قالب وردپرس چیست؟ معرفی 10 ویژگی مهم قالب های وردپرسی

قالب وردپرس چیست؟ معرفی 10 ویژگی مهم قالب های وردپرسی

اگر قصد راه اندازی یک وب‌سایت با وردپرس را داشته باشید، اولین چیزی که باید در مورد آن تصمیم گیری کنید انتخاب قالب وردپرس است. قالب‌ها اسکلت و چهارچوب اصلی سایت را تشکیل میدهند و درواقع ظاهر نهایی سایتمان را مشخص میکنند. طراحی سایت به کمک قالب‌های آماده وردپرس کار راحتی است. تنها کافی است آن را نصب کنید و بدون نیاز به کدنویسی یک سایت از پایه سایتتان را بسازید. زمان کمتری نیاز دارد و همچنین به دلیل دارا بودن قابلیت‌ها و امکانات متفاوت میتوانید استایل‌های خلاقه‌ای در سایتتان طراحی کنید. در این مقاله ضمن تعریف قالب‌ها به نحوه‌ی نصب آنها در وردپرس، کاربرد قالب‌های وردپرسی و معرفی انواع آنها میپردازیم. از آنجایی که کاربران به محض ورود به سایت، ظاهر آن را برسی میکنند متوجه میشویم که ظاهر سایت و درواقع قالبی که برای طراحی سایت انتخاب میکنیم از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل در انتهای این مقاله نکاتی را در مورد نحوه انتخاب قالب‌ مناسب و ویژگی‌هایی که باید یک قالب استاندارد و کاربردی داشته باشد، خدمت شما ارائه میکنیم بنابراین تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

CMS چیست؟

قبل از اینکه به تعریف قالب وردپرس و ویژگی‌های آن بپردازیم باید کمی اطلاعات درمورد CMS ها یا همان سیستم‌های مدیریت محتوا داشته باشید. CMS مخفف عبارت “Content Management Systems” است که به نرم افزارهای تحت وب گفته میشود که امکان مدیریت محتوای سایت را برای کاربران فراهم میکند.

سیستم‌های مدیریت محتوا انواع مختلفی دارند اما در همه‌ی آنها یک پنل مدیریتی وجود دارد که به مدیر سایت امکانات و دسترسی‌های لازم برای مدیریت سایت را میدهد. اما این سیستم‌های مدیریت محتوا برای چه کسانی مناسب است؟

این سیستم‌ها تقریبا برای هر شخصی که قصد راه اندازی یک سایت را داشته باشد مناسب است. مهم نیست که چه سایتی مد نظر دارد. این سیستم‌های مدیریت محتوای آنقدر امکانات و قابلیت‌های کاربردی دارند که شما میتوانید به راحتی با تغییر دادن چند المان و نصب افزونه و از همه مهتر انتخاب یک قالب وردپرس سایتتان را به طور کامل و بسیار شیک و حرفه‌ای طراحی کنید. سیستم‌های مدیریت محتوا در دو نوع ارائه میشوند. دسته اول سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی هستند که باید برای استفاده کردن از آنها به کدنویسی آشنا باشید. و اما دسته‌ی دوم سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس و جوملا هستند که برای طراحی سایت با آنها نیاز به یک خط کدنویسی هم ندارید.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان و محبوب است. این سیستم به صورت open source یا همان متن باز است. به این معنی که میتوانید به کدها و هسته‌ی آن دسترسی داشته باشید. اما این موضوع چه اهمیتی دارد؟!

این موضوع یکی از مزایای وردپرس محسوب میشود زیرا نشان میدهد که برای هر سایت و هر طراحی مناسب است. چه طراح مبتدی باشد و چه حرفه‌ای، وردپرس با امکاناتی که دارد تمام نیاز‌های طراحان را برآورده میکند. وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. شما در وردپرس امکان نصب افزونه و قالب وردپرس را دارید. این ویژگی باعث میشود که شما به هر آنچه که نیاز دارید دسترسی داشته باشید. میتوانید با استفاده از انواع افزونه‌ها هر قابلیتی که میخواهید را به سایتتان اضافه کنید. افزونه‌ی امنیتی، افزونه فروشگاهی، افزوه بهینه سازی و غیره. همچنین میتوانید با نصب قالب‌های آمده وردپرس یک ظاهر مناسب برای صفحات سایتتان ایجاد کنید.

سایت‌ های معروفی که با وردپرس ساخته شدند

اما چرا وردپرس؟! این سوالی است که همیشه پرسیده میشود. تنها کافی است در گوگل یک جستجو انحام دهید آنگاه متوجه میشوید که درصد بسیار زیادی از سایت‌های دنیا با وردپرس طراحی شده‌اند. برای مثال سایت‌های مطرح و بزرگ زیر همگی با استفاده از وردپرس ساخته شده‌اند.

  • وبلاگ مایکروسافت
  • کاخ سفید
  • سایت موسیقی رولینگ استونز
  • سایت خبری نیویورکر
  • و غیره

قالب وردپرس چیست؟

بعد از اینکه با سیستم مدیریت محتوای وردپرس آشنا شدید زمان آن رسیده است تا بدانید که چگونه از آنها برای طراحی سایت باید استفاده کنید. برای طراحی سایت با وردپرس در ابتدا باید یک قالب انتخاب کنید. لازم به ذکر است که قالب‌ها در دو شکل رایگان و پولی ارائه میشوند.

قالب‌های رایگان میتوانید از مخزن خود وردپرس دانلود و نصب کنید. اما این موضوع را باید به یاد داشته باشید که قالب‌های رایگان ممکن است تمام انتظارات شما را برآورده نکنند. این دسته از قالب‌ها عموما ساده هستند و از امکانات زیادی برخوردار نیستند. به همین دلیل اگر قصد راه اندازی یک سایت فروشگاهی را دارید هیچگاه به سراغ این دسته از قالب‌ها نروید.

بجای استفاده از این قالب‌ها میتوانید از قالب‌های حرفه‌ای استفاده کنید. این دسته از قالب‌ها از ویژگی‌ها و امکانات خوبی برخوردار هستند و تمام انتظارات شما را برآورده میکنند. میتوانید این قالب‌ها را از فروشگاه‌های معتبر ایرانی خریداری و تهیه کنید.

مهم‌ترین موضوعی که باید در انتخاب یک قالب وردپرسی به آن دقت کنید نوع قالب انتخاب است. از آنجایی که ظاهر سایت در جذب کاربران و در نهایت در تجربه کاربری آنها تاثیر میگذارد، باید قالبی را انتخاب کنید که به موضوع محتوای سایت شما ارتباط داشته باشد. برای مثال اگر قصد راه اندازی یک وب‌سایت فروشگاهی را دارید نباید از یک قالب وبلاگی و ساده استفاده کنید.

آموزش نصب قالب وردپرس

بعد از اینکه تصمیم گرفتید برای محتوای سایتتان چه قالبی مناسب است باید آن را بر روی وردپرس خود نصب کنید تا بتوانید از امکانات آن استفاده کنید. نصب قالب اصلا کار سختی نیست. در این قسمت به صورت مرحله به مرحله مراحل نصب قالب را برایتان توضیح میدهیم. تنها کافی است تا ترتیب زیر را دنبال کنید:

  • از یک فروشگاه معتبر قالب‌های مورد نیازتان را انتخاب و خریداری کنید.
  • در فایل دریافتی فایل‌های مختلفی وجود دارد که شما به فایل زیپ شده‌ی قالب نیاز دارید.
  • فایل را از حالت زیپ خارج کنید.
  • در این فایل تمام اطلاعات و ویژگی‌ها و استایل‌های قالب وجود دارد.
  • شما باید این فایل در فایل وردپرس خود قرار دهید. (در اولین قدم باید وردپرس خود را بر روی هاستتان نصب کرده باشید)

برای ادامه نصب قالب مسیر زیر را دنبال کنید و فایل قالب را در این مسیر قرار دهید:

  • به پوشه‌ی “xampp” بروید.
  • از آنجا پوشه‌ی “htdocs” را انتخاب کنید.
  • در اینجا پوشه‌ی وردپرسی که نصب رده‌اید را مشاهده میکنید. پوشه مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • در این بخش فایل‌ها و پوشه‌های زیادی را مشاهده میکنید که شما باید گزینه‌ی “wp-content” را انتخاب کنید.
  • بعد از آن باید پوشه‌ی “themes” را انتخاب کنید.
  • در این صفحه باید فایل قالب خودتان را قرار دهید و از این مسیرهایی که رفتید خارج شوید.

حال به سایت و پنل وردپرس بروید و ترتیب زیر را طی کنید:

  • از پنل مدیریتی وردپرس گزینه‌ی “نمایش” را انتخاب کنید.
  • سپس بر روی گزینه‌ی “پوسته” کلیک کنید.
  • در این قسمت میتوانید قالب‌هایی را نصب کرده‌اید مشاهده کنید.
  • قالب مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • روی هر قالب یک گزینه‌ با عنوان “افزودن پوسته” وجود دارد باید بر روی آن کلیک کنید.
  • بلافاصله قالب شما نصب و فعال‌ میشود.

قالب وردپرس چیست؟ معرفی 10 ویژگی مهم قالب های وردپرسی

قالب های وردپرس چه کاربردی دارند؟

حال که با تعریف قالب‌های وردپرس آشنا شدید و نحوه‌ی نصب آنها را نیز آموختید زمان آن رسیده است تا در مورد مزایا و کاربردهای این قالب‌ها برای سایتتان صحبت کنیم. یکی از مزایایی که این قالب‌ها برای شما دارند و در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، ظاهر و زیبایی سایتتان است.

قالب‌های وردپرسی میتوانند زیبایی خلاقانه‌ای را به ساتتان اضافه کنند. در اکثر قالب‌ها استایل‌های مختلفی برای هر المان وجود دارد. برای مثال شما برای نمایش فیلد جستجو، فرم‌های تماس، بخش سوالات متداول، وبلاگ و فروشگاه و موارد دیگر شکل‌های مختلف آماده‌ای را دارید که میتوانید بدون کدنویسی از آنها استفاده کنید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از قالب‌ها مربوط به تجربه کاربری کابران و درنهایت میزان بازدید و فروش و موفقیت سایتتان است. قالب‌ها اغلب امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در خود دارند که میتوانید از آنها استفاه کنید تا کاربران از گشت و گذار در سایتتان لذت ببرند. ایجاد دسترسی‌ سریع و آسان تجربه کاربری عالی را برای بازدیدکنندگان رقم میزند. از این رو میزان فروش و بازدید سایتتان افزایش چیدا میکند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از قالب ‌های وردپرس مناسب این است که اگر یک قالب استاندارد و قوی و متناسب با محتوای سایتتان را انتخاب کنید، دیگر نیازی به استفاده از افزونه‌های مختلف برای اضافه کردن امکانات بیشتر ندارید. به همین دلیل سرعت سایت شما افزایش پیدا میکند و این موضوع از نظر سئو بسیار اهمیت دارد.

معرفی انواع قالب های وردپرسی

طراحان، قالب‌های خلاقانه‌ی مختلفی برای وردپرس طراحی کرده‌اند که هر کدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارند. کاری که شما باید انجام دهید این است که، باید برسی کنید که برای نوع محتوای سایت شما چه قالبی با چه ویژگی‌هایی نیاز است. برای مثال شما برای طراحی یک سایت خبری باید در بین قالب‌های خبری جستجو کنید.

یکی از مزایای دیگر قالب‌های وردپرسی این است که برای هر نوع محتوایی میتوانید یک قالب مناسب انتخاب کنید و نیازی نیست برای مثال همیشه از قالب‌های شرکتی برای هر کاری استفاده کنید و در نهایت آن را با نصب افزونه‌های زیاد و حتی کدنویسی به سایتی که میخواهید تغییر دهید. تقریبا برای هر نوع کسب و کاری میتوانید چندین قالب مناسب پیدا کنید. در ادامه انواع قالب‌ها را برایتان توضیح میدهیم.

قالب‌های شخصی

یکی از کاربردی‌ترین انواع قالب‌ها، قالب‌های شخصی هستند. افراد زیادی از این نوع قالب‌ها استفاده میکنند. برای مثال اگر شما قصد راه اندازی یک سایت برای یک شخص که قرار است در آن خدمات و توانایی‌هایش را معرفی کند باید از این نوع قالب‌ها استفاده کنید.

برای مثال:

  • طراحی سایت برای یک عکاس
  • طراحی سایت برای یک فریلنسر
  • طراحی سایت برای یک پزشک
  • و غیره

قالب‌های آموزشی

اکثر افرادی که قصد راه اندازی یک سایت با محتوای آموزشی را دارند میخواهند تا در نهایت پکیج‌های آموزشی خود را به فروش برسانند. برای چنین وب‌سایت‌هایی شما باید از این نوع قالب‌ها استفاده کنید.این دسته از قالب‌ها تمام نیازهای شما را برآورده میکنند.

برای مثال:

  • طراحی سایت آموزش سئو
  • طراحی سایت آموزش فتوشاپ
  • طراحی سایت آموزش زبان انگلیسی
  • و غیره

قالب‌های خبری

برخی از افراد که قصد راه اندازی یک سایت خبری را دارند به اشتباه به سراغ قالب‌های وبلاگی میروند و سعی میکنند با نصب افزونه‎‌های زیاد آن را به سایت خبری تبدیل کنند اما نیاز به این همه زحمت نیست. تنها کافی است با یک جستجوی سایت قالب خبری موردنظرتان را انتخاب و نصب کنید.

در اینگونه وب‌سایت‌ها نحوه نمایش باکس‌های تصاویر و مقالات خبری مختلف اهمیت بسیار زیای دارد. اما نگران نباشید، قالب های وردپرس تمام انتظارات شما را برآورده میکنند. از این قالب‌ها میتوانید برای راه اندازی سایت‌هایی مانند موارد زیر استفاده کنید.

  • طراحی سایت خبری
  • طراحی سایت مجله ورزشی
  • طراحی سایت هواشناسی
  • و غیره

قالب‌های فروشگاهی

اگر قصد دارید در سایت خود محصولات و خدماتی را به فروش برسانید باید از این نوع قالب‌ها استفاده کنید.

قالب‌های وبلاگی

این دسته از قالب‌ها از قدیمی‌ترین نوع قالب‌های وردپرس به شما می‌روند. این قالب‌ها بسیار ساده و مدرن هستند و اگر قصد داری در زمینه‌های مختلف به تولید محتوای متنی بپردازید باید از این نوع قالب‌ها استفاده کنید.

قالب‌های چند منظوره

مهم نیست که چه سایتی راه‌ اندازی میکنید، اگر در هر زمینه‌ای قالب‌های مورد نظر را مشاهده کردید و از آن خوشتان نیامد بهترین گزینه قالب‌های چند منظوره است. این نوع قالب‌ها برای هر نوع وب‌سایتی مناسب هستند.

قبل از انتخاب قالب وردپرس به این نکات دقت کنید

قبل از اینکه قالبی را خریداری کنید باید این مواردی را که در ادامه برایتان نام میبریم را برسی کنید. قالب انتخابی شما باید تمام ویژگی‌های زیر را داشته باشد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  1. قالب باید حتما ریسپانسو باشد.
  2. نوع قالب با محتوای سایت شما همخوانی داشته باشد.
  3. قابلیت پشتیبانی از محتوای فارسی را داشته باشد.
  4. امکانات متنوع داشته باشد.
  5. از سرعت بالایی برخوردار باشد.
  6. دارای یک ظاهر مناسب برای نمایش پیام برند شما. ( منظور رنگ بندی و سادگی و المان‌هایش است.)
  7. طراح قالب آن را مدام قالب را به روزرسانی کند.
  8. امکان شخصی سازی داشته باشد.
  9. از وجود بسته نصبی آسان آن اطمینان حاصل کنید.
  10. قالبی که انتخاب میکنید باید حتما با افزونه‌ی صفحه ساز شما سازگار باشد.
  11. با افزونه‌های مورد نیازتان حتما سازگاری داشته باشد.
  12. از SEO friendly بودن قالب اطمینان حاصل فرمایید.

برگرفته از مجله خبری همیاروردپرس https://www.hamyarwp.com

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : قالب وردپرس چیست؟ معرفی 10 ویژگی مهم قالب های وردپرسی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *