نقد و بررسی شیائومی می 10T پرو

اگر به گوشی هوشمند شیائومی می 10T پرو نگاهی بیاندازیم، متوجه این موضوع خواهیم شد که ساخت و طراحی گوشی های هوشمند بزرگ و صفحه نمایش هایی وسیع با اینکه بسیار محبوب بوده اما پروسه ساده و راحتی نیست. در اندازه کلی شباهت زیادی با پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی S20 اولترا داشته، اما در مقایسه این گوشی هوشمند سامسونگ خیلی راحت تر و خوش دست تر از محصول مهم 10T پرو شیائومی می باشد. دلیل این طراحی نه چندان شکیل، انتخاب مورد های ارگونومیک است که منجر به چنین موضوعی شده و از آن چیزی که ما انتظار داشتیم کمی بیشتر و غیر معمول تر خواهد بود. با همه این اوصاف، قیمت رقابتی و کیفیت سخت افزاری و توانایی بالای عملکرد آن موردی نیست که بخواهیم از آن چشم پوشی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا خیلی بهتر به اجزای مختلف شیائومی می 10T پرو پرداخته و ببینیم در مقایسه با دیگر محصولات موجود در بازار گوشی های هوشمند چه حرف های جدیدی برای گفتن خواهد داشت.

طراحی و صفحه نمایش

شیائومی می 10T پرو ۲۱۸ گرم وزن، ۹.۳ میلی متر ضخامت و ۷۴.۶ میلی متر عرض داشته و با وجود صفحه نمایش تختی که دارد، هنگام  استفاده اندازه آن خیلی بیشتر از چیزی که هست احساس خواهد شد. با استفاده از گوشی هوشمندی مثل گلکسی S20 اولترا سامسونگ متوجه این موضوع می شوید که اعداد و ارقام روی کاغذ شیائومی کمی گمراه کننده هستند. نمایشگر منحنی و فریم باریک این پرچمدار ها خیلی بهتر سنگینی و درشتی طراحی را پنهان کرده و احساس بهتری به کاربر منتقل می‌کند. به همین روی اگر دست های کوچکی دارید به شما توصیه نمی کنم که شیائومی می 10T پرو را خریداری کنید زیرا تجربه دشواری را با آن خواهید داشت.

از طرف دیگر سنسور اثر انگشت بر روی دکمه خاموش و روشن گوشی قرار گرفته و با اینکه از لحاظ سرعت و عملکرد کار خود را به خوبی انجام می دهد، اما نحوه ای که باید گوشی را در دست بگیرید همه چیز را کمی سخت و ناخوشایند می کند. در بخش پشتی شیائومی می 10T پرو مدل در دسترس ما به رنگ نقره ای لونار بوده و یک ورق مات گوریلا گلس ۵ از آن محافظت خواهد کرد. با اینکه کیس پشتی بسیار لکه گرفته و کثیف می شود، اما زیر نور مستقیم از جلوه خاصی برخوردار خواهد بود و بسیار زیبا به نظر می رسد. ماژول دوربین نیز یک چند میلی متری را به ضخامت گوشی اضافه می کند، اما حداقل با طراحی غیر معمولی که دارد خیلی به چشم خواهد آمد.

به شخصه از ظاهر مدرن شیائومی می 10T پرو استقبال کرده و استحکام و سنگینی آن در هنگام استفاده اطمینان خوبی در شما ایجاد می کند و نشان دهنده کیفیت بالای ساخت آن هست. اما از طرف دیگر همین اندازه بزرگ تجربه شما را با این گوشی هوشمند کمی خسته کننده و آزار دهنده می کند. این مورد بیشتر به دلیل صفحه تخت و ضخامت بدنه بوده و وقتی یک گوشی دیگری مثل آیفون ۱۲ پرو اپل را در دست بگیرید متوجه تفاوت های بارز آن ها در این زمینه خواهید شد. به همین روی اگر یک گوشی در شکل و شمایل و اندازه کلی مشابه گلکسی S20 اولترا سامسونگ بوده اما از لحاظ قیمتی خیلی ارزان تر باشد، شیائومی می 10T پرو همان چیزی است که به دنبالش می گشتید.

می 10T پرو شاید از لحاظ اندازه برای S20 اولترا رقیب مناسبی باشد، اما وقتی صحبت از تکنولوژی نمایشگر در میان باشد موضوع خیلی متفاوت تر خواهد بود.  شیائومی برای این گوشی هوشمند خود صفحه نمایشی ال سی دی با ۱۴۴ هرتز نرخ تازه سازی، HDR10+ و با اندازه ۶.۶۷ اینچی تعبیه کرده است و با اینکه از نظر سخت افزاری قدرتمند است اما از حیطه روشنایی صفحه، کنتراست، تفکیک رنگ ها و براقی که توسط نمایشگر های اولد ارائه می شود، بی بهره می باشد. همچنین نبودن صفحه نمایش اولد نشان دهنده کمبود قابلیت هایی مثل نمایشگر همیشه روشن است که به خودی خود نقطه ضعف مهمی در این زمینه محسوب می شود.

اگر بخواهم در مورد نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتزی آن صحبت کنم، می توانم بگویم که آن طور که در دیگر گوشی های هوشمند آن را دیده بودم کمی متفاوت است و به همان اندازه عملکرد موثری ندارد. به عنوان مثال چرخ زدن در توئیتر و بالا و پایین کردن پیام ها در نمایشگر گوشی مثل گلکسی S20 اولترا که ۱۲۰ هرتزی است خیلی راحت تر بوده و این امر برای صفحه نمایش ۶۰ هرتزی آیفون ۱۲ پرو نیز صدق می کند. اگرچه جابجای در صفحه تنظیمات احساس خوبی را به کاربر منتقل می کند، اما استفاده از یک نمایشگر ال سی دی تا حد زیادی باعث کاهش توانایی های آن شده و انگار فقط نیمی از کار انجام شده است. مورد مشابهی که در Nord N10 G شرکت وان پلاس نیز وجود داشت.

در مقیاس کلی صفحه نمایش و طراحی شیائومی می 10T پرو قابل قبول بوده و بسیار خوب محسوب می شود. اما با داشتن گوشی های هوشمندی مثل S20 اولترا و آیفون ۱۲ پرو در بازار، این نوع طراحی و اجزای استفاده شده در آن کمی قدیمی به نظر خواهد رسید و می توانست خیلی بهتر از این ها باشد.

 

عملکرد سخت افزار و نرم افزار

این گوشی هوشمند دستگاهی با سخت افزار درجه یک و قدرتمند است. تراشه اسنپ دراگون ۸۶۵ کوالکام و ۸ گیگابایت رم که در عملکرد کلی به خوبی پتانسیل و ظرفیت بالای خود را به نمایش می گذارند. سرعت آن واقعا بالاست و  مهم نیست که به تماشای فیلم نشسته اید یا بازی های مختلف را اجرا می کنید، در هر روی سرعت بالای سخت افزاری به خوبی توسط اجزای آن منعکس خواهند شد. سیستم عامل آن نیز MIUI 12 شیائومی بوده که روی اندروید ۱۱ نصب شده است.

آزاردهنده ترین موضوع در رابطه با سیستم عامل MIUI که روی شیائومی می 10T پرو نصب شده است، تصمیم به تغییر حرکت لمسی رو به پایین برای دسترسی به منو از صفحه اصلی می باشد. با کشیدن دست به سمت راست صفحه دسترسی سریع و در سمت چپ اعلان ها در دسترس شما قرار گرفته اند. دسترسی به کل نمایشگر به خاطر اندازه بزرگی که دارد چالش بر انگیز بوده و این انتخاب های نرم افزاری از سوی شرکت توسعه دهنده کمی ناامید کننده هستند‌.

خوشبختانه رابط کاربری MIUI تا حد زیادی از قابلیت شخصی سازی پشتیبانی می کند. هر وقت که از چهره و شکل و شمایل نرم افزاری خود خسته شدید به راحتی قادر هستید با اعمال تغییرات زیاد تنوعی به خرج دهید. شما قادر هستید کشوی برنامه را انتخاب کرده و آیکون های نرم افزار ها را در چندین صفحه اصلی پخش کنید، یکی دیگر از نقاطی که سیستم عامل MIUI با اهداف خوب خود همچنان دچار مشکلاتی است. وقتی تنظیمات کشوی برنامه ها را اعمال می‌کنید تمام نمادهای برنامه های شما روی صفحه های مختلف باقی خواهند ماند که شما را با یک خونه تکونی درست و حسابی و تمیز کاری مفصل تنها می گذارد.

از لحاظ سخت افزاری برای این نقد و بررسی بازی آسفالت ۹ را بر روی گوشی تجربه کردم و با اینکه همه چیز فوق العاده روان و سریع انجام می شود اما تا حدی باعث داغ شدن پنل پشتی 10T Pro Mi خواهد شد. با این حال چنین امری برای دستگاه هایی که از تراشه قدرتمندی مثل اسنپ دراگون ۸۶۵ استفاده می کنند خیلی هم دور از ذهن و غیر طبیعی نیست. طراحی بزرگ این گوشی هوشمند، گریپ مناسب و راحتی را برای حالت افقی به وجود آورده، اما ماژول درشت دوربین انگشت هایتان را کمی اذیت می کند. با این اوصاف می توان شیائومی می 10T پرو را یک دستگاه هوشمند عالی برای تجربه بازی ها دانست که در کنار صدای با کیفیت بلندگو های دو گانه این حس خوشایند را دو چندان خواهند کرد.

سیستم عامل MIUI شیائومی به طرز مشابهی مثل EMU هواوی به کمی زمان احتیاج دارد تا شم و خم کار با آن دستتان آمده و تا حدی به راه و روش هایش عادت کنید‌. اما بعد از گذشت زمانی وقتی کار با این برنامه برایتان راحت و عادی شود خوشبختانه می توان روزانه از قابلیت ها و امکانات کاربردی قابل کنترل آن استفاده و بهره برد. من از لحاظ اعتبار چندان مشکلی با این سیستم عامل نداشتم، اما اگر بخواهم میان این برنامه و گزینه های دیگری مثل OneUI سامسونگ، گوگل پیکسل یا حتی آی او اس اپل انتخاب کنم، MIUI آخرین گزینه ای است که به خاطر طراحی عجیب، کاربری سخت و آیکون های به هم ریخته و نا منظم آن را انتخاب می کنم.

بیشتر بخوانید  نسخه جهانی شیائومی 14 تاییدیه گرفت

دوربین

ماژول دوربین شامل یک لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، یک لنز فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی می باشد. دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی از سنسور  HMX 1/1.33  سامسونگ بهره برده که توسط شیائومی توسعه یافته و قادر است با کیفیت 8K ویدئو های شما را ضبط کند. از بزرگ نمایی هیبرید و اپتیکال خبری نیست اما به صورت دیجیتالی تا ۳۰ برابر قابلیت بزرگنمایی وجود خواهد داشت.

دوربین گوشی از لحاظ نرم افزاری کمی شلوغ و پلوغ است و همیشه چندان هم با منطق جور در نماید. قابلیت ها و امکانات زیادی در دسترس کاربر قرار گرفته اند که از میانشان می توان به نوردهی طولانی، امکان فیلم برداری هم زمان با دوربین جلو و عقب و حالت اختصاصی عکس لنز  ۱۰۸ مگاپیکسلی اشاره کرد. با این حال برخی اوقات پیدا کردن این قابلیت ها فرآیند عجیب و غریبی خواهد بود. به عنوان مثال برای فعال کردن حالت ماکرو، این گزینه در بخش ماکروی دوربین در دسترس نیست و باید آن را در زیر منوی کشویی بالای صفحه مشاهده کرد.

سنسور بزرگ وقتی به سوژه مورد نظر نزدیک شوید عملکرد خوبی ندارد، ولی برای فوکوس کردن مشکل خاصی در آن یافت نمی شود. دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی خیلی کاربردی تر از دیگر لنز های ۲ مگاپیکسلی بی فایده موجود در بازار است و حتی زوم دیجیتال برای اشخاصی که خیلی حساس و سخت گیر نیستند تصاویر با کیفیت و قابل قبولی را ارائه خواهد داد‌.

سلفی های دوربین جلوی ۲۰ مگاپیکسلی با اینکه از وضوح و جزئیات کافی برخوردار هستند، اما حالت های مختلف نورپرداری به اندازه گوشی های هوشمندی مثل اپل موثر نمی باشند. حالت پرتره هم برای لنز های پشتی و هم برای لنز های جلویی در دسترس است. استفاده از تشخیص لبه دوربین پشت در مقایسه با دستگاهی مثل پیکسل ۵ عالی نیست، اما برنامه موجود تنظیمات و گزینه های زیادی را برای ویرایش عکس ها و تصاویر در اختیارتان خواهد گذاشت. دوربین عقب نیز مثل لنز جلویی وقتی بهترین کیفیت را ارائه می کند که بر روی یک چهره یا سوژه مشخص تمرکز داشته باشد. حالت شب نیز کیفیت قابل قبولی برای غروب داشته و عکس ها بدون اینکه شبیه روز باشند از اتمسفر خوبی بهره خواهند برد.

استفاده از دوربین های می 10T پرو تجربه ای سرگرم کننده و لذت بخش به شمار رفته و در جنبه های مختلف تنظیمات، شیائومی گزینه های متناسبی را برای شما در نظر گرفته است تا در زمینه های متعددی قادر باشید از این لنز ها بهره ببرید. اتمسفر زیاد، رنگ اشباع با میزان درستی از کنتراست و یک رنج دینامیک خوب از جمله ویژگی های هستند که می توان به آن ها اشاره کرد‌. برخی از قابلیت های اضافی می توانند بسیار سرگرم کننده و جالب باشند، اما حجم آن ها انقدر زیاد و بی نظم است که خود به خود باعث می شود که همه این امکانات موفقیت آمیز نباشند‌.

اتصالات و باتری

شیائومی می 10T پرو از باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپری تغذیه می کند که قادر است در استفاده معمولی تا دو روز به فعالیت خود ادامه دهد. با اجرای بازی های سنگین و استریم ویدئو های متعدد، به طبع این عمر باتری کاهش زیادی یافته و بعد از نهایتا یک روز دوباره باید آن را به شارژ بزنید. اگرچه به لطف شارژ سریع با ظرفیت ۳۳ واتی دیگر نیازی نیست نگران شارژ کردن روزانه گوشی هوشمند خود باشید، ولی بهتر است بدانید که خبری از شارژ بی سیم نخواهد بود.

این گوشی از مودم 5G بهره مند است اما متاسفانه به خاطر نبود پشتیبانی در منطقه، قادر نبودم آن را تست و سرعت عملکردش را بررسی کنم. 4G LTE سیگنال کافی را ارسال کرده با اینکه کیفیت تماس به نسبت گوشی های هوشمندی مثل گلکسی S20 اولترا سامسونگ خوب نیست و کمبود های در رقابت با تلفن های جدید تر خواهد داشت.

قیمت و دسترسی

نقطه قوت شیائومی می 10T پرو در بازار رقابتش، قیمت آن است. هزینه آن با پوند انگلیسی رقمی نزدیک به ۵۹۹ پوند یا حدودا ۸۰۰ دلار آمریکا خواهد بود، اما متاسفانه خبری از خرید رسمی در ایالات متحده نیست. اگرچه قادر هستید آن را به کشور وارد کنید، اما به خاطر نبود پشتیبانی درست از سیگنال، دلیل منطقی برای این کار وجود ندارد. برای دیگر مناطق شیائومی می 10T پرو در فروشگاه های خود شیائومی در دسترس است و کاربران با مراجعه به شعبه های مختلف قادر هستند برای خود یکی از این دستگاه های هوشمند بودجه ای را خریداری کنند.

نتیجه گیری

شیائومی می 10T پرو با سخت افزار قدرتمند و مشخصات بالایی که ارائه می کند قطعا با قیمت معقولی که دارد یک انتخاب هیجان انگیز به شمار می رود. اما کمبود هایی در زمینه طراحی آن وجود دارند که ممکن است کاربر را تا حدی اذیت کنند. اندازه درشت با صفحه نمایشی مسطح چندان گریپ درست و حسابی را فراهم نکرده و اگر بخواهیم آن را با دیگر گوشی های هوشمند بازار مقایسه کنیم خیلی بیشتر ایرادات و نقص های خود را نشان می دهد. با این حال اگر دنبال دستگاهی هستید که هم کارایی بالایی داشته باشد و هم از دوربین های متعدد و کاربردی برخوردار باشد، قطعا می 10T پرو را گوشه ذهن خود داشته باشید.

آیا جایگزین های بهتری وجود دارند؟

اگر نگاهی به انتخاب های موجود بیندازیم، گوشی های هوشمندی مثل پیکسل ۵ گوگل وجود دارند که تقریبا با همان برچسب گذاری قیمتی مشابه ۶۹۹ دلاری، دارای نرم افزاری بهتر هستند و از نظر بروزرسانی های مرتب و تضمینی و دوربین های فوق العاده جای شکی را باقی نخواهند گذاشت. اگر شکل و شمایل و طراحی کوچک پیکسل به سلیقه شما نمی خورد، سامسونگ S20 FE با قیمت ۶۹۹ دلار و وان پلاس 8T با ۷۴۹ دلار دیگر گزینه های مناسبی هستند که قطعا ارزش هزینه خود را خواهند داشت. اگر هم کلا دنبال دستگاه های هوشمند اندرویدی نیستید و به دیگر سیستم عامل هایی مثل اپل علاقه مندید، آیفون ۱۲ اپل با برچسب قیمتی ۷۹۹ دلار  جایگزین مناسب دیگری برای شما می باشد.

طول عمر آن چقدر است؟

شیائومی می 10T پرو در برابر آب مقاومت ندارد، اما در جعبه آن یک رو کش سیلیکونی شفاف جذاب وجود دارد که تا حدی از کیس این گوشی هوشمند محافظت می کند. مشخصات آن فوق العاده است و به علاوه قابلیت استفاده از 5G در دسترس کاربران می باشد. به همین روی از نگاه فنی این گوشی قدرتمند تا سال ها بدون داشتن هیچ مشکلی به ارائه خدمات خود ادامه خواهد داد. شیائومی هر از گاهی بروزرسانی های جدید را برای دستگاه هایش عرضه می کند، اما مشکل اینجاست که مشخص نیست که اندروید تا چه زمانی بخواهد از این سیستم ها پشتیبانی کند. همچنین تاریخ انتشار مشخصی برای اندروید ۱۱ در کنار MIUI 12 بر روی شیائومی می 10T پرو وجود نداشته، پس در حال حاضر از این موضوع بی خبر هستیم.

آیا شیائومی می 10T پرو ارزش خریدن دارد؟

اگر خلاصه و مفید بگویم؛ نه. با اینکه این گوشی هوشمند سخت افزار قدرتمند و قابلیت های زیادی دارد، اما نمایشگر بزرگ و سنگین LCD آن خیلی به روز و مدرن نیست. از طرف دیگر گوشی های دیگرق در بازار وجود دارند که سیستم هایی کامل تر با کیفیت هایی بهتر ارائه داده و قادر هستند پشتیبانی دقیق تری را برای کاربران خود به ارمغان آورند.

  • نکات مثبت: عمر باتری بالا و طولانی، دوربین عالی، عملکرد سخت افزاری بالا برای بازی ها در کنار کیفیت صدای خوب
  • نکات منفی: طراحی درشت و سنگین، نبود شارژر بی سیم
به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی شیائومی می 10T پرو

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *