نقد و بررسی اپل پنسل ۲؛ دستیار آیپد شما

قلم شرکت اپل آیتمی کاربردی و ابزاری اساسی برای هنرمندان دیجیتالی و طراحان گرافیک بوده است. حالا با ورود به نسل دوم این محصول، قلم اپل با تمامی مدل های آیپد سازگاری داشته با اینکه مدل مورد پشتیبانی از طریق آیپد شما تعیین خواهد شد.

با توجه به حجم انبوهی از امکانت جدید در سیستم عامل او اس ۱۴ آیپد تصمیم گرفتیم که نگاهی دوباره به این قلم های هوشمند بیاندازیم، مخصوصا در حالی که هر کسی نسبت به نیاز های شخصی اش قادر است استفاده ای از آن ها داشته باشد‌.

اکنون با دسترسی به ویژگی هایی مثل Scribble، آیا خریدن قلم هوشمند اپل برای آیپد های شما الزامی تر شده است یا نه؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتری به این قابلیت های جدید پرداخته و بفهمیم که آیا دلیل خاصی برای تهیه این محصول وجود خواهد داشت یا خیر.

طراحی طبیعی

نسل اول قلم های اپل خیلی گرد و با لبه های دایره شکل توسعه یافته بود و ظاهر آن با استقبال خوبی همراه شد. اما حالا با تغییری در ساختار این قلم، نسل دوم با لبه ای تخت طراحی شده که طبیعی تر و درست تر به نظر می رسد. قرار گرفتن انگشت اشاره بر روی لبه صاف،  گریپ بهتری را ایجاد کرده و احساس خوبی هنگام استفاده از آن به شما منتقل می کند.

اگرچه این تغییرات در شکل و شمایل لبه های تخت قلم های هوشمند اپل، کمتر برای جنبه راحتی بوده و هدف اصلی آن تنوع در نحوه شارژ آن می باشد. در نسل اول این قلم، ترفند  شارژ با متصل کردن به درگاه برقی آیپد، روشی معقولانه نبود و کمی عجیب و غریب به نظر می رسید. حال در سری جدید برای شارژ کردن باتری کافی است مداد خود را بر روی شارژر مغناطیسی بالای آیپد قرار داده تا باتری دستگاه به مرور زمان پر شود. این قابلیت باعث شده است هنگامی که نمی خواهید از قلمتان استفاده کنید آن را به راحتی روی سطح مغناطیسی قرار داده تا دیگر مزاحم کارتان نشود. از طرف دیگر در مدل قبلی مجبور بودید آن را به درگاه برقی آیپد خود بچسبانید که جلوه خوبی نداشت.

نسل دوم قلم های اپل کمی درشت تر و ضخیم تر از مداد های معمولی هستند، اما این تفاوت اندازه آنقدر نیست که استفاده از آن را سخت کرده و احساس بدی را در شما ایجاد کند. با اینکه بسیار سبک است خوشبختانه طراحی با کیفیت و درجه یکی دارد‌ و به هیچ وجه مثل یک محصول ارزان قیمت نخواهد بود‌.

آهن ربای داخل قلم و آیپد باعث قرار گیری درست آن در جای خود شده و کم پیش می آید که بیفتد یا از جایگاه خود خارج شود‌. در هفته ای که مرتب در رفت و آمد بودم، قلم و آیپد را همراه بردم و با اینکه چند باری آن ها را از کیف بیرون آوردم همچنان به خوبی به یکدیگر متصل ماندند.

تنها ایراد و نقطه ضعف اصلی که در نسل دوم این قلم ها مورد توجه قرار می گیرد این است که سری های محدود و کمی از آیپد ها هستند که از قابلیت های آن پشتیبانی می کنند. با تمامی مدل های پرو بعد از سال  ۲۰۱۸ سازگاری داشته و با سری ۲۰۲۰ آیپد ایر نسل چهارم هماهنگی خوبی خواهد داشت. امیدواریم که با توسعه دیگر نسخه های آیپد با طراحی های تخت و صاف در سری های معمولی و مینی، باز هم پشتیبانی از قلم های هوشمند اپل همگانی شده تا افراد بیشتری قادر باشند از قابلیت ها و ویژگی هایی که ارائه می کند استفاده ببرند.

ابزاری همگانی

طراحی یکی از مهم ترین بخش های مرتبط با قلم های هوشمند اپل است. ولی احتمالا قابل توجه ترین نکته درباره آن ها این خواهد بود که با گذر زمان در دوره های طولانی مدت همچنان خدمات خود را به کاربران ارائه داده و قابل پشتیبانی هستند. صحت این امر را به سادگی می توان در سیستم عامل ۱۴ آیپد ها مشاهده کرد و با قابلیت ها و ویژگی ها متعددی که معرفی شده اند، این محصول را از ابزاری برای طراحان گرافیکی به کالایی همگانی و برای عموم مردم مبدل کرده است.

ما در این نقد و بررسی تمرکز بیشتری بر بخش سخت افزاری این قلم داشته و کمتر به امکانات نرم افزاری آن خواهیم پرداخت. با این حال امکان چشمگیر جدیدی که به آن اضافه شده است، Scribble نام دارد. قابلیتی که به کاربران اجازه می دهد نوشته های خود را توسط فناوری تشخیص متن اپل به طور خودکار به متن تبدیل کنند. این تکنولوژی در تمامی بخش های سیستم عامل قابل رویت هستند و هر جایی که بتوانید تایپ کرده و یادداشتی را بنویسید خواهید توانست که آن را در قالب متن در اختیار داشته باشید.

بیشتر بخوانید  سری آیفون 14 پرو با تاخیر عرضه می شود

این بدان معناست که شما قادر هستید برای یادداشت برداری از این قلم استفاده کنید و در همین حین متون قابل جستجو را در دسترس داشته باشید. این ویژگی شناسایی متن حتی بدون Scribble نیز کاربردی است. به عنوان مثال شما خواهید توانست نوشته های مختلف را کپی و جایگذاری کرده و حتی آن را به عنوان متن مستقیم پیست کنید. از طرف دیگر اگر URL، آدرس ایمیل، شماره تلفن و … را یادداشت کنید، سیستم عامل آیپد قادر است که به صورت خود به خودی شما را به لینک یا آدرس مورد نظرتان متصل کند.

همه قلم های هوشمند اپل از تاخیر مشابه ۹ میلی ثانیه ای برخوردار هستند که بیشتر به سیستم عامل های آیپد ها مرتبط است تا خود سخت افزار قلم. با این حال با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی آیپد پرو، استفاده از این قلم های تجربه ای روان و سریع بوده و احساس خوبی را به شما منتقل می کند.

واضح است که همچنان قابلیت هایی وجود دارند که بیشتر وابسته به سخت افزار هستند. یکی از بارز ترین آن ها دو بار ضربه زدن برای تغییر ابزار یا خاموش کردن دستگاه می باشد که میانبر مفیدی محسوب می شود.  قابلیتی که احتمالا با شخصی سازی های متفاوت برای کاربرانی که طراحی های گرافیکی انجام داده و در شاخه های هنری از آن استفاده می کنند بسیار کاربردی واقع خواهد شد.

نتیجه گیری

شاید همچنان نتوان قلم های هوشمند شرکت اپل را ابزاری کامل و بی نقص دانست، اما واضح است مسیری که در پی دارد برای به دست آوردن این نتیجه بوده و در آینده نزدیک احتمالا با ابزاری فوق العاده هوشمند و کاربردی تر مواجه خواهیم شد. از نظر قیمتی کمی گران به نظر می رسد، اما در کنار ویژگی ها و قابلیت های جدیدی که سیستم عامل ۱۴ آیپد معرفی می کند، برای هر شخص و کاربری مورد استفاده خواهد بود.

با این اوصاف قلم هوشمند اپل همچنان برای آن دسته از افرادی که طراحی گرافیکی و کار های هنری انجام نمی دهند، محصولی لوکس محسوب شده و خریداری آن خیلی هم الزامی نیست. به همین روی تهیه این کالا برای یک یادداشت  برداری ساده چندان خرید معقولی به حساب نمی رود. برای این کار بهتر است از همان مداد و خودکار سنتی یا صفحه کلید ها استفاده ببرید. با این حال اگر به این قلم به عنوان اسباب بازی نگاه می کنید، خیالتان راحت باشد که این وسیله بازی از طراحی و قابلیت های جالبی بهره برده و احتمال اینکه از خریداری آن پشیمان شوید خیلی زیاد نیست‌.

آیا جایگزین بهتری وجود دارد؟

اگر خیلی خلاصه و مفید بگویم؛ خیر. دیگر کمپانی های بزرگ قطعا برای به روز بودن و رسیدگی به خواسته های کاربران نیز چنین محصولاتی تولید می کنند. مثل قلم های S سامسونگ که برای وسایل هوشمند این شرکت طراحی شده اند. اما این قلم ها فقط برای وسایلی کاربرد دارند که توسط همان کمپانی مشابه تولید شده اند. همچنین تجربه ای که طراحی خوش دست و لبه تخت قلم اپل ارائه می دهد، به راحتی کنار زدنی نخواهد بود‌.

طول عمر آن چقدر است؟

مثل هر وسیله هوشمند دیگری تا زمانی که به درستی از آن استفاده کنید و مراقبش باشید، چند سالی را برایتان کار می کند. سوال اصلی این است که اپل تا چه حدی سیستم عامل آیپد های خود را با این قلم ها سازگار کرده و تا چند سال از ویژگی های جدید پشتیبانی می کند. با این روندی که پیش رو داریم به نظر نمی رسد که حالا حالا ها خبری از نسل سوم این محصولات باشد و اگر اپل تصمیم بگیرد از سری دوم تا مدت زیادی پشتیبانی کند، طول عمر قلم ها افزایش بسیاری خواهد داشت‌.

خریدن آن الزامی است؟

اگر برای طراحی های گرافیکی و کار های هنری نیازی به این قلم های هوشمند ندارید، فکر نمی کنم در دیگر جنبه های تکنولوژی استفاده چندانی از آن داشته باشید. با این حال اگر از آیپد های جدید با سیستم عامل ۱۴ بهره مند هستید، قابلیت ها و ویژگی های وجود دارند که برای هرشخصی کاربردی هستند.

  • نکات مثبت: طراحی با کلاس و راحت، شارژر مغناطیسی، پشتیبانی و سازگاری فوق العاده با سیستم عامل ۱۴ اپل، جدا از جنبه های هنری کاربرد های بیشتری دارد
  • نکات منفی: قیمت بالا، ناسازگاری با مدل ها پایه ای آیپد
به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی اپل پنسل ۲؛ دستیار آیپد شما

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *