علل، علائم و راه­هایی برای درمان خارش گلو

علل، علائم و راه¬هایی برای درمان خارش گلو

برای درمان خارش گلو ابتدا باید علت آن را بدانیم. این عارضه ممکن است دلایل مختلفی داشته یا خود دلیل یک بیماری دیگر باشد. خارش گلو ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد و امری شایع در سراسر دنیاست. به‌علت احساس ناخوشایندی که خارش در گلو ایجاد می­کند، همه به­دنبال درمان آن هستند. در این مقاله قصد داریم به­طور کامل علل، نشانه­ها و درمان خارش گلو را بررسی کنیم. اگر می­خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به­دست بیاورید تا انتها همراه ما باشید.

خارش گلو چیست؟

خارش گلو چیزی است که همه ما در زندگی تجربه می­کنیم. این عارضه دارای علل مختلفی است. بعضی از اوقات خارش در گلوی شما نشانه عفونت ویروسی یا باکتریایی است.

البته آلرژی­های موجود در محیط نیز می­تواند منجر به این عارضه شود. خارش در گلو عارضه­ای است که معمولا در بیماری­های عفونی-تنفسی مانند سرماخوردگی دیده می­شود. در چنین شرایطی می­توان خارش گلو را با درمان بیماری اصلی برطرف نمود.

در صورتی که خارش گلو به آلرژی یا تب یونجه مربوط باشد باید به پزشک مراجعه کرد و دارو­های مخصوص درمان آلرژی را در دستور کار قرار داد.

شما با شناخت دلیل خارش گلوی خود می­توانید آن را درمان کنید. اگر عارضه شما دلیل ساده­ای داشته باشد با درمان خانگی مشکل­تان برطرف می­شود. در ادامه این مطلب درمان خارش گلو و علل ایجاد آن را(راهنمای بیشتر) بررسی خواهیم کرد.

چرا به خارش گلو مبتلا می­شویم؟

دلایل متعددی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد که در ادامه آنها را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

علل، علائم و راه¬هایی برای درمان خارش گلو

حساسیت­های غذایی

ممکن است بدن شما نسبت به یک ماده غذایی خاص واکنش آلرژیک نشان­ دهد. اگر بخواهیم به­شکل ساده آلرژی را تعریف کنیم، باید بگوییم که سیستم ایمنی شما به اشتباه عناصری را دشمن فرض می­کند و با همین کار بدن دچار حساسیت می­شود.

شما نیز ممکن است به برخی مواد غذایی خاص حساسیت داشته باشید که اثر آنها معمولا پس از چند دقیقه تا چند ساعت بروز پیدا خواهند کرد. خارش گلو که به­دلیل حساسیت غذایی ایجاد می­شود معمولا خفیف است.

تخم ­مرغ، بادام زمینی، گندم و شیر از موادی هستند که معمولا باعث ایجاد حساسیت خواهند شد. اگر شما نسبت به ماده غذایی خاصی حساسیت داشته باشید با آزمایش صحت این موضوع مشخص می­شود.

عفونت ویروسی یا باکتریایی

سرماخوردگی و آنفولانزا نمونه­ای بارز از این علت برای ابتلا به گلودرد و خارش گلو هستند. اگر تنها به سرماخوردگی مبتلا شده­اید و پس از مدت خارش گلو هم در شما ایجاد می­شود یعنی بیماری پیشرفت کرده و باید برای درمان جدی­تر اقدام کنید.

آنفولانزا علائم شدید­تری دارد و خارش و درد در گلو را به اوج خود می­رساند. تب، درد بدن و خس­خس سینه از دیگر علائم این بیماری هستند. برای درمان آنفولانزا باید به دکتر مراجعه کرد اما سرماخوردگی را می­شود در خانه با روش­های سنتی درمان نمود.

کم آبی بدن و مصرف برخی دارو­ها

اگر به میزان کافی آب به بدن شما نرسد، گلو خشک خواهد شد و خارش در آن ایجاد می­شود.

اگر ورزش سنگین انجام می­دهید یا محل زندگی شما در مکانی گرم و خشک است، بیشتر آب مصرف کنید تا خارش گلو گریبان­گیر شما نشود. برخی آنتی­بیوتیک­ها و پنی­سیلین ممکن است به خارش در گلو منجر شوند.

آلرژی دارویی در مدت زمانی کمی خود را نشان خواهد داد. حساسیت دارویی ممکن است عواقب سنگینی برای شما داشته باشد؛ پس اگر با مصرف داروی خاصی دچار خارش گلو و دیگر نشانه­ها به­شکل حاد شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک یا تب یونجه یکی دیگر از عواملی است که ممکن است به خارش گلوی شما منجر شود. این مشکل معمولا در فصل بهار با بروز حساسیت­های فصلی اتفاق میفتد.

برای درمان آن می­توان از آنتی­هیستامین­های مختلف استفاده کرد. البته شما باید در این باره با پزشک خود مشورت کنید؛ چراکه آنتی­هیستامین­ها ممکن است عوارض خاصی با توجه به شرایط بدنی شما داشته باشند.

نشانه­های خارش گلو

در نظر داشته باشید که خارش گلو خود نشانه دیگر بیماری­هاست. با این حال این عارضه می­تواند با دیگر علائمی همراه شود که ما قصد داریم آنها را ذکر کنیم. نشانه­هایی مانند:

  • خستگی
  • آبریزش، تورم و خستگی چشم
  • عطسه کردن
  • احساس فشار در ناحیه سینوس
  • خارش پوست و چشم

معمولا با خارش گلو همراه هستند. اگر حساسیت شما نسبت به مواد غذایی باشد، ممکن است نشانه­های دیگری مانند: افت فشار خون، دل­درد، تهوع، خارش گوش، تورم زبان و گلو، اسهال و استفراغ نیز برای شما اتفاق بیفتد.

در چنین وضعیتی شما باید به شکل اورژانسی به پزشک مراجعه کنید؛ چراکه عدم درمان به­موقع این عارضه خطرات جدی برای شما به همراه خواهد داشت.

درمان خارش گلو و سرفه

چندین روش درمانی برای درمان این بیماری وجود دارد. بسیاری از آنها خانگی هستند شما در خانه می­توانید از آنها استفاده کنید. در ادامه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

درمان خارش در گلو با روش­های خانگی

برای درمان خارش گلو در خانه راهکار­های خوبی وجود دارد. برای نمونه شما می­توانید از ماده ضدالتهابی عسل استفاده کنید. یک قاشق عسل را به­شکلی که تمام گلو را در بر بگیرد نوش­جان نمایید. استفاده از غرغره آب نمک هم به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی نمک مفید است.

سعی کنید که آبنبات­های سفت بمکید. سطح رطوبت خانه را با استفاده از دستگاه بخور بالا ببرید. اگر چنین دستگاهی ندارید از بخور­های خانگی با روش دیگ آب گرم استفاده کنید.

اگر این مورد نیز برای شما سخت بود با دوش آب گرم رطوبت را به مجرای تنفسی خود و گلو برسانید تا هم سرفه شما تسکین پیدا کنید و هم از شر خارش گلو خلاص شوید.

نوشیدن چای و دمنوش داغ به­همراه عسل و آب ­لیمو بسیار مفید است. شیر زردچوبه نیز یکی دیگر از مواد خوراکی خانگی است که برای درمان این عارضه توصیه می­کنند.

درمان خارش گلو و سرفه های خشک با استفاده از دارو

اگر راهکار­های خانگی مشکل­تان را حل نکرد، احتمالا پزشک متخصص برای شما دارو­هایی نظیر انواع هیستامین­ها شامل: دیفن­هیدرامین، سیتریزین، فکسوفنادین و لوراتادین تجویز کند.

قطره و قرص­های مکیدنی نیز از دارو­های بعدی هستند. برخی از این دارو­ها را می­توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد اما همواره نسبت به عوارض مصرف این دارو­ها آگاهی داشته باشید و شرایط بدنی خود را در نظر بگیرید.

اگر خارش گلوی شما دلیلی مانند رفلاکس معده داشته باشد، پزشک آنتی­اسید تجویز خواهد کرد تا سوزش معده شما برطرف شود. داروهای پروکینتیک نیز در ردیف بعدی قرار دارند تا با استفاده از آنها معده شما تخلیه گردد.

جمع ­بندی

درمان خارش گلو کار سختی نیست در صورت خفیف بودن شما می­توانید از خانه آن را درمان کنید. توجه داشته باشید که خارش گلو ممکن است خبر از مشکلات جدی بدهد. بنابراین اگر دیدید نشانه­ها در شما رو به وخامت است و اوضاع خوب نیست سریعا برای درمان تخصصی به پزشک مراجعه کنید.

دلایل ابتلا به خارش گلو متعدد هستند اما متداول­ترین آن حساسیت و سرماخوردگی است. چنین دلایلی را هم می­شود از طریق راه­کار­های ساده که بالاتر ذکر کردیم درمان نمود. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : علل، علائم و راه­هایی برای درمان خارش گلو

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *