طرح ترافیک زوج و فرد

طرح ترافیک زوج و فرد

طرح ترافیک زوج و فرد : در چند سال اخیر , کلان شهر ها بسیار درگیر موضوع ترافیک شده اند. ترافیک سنگین از مشکلاتی است که در دنیای پر جنب و جوش کنونی دامن گیر اکثر کشور ها شده است. در ایران , علاوه بر شهر های بزرگ مثل تهران , شیراز , مشهد , اصفهان و …. شاهد ترافیک های شدید در شهر های کوچک و حتی شهرستان ها نیز هستیم. این مشکلات و پبامد های آن ها باعث شده پلیس راه و ترافیک به فکر راه چاره ای برای سبک کردن مسیر های تردد و رفت و آمد آسان تر خودرو‌ ها بکند. به دنبال این تصمیم , شورای عالی ترافیک , حق عبور و تردد را در ساعات خاصی از روز برای خودرو های خاصی ممنوع کرد و این طرح را به عنوان طرح زوج و فرد معرفی نمود. در طی اعلامیه ای , پلیس ترافیک , تمامی نهاد های دولتی , سازمان ها , وزارت خانه ها و کلیه موسسات دولتی را مورد خطاب قرار داده و اعلام کرد تمامی ارگان های دولتی باید از این طرح پیروی کنند. شما می توانید ساعت طرح ترافیک را هم اینجا ببینید.

آشنایی با طرح ترافیک زوج و فرد

طرح ترافیک زوج و فرد : اما مثل همیشه افرادی هستند که اهل قانون شکنی بوده و مقررات را زیر پا می گذارند , برای مبارزه با این افراد , پلیس راهنمایی و رانندگی , از دوربین هایی برای ثبت و ضبط اطلاعات افراد متخلف در محدوده مشخص شده استفاده کرده و همچنین نیرو ها , افسران و پلیس ترافیک را در این امکان مستقر کرده است.

طرح ترافیک زوج و فرد
این طرح به گونه ای است که ساعات خاصی را برای رفت و آمد خودرو های دارای پلاک زوج و فرد در نظر گرفته شده است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.
خودرو های دارای پلاک زوج : خودرویی که اولیت رقم سمت راست پلاک آن ها زوج باشد , خودروی زوج و خودرویی که اولین رقم سمت راست آن فرد باشد , خودروی فرد نامیده می شود.
طرح ترافیک زوج و فرد : در روز های زوج هفته یعنی شنبه , دوشنبه و چهارشنبه خودرو ها پلاک زوج اجازه دارند از محدوده مشخص شده تردد نمایید. در روز های فرد هفته یعنی یکشنبه , سه شنبه و پنج شنبه خودرو های فرد می توانند در محدوده مورد نظر رفت و آمد داشته باشند.
محدودیت تردد به صورتی است که از شنبه تا چهارشنبه ( که یکی در میان خودرو های زوج و فرد را شامل می شود ) اجازه تردد از ساعت 6 ونیم صبح تا 19 و نیم شب برای خودرو های غیر مجاز , ممنوع می باشد. این ممنوعیت در روز های پنج شنبه تا ساعت 13 است. در روز های تعطیل رسمی و جمعه ها محدودیتی وجود ندارد. این طرح , در عید نوروز , از 29 اسفند و تا 13 فروردین اجرا نشده و تردد در هر محدوده ای بدون در نظر گرفتن پلاک آزاد می باشد. در ماه مبارک رمضان طرح لغو نشده و عقط از ساعت 19 به 17 کاهش می یابد. با توجه به شرایط جوی , در نیمه دوم سال , یعنی از اول مهر تا پایان آذر ماه , 2 ساعت کم تر شده و از ساعت 19 به 17 انتقال می یابد. به دلیل آلودگی زیاد و برای داشتن هوای بهتر , در روز هایی که تحت عنوان روز آلوده شناخته می شود , این طرح از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا ساعت 19 عصر اجرا می شود.
بر اساس قانونی که در تاریخ 21 مهر ماه سال 95 تصویب شد , هر خودرویی که بدون معاینه فنی و بر خلاف قوانین طرح و در ساعات غیر مجاز در محدوده مشخص شده تردد نماید , 500 هزار ریال معادل 50 هزار تومان جریمه خواهد شد.

بیشتر بخوانید  طرح ترافیک موتورسیکلت

نقشه طرح ترافیک زوج و فرد

طرح ترافیک زوج و فرد

مقالات مرتبط :

ساعت طرح ترافیک

2.1/5 - (7 امتیاز)

نظرات در مورد : طرح ترافیک زوج و فرد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *