منابع مهم یادگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ

منابع مهم یادگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ

در دنیای امروز، به‌کارگیری بازاریابی دیجیتال یک نیاز ضروری برای کسب‌وکارهای مختلف است. با توجه به پیشرفت گسترده اینترنت در سراسر دنیا، مشاغل زیادی فعالیت خود را صرفا در فضای آنلاین دنبال می‌کنند و کسب‌وکارهای فراوانی هم در کنار روش‌های فیزیکی و قدیمی، شعبهٔ اینترنتی خود را هم ایجاد کرده‌اند. به‌طور کلی، تعداد مشاغل آنلاین نسبت به گذشته بسیار زیاد شده و این آمار هم روزبه‌روز در حال افزایش است.

در چنین شرایطی، تنها کسب‌وکارهایی که بهترین ارتباط را با مشتریان ایجاد کنند، موفق خواهند شد. جهت این امر هم به یک فرآیند بازاریابی مناسب نیاز است؛ از این رو، افرادی که دارای کسب‌وکار آنلاینی هستند یا برای شرکت‌های این چنینی کار می‌کنند، باید مهارت‌های لازم را در حوزۀ دیجیتال مارکتینگ به دست آورند. بهترین راه ممکن برای کسب مهارت‌های بازاریابی آنلاین هم بررسی و مطالعه منابع معتبر در این زمینه است.

در  حال حاضر، تعداد بسیار زیادی از وب‌سایت‌های معتبر در سراسر دنیا، آموزش‌های لازم در این حوزه را ارائه می‌دهند؛ همچنین محتوای برخی سایت‌های ایرانی را هم می‌توان منابع مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت. با توجه به اینکه افراد زیادی دنبال منابع معتبر جهت یادگیری مهارت‌های لازم در این زمینه هستند، تعدادی از بهترین منابع موجود از جمله وب‌سایت‌های خارجی، داخلی و کتاب‌های مناسب را در این مقاله معرفی کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

 

منابع و وب‌سایت‌های رایگان خارجی

تعداد زیادی وب‌سایت در سراسر دنیا وجود دارند که به‌صورت تخصصی در حوزهٔ دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند. این سایت‌ها محتواهایی بسیار مناسب در این زمینه ارائه می‌دهند که استفاده از آن‌ها می‌تواند شما را با مهارت‌های مختلف بازاریابی دیجیتال آشنا کند. محتواهای این وب‌سایت‌ها هم در قالب مقاله و هم ویدیو هستند تا به‌خوبی، امکان فراگیری آموزش‌های لازم برای علاقه‌مندان فراهم باشد.

نکتهٔ مهم در استفاده از منابع خارجی که بسیار هم اهمیت دارد، به‌روز بودن آن‌ها است. بازاریابی آنلاین به‌سرعت در حال پیشرفت است و شما برای موفقیت در این حوزه به جدیدترین روش‌ها و مهارت‌ها نیاز دارید؛ بنابراین باید از منابعی استفاده کنید که اطلاعات خود را پیوسته آپدیت می‌کنند. برخی از معتبرترین منابع خارجی موجود برای یادگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ به شرح ذیل می‌باشند:

 

1.    هاب‌اسپات (HubSpot)

هاب‌اسپات یکی از بهترین وب‌سایت‌های موجود در دنیا است که منابع دیجیتال مارکتینگ را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. حتی بسیاری از فعالان این حوزه هاب‌اسپات را برترین منبع آنلاین در زمینهٔ بازاریابی دیجیتال می‌دانند. البته این تفکر آن‌ها هم بسیار به واقعیت نزدیک است؛ زیرا وبلاگ‌های این شرکت آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌ها را در حوزۀ بازاریابی آنلاین ارائه می‌دهند.

منابع آنلاین موجود در این وب‌سایت بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را شامل می‌شوند. سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی ایمیلی، شبکه‌های اجتماعی و سایر موارد این‌چنینی از جمله مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. شما با مراجعه به هات‌اسپات، می‌توانید بسیاری از منابع رایگان را دریافت کنید و در دوره‌های آن رایگان شرکت نمایید. به‌طور کلی، اگر به دنبال یک منبع قوی و به‌روز در زمینهٔ بازاریابی دیجیتال هستید، هاب‌اسپات اولین گزینه‌ای است که ارزش بررسی دارد.

 

2.    گوگل گاراژ (Google Digital Garage)

یکی دیگر از منابع خارجی مناسب که تا حد زیادی می‌تواند به شما در فراگیری مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ کمک کند، گوگل گاراژ است. پروژهٔ گاراژ دیجیتال گوگل سال 2105 راه‌اندازی شد تا هر کسی در سراسر دنیا را قادر به یادگیری بازاریابی آنلاین سازد؛ از این رو، همهٔ افراد علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت، مهارت‌های لازم را به دست‌ آورند و کسب‌وکار خود را در فضای آنلاین توسعه دهند.

کاربران با ورود به این پلتفرم آنلاین، می‌توانند به دوره‌های جامع موجود در حوزهٔ دیجیتال مارکتینگ دسترسی داشته باشند. نکتهٔ مثبتی که در رابطه با این دوره‌ها وجود دارد، ارائۀ مثال‌های کاربردی از به‌کارگیری مهارت‌ها در مشاغل کوچک است. بدون شک، آموزش‌هایی که با مثال همراه هستند، امکان یادگیری را تا حد زیادی افزایش می‌دهند؛ همچنین کسانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، در پایان دوره گواهی تایید شده توسط گوگل را هم دریافت می‌کنند که یک گواهی معتبر است.

 

3.    موسسه بازاریابی محتوا (Content Marketing Institute)

موسسه بازاریابی محتوا دارای یک پشتوانه قوی از تحقیقات و مشاوره است که می‌تواند به شما در فراگیری مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ کمک کند. این وب‌سایت آموزش‌های لازم را به‌صورت آنلاین و چاپی در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ یعنی علاقه‌مندان به یادگیری مهارت‌های لازم در زمینهٔ بازاریابی دیجیتال هم می‌توانند پست‌های بلاگ را مطالعه کنند و هم امکان شرکت در دوره‌ها و مشاهده ویدیوهای مربوطه را خواهند داشت.

این موسسه سعی دارد با انتشار مفیدترین، کاربردی‌ترین و آموزنده‌ترین محتوا نسبت به ایجاد ارزش افزوده اقدام کند. به همین دلیل، می‌توانید از منابع این وب‌سایت جهت فراگیری بازاریابی دیجیتال با خیالی راحت استفاده کنید. موسسه بازاریابی محتوا برخی مقالات را به‌صورت منظم منتشر می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها شامل یک مجلهٔ سه ماهه، مدیر ارشد محتوا و پادکست می‌شوند؛ بنابراین امکان بررسی هر کدام از آن‌ها در موعد مقرر وجود خواهد داشت.

 

4.    ورداستریم  (WordStream)

این پلتفرم یک ابزار قوی برای مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین است. شما با مراجعه به این وب‌سایت، می‌توانید از داده‌های گسترده آن در رابطه با ترافیک پولی استفاده کنید. اگر بخواهیم ساده‌تر این موضوع را بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم که شما امکان فراگیری تکنیک‌های تبلیغات کلیکی (pay per click) را از طریق این وب‌سایت دارید. همان طور که می‌دانید، فراگیری این مهارت‌ها برای استفاده از تبلیغات گوگل ادز بسیار ضروری است.

با کمک این سایت، می‌توانید استراتژی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را یاد بگیرید که به شما کمک می‌کنند تبلیغات  را به بهترین شکل  انجام دهید؛ البته توجه داشته باشید که اطلاعات این وب‌سایت تنها به کمپین‌های تبلیغاتی کلیکی محدود نمی‌شوند، بلکه موارد مهم دیگری همچون ابزارهای تحقیق کلمات  کلیدی، اصول بازاریابی موتورهای جست‌وجو، ابزارهای بازاریابی آنلاین و نکات مربوطه به گوگل ادز را هم شامل می‌شود؛ بنابراین با کمک این وب‌سایت می‌توانید مهارت‌های این حوزه، به‌خصوص بخش تبلیغات پولی را فرا گیرید.

 

5.    مرکز آموزشی سئو Moz (Moz SEO Learning Center)

Moz در حال حاضر به دلیل ابزارهای گسترده و ارزشمند خود در حوزهٔ سئو و به‌طور کلی دیجیتال مارکتینگ بسیار شناخته‌شده است؛ همچنین پست‌های بلاگ زیادی را در این زمینه منتشر می‌کند که به همان خوبی ابزارهای آن هستند؛ بنابراین اگر قصد دارید به یک بازاریاب آنلاین توانا تبدیل شوید و مهارت‌های خود را به‌خصوص در حوزهٔ سئو تقویت کنید، استفاده از این وب‌سایت تا حد زیادی به شما کمک می‌کند.

نکتهٔ مهمی که در استفاده از پلتفرم Moz وجود دارد، مناسب‌بودن آن برای تمام افراد است. به عبارت دیگر، هم افراد مبتدی می‌توانند از این طریق، مهارت‌های لازم را به دست آورند و هم کسانی که دارای تجربه‌هایی در به‌کارگیری سئو هستند، امکان تقویت دانش خود در این زمینه را دارند؛ چراکه مهم‌ترین موضوعات مربوط به سئو از جمله رتبه‌بندی و دیده‌شدن، کلمات کلیدی و روش‌های مناسب انتخاب آن‌ها، لینک‌سازی، سئوی داخلی، خارجی و موبایل به‌تفصیل در این وب‌سایت توضیح داده شده‌اند.

 

6.    نیل پاتل (Neil Patel)

نیل پاتل از اساتید مشهور سئو است که بیشتر فعالان حوزۀ دیجیتال مارکتینگ در سراسر دنیا با او آشنا هستند. شما با مراجعه به سایت وی، می‌توانید از انواع محتواهای آموزشی بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و مهارت‌های مورد نیاز را به دست آورید. محتواهای وب‌سایت نیل پاتل در قالب‌های گوناگونی منتشر می‌شوند که شامل وبلاگ، پادکست و ویدیو می‌شوند؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به علاقهٔ خود، نوع محتواهای آموزشی را انتخاب کنید.

نیل پاتل سعی دارد تمام آموزش‌های مورد نیاز را برای ایجاد ترافیک و فروش بیشتر یک وب‌سایت در اختیار کاربران قرار دهد. در واقع، شما با ورود به این سایت ترکیبی از مهارت‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ از جمله کلمات کلیدی، سئو و بهینه‌سازی سایت و بک‌لینک‌های رایگان را فرا خواهید گرفت. ساده‌بودن دستورالعمل‌ها و آموزش‌های این سایت باعث می‌شود هر فرد علاقه‌مندی بتواند مهارت‌های لازم را در این زمینه به‌راحتی به دست آورد.

منابع مهم یادگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ

7.    وبلاگ تبلیغات گوگل (Google Ads Blog)

یکی دیگر از منابع بسیار مناسب که می‌تواند به شما در فراگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ کمک کند، وبلاگ رسمی مربوط به تبلیغات گوگل (Google Ads) است. این وبلاگ مقالاتی جامع و کاربردی دربارهٔ موضوعات مختلف بازاریابی دیجیتال منتشر می‌کند. شما با مطالعه آن‌ها، می‌توانید مهارت‌های لازم را در این زمینه‌ها به دست آورید و از آموزش‌های ارائه‌شده به‌منظور بهبود کسب‌وکار آنلاینتان استفاده کنید.

همان طور که از نام این وبلاگ هم مشخص است، بیشتر روی مسائل مربوط به تبلیغات گوگل تمرکز دارد که البته آشنایی با تبلیغات گوگل هم یکی از نکات پایه و اساسی در بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود؛ اما این‌گونه هم نیست که به سایر جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ توجهی نشود. به هر حال، اینکه بدانید گوگل چه معیارهایی را در بازاریابی دیجیتال مهم می‌داند، نه‌تنها ضرری ندارد، بلکه بسیار هم مفید است.

 

8.    سرزمین موتور جست‌وجو (Search Engine Land)

بدون شک، یکی از بلاگ‌های محبوب که در زمینهٔ سئو و بهینه‌سازی سایت فعالیت دارد، همین Search Engine Land است. این وبلاگ تمام موضوع‌های  پیرامون سئو را دنبال می‌کند و تمرکز ویژه‌ای روی داغ‌ترین و جدیدترین اخباری دارد که توسط گوگل در این حوزه منتشر می‌شوند؛ همچنین جامعهٔ عظیمی از کارشناسان سئو پیش‌بینی‌های لحظه‌ای و روش‌های جدید بهینه‌سازی را در این سایت منتشر می‌کنند.

از این رو، با استفاده از این وب‌سایت می‌توانید از آخرین تکنیک‌های موجود برای بهبود سئو سایت مطلع شوید و آن‌ها را به‌منظور افزایش رتبه سایت‌تان در لیست نتایج گوگل به‌کار بگیرید. همان گونه که از نام این وب‌سایت هم می‌توان حدس زد، بیشتر به مسائل پیرامون سئو می‌پردازد؛ بنابراین اگر دنبال مهارت‌های مهم این بخش از دیجیتال مارکتینگ هستید، Search Engine Land یک گزینهٔ مناسب برای شما است.

 

منابع و وب‌سایت‌های رایگان داخلی آموزش دیجیتال مارکتینگ

تا اینجای مقاله، تعدادی از مهم‌ترین منابع خارجی که امکان دسترسی به مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ را به‌صورت آنلاین برای شما فراهم می‌کنند، معرفی کردیم. استفاده از این منابع، به‌خصوص برای کسانی که مسلط به زبان انگلیسی هستند، بسیار کاربردی و مفید است؛ اما وب‌سایت‌های ایرانی زیادی هم هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و محتوایی باکیفیت در حوزۀ بازاریابی دیجیتال منتشر می‌کنند. در ادامه، چند مورد از منابع مهم داخلی را هم ذکر کرده‌ایم تا در صورت تمایل، امکان استفاده از آن‌ها را برای یادگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ داشته باشید.

منابع مهم یادگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ

آکادمی دیجیتال مارکتینگ نووا

از جمله وب‌سایت‌های ایرانی باکیفیت در زمینهٔ یادگیری دیجیتال مارکتینگ می‌توان به آکادمی دیجیتال مارکتینگ نووا اشاره کرد. این آکادمی مقاله‌های متعددی را در زمینهٔ بازاریابی دیجیتال منتشر می‌کند که با استفاده از آن‌ها، امکان یادگیری مهارت‌های لازم در حوزه‌های مختلف وجود دارد؛ همچنین دوره دیحیتال مارکتینگ نووا یک روش راحت و کاربردی برای آشنایی با حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ و فراگیری مهارت‌های مربوط به هر یک محسوب می‌شوند.

 

سایت متمم

متمم (motamem.org) یکی از وب‌سایت‌های شناخته‌شده و معتبر ایرانی است که مقاله‌های باکیفیت و فراوانی را در زمینه‌های مختلف منتشر می‌کند. شما با ورود به این سایت، می‌توانید وبلاگ‌های موجود در زمینهٔ دیجیتال مارکتینگ را شناسایی کنید و از آن‌ها به‌منظورِ یادگیری مهارت‌های لازم این حوزه استفاده نمایید. مقالات وب‌سایت متمم هم به‌صورت رایگان و هم پولی موجود هستند؛ بنابراین با توجه به نوع مقاله‌هایی که قصد دارید استفاده کنید،‌ ممکن است لازم باشد هزینه‌ای پرداخت کنید.

 

جمع‌بندی

به‌ دست آوردن مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ برای تمام افرادی که دارای یک کسب‌وکار آنلاین هستند، امری ضروری است. این افراد باید بتوانند بازاریابی محصولات و خدماتشان را به‌خوبی انجام دهند تا در حضور سایر رقبا، امکان موفقیت داشته باشند. به همین دلیل، لازم است با منابع معتبر و کاربردی این حوزه آشنا باشند و از آن‌ها برای بهبود فعالیت‌های مربوط به بازاریابی آنلاین خود استفاده کنند.

در حال حاضر، وب‌سایت‌های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که منابع مورد نیاز را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ از این رو، علاقه‌مندان با مراجعه به این سایت‌ها، می‌توانند مهارت‌های لازم را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به دست آورند. با توجه به اهمیت این موضوع، تعدادی از مهم‌ترین وب‌سایت‌های خارجی و داخلی که امکان یادگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را فراهم می‌کنند، در این مقاله معرفی کردیم.

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : منابع مهم یادگیری حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *