نقد و بررسی پیکسل ۵ گوگل

خود من به شخصه خیلی دوست دارم که فناوری ها و قابلیت های بیهوده و اضافه که هم کاربردی نداشته و هم فضای اضافی اشغال می کنند از گوشی های هوشمند حذف شده تا هم قیمت پایین تری داشته باشند و هم در بسته بندی های جمع و جور تر و شکیل تر به بازار عرضه شوند. به همین دلیل بود که پیکسل ۵ با تمرکز بیشتر بر روی بخش هایی مثل دوربین، عمر باتری، نرم افزار و در سال جاری مهم تر از همه قیمت مناسب من را بسیار هیجان زده کرده بود.

شخصا مدتی است که از گوشی هوشمند پیکسل ۵ گوگل استفاده می کنم و اگر بخواهم راستش را به شما بگویم، به نظر من گوگل در تلاش برای عادی سازی خود کمی بیش از حد پیش رفته است. برخی از بخش هایی که باعث جذابیت پیکسل سری ۴ ام می شدند دیگر وجود نداشته و با این که دوربین همچنان از کیفیت بالایی بهره می برد اما نسبت به نسخه قبلی پیشرفت ها و امکانات جدید هیجان انگیزی با خود به همراه نخواهد داشت. حال که از نقطه نظر کلی این نقد و بررسی مطلع شدید، بهتر است سر اصل مطلب رفته و بیشتر وارد جزئیات شویم تا ببینیم در چه زمینه هایی این گوشی هوشمند فراتر رفته و در چه بخش هایی گوگل آن طور که باید قدم های رو به جلو بر نداشته است.

طراحی و سخت افزار

اگر در گذشته گوشی های هوشمند گوگل را دیده باشید متوجه سادگی طراحی آن ها شده اید. عموما این شرکت در طراحی سری های مختلف پیکسل خود از ویژگی های عجیب و غریب بهره نبرده و همه چیز را در یک بسته بندی شکیل و جمع و جور به بازار عرضه می کند. مشابه قبل نیز پیکسل ۵ از همان فرمول همیشگی پیروی کرده و در اندازه ای مناسب و نه چندان بزرگ در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. بدنه فلزی آن از کیفیت ساخت خوبی برخوردار بوده و خیلی جای اثر انگشت و لکه روی آن قرار نگرفته و آن طور که به نظر می رسد طول عمر و مقاومت بالایی نیز باید داشته باشد. همچنین بخش های کناری گوشی با ضخامت ۸ میلی متری و طراحی گرد و دایره ای شکل کار نگه داشتن را راحت کرده و دستگاه از دستتان لیز نمی خورد. اگر از آیفون ۱۱ پرو استفاده کرده باشید تا حدی شباهت هایی بینشان وجود داشته و این طرح منحنی شکل در پیکسل ۵ گوگل به خوبی اجرا شده است. از طرف دیگر وزن بدنه گوشی به طرز عجیبی سبک بوده و فقط ۱۵۱ گرم می باشد.

این نحوه طراحی قطعا مورد استقبال افراد زیادی که دنبال گوشی های هوشمند کوچک تر و مناسب تر می گردند قرار خواهد گرفت. اگر به بازار فناوری چند سال اخیر نگاهی بیاندازیم حجم گوشی هایی که نمایشگر های بزرگ و بدنه های درشت و سنگین دارند بسیار زیاد و محبوب شده است. به همین روی کاربرانی که به دنبال مواردی ساده تر هستند کار سخت تری برای پیدا کردن مورد مناسب داشته و انتخاب گوشی که هم اندازه خیلی بزرگی نداشته و هم از قابلیت های به روز بهره ببرد در سال های اخیر کار ساده ای نیست. خوشبختانه سری پیکسل های گوگل این کار را بسیار راحت تر کرده و با طرح منحصر به فرد خود مخاطبان گسترده ای را به خود جذب کرده اند. از جنبه ابعاد و شکل و شمایل تنها گوشی هوشمندی که تا حدی مشابه این هاست، آیفون ۱۱ پرو شرکت اپل خواهد بود. گوگل با از بین بردن برخی از ویژگی های عجیب و غریب و نه چندان کاربردی، سری ۵ پیکسل را طوری طراحی کرده است که نه بیش از حد کوچک باشد و نه بیش از بزرگ، دقیقا چیزی میان این دو. همچنین صفحه نمایش آن به نسبت نسخه های قبلی بزرگ تر شده و هنگام تماشای ویدئو های محتلف و تجربه بازی ها به هیچ وجه احساس کمبود نخواهید کرد.

با این حال غیر ممکن است که از ظاهر پیکسل ۵ هیجان زده شوید، مخصوصا اگر مدل مشکی رنگ آن را خریداری کنید. چندان ویژگی شگفت آور و جدیدی در مورد آن وجود نداشته و آن طور که باید حس پرمیوم و لوکس بودن را به کاربر منتقل نمی کند. به عنوان یک مثال عالی برای این مورد می توان به سنسور اثر انگشت دستگاه اشاره کرد. به جای اینکه این حسگر در پایین نمایشگر قرار داشته باشد، در پنل پشتی گوشی هوشمند جای گرفته است. با اینکه از لحاظ سرعت و عملکرد پاسخگویی به خوبی کار خود را انجام می دهد، اما ظاهر پیکسل ۵ را تا حد قابل توجهی از مد انداخته و قدیمی خواهد کرد. بخش نا امید کننده اینجاست که در این قابلیت امنیتی، مثل سری ۴ ام پیکسل گوگل خبری از قفل تشخیص چهره نیست که خود نکته حائز اهمیتی می باشد.

دکمه های کناری از فلز ساخته شده و همان احساس کلیکی پیکسل 4a را دارند که نصف قیمت این مدل قیمت داشتند. به جز همین جزئیات مشخص، ویژگی جدید و هیجان انگیز خاصی در مورد طراحی پیکسل ۵ گوگل وجود ندارد که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم. این نکته خود نشان دهنده این موضوع است که شرکت گوگل در تلاش های ساده سازی اش کمی بیش از حد پیش رفته و از حداکثر ها نیز فراتر رفته است. فاقد یک ویژگی سرگرم کننده آزمایشی جدید از طرف شرکت سازنده، مثل کاری که در طراحی پیکسل ۴ ام انجام شده بود، سری ۵ پیکسل از نگاه ظاهر کمی کسل کننده خواهد بود. تنها مورد جالب توجهی که می توان به آن اشاره کرد وجود مدل Sorta Sage یا همان سبز رنگ این گوشی هوشمند می باشد که ظاهری نو به آن بخشیده و کمی شخصیت جدید به آن اضافه کرده است.

صدا و صفحه نمایش

نمایشگر گوشی هوشمند پیکسل ۵ گوگل ۶ اینچی و اولد است و با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز، رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ و پشتیبانی از HDR10+ توسط گوریلا گلس ۶ محافظت می شود. این صفحه نمایش از مدل های 4 و 4a کمی بزرگ تر بوده اما این اندازه به بزرگی سری های ۴ XL یا 4a 5G نمی باشد. تصمیم گوگل برای حذف سنسور های مورد نیاز برای کنترل اشاره Soli و قفل صورت مادون قرمز به معنی حذف شدن لبه های بزرگ کناری پیکسل ۴ ام می باشد. در سری جدید حاشیه ها بسیار باریک تر شده و تا حد زیادی نا پدید شده اند. از طرف دیگر دوربین گوشی نیز در یک برش نقطه ای در بالا نمایشگر تعبیه شده است.

اگر تا به امروز از صفحه نمایش های ۹۰ هرتزی استفاده نکردید، قرار است حسابی از پیکسل ۵ گوگل لذت ببرید. قطعا در مقایسه با گوشی های ۶۰ هرتزی تجربه ای روان تر برای چشم ها بوده و به لطف سرعت اندروید ۱۱، چرخ زدن در توئیتر، کوروم و دیگر نرم افزار ها بسیار لذت بخش خواهد شد.

این نکات مثبت فقط در زمینه عملکرد نیستند، بلکه نمایشگر پیکسل ۵ گوگل از نظر زیبایی نیز بسیار چمگشیر خواهد بود. تصاویر به نمایش درآمده روشن و با جزئیات هستند اما از گوشی هایی مثل S20 FE خنک تر و با اشباع کمتری می باشند. به عنوان مثال ماشین نقره ای استون مارتین در پیکسل ۵ خیلی نقره ای تر از گوشی سامسونگ بوده اما از طرف دیگر آسمان در گلکسی خیلی پر رنگ تر بود. با مقایسه آن با وان پلاس 8T نیز نتایج مشابهی به دست خواهد آمد. از طرف دیگر اگر پیکسل ۵ را با سری های ارزان تر گوگل مثل 4a سنجش کنیم، تفاوت ها بسیار غیر قابل تشخیص و جزئی  هستند.

بلندگو ها از کیفیت خوبی برخوردار بوده اگرچه در حجم صدا و باس کمبود هایی دارند و نمی توانند با گوشی های هوشمندی مثل OnePlus 8T و S20 FE سامسونگ که صدای عمیق تر و واضح تری دارند در این حیطه ها رقابت کنند. نکته جالب توجه اینجاست که با اینکه نمایشگر پیکسل ۵ گوگل از نظر ظاهری جذاب و زیباست، اما نسبت به رقبای خود حرف زیادی برای گفتن نداشته و ویژگی منحصر به فردی را نیز ارائه نمی کند. از طرف دیگر به خاطر عالی نبود بلندگو ها، دیگر دستگاه های موجود در بازار مثل OnePlus 8T و S20 FE سامسونگ که به آن ها اشاره کردیم تجربه بهتری در زمینه تماشای محتوای ویدئویی برای کاربران به ارمغان خواهند آورد‌.

دوربین

دوربین اصلی پیکسل ۵ ۱۲.۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 با فوکوس خودکار فاز PDAF و تثبیت کننده تصویر نوری OIS می باشد. کاملا مشابه لنز هایی که در سری های Pixel 4 و Pixel 4a دیده بودیم. به علاوه یک سنسور زاویه دید ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 به پنل پشتی پیکسل ۵ اضافه شده است که قبل تر در Pixel 4a 5G مشاهده کرده بودیم. از طرف دیگر خبری از لنز تله فوتوی مشابه پیکسل ۴ نیست که سال گذشته این تغییر توسط خود طرفداران درخواست شده بود.

دوربین های فیزیکی تنها بخشی از موضوع هستند و در واقع این قابلیت محاسباتی گوگل است که ستاره اصلی داستان خواهد بود‌. طبق گفته خود کمپانی تغییرات و بروزرسانی های جدی زیادی بر روی نرم افزار دوربین توسعه یافته و این امر استفاده از سنسور های نسل گذشته را جبران می کند. همچنین ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده اند که میانشان می توان به عکس های پرتره Night Sight و قابلیت های ویرایشی بیشتر برای تصویر برداری پرتره اشاره کرد.

حال عکس های پرتره را قادر هستید تا حد زیادی ویرایش کنید. تنظیم تاری پس زمینه، حذف رنگ پس زمینه، اضافه کردن فیلتر سیاه و سفید و … از ویژگی هایی هستند که به لطف آپدیت های نرم افزاری دوربین در دسترس کاربران قرار گرفته اند. همه این ها فقط با کلیک بر روی یک دکمه امکان پذیز بوده و حتی می شود عمق، رنگ و تاری را تا حد بیشتری ویرایش کرد. همه این ها بدون توجه به اینکه از دوربین های پشت یا جلو استفاده می کنید کاربرد داشته و حتی یک حالت جدید برای پرتره های سلفی تعبیه شده است که توسط آن قادر هستید منبع نور عکس را دستکاری و کم و زیاد کنید. استفاده از آن بسیار راحت، سرگرم کننده و تاثیر گذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید  بهترین گوشی های هوشمند دنیا - قسمت سوم

همه ویژگی های که به آن اشاره داشتیم به طور کلی عملکرد دوربین های پیکسل ۵ را در خود خلاصه می کنند. سنسور های عالی برای عکس برداری در همه محیط ها. مهم نیست که شرایط روبه روی شما ایده آل باشد یا نه، این دوربین ها توانایی خلق تصاویر با کیفیت عالی را خواهند داشت. این سادگی و تنوع بسیار اعتیاد آور است تا حدی که شما فقط دوست دارید برای شکار لحظات جالب از خانه خارج شده و  عکس برداری کرده تا ببینید چه نتایج متفاوتی از کار هایتان حاصل می شود. لنز زاویه دید گسترده تطبیق پذیری بیشتری را به وجود آورده و فرصت را برای تصاویر نمایشی مهیا می سازد. با این حال برخی ممکن است همچنان کمبود لنز های تله فوتو را احساس کنند اما متاسفانه گوگل در این زمینه توانایی راضی نگه داشتن همه مخاطبین را نخواهد داشت.

عملکرد دوربین پیکسل ۵ گوگل بسیار درخشان بوده اما در واقع نسبت به گوشی هوشمندی مثل پیکسل ۴ جهش بزرگی در زمینه فناوری و تکنولوژی نخواهد داشت. از طرف دیگر Pixel 4a نه تنها با قیمت پایین تر و ارزان تر همین عکس های با کیفیت را می گیرد، بلکه از آنجایی که محصول خود گوگل می باشد از لحاظ نرم افزاری نیز توانایی رقابت با این گوشی جدید را خواهد داشت. دوربین های سامسونگ این روز ها سازگاری و کیفیت بالایی ارائه می کنند، اما این لنز های گوشی های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی اپل هستند که گوگل باید نگران آن ها باشد. هم از لحاظ سخت افزاری زیرساخت بهتری را نسبت به Pixel 5 به همراه دارد و هم در رنج قیمتی مشابهی به فروش می رسد.

نرم افزار و عملکرد

از آنجایی که پیکسل ۵ از تراشه های 765G کوالکام اسنپ دراگون استفاده کرده و از مدل های بهتری مثل اسنپ دراگون 865 یا 865 پلاس بی بهره است، بر روی کاغذ نمی توان به آن به عنوان یک گوشی هوشمند پرچمدار نگاه کرد. یکی از روش های گوگل برای کاهش قیمت این دستگاه همین استفاده از مدل های قدیمی تر پردازنده های اسنپ دراگون بوده و تا جایی که در رابطه با سخت افزار وسواس نداشته باشید، تفاوت عملکردیشان خیلی هم رقم بالا و عجیب و غریبی نیست. به شخصه خودم را یک کاربر معمولی می دانم و در کاربرد روزمره خود از دوربین، نرم افزار ها و شبکه اجتماعی، برقراری تماس تصویری و ویدئویی، اجرای بازی ها و … استفاده می کنم.

خوشبختانه پیکسل ۵ بدون وقفه از عهده تمامی این کار ها و فعالیت های متفاوت بر آمده و به شما این احساس را منتقل نمی کند که از یک گوشی هوشمند ضعیف استفاده می برید. با تجربه بازی Asphalt 9 Legends می توانم بگویم که همه چیز خیلی روان و عالی پیش رفت و تا حدی از لحاظ عملکردی مشابه ‌OnePlus 8T بود. حتی در برخی مواقع پیکسل ۵ گوگل در مقایسه با گوشی های هوشمند قدرتمند تر عملکرد بهتری را نیز از خود ارائه می کرد که به عنوان مثال می توان به تغییر روان و سریع از حالت عموی به افقی و جهت یابی در نرم افزار یوتیوب اشاره کرد. همه این موارد به سیستم عامل اندروید ۱۱ ختم می شوند که توسط خود شرکت گوگل توسعه یافته و دیگر رقبای موجود در بازار از ویژگی های بهتر و سریع تر آن تا حدی بی بهره هستند.

اندروید ۱۱ در سری گوشی های هوشمند Pixel 5، Pixel 4a، Pixel 4 و Pixel 4a 5G شاید حوصله سر بر و زیادی ساده خطاب شود، اما همین سادگی آن است که نقطه قوت نرم افزار و سیستم عامل آن ها می باشد. هیچ برنامه تزئینی یا عجیب و غریبی وجود نداشته و فقط نرم افزار ساده، روان و پر سرعت دستگاست که رضایت شما را جلب خواهد کرد. با ای حال من مشکلات و ایراداتی در تجربه خود مشاهده کردم که کمی نا امید کننده و آزار دهنده هستند.

اولین مورد یک اشکال متناوب بود که باعث می شد صدای میکروفون در تماس ها و پیام های صوتی من قطع شود‌. اگرچه با خاموش و روشن کردن گوشی این مشکل رفع شده اما هیچ وقت نمی توان وقوع آن را پیش بینی کرد. همچنین پیکسل ۵ نسبت به دیگر گوشی های هوشمند من سیگنال وای فای را کاهش داد و به طور متناوب دریافت کم تری چه از وای فای و چه از سلولار خواهد داشت. ممکن است که همه این ایرادات به خاطر بدنه فلزی گوشی باشند.

اگرچه این کاهش سیگنال ممکن است خیلی مهم نباشد اما برای کسانی که در حال حاضر در محل زندگی خود از جریان ورودی کمی بهره می برند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. لازم به ذکر است که پیکسل ۵ از 5G استفاده کرده که خود امکان ایجاد شبکه های جدید را فراهم می کند. از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که مشکل میکروفون فقط مختص دستگاه من بوده و در دیگر قطعات تولیدی چنین ایرادی وجود نداشته باشد.

باتری

طول عمر باتری یکی از مهم ترین پیشرفت های این گوشی هوشمند نسبت به پیکسل ۴ می باشد. پیکسل ۵ من به راحتی با استفاده معمولی یک روز کامل را روشن ماند و اگر آن را در طول شب خاموش کنم احتمالا تا اواخر روز دوم نیز به فعالیت خود ادامه می دهد. بعد از عملکرد ضعیف پیکسل ۴ در این زمینه، قطعا از دیدن این پیشرفت در عمر باتری بسیار استقبال می کنیم. باتری در حفظ قدرت نیز به خوبی عمل کرده و در یک روز شلوغ که خیلی از آن استفاده نکردم تا ساعت ۴ بعد از ظهر بیشتر از ۸۰ درصد شارژ داشت.

در جعبه این گوشی هوشمند گوگل یک شارژر سیمی ۱۸ واتی قرار داشته و همچنین از طرف دیگر از قابلیت شارژ بی سیم نیز پشتیبانی می کند. شرکت سازنده با یک ترفند هوشمند سوراخی را در پشت بدنه ایجاد کرده است که هیچ تفاوتی با دیگر بخش های آن نداشته و قادر است با اتصال به دیگر دستگاه های هوشمند شارژ خود را افزایش دهد. این روش به راحتی با آیفون ۱۱ من انجام پذیر بود اما متاسفانه موفق به عملی کردن آن با هدفون های سونی نشدم. این سیستم های شارژر بی سیم در خیلی از مواقع کمی قلق دار هستند و نمی توان نحوه کارکرد کلیشان را پیش بینی کرد.

قیمت و دسترسی

گوشی هوشمند پیکسل ۵ گوگل برچسب گذاری قیمتی معادل با ۶۹۹ دلار یا ۵۹۹ پوند داشته و فقط در یک نسخه ۱۲۸ گیگابابتی با ۸ گیگابایت رم در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. شما برای خریداری آن قادر هستید به فروشگاه های آمازون، گوگل و دیگر خرده فروشان مراجعه کرده و با داشتن خدمات مناسب و سیگنال کافی از قابلیت 5G آن استفاده کنید. به علاوه پشتیبانی از شبکه های mmWave 5G Verzion و T-Mobile و AT&T نیز وجود داشته و در صورت نیاز کاربران قادر هستند از آن ها بهره ببرند.

نتیجه گیری

با خریداری گوشی Pixel 5 شرکت گوگل، شما در یک بسته بندی جمع و جور صفحه نمایشی زیبا، دوربین عالی و عملکرد سریع نرم افزاری با کاربردی آسان دریافت خواهید کرد. در حالت معمول احتمالا به مورد اضافه خاصی احتیاج ندارید اما این طراحی قدیمی و کمبود ویژگی های جالب و هیجان انگیز در مقایسه با مواردی که ارائه می کند احساس دو گانگی را در شما ایجاد خواهد کرد‌.

آیا جایگزین های بهتری وجود دارند؟

چندین گزینه عالی برای جایگزینی پیکسل ۵ گوگل وجود دارند که می توان از میانشان به نام های Galaxy S20 FE سامسونگ و OnePlus 8T به عنوان اصلی ترین رقبا اشاره کرد. هر دوی این گوشی های هوشمند از پردازنده اسنپ دراگون ۸۶۵ استفاده کرده و با داشتن طراحی درجه یک تر و پرمیوم تر عرصه رقابت را برای پیکسل تنگ خواهند کرد. اگرچه دوربین ها و لنز های این دو به خوبی گوگل نیست، اما این تفاوت آنقدر بالا و زیاد نمی باشد که بخواهد کاربران معمولی را تحت تاثیر قرار دهد.

آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی نیز از دیگر رقبای سرسخت پیکسل ۵ هستند که از سیستم عامل متفاوتی بهره می برند. با این اوصاف همچنان به نظر می رسد که بهترین گزینه در مقایسه با این گوشی، Pixel 4a 5G باشد که با قیمت ۴۹۹ دلاری خود تقریبا همه امکانات سری جدید را به همراه داشته و از طرف دیگر ۲۰۰ دلاری نیز ارزان تر خواهد بود. اگر اهمیتی به نبود لنز های زاویه گسترده و شبکه 5G نمی دهید، گزینه بعدی شما با قیمت ۳۴۹ دلار، Pixel 4a می باشد.

طول عمر آن چقدر است؟

پیکسل ۵ یک خرید عالی بلند مدت در بازار گوشی های هوشمند خواهد بود. ظاهر محافظه کارانه آن باعث می شود که چهره از مد افتاده امروزی اش، از چیزی که هست قدیمی تر نشده و قابلیت هایی مثل 5G نیز وجود دارند که در کنار پشتیبانی قطعی دو ساله اندروید تا چند سالی کارتان را راه می اندازند. به علاوه این گوشی هوشمند از امتیاز ضد آبی IP68 بهره برده و بدنه فلزی اش با قاب های زیبای گوگل بسیار مداوم تر از بدنه های شیشه ای می باشد. جدا از استفاده نا درست و اتفاقات غیر قابل پیش بینی مورد دیگری وجود ندارد که بخواهد عمر ۳ ساله این دستگاه را دچار مشکل کند.

آیا ارزش خرید دارد؟

در یک کلام؛ بله. پیکسل ۵ گوگل برترین گوشی هوشمند این کمپانی در سال ۲۰۲۰ بوده و با اینکه شاید زیبا ترین ظاهر و طراحی را نداشته باشد، اما از بهترین و به روز ترین قدرت نرم افزاری و سخت افزاری گوگل بهره برده است که همگی با یک قیمت عالی در دسترس کاربران قرار گرفته اند.

  • نکات مثبت: جمع و جور و سبک وزن، نمایشگر پر جزئیات ۹۰ هرتزی، پتانسیل بالای دوربین ها، عمر باتری زیاد
  • نکات منفی: طراحی نه چندان به روز و کسل کننده، نداشتن ویژگی های جالب و هیجان انگیز گوگل
به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی پیکسل ۵ گوگل

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *