سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

ویندوز 10 زمان بوت چشمگیری را با SSD ارائه می دهد. با این حال، اگر رایانه شما به سرعت بوت نمی ‌شود، باید بررسی کنید که چه چیزی باعث کندی زمان بوت شدن ویندوز 10 می ‌شود. دلیل این امر می ‌تواند از افزایش تعداد برنامه‌ها که هنگام روشن شدن سیستم راه‌اندازی می شود تا بدافزار یا فایل‌های خراب متغیر باشد.

سرعت کم بوت لپ تاپ

خوشبختانه، با برخی عیب یابی ها، می توانید مشکل زمان بوت کند ویندوز 10 را برطرف کنید.قبل از شروع، مطمئن شوید که ویندوز 10 رایانه خود را به آخرین نسخه موجود به روز کرده اید. آخرین به ‌روزرسانی‌ها معمولاً برای رفع اشکالات بسته می ‌شوند. پس از آن، می‌ توانید با این 7 راه ‌حل عالی تاخیر سرعت بوت پایین ویندوز 10 بهبود ببخشید.

راه اندازی سریع را غیرفعال کنید

بر خلاف نامش، ویژگی راه اندازی سریع به طور بالقوه می تواند زمان بوت ویندوز 10 رایانه شخصی شما را افزایش دهد. غیرفعال کردن آن برای بسیاری کارآمد بوده است. در اینجا نحوه انجام آن آمده است.

مرحله 1: روی Start کلیک کنید و کنترل پنل را در جستجوی ویندوز تایپ کنید و Enter را فشار دهید تا پنجره کنترل پنل باز شود. Power Options را از کنترل پنل انتخاب کنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

مرحله 2: از نوار کناری سمت چپ به «Choose what power buttons do» بروید. از آنجایی که برای غیرفعال کردن راه ‌اندازی سریع به مجوزهای ادمین نیاز دارید، روی متنی که در بالا می ‌خواند «Change settings that are currently unavailable» کلیک کنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

مرحله 3: در آخر، تیک کادر «Turn on fast startup recommended))» را بردارید و سپس تغییرات را ذخیره کنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

به طور پیش فرض، راه اندازی سریع فعال است. هنگامی که گزینه راه اندازی سریع را غیرفعال کردید، رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید تا ببینید آیا این راه حل مشکل را حل می کند یا خیر. اگر نشد، ادامه دهید.

برنامه های راه اندازی خودکار غیرفعال کنید

برنامه‌هایی که هر زمان که رایانه شما بوت می ‌شود به ‌طور خودکار راه‌ اندازی می ‌شوند، می ‌توانند فرآیند بوت را کاهش دهند. بنابراین، عاقلانه است که برنامه های ناخواسته را برای افزایش سرعت بوت در ویندوز 10 غیرفعال کنید.

مرحله 1: Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید تا پنجره Task Manager باز شود. روی دکمه «More details» در پایین کلیک کنید و به تب Startup بروید.

مرحله 2: در اینجا، لیستی از برنامه هایی را خواهید دید که هر زمان که رایانه شما بوت می شود، به طور خودکار شروع به کار می کنند. روی برنامه غیر ضروری که نمی خواهید بطور خودکار راه اندازی شود کلیک کنید و روی دکمه Disable در پایین کلیک کنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

توجه: از غیرفعال کردن برنامه هایی که نمی شناسید خودداری کنید. برخی از آنها ممکن است بخشی جدایی ناپذیر از سیستم عامل ویندوز باشند. برای اطمینان از عملکرد آن برنامه، روی آن کلیک راست کرده و برای اطلاعات بیشتر، بر روی جستجوی آنلاین کلیک کنید.

همین روند را تکرار کنید تا تمام برنامه‌های غیرضروری از راه‌اندازی خودکار غیرفعال شوند.

پس از اتمام، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید تا ببینید این روش زمان بوت را کاهش می دهد.

ریست کردن حافظه مجازی

ویندوز 10 دارای یک ویژگی حافظه مجازی است که مقداری از فضای حافظه را از هارد دیسک رایانه شخصی شما به همراه رم واقعی قرض می گیرد تا بار غیرمنتظره را بر روی رایانه شما تحمل کند. بنابراین، افزایش اندازه حافظه مجازی اختصاص داده شده به رایانه شما می تواند به رفع مشکلات بوت کمک کند.

مرحله 1: روی Start کلیک کنید، advanced system settings  را در قسمت تایپ کنید و Enter را بزنید. در زبانه Advanced، روی Settings در بخش Performance کلیک کنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

مرحله 2: دوباره به تب Advanced بروید و روی Change در قسمت Virtual memory کلیک کنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

مرحله 3: تیک گزینه “Automatically manage paging file size for all drives” را بردارید. اکنون، درایو اصلی که سیستم عامل شما در آن نصب شده است را انتخاب کنید و “Custom size” را انتخاب کنید. اندازه اولیه را به مقدار توصیه شده در زیر و حداکثر اندازه را 3 برابر اندازه RAM خود تنظیم کنید. برای مثال، اگر رایانه شما دارای 4 گیگابایت رم است (1 گیگابایت = 1024 مگابایت)، حداکثر اندازه باید 12288 مگابایت باشد. سپس بر روی OK کلیک کنید.

بیشتر بخوانید  با این 6 راه فایل ها را سریع تر در ویندوز 10 کپی کنید

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

ترمینال لینوکس را خاموش کنید

به غیر از خط فرمان، ویندوز 10 یک ترمینال لینوکس نیز ارائه می دهد. در کمال تعجب، گزارش شده است که سرعت کامپیوترهای بسیاری را کاهش می دهد. غیرفعال کردن آن ممکن است مشکلات بوت را برطرف کند.

مرحله 1: کلید Windows + R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود. حالا ویژگی های اختیاری را تایپ کرده و Enter را بزنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

مرحله 2: در پنجره feature window، به پایین اسکرول کنید و تیک کادری که عبارت «Windows Subsystem for Linux» را بردارید و سپس بر روی OK کلیک کنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

مرحله 3: منتظر بمانید تا ویژگی غیرفعال شود و بر روی Restart Now کلیک کنید.

در حین راه اندازی مجدد، ببینید آیا زمان بوت کاهش یافته است یا خیر.

درایور DISPLAY را به روز کنید

اگر با زمان بوت طولانی ‌تر و به دنبال آن یک صفحه سیاه مواجه هستید، ممکن است مشکلی در درایورهای نمایشگر نصب شده روی رایانه شخصی شما وجود داشته باشد. برای حل آن، می توانید با دنبال کردن مراحل ذکر شده در زیر، درایورهای نمایشگر را به روز کنید.

مرحله 1: کلید Windows + X را فشار دهید و Device Manager را از لیست انتخاب کنید. اکنون “Display adapters” را از لیست باز کنید. سپس روی نام کارت گرافیک کلیک راست کرده و گزینه Update driver را انتخاب کنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

مرحله 2: «Search automatically for drivers» را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا فرآیند تکمیل شود.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

حالا کامپیوتر خود را ریبوت کنید تا ببینید مشکل حل شده است یا خیر. اگر نه، سپس کامپیوتر خود را برای هر گونه بدافزار یا ویروس اسکن کنید.

 وجود ویروس/بدافزار را بررسی کنید

انجام اسکن سریع رایانه شخصی ویندوزی خود برای ویروس ها و بدافزارها همیشه در هنگام مواجهه با زمان کم بوت یا هر مشکل دیگری ایده خوبی است. اگر قبلاً یک آنتی ویروس نصب کرده اید، از آن برای اسکن رایانه خود استفاده کنید. اگر نه، می ‌توانید روی Windows Defender داخلی (اکنون با نام، Microsoft Defender) حساب کنید.

برای انجام یک اسکن سریع روی رایانه شخصی خود با استفاده از Windows Defender، به Settings > Update & Security > Windows Security بروید. سپس بر روی ” Virus & threat protection” کلیک کنید. روی دکمه ” Quick scan” کلیک راست کنید تا ویروس های موجود در رایانه خود را اسکن کنید. پس از اتمام کار، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید تا ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

کامپیوتر خود را ریست کنید

اگر همه گزینه‌های بالا را امتحان کردید ، و همچنان با سرعت بوت کم بوت مواجه هستید، پس تنظیم مجدد رایانه ممکن است آخرین انتخاب شما می باشد. با این کار سیستم عامل ویندوز و همچنین برنامه های پیش فرض ویندوز از ابتدا روی رایانه شخصی شما نصب مجدد می شود.

مرحله 1: برای بازنشانی کامپیوتر خود، کلید Windows + I را فشار دهید تا تنظیمات اجرا شود. سپس بر روی “Update & Security” ضربه بزنید.

مرحله 2: گزینه Recovery را از سمت چپ انتخاب کنید و در زیر گزینه Reset this PC، بر روی دکمه “Get Started” کلیک کنید.

سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

مرحله 3: اکنون گزینه “Keep my files” را انتخاب کنید تا فرآیند بازنشانی بدون از دست دادن فایل های شما آغاز شود.

توجه: با بازنشانی رایانه شخصی، همه برنامه‌ها، تنظیمات و برنامه‌های کاربردی شخص ثالث حذف می‌شوند.

افزایش سرعت بوت ویندوز 10

زمان بوت آهسته می تواند ناامید کننده باشد. امیدواریم یکی از راه حل های ذکر شده برای رایانه شما جواب داده باشد و اکنون به سرعت بوت عادی بازگشته است. برای تسریع بیشتر فرآیند، می‌ توانید ویژگی رمز ورود به سیستم را غیرفعال کنید تا مستقیماً به دسکتاپ خود دسترسی پیدا کنید.

 

منبع

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : سریعترین راهکار برای رفع کندی زمان بوت در ویندوز 10

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *