سفر به اولین شهر خشت خام جهان، یزد

سفر به اولین شهر خشت خام جهان، یزد

اگر تا به امروز برنامه‌ای برای سفر به یزد یا دیگر شهرهای مرکزی ایران نداشتید، خوب است بدانید که یزد نه‌تنها یکی از زیباترین شهرهای کویری و مرکزی ایران است؛ بلکه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسان در کشور هم شناخته می‌شود.

در گردشگری جهانی یزد به‌عنوان اولین شهر خشت خام جهان معروف شده است؛ زیرا مردمش بنیان‌گذار اولین تمدن و خاستگاه برای ساخت خانه و محل سکونت با خشت خام بودند. هنوز کوچه پس‌کوچه‌های بافت تاریخی یزد نشانی از روزهای گذشته، مهمان‌نوازی، صبوری، شرافت و نجابت مردمانش دارد و سفر به این شهر می‌تواند به یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تجربه‌های شما تبدیل شود. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا با هم نگاهی به دیدنی‌های شهر یزد داشته باشیم، سوغاتی‌های یزد را معرفی کنیم و بعد هم ساده‌ترین راه اجاره خانه، اقامتگاه بوم‌گردی  و هتل در یزد را به‌صورت آنلاین معرفی کنیم، پس با ما همراه شوید.

سفر به اولین شهر خشت خام جهان، یزد

آشنایی با دیدنی‌های یزد

پیش‌تر گفتیم که یزد یکی از شهرهای کهن و تاریخی ایران است که می‌تواند به یکی از سفرهای فراموش‌نشدنی شما تبدیل شود.

از طبیعت یزد اگر بخواهیم شروع کنیم خوب است بدانید که کویر معروف کاراکال یزد یکی از بهترین و زیباترین کویرهای مرکزی ایران برای عاشقان کویرگردی و طبیعت است که می‌تواند به تجربه خوبی در سفر تبدیل شود. تماشای طلوع و غروب خورشید در کویر کاراکال و اقامت در کاروان‌سراهای کویر پیشنهاد ما برای لذت بردن از طبیعت کویر مرکزی ایران است اما بیایید بعد از کویر کاراکال سراغ دیدنی‌های شهر برویم.

بافت تاریخی یزد یکی از بهترین جاذبه‌های این شهر برای عاشقان تاریخ، فرهنگ و هنر است. بسیاری از جاذبه‌ها و دیدنی‌ها هنوز در کوچه‌های قدیمی و باریک واقع شدند و قدم زدن در آن‌ها شبیه سفر به روزهای خوش گذشته است.

میدان امیر چخماق می‌تواند نقطه شروع گردش ما در یزد باشد و بعد از آن باید به باغ دولت‌آباد برویم. باغ دولت‌آباد یزد میزبان بلندترین بادگیر خشتی جهان است که در باغی دلگشا و دیدنی واقع شده است. این بادگیرها که به دلیل آب‌وهوای گرم و خشک شهر یزد در بسیاری از خانه‌ها ساخته شده و در بافت قدیمی شهر فراوان دیده می‌‎شود برای تهویه مطبوع هوا استفاده می‌شده تا هوای خنک را به داخل خانه آورده و از گرمای هوا کمی بکاهد.

بعد از باغ دولت‌آباد یزد می‌توانید سری به آتشکده زرتشتیان یزد بزنید که ساختمانی باشکوه، حوضی زیبا، آرامشی عجیب و سکوتی وصف‌ناشدنی دارد. اگر به تاریخ و فرهنگ زرتشتیان نیز علاقه‌مند هستید، برای روزهای بعد می‌توانید دخمه و برج خاموشی، زیارتگاه پیر سبز و چک‌چک را که خارج از شهر است، در  برنامه گردشتان داشته باشید.

بازار سرپوشیده یزد، مسجد جامع یزد، خانه هنر، آب‌انبار امیر چخماق، آب‌انبار رستم گیو، آب‌انبار شش بادگیر، موزه قصر آینه و میدان ساعت یزد از دیگر دیدنی‌های اولین شهر خشت خام جهان است که برای روزهای بعدی سفرتان می‌توانید برایشان برنامه‌ریزی کرده و سری به آن‌ها بزنید.

سفر با طعم سوغاتی!

یزد را همه با قطاب و باقلوای خوشمزه و معروفش می‌شناسند؛ اما من می‌خواهم یک سوغاتی دیگر هم از این شهر به شما معرفی کنم که همان ترمه سنتی است. ترمه یزد شهرت جهانی دارد و در بازار قدیمی شهر می‌توانید بهترین، باکیفیت‌ترین و خوش‌نقش‌ترین ترمه‌های یزد را انتخاب کرده و بخرید. البته برای سوغاتی پیشنهادهای دیگری هم علاوه بر ترمه و قطاب برایتان داریم که شامل کیک یزدی، پشمک، نان برنجی، شیرینی حاج بادامی، حلوا و ارده اردکان، فرش و گلیم و انواع صنایع‌دستی با سفال می‌شود.

خب حالا که با دیدنی‌های شهر آشنا شدیم و سوغاتی‌های یزد را می‎شناسیم، وقتش رسیده که برای محل اقامتان در این سفر تصمیم بگیرید که آن هم می‌تواند به یک تجربه منحصربه‌فرد تبدیل شود.

اقامتی متفاوت در خانه‌های بوم‌گردی و سنتی یزد

پیشنهاد می‌کنم در سفر به این شهر تاریخی به ‌جای هتل‌های لوکس و 5 ستاره اقامت متفاوت‌تری را تجربه کرده و این بار سراغ اجاره اقامتگاه های بومگردی سنتی و دیدنی یزد بروید.

شرایط جغرافیایی یزد و موقعیت کویری شهر باعث شده تا معماری یزد و دیگر شهرهای مرکزی کشور از دیگر شهرهای شمالی یا حتی غربی کمی متفاوت باشد. وجود بادگیر، حیاط وسیع و حوض، پنجره‌های مشبک به‌صورت ارسی و وسیع، آب‌انبار، اتاق‌های بزرگ با بادگیر کوچک و اختصاصی، دالان‌های طولانی برای فرار از نور خورشید و ایجاد سایه، اتاق شاه‌نشین که معمولاً زیر بادگیر اصلی است و ده‌ها جذابیت دیگر همگی از ویژگی‌های معماری خانه‎ ایرانی در یزد است که با اقامت در این خانه‌های بوم‌گردی می‌توانید برای چند روزی زندگی در چنین فضایی را تجربه کرده و لذت ببرید. با این مقدمه احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده که از چه پلتفرم‌هایی می‌توانید در یزد و دیگر شهرهای مرکزی و جنوبی ایران اقامتگاه بوم‌گردی پیدا کنید! با ما همراه شوید تا پاسخ این سؤال را نیز بدهیم.

سفر به اولین شهر خشت خام جهان، یزد

رزرو خانه و اقامتگاه بوم‌گردی در سفر

برای رزرو خانه‌های بوم‌گردی در یزد، اصفهان، شیراز و دیگر شهرها می‌توانید از پلتفرم  اجاره بوم گردی های اختصاصی جاباما در شمال و جنوب و مرکز ایران استفاده کنید.

برای رزرو اقامتگاه در یزد یا هر شهر مرکزی ایران می‌توانید تاریخ ورود و خروجتان را وارد نوار جستجو کرده و سپس لیستی از بهترین اقامتگاه بوم‌گردی را مشاهده کنید و در صورت نیاز بر اساس هزینه اقامت در هرکدام، آن‌ها را دسته‌بندی کنید. در صفحه هر اقامتگاه بوم‌گردی قوانین مربوط به آن که شامل قوانین کنسلی یا همراه داشتن حیوان خانگی است، درج شده و اطلاعات کاملی درباره هرکدام نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد. با مشاهده اطلاعاتی مانند سیستم تهویه مطبوع هوا، دسترسی به اینترنت، اقامت همراه با پذیرایی و … می‌توانید تصمیم بهتری برای محل اقامتتان بگیرید و در نهایت با خواند تجربه‌های مهمانان قبلی اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید. با پرداخت هزینه کامل، آدرس و لوکیشن دقیق برای شما ارسال می‌شود و حالا وقتش رسیده که برای سفر به یکی از زیباترین شهرهای تاریخی ایران چمدان را بسته و عازم شوید.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : سفر به اولین شهر خشت خام جهان، یزد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *