چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

رایانه ویندوز 10 فایل‌های موقتی را که معمولاً به عنوان داده‌های کش شناخته می‌شود، ذخیره می‌کند تا برنامه‌ها و سایر سرویس‌ها سریع‌تر بارگیری شوند. در حالی که هدف این داده ها افزایش سرعت رایانه شما است، آن فایل های کش می توانند فضای ذخیره سازی قابل توجهی را اشغال کنند که اگر از یک SSD کوچک استفاده می کنید، می تواند سبب مشکل شود. بنابراین، حذف دوره‌ای فایل‌های کش موقت و ناخواسته از ویندوز روش خوبی است.

پاک کردن Cache Files

پاک کردن فایل‌های کش می‌تواند به عیب‌یابی مشکلات عملکرد، آزاد کردن فضای دیسک و بهبود عملکرد کلی رایانه شما کمک کند. مطمئن باشید، برای حذف داده های کش در ویندوز 10 بصورت کاملا ایمن است و با فایل ها یا تنظیمات شما تداخلی نداشته باشد.

ما در این راهنما نحوه حذف انواع فایل های کش ذخیره شده در ویندوز 10 را پوشش خواهیم داد. بنابراین بدون هیچ مقدمه ای، بیایید شروع کنیم.

حافظه کش فایل های موقت را روی کامپیوتر پاک کنید

ویندوز 10 با یک ابزار داخلی Disk Cleanup ارائه می شود. که می‌تواند فایل‌های موقتی را که فضای ذخیره‌سازی را مسدود کرده‌اند، پیدا و حذف کند. در ادامه نحوه استفاده از ابزار Disk Cleanup آورده شده است

مرحله 1: روی Start کلیک کنید، در جستجوی ویندوز disk cleanup را تایپ کنید و Enter را فشار دهید تا برنامه Disk Cleanup باز شود.

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

مرحله ۲: در پنجره Disk Cleanup ، در بخش «Files to remove»، فایل‌هایی را که می‌خواهید حذف کنید، انتخاب کنید. پس از آن، روی « Clean up system files » کلیک کنید.

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

مرحله 3: اکنون، برنامه محاسبه می کند که پس از حذف فایل های انتخابی، چه مقدار فضا آزاد می شود. پس از اتمام، همان پنجره ظاهر می شود.

مرحله 4: دوباره فایل هایی که می خواهید حذف کنید انتخاب کنید و OK را فشار دهید. سپس هنگامی که از شما خواسته شد روی دکمه ” Delete Files ” کلیک کنید.

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

توجه: این فرآیند ممکن است کمی طول بکشد، بنابراین سعی کنید از هیچ چیز دیگری در رایانه خود استفاده نکنید.

منتظر بمانید تا فرآیند به پایان برسد و تمام فایل های انتخاب شده حذف شود.

کش فروشگاه ویندوز را پاک کنید

Windows Store در رایانه شما همچنین هر زمان که برنامه‌ها را دانلود یا به‌روزرسانی می‌کنید، فایل‌های کش ایجاد می‌کند. با گذشت زمان این می تواند فضای کامپیوتر شما را اشغال کند. خوشبختانه، می‌توانید کش را پاک کنید تا فضای ذخیره‌سازی آزاد شود.

برای پاک کردن کش ویندوز استور، Ctrl+R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود. حالا WSReset.exe را تایپ کرده و Enter را فشار دهید. یک پنجره خالی ظاهر می شود. منتظر بمانید تا فرآیند به پایان برسد و Windows Store به طور خودکار راه اندازی می شود.

اگر هنگام دانلود برنامه ها و بازی ها با مشکل مواجه شدید، پاک کردن کش ویندوز استور نیز به شما کمک می کند.

LOCATION CACHE را پاک کنید

می توانید LOCATION CACHE ذخیره شده در ویندوز 10 خود را مستقیماً از منوی تنظیمات پاک کنید.

بیشتر بخوانید  8 راهکار برای رفع مشکل عدم شناسایی درایو خارجی در مک

مرحله 1: از میانبر Ctrl+I برای باز کردن تنظیمات استفاده کنید. سپس روی Privacy ضربه بزنید.

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

مرحله 2: در بخش Privacy، در قسمت « App permission » در سمت چپ به Location  بروید. اکنون در سمت راست خود، به پایین بروید تا “Location history” را بیابید و روی Clear برای پاک شدن ضربه بزنید.

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

به این ترتیب، تمام داده های حافظه کش Location  ذخیره شده در رایانه شما حذف می شود.

کش DNS را پاک کنید

کش DNS حاوی اطلاعاتی در مورد جستجوهای قبلی DNS در رایانه یا مرورگر وب شما است. این فایل‌ها می‌توانند در طول زمان انباشته شوند و فضای ذخیره‌سازی با ارزشی را در قالب یک کش DNS اشغال کنند. می توانید کش DNS را در چند مرحله ساده که در زیر ذکر شده است حذف کنید.

مرحله 1: منوی Start را باز کرده و cmd را تایپ کنید. برای باز کردن خط فرمان با حقوق مدیریت، گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

مرحله 2: دستور ذکر شده در زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

ipconfig/flushDNS

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

پس از اتمام فرآیند، پیام” Successfully flushed the DNS Resolver Cache ” را مشاهده خواهید کرد.

حافظه کش مرورگر را پاک کنید

هنگامی که در اینترنت گشت و گذار می کنید، مرورگر شما فایل های کش ایجاد می کند تا سرعت لود سایت هایی را که به آنها مراجعه می کنید افزایش دهد. در حالی که این داده ها برای کمک به شما هستند، اما می توانند سرعت مرورگر شما را کاهش دهند یا مشکلات دیگر ایجاد کنند. بنابراین، همه مرورگرهای محبوب گزینه ای برای پاک کردن حافظه کش در تنظیمات خود دارند.

نحوه پاک کردن کش در کروم

مرحله 1: Google Chrome را بازکنید و کلیدهای Ctrl+Shift+Delete را همزمان فشار دهید تا پنل « Clear browsing data» در تب تنظیمات باز شود.

مرحله 2: در گزینه Time range گزینه All time را انتخاب کنید و تیک کادر “Cached images and files” را علامت بزنید. در نهایت، روی دکمه « Clear data» در پایین ضربه بزنید.

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

نحوه پاک کردن کش در مایکروسافت اج

مرحله 1: Microsoft Edge را باز کنید. روی سه نقطه سمت راست کلیک کنید و از لیست Settings انتخاب کنید.

مرحله 2: به برگه « Privacy, search, and services» در سمت چپ خود بروید و روی دکمه « Choose what to clear» در سمت راست ضربه بزنید.

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

مرحله 3: در گزینه Time range گزینه “All time” را انتخاب کنید و روی دکمه “Clear now” ضربه بزنید.

چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

خلاصه مطلب

حذف فایل های کش می تواند به میزان قابل توجهی فضای ذخیره سازی را از سیستم آزاد کند. و حذف هر ازگاهی آنها می تواند به رایانه شما کمک کند تا روانتر و سریع تر کار کند. علاوه بر این، می‌توانید ابزارهایی برای کلین کردن، داده‌های ناخواسته رایانه پیدا کنید.

 

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چگونه فایل های کش را در ویندوز 10 پاک کنیم؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *