پوسته گیربکس چیست و چرا دچار مشکلاتی مثل ترک خوردن می‌شود؟

پوسته گیربکس چیست و چرا دچار مشکلاتی مثل ترک خوردن می‌شود؟

پوسته گیربکس بخش مهمی از گیربکس است که قطعات را در خود نگه می‌دارد. در این مطلب توضیح می دهیم پوسته گیربکس چیست و در مورد وظیفه این بخش و همچنین تعمیر آن صحبت خواهد شد.

گیربکس بخش مهم و تاثیرگذاری در خودرو به حساب می‌آید که از قطعات بسیاری تشکیل شده است؛ به خصوص انواع جدیدتر و پیشرفته‌تر آن اجزای بیشتر و پیچیده‌تری دارند. پوسته گیربکس به عنوان بخشی عمل می‌کند که همه این اجزا را کنار هم قرار می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است که این پوسته کیفیت و جنس خوبی را داشته باشد و همچنین همواره از سالم بودن آن مطمئن شوید. ما در این مطلب قصد داریم در مورد پوسته گیربکس و نکات مهمی که در خصوص آن وجود دارد صحبت کنیم. بنابراین افرادی که می‌خواهند در خصوص این بخش اطلاعات بیشتری داشته باشند، حتما تا انتها مطلب زیر را دنبال کنند.

فهرست مطالب

پوسته گیربکس چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

جوشکاری پوسته گیربکس

علت ترک خوردن پوسته گیربکس

پوسته گیربکس چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

به طور کلی پوسته گیربکس به عنوان بخشی عمل می‌کند که تمام قطعات و بخش‌های داخلی گیربکس را در خود نگه می‌دارد و همچنین نیروهای مختلف مربوط به آن‌ها نیز به همین پوسته منتقل می‌شود. پوسته گیربکس در نگهداری و مراقبت از اجزای داخلی گیربکس هم نقش مهمی را ایفا می‌کند. معمولا جنس این بخش از آلومینیوم انتخاب می‌شود؛ اما علاوه بر آلومینیوم از چدن هم به دلیل قیمت مناسب‌تر استفاده می‌شود. همچنین در مواقعی که نیروی زیادی به گیربکس وارد می‌شود، می‌توان جنس آن را از فولاد انتخاب کرد.

پوسته فندانسیونی به شمار می‌رود که اجزایی مثل بلبرینگ و شفت را در خود نگه می‌دارد و هر نیرویی که از آن‌ها خارج می‌شود را کنترل می‌کند و محافظ خوبی هم برای قطعات است. پوسته به دلیل آن که همواره تحت نیرو و حرارت است، باید از لحاظ مقاومت و ضخامت مناسب باشد.بنابراین توجه به این که پوسته سالم بوده و دچار ترک و مشکلات این چنینی نشده باشد اهمیت زیادی دارد. در غیر این صورت پوسته نمی‌تواند به خوبی نیروهای مختلف و ضربات را تحمل کرده و ممکن است در اثر همین نیروها اجزا و قطعات داخلی گیربکس دچار مشکل شوند. در این حالات علاوه بر تعمیر پوسته گیربکس باید هزینه تعمیر یا حتی تعویض اجزای آن را نیز بپردازید.

پوسته که نقش مهمی در عملکرد گیربکس دارد و وظایفی همچون انتقال شوک و ضربه‌ها از اجزای دوار به فنداسیون و محکم نگه داشتن یاتاقان‌ها و همچنین انتقال حرارت به محیط را بر عهده دارد، باید در زمان‌های مشخصی بازرسی شود و در صورت نیاز تعمیرات مناسب روی آن صورت گیرد.عدم تعمیرات مناسب روی گیربکس نیز در ادامه مشکل‌زا خواهد شو اجزا و قطعات را کاملا آسیب پذیر می‌کند.

 

جوشکاری پوسته گیربکس

جوشکاری پوسته هم بحث مهمی است که در هنگام تعمیر و در اثر ترک خوردن گیربکس اهمیت پیدا می‌کند. معمولا در کاربردهای مخصوص خودروهای سبک، پوسته‌ها را یک تکه یا نهایت دو تکه می‌سازند. البته در مواقعی هم که ساخت پوسته گیربکس تک تکه سخت باشد از چند تکه استفاده کرده و آن‌ها را به هم جوش می‌زنند.

نکته مهم در مورد جوشکاری پوسته گیربکس، عملیات حرارتی بعد از آن است؛ به دلیل وجود تنش‌های حرارتی پس از جوشکاری باید حتما عملیات حرارتی مناسبی روی پوسته صورت بگیرد. همچنین بخش‌هایی از پوسته که روی هم قرار دارند باید ماشینکاری مناسبی روی آن‌ها انجام شود. بین تکه‌ها نیز معمولا از واشر برای جلوگیری از روغن ریزی استفاده می‌شود.

در برخی شرایط که پوسته در معرض محیط تهاجمی همچون محیط‌های خورنده قرار دارد، باید روی پوسته با رنگ یا پوششی مناسب پوشش داده شود که پوسته به خوبی از محیط جدا شود. پس حتما این بخش از تعمیرات و نصب مجدد پوسته گیربکس هم اهمیت زیادی دارد و مجموعه تعمیرکار با تمرکز بر انواع گیربکس، بهترین خدمات تعمیری را در بخش‌های مختلفی همچون پوسته ارائه می‌کند که شما با انتخاب این مجموعه از خدمات این مجموعه همچون نصب پوسته وسط گیربکس ef7، پوسته گیربکس پژو و…. بهره‌مند می‌شوید.

پوسته گیربکس چیست و چرا دچار مشکلاتی مثل ترک خوردن می‌شود؟

علت ترک خوردن پوسته گیربکس

پوسته گیربکس ممکن است دچار ترک خوردگی شود و عملکرد گیربکس را نیز با مشکل روبرو کند. در این حالت نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک می باشد. خرابی‌ها و ترک خوردن در این بخش به چند دسته تقسیم می‌شود. یکی از بخش‌هایی که ممکن است دچار این مشکل شود، بخش نشیمنگاه یاتاقان است. برخورد نیروهای مختلف با این بخش مهم‌ترین عامل آسیب بوده و همچنین فرسودگی نیز علت دیگر است. برای حل این مشکل می‌توان از جوشکاری و همچنین روش‌های کم‌خطر‌تری به مانند چسب‌زنی استفاده کرد. در صورتی که ترک‌ها ریز و گاه غیرقابل دیدن باشند، امکان تعمیر وجود خواهد داشت؛ اما اگر ترک‌های زیادی در پوسته ایجاد شده باشد، متخصصان باید در خصوص امکان تعمیر آن نظر دهند. یکی از تخصصی تراین تعمیرگاه های گیرگبکس اتوماتیک مجموعه تعمیرکار می باشد .اگر پوسته گیربکس شما نیاز به تعمیر دارد می توانید به تعمیر گیربکس اتوماتیک به ادرس زیر مراجعه کنید : لینک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک برای ورود.

معمولا ترک‌هایی که در پوسته بالایی هستند به دلیل آن که پوسته بالایی نیروهای کمتری را متحمل می‌شود امکان تعمیر در آن بیشتر از حالتی است که ترک در پوسته پایینی ایجاد شده است. اما چرا ریسک تعمیر کردن در پوسته پایینی در صورت ترک خوردن بالا است؟ برای کارکرد مناسب دنده، فاصله مراکز دنده ها یا شافت‌ها اهمیت دارند؛ بعد از ایجاد ترک این فواصل هم تغییر می‌کنند و تعمیر بخش آسیب‌دیده هم به دقت بسیار بالایی نیاز دارد و هم معمولا برای افراد به صرفه نیست.

 

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی پوسته گیربکس به عنوان بخشی که اجزای مختلف را در خود نگه می‌دارد و همچنین از وارد شدن نیروهای مختلف به قطعات جلوگیری می‌کند صحبت کردیم. پوسته گیربکس تحت شرایطی می‌تواند دچار ترک شود و تشخیص این که این ترک قابل رفع است یا نه با متخصصان و تعمیرکارهای حرفه‌ای است. در مجموعه تخصصی تعمیرکار، با استفاده از بهترین متخصصان و کارشناسان، خدمات بی‌نظیری به مشتریان گرامی ارائه خواهد شد و همچنین شما پیش از آن که خودرو خود را برای تعمیر به این مجموعه بسپارید، می‌توانید از مشورت و نظرات افراد مطلع و آگاه نیز بهره‌مند شوید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد خدمات و قیمت‌های این مجموعه با شماره تماس‌های موجود در وب سایت تماس برقرار کنید و پاسخ سوال‌های خود را دریافت کنید.

2.7/5 - (4 امتیاز)

نظرات در مورد : پوسته گیربکس چیست و چرا دچار مشکلاتی مثل ترک خوردن می‌شود؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *