازنده می‌تواند با آن سر و کار داشته باشد. در کامپیوتر‌های شخصی مدرن، کاهش سرعت حافظه رم تک کاناله به اندازه‌ی کافی برای تبدیل برخی از بازی‌ها به یک آشفتگی کامل و پر باگ کافی است. در کنسول‌ها با استفاده از حافظه‌ای اشتراکی، رم به نظر بسیار سریع‌تر است چراکه به عنوان فضای رم ویدئویی نیز شناخته می‌شود. بنابراین، این بسیار بسیار سریعتر از SSDهای معمولی است که در حالت عادی استفاده می‌شوند. علاوه‌براین، زمان تاخیر یا زمان لازم برای انجام عملیات به اندازه‌ی حافظه رم پایین‌تر از حافظه‌ی ذخیره است؛ درواقع زمان به جای میکروثانیه به میلی ثانیه می‌رسد.

عملکرد ذخیره سازی

پس از ذخیره سازی سریع اطلاعات در حافظه، هارد به عنوان یک مخزن عمل می‌کند. اگر این قدر کند باشد که دارایی‌های اضافه‌ی بازی در طول زمان بارگذاری بازی به طور کامل انجام نشوند، ذخیره‌سازی تاثیری واقعی بر عملکرد بازی نخواهد داشت. این امکان وجود دارد که تعداد زیادی از بازی‌های مدرن را با بخشی از توان عملیاتی هارد SSD پلی‌استیشن 5 اجرا کنیم. به عنوان نمونه، ما تلاش کردیم عنوان نقش آفرینی و جهان آزادی را با مقدار زیادی اطلاعات از دیسک سخت‌افزاری خارجی با پورت یواس‌بی2 بارگذاری و اجرا کنیم. در اجرا با اتصال یواس‌بی2، سخت‌افزار خارجی با سرعتی کمتر از 60 مگابایت برثانیه اطلاعات را ارسال می‌کرد. برای اینکه مثالی مشخص برای شما بزنیم باید بگوییم، آن کندتر از اتصال اینترنتی گیگابیتی است. با این حال، علی‌رغم فلج کردن عملیات و توان دستگاه، این بازی به‌طور نسبتا منطقی اجرا ‌شد، البته با پرش‌های جزئی در بخش‌های خاصی از بازی که انتظار آن می‌رفت. اساسا میانگین نرخ فریمی متفاوت از زمانی نیست که ما همان بازی را با هارد SSD با تقریبا 2.3 گیگابایت بر ثانیه (چیزی حدود 50 برابر) از دستگاه در حالت I/O اجرا کردیم.

بیشتر بخوانید  گوشی Xperia 5 V سونی بزودی معرفی می شود

هنوز راه‌هایی وجود دارند که توسعه‌دهندگان می‌توانند از ذخیره سازی سریع استفاده کنند

بخش جالبی از اطلاعات درمورد قابلیت‌های ذخیره‌ی هارد SSD کنسول پلی‌استیشن 5 به بازی جدید استودیو اینسامنیک گیمز (Insomniac Games) ارتباط دارد. سازندگان بازی Spiderman در سال 2018 درباره‌ی پلی‌استیشن 4 عنوان کردند، که ذخیره‌سازی در فضای SSD به کاهش اطلاعاتی که در لحظه برروی رم ایجاد می‌شوند کمک می‌کند. رد کردن زمان‌ در هاردهای معمولی می‌تواند نهایتا به اندازه‌ی ms20 تا ms30 باشد، که بزرگتر از یک فریم 16.66ms  در بازی است. لاتنسی برروی SSDها بسیار پایین است. این بدان معناست که بسیاری از اشیا را می‌توان از SSD به رم با سرعت پرواز یک مگس بارگذاری کرد، بدون اینکه بر تجربه کاربر تاثیر بگذارد. با این حال، تفاوت در قابلیت بین پلی‌استیشن 5 و اکس‌باکس سری اکس تا حد زیادی در اینجا مورد بحث است.

هر دو کنسول برای ذخیره سازی اطلاعات از سرعت کافی برخوردار هستند تا توسعه‌دهندگان بتوانند اطلاعات موردنظر را تکمیل و برای یک فریم مبادله کنند. هردوی آن‌ها به اندازه کافی سریع‌اند در زمانی که لازم باشد به ادامه‌ی بازی بپردازید. اپیک بیان کرد که سطح کیفیت سخت‌افزارهای تولیدی در نسل بعدی باتوجه به استفاده از تکنولوژی نانو رباتیک مبتنی بر توانایی ذخیره سازی است. آن‌ها دقیقا مشخص نکردند که چطور؛ اما گفتار پیام‌ها نشان می‌دهد، نتایج مختلف برروی دستگاه‌های تلفن‌همراه، کنسول‌ها و موارد دیگر اشاره می‌کنند که مقیاس بندی در طبیعت با NVMe هارد SSD از همه نوع طراحی سود بردن از تجربه فوق نهایی، امتداد دارد. به این دلیل که هریک از SSDها می‌توانند در داده‌ها بسیار سریع‌تر از سیستم برای ارائه چارچوبی بارگذاری شوند، اکس‌باکس سری اکس دقیقا این عیب را ندارد. این به اندازه‌ی کافی سریع است که هر چیز دیگری مهم نباشد.


جمع‌بندی

نوشتن و مطرح کردن نتیجه‌های سیاه و سفید درمورد SSDها و تاثیر آن‌ها بر بازی‌های نسل نهم آسان خواهد بود. پلی‌استیشن 5 سریعتر بوده و پردازنده‌ی گرافیکی اکس‌باکس سری‌ اکس نیز به همان اندازه سریع‌ و قدرتمندتر است؛ به عبارتی ما دو روی یک سکه را می‌بینیم. در حقیقت ما نمی‌دانیم که آیا توسعه‌دهندگان در نسل آینده چگونه از سخت‌افزارهای ذخیره سازی SSD استفاده خواهند کرد.  آیا این امر منجر به پیشرفت‌هایی خواهد شد؟ قطعا، و صفحات بارگذاری در بالای لیست قرار خواهند داشت. اما آیا این می‌تواند باعث اختلاف بین پلی‌استیشن 5 و اکس‌باکس سری‌اکس شود؟ باید در جواب بگوییم اکنون نمی‌توان مشخص کرد.

بخش جالبی از اطلاعات درمورد قابلیت‌های ذخیره‌ی هارد SSD کنسول پلی‌استیشن 5 به بازی جدید استودیو اینسامنیک گیمز (Insomniac Games) ارتباط دارد. سازندگان بازی Spiderman در سال 2018 درباره‌ی پلی‌استیشن 4 عنوان کردند، که ذخیره‌سازی در فضای SSD به کاهش اطلاعاتی که در لحظه برروی رم ایجاد می‌شوند کمک می‌کند. رد کردن زمان‌ در هاردهای معمولی می‌تواند نهایتا به اندازه‌ی ms20 تا ms30 باشد، که بزرگتر از یک فریم 16.66ms  در بازی است. لاتنسی برروی SSDها بسیار پایین است. این بدان معناست که بسیاری از اشیا را می‌توان از SSD به رم با سرعت پرواز یک مگس بارگذاری کرد، بدون اینکه بر تجربه کاربر تاثیر بگذارد. با این حال، تفاوت در قابلیت بین پلی‌استیشن 5 و اکس‌باکس سری اکس تا حد زیادی در اینجا مورد بحث است.

سازندگان درمورد روش‌هایی صحبت کرده‌اند که در آن‌ها ذخیره اطلاعات با سرعت بالا برای ارائه تجربه‌ی بهتر در بازی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از چیزهایی که می‌شنویم درمورد بازی‌های جهان باز و چگونگی به حداقل رساندن زمان بارگذاری یا همان لود کردن بازی با کمک پاپ آپ‌ها و کاهش سرعت لودینگ و برابر کردن آن با سرعت پرواز مگس است. به نظر می‌رسد تمامی این موارد قرار است با کمک‌های ویژه‌ی موتور گرافیکی انریل اینجین 5 (Unreal Engine 5) و اپیک (Epic)انجام شود.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چرا هارد SSD پلی ‌استیشن 5 ممکن است متفاوت از انتظارات ظاهر شود

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *