بررسی نحوه جعل اخبار زهرا لاریجانی توسط آمد نیوز

شایعه سازی در مورد زهرا لاریجانی

به گزارش زوم تک به نقل از تسنیم نیوز یک سند فتوشاپی توسط یکی از مخاطبان تهیه شده است که نشان میدهد به راحتی می توان چنین تصاویری را در زمان کمی جعل کرد البته این سند ده دقیقه ی بیشتر از تصویر سازی های روح الله زم دارای ظرافت و دقت زیادتری می باشد..

جعل اخبار زهرا لاریجانی توسط آمد نیوز

چندی پیش در یکی از کانال های تلگرامی به نام آمد نیوز مطلبی انتشار داده شد که نشان میداد برای اولین بار دختر آیت الله صادق آملی لاریجانی به نام زهرا لاریجانی برای انگلیس جاسوسی می کند. اما چند روز بعد از سوی وزیر اطلاعات، رئیس سازمان اطلاعات سپاه و شخص آیت‌الله آملی لاریجانی این خبر به صورت کامل تکذیب شد و در رسانه ها نیز خبرهای زیادی در مورد انگیزه و پشت پرده این کانال انتشار پیدا نمود.

شبکه های مختلف اجتماعی مثل تلگرام و واتس اپ و …. علاوه بر فواید خوبی در اطلاع رسانی که دارند اما ضررهای را نیز به همراه داشته اند که می تواند به شایعاتی منتشر شده اشاره کرد. انتشار چنین خبرهای در فضای مجازی مسئولیت اجتماعی و قضای به همراه ندارد جز اینکه در موارد نادری بررسی می شود و همین موضوع سبب شده تا امروزه مخاطبان عادی نتواند خبرهای صحیح را از غیرصحیح به راحتی تشخیص بدهند.

اما مخاطبان باید بدانند برخی از خبرها شایعه و جعل می باشند و راهکارهای وجود دارد که می توانند تشخیص را برای ما راحت تر نمایند.

در ادامه این خبر گزارشی آمد نیوز را در مورد خانم لاریجانی را مشاهده می کنید.

جعل خبر در مورد زهرا لاریجانی1) فضای مجازی در یک جامعه آماده است که خبرهای غیرواقعی را منتشر کند.متاسفانه در ایران می بینیم که عده ی زیادی به چنین اخبار جعلی و شایعه ی توجه می کنند. همه چیز باید دست در دست هم دهد تا چنین اتفاق های نیوفتد علاوه بر مردم ، مسائل فرهنگی و رسانه های رسمی نیز باید برای حل چنین مشکلی تلاش کنند.

2) زمانی که کانال آمد نیوز شکل گرفت قوه قضائیه و مخصوصا رئیس آن به عنوان اصلی ترین خبرهای آن به شمار می رفت و به نظر می آید که این انتخاب به صورت آگاهانه صورت گرفته باشد زیرا که دستگاه قضائی به توجه به وظایف خود جز یک نهاد با ماهیت برخورداری سخت و نیمه سخت است و به صورت ذاتی مستعد شکل گیری نارضایتی علیه خود می باشد و در دیگر کشورها هم دستگاه قضائی محبوب ترین ها به شمار نمی آید.

البته باید بدانید که قوه قضائیه با توجه به انتخاب دو مرحله ی به واسطه مردم به نوعی حاکمیتی به شمار می آید لذا یقینا برای اهداف اپوزیسیونی هدف مناسب تری به نسبت دولت و مجلس می باشد به همین دلیل تقریبا آمد نیوز هیچ مطلبی به اصطلاح افشاگرانه ی در مورد دولت آقای روحانی منتشر نکرده است. بلکه روی قوه قضائیه تمرکز داشته که این نهادهای انتصابی ، نهادهای انتخابی را با اخلال در کارکرد روبرو کرده است.

3) مورد اول و دوم به عنوان هدف آنها محسوب می شود. اما در مورد سوم به تکنیک های درون متنی این خبر اشاره شده است . این خبر یک دروغ بزرگ می باشد و مصداق جمله گوبلز وزیر اطلاع‌رسانی هیتلر  که می گوید : “دروغ را آن‌قدر بزرگ بگو که خودت هم باورت شود!” می باشد.

البته در گزارش آمد نیوز گفته است که خبر آن قدر مهم است که تنها 7‌ــ6 نفر در کل کشور از آن آگاهی داشته اند و تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی با شنیدن آن تعجب کرده است.

4)آوردن ریز جزئیات : معمولا برای اینکه خبر را مخاطب باور کند به ریز ترین جزئیات پرداخته می شود.البته یک فرهنگ قدیمی در بین ایرانیان وجود دارد که کمک می کند تا شایعه را مردم باور کنند مصادق جمله ” تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها” .

به عنوان یک ویژگی مهم نباید برای مخاطبان امکان صحت سنجی فراهم گردد زیرا اگر که غلط بودن یک بخش از پازل روشن شود کل آن سیستم که گزارش جعل کرده است زیر سوال می رود ؛ متن زیر بخشی از گزارش آمدنیوز می باشد به آن توجه کنید :

بیشتر بخوانید  نرم افزاری برای جاسوسی از کامپیوتر شما

“پس از انتشار اولین گزارش «آمدنیوز» و افشای محتویات جلسه مورخه 31 مردادماه 96 مجمع عالی فرماندهان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران که با حضور نماینده حفاظت اطلاعات قوه قضائیه تشکیل شد، برای نخستین‌بار از «پرونده فوق‌سری جاسوسی زهرا لاریجانی به‌نفع سفارت انگلستان» برای مردم ایران و سایر مسئولین کشور رونمایی شد. پیش از این گزارش تنها شش نفر از این پرونده اطلاع داشتند”… . “رئیس قوه قضائیه در جلسه‌ای با اسماعیل خطیب رئیس حفای قوه قضائیه خواستار این شده است که این پرونده فوق‌سری باقی بماند”. “روز چهارشنبه پنجم مهرماه جلسه‌ی بسیار مهمی با حضور تعدادی از مقامات ارشد کشور از ساعت هشت تا حوالی ده صبح در بیت رهبری تشکیل شد.”… “پس از این‌که رهبری از این مستندات آگاه شد، به‌طور علنی تعجب خود را در میان جمع ابراز کرد و سریعاً جلسه‌‌ی دونفره‌ای با «وحید حقانیان» تشکیل داد.” “در نهایت پس از تشکیل این جلسه، «زهرا لاریجانی» صبح روز پنج‌شنبه مورخ شش مهرماه پس از خروج از منزل به‌همراه محافظانش، توسط سازمان حفاظت اطلاعات سپاه (ساحفاسا) بازداشت شد…”.

5) بستن راه تکذیب : از همان اول به وسیله این گزارش راه تکذیب بسته می شود.سازمان سپاه پاسداران به عنوان اصلی ترین نهادی می باشد که با دستگیری خانم زهرا لاریجانی عنوان شده است. به همین اگر این نهاد این خبر را تکذیب کند کاملاً مجعول بودن گزارش این کانال را اشکار خواهد کرد. اما در همان ابتدا امد نیوز تیتر “احتمال معامله سپاه با قوه قضائیه!”  را آورده است. به این معنی که فقط باید خبری که از سوی آمدنیوز منتشر شده است را باورکنیم و هرکدام از دستگاههای که امدنیوز آنها را آورده اگر خبر را تکذیب کنند یعنی یا تحت فشارند یا به نوعی منتفع شده و یا اینکه معامله کرده اند.

6) اما سند : از هر چیزی که بگذریم جالب ترین موضوعی که امد نیوز اشاره کرده است سند می باشد. این کانال هیچ سندی را در ابتدا منتشر نکرده بود ولی بعد از اینکه این خبر  از سوی وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و نهادهای دیگر تکذیب شد مجبور شد که کاغذهای را به عنوان سند انتشار دهد که در ادامه آنها را مشاهده می کنید .

شایعه سازی در مورد زهرا لاریجانی

تصویرسازی منتشرشده توسط روح‌الله زم/ در بالای صفحه به محل جالب قرار گرفتن “بسمه‌ تعالی” هم توجه نمایید .

خبرسازی شایعه در مورد زهرا لاریجانی

تصویرسازی دوم منتشرشده توسط روح‌الله زم

برخی از رسانه ها مواردی را در مورد چرایی های جعل چنین سندی منتشر کرده اند که یکی از مهم ترین انها اسان بودن جعل چنین اسنادی با توجه به تکنولوژی های موجود در حیطه تصویر سازی می باشد مثلا به سند زیر توجه کنید که ظاهرا یک سند سازمان سیا (سازمان اطلاعات آمریکا )می باشد . در این سند یک کارشناس میز ایران در این سازمان برای روح الله زم می نویسید که با توجه به اینکه دروغ بودن ماجرای انتساب جاسوسی به خانم زهرا لاریجانی دختر آیت الله صادق آملی لاریجانی ، برای مردم ایران در حال افشا شدن است هر چه زودتر سندجعل شده به واسطه کارشناسان ما که به پیوست برایتان ارسال می شود توسط شما سریعا به صورت گسترده منتشر شود. ضمن اینکه به صدای امریکا نیز دستور داده ایم تا با شما کاملا همکاری نمایند.وجه لازم برای انجام این پروژه هم قبل از دریافت این نامه در حساب شما در ترکیه می باشد.

خبرشایعه سازی در مورد زهرا لاریجانییک کار فتوشاپی ساده؛ سیا! در این سند به روح‌الله زم دستورداده می شود که خیلی سریع دو سند جعلی را انتشار دهد.

یکی از مخاطبان طی 10 دقیقه این سند فتوشاپی را تهیه کرده است که نشان دهد جعل چنین سندهای تصویری به راحتی انجام می شود. البته همین سند ده دقیقه نسبت به سند تصویرسازی روح الله زم دارای ظرافت و دقت بیشتری است. حداقل از این نظر که در دو برگه دو امضای متفاوت دیده نمی شود و یا اینکه دو اداره هم رده به یکدیگر دستور نداده اند.

در ادامه با زوم تک همراه باشید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بررسی نحوه جعل اخبار زهرا لاریجانی توسط آمد نیوز

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *