ريست فکتوری لپ تاپ در برند های مختلف موجود در بازار ایران

ريست كردن لپ تاپ

به خاطر داشته باشید که روش ریست فکتوری بسته به برند و مدل لپ تاپ ممکن است متفاوت باشد. اما به شما چند ترفند عمومی را برای ریست فکتوری لپ تاپ ارائه خواهم کرد:

سعی کنید به قسمت تنظیمات دسترسی پیدا کنید و برنامه‌ای که وظیفه بازیابی سیستم را بر عهده دارد را فعال کنید.

1- اگر لپ تاپ شما دارای کلید Function هستید، کلیدهای F11 و F12 را بگیرید تا به منوی بازیابی پایانه‌ای (Recovery Terminal) دسترسی پیدا کنید.

2- اگر لپ تاپ شما دارای حالت BIOS است، سعی کنید به BIOS وارد شوید و در بخش های مختلف، برنامه بازیابی سیستم را پیدا کنید.

3-در صورت نیاز، می‌توانید به سایت برند لپ تاپ تان مراجعه کرده و دستورالعمل‌های اختصاصی برای ریست سیستم را پیدا کنید. به‌عنوان‌مثال، یکی از معروف‌ترین برندهایی که ریست فکتوری آن را می‌شناسیم، ریست فکتوری لپ تاپ دل با استفاده از کلیدهای F8 بازگردانی به تنظیمات کارخانه را فراهم میکند.

و اما اگر اطلاعات شما مرتبط با یک برند خاص لپ تاپ مانند اچ پی، لنوو و … هست، مناسب است تا به سایت رسمی آنها رجوع کنید و دستورالعمل‌های خاص آن برند را دنبال کنید.

در این مقاله قصد داریم تا با نحوه ی ریست کردن لپ تاپ در مدل های لنوو، ایسوس، acer، مک بوک، سونی وایو، دل و دیگر انواع مدل ها در ویندوز های مختلف آشنا شویم.

بازگرداندن به تنظیمات کارخانه لپ تاپ

نکته ی مهمی که در ریست کردن انواع مدل های لپ تاپ وجود دارد این است که با انجام این کار، تمام اطلاعات هارد شما پاک می شود و قابل برگشت نیز نخواهد بود؛ به همین دلیل توصیه می شود که در صورت داشتن اطلاعات مورد نیاز بر روی لپ تاپ خود، حتما قبل از ریست کردن، از آن ها نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

به طور کلی برای ذخیره سازی اطلاعات مورد نیاز پیش از ریست کردن لپ تاپ به دو روش می توانید عمل کنید: اول این که یک هارد اینترنال تهیه کنید و اطلاعات لازم و مورد نیاز خود را بر روی آن بریزید. روش دوم این است که در صورت نداشتن مشکل در سرعت اینترنت و محدودیت های موجود برای فضای ترافیکی، می توانید اطلاعات خود را در فضای ابری ذخیره سازی و آپلود نمایید.

ريست فکتوری كردن لپ تاپ لنوو (بازگشت به تنظیمات کارخانه)

برای ریست کردن لپ تاپ لنوو، انجام یکسری مراحل ضروری می باشد اما قبل از شروع کار، گرفتن پشتیبان یا بک آپ از اطلاعات مهم ضروری می باشد. بعد از این کار باید لپ تاپ را خاموش کنید و دکمه Novo Button را فشار دهید.

ريست فکتوری كردن لپ تاپ لنوو

در مرحله بعدی، سیستم وارد منوی اصلی می شود که باید آخرین گزینه آن یعنی System Recovery را انتخاب نمایید و سپس گزینه Enter را فشار دهید. با انجام این دو مرحله، سیستم به صورت خودکار پارتیشن مورد نیاز برای ریکاوری اطلاعات را بر روی هارد درایو شما ایجاد خواهد کرد. سپس صفحه ای برایتان نشان داده خواهد شد که در آن OneKey Recovery مشخص می باشد. در زیر این عبارت چند گزینه وجود دارد. حالت پیش فرض سیستم بر روی Restore from Initial Backup قرار داد که با انتخاب آن، سیستم انجام ریست کردم را شروع خواهد کرد.

در مرحله سوم فرایند ریست کردن نهایی انجام می شود که قبل از زدن گزینه Start باید از گرفتن بک آپ اطلاعات خود مطمئن شوید زیرا پس از زدن این گزینه، دیگر راه برگشتی برای بازگردانی اطلاعات وجود نخواهد داشت. با شروع ریست کردن لپ تاپ لنوو، گزینه ای بر روی مانیتور ظاهر می شود که باید Yes را انتخاب نمایید که بعد از آن سیستم به صورت خودکار درایو های مختلف را به صورت حالت اولیه کارخانه برمیگرداند. بسته به نوع سیستمی که دارید، ممکن است فرایند ریست کردن کمی به طول بینجامد اما نکته مهم در آن است که در این فاصله گزینه دیگری را نزنید و منتظر اتمام فرایند ریست کردن باشید.

ریست فکتوری لپ تاپ

ريست كردن لپ تاپ ایسوس

روش انجام ریست فکتوری کردن در لپ تاپ ایسوس بسیار ساده خواهد که در کمترین زمان ممکن می توانید آن را انجام دهید اما برای انجام این کار، نیاز به رعایت مراحل مختلف و مورد نیاز آن می باشد.

ریست فکتوری کردن در لپ تاپ ایسوس

برای ریست کردن لپ تاپ ایسوس، در ابتدا باید لپ تاپ را روشن نمایید که در این مرحله لوگوی “ASUS” نمایان خواهد شد. بعد از مشاهده و نمایان شدن لوگو، با فشار دادن دکمه ی F9 می توانید به پارتیشن مخفی ای که برای سیستم تعریف شده است دسترسی پیدا کنید. بعد از ورود به این پارتیشن، باید گزینه Enter را فشار دهید که با انجام این کار، سیستم زبان ورودی مورد نظر را از شما خواهد پرسید که با انتخاب زبان مورد نظر می توانید مراحل نهایی ریست کردن لپ تاپ را به اتمام برسانید. توجه داشته باشید که برای ریست کردن لپ تاپ ایسوس چندین روش دیگر نیز وجود دارد اما راحت ترین و کم دردسر ترین روش ممکن، همین روش ذکر شده می باشد.

ريست كردن لپ تاپ با کیبورد

در لپ تاپ های مختلف با انواع سیستم های مختلف آن ها، روش های مختلفی برای ریست کردن وجود دارد که بعضا منحصر به فرد بوده و بعضا نیز روش های عمومی و مرسومی نیز وجود دارد. یکی از روش هایی که برای ریست کردن دستی لپ تاپ وجود دارد، ریست کردن با استفاده از کیبورد خود لپ تاپ خواهد بود که با فشار دادن همزمان کلید های مختلف می توانید فرایند ریست کردن را مرحله به مرحله انجام دهید.

روش اول، فشار دادن همزمان کلید های Alt+F4 می باشد که رایج ترین روش نیز خواهد بود. با فشار دادن این دو گزینه، منویی برای شما نمایش داده خواهد شد که گزینه Restart نیز در بین آن ها خواهد بود که با زدن گزینه Enter می توانید ریست کردن دستگاه را شروع نمایید.

از دیگر کلید های ترکیبی که باعث ریست شدن لپ تاپ می شود، می توانیم Ctrl+Alt+Delete را مثال بزنیم که با فشردن همزمان آن ها و سپس زدن کلید Tab، امکان ورود به مراحل ریست کردن فراهم می شود و در پایان نیز باید گزینه Enter را فشار دهید.

ريست كردن لپ تاپ acer

برای ریست کردن لپ تاپ های مدل acer می توانید در ابتدا به قسمت Start سیستم بروید و گزینه All Programs را انتخاب کنید. در این قسمت با گزینه ای تحت عنوان Acer Empowering Technology مواجه می شوید که با انتخاب آن منوی جدیدی برای شما نمایش داده می شود. در منوی جدید، باید گزینه ی Acer eRecovery Management را انتخاب کنید. با کلیک بر روی این گزینه، صفحه ای باز می شود که از شما رمز عبور برای پشتیبان گیری و ذخیره اطلاعات می خواهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را در آن جا ذخیره نمایید.

در مرحله بعدی، امکان این امر وجود خواهد داشت که فایل ها و اطلاعات ضروری خود را در پارتیشن مخفی سیستم پشتیبان گیری نمایید که برای انجام آن فقط کافیست گزینه Backup را بزنید. این گزینه معمولا در گوشه سمت پایین صفحه قرار دارد. در این قسمت، چندین گزینه وجود دارد که با انتخاب گزینه ی Full Backup و زدن گزینه Next، اطلاعات شما ذخیره سازی می شوند.

در مرحله ی بعدی، باید برای انجام تمام مراحل مورد نیاز به منظور پشتیبان گیری، گزینه Yes را انتخاب نمایید و در هر مرحله بر روی گزینه Next نیز کلیک نمایید تا تمام مراحل به درستی انجام پذیرد. بعد از انجام مراحل گفته شده، پنجره ی جدیدی برای شما باز می شود که بر اساس هدف مورد نظر خود می توانید بعد از پشتیبان گیری از اطلاعات، سیستم خود را ریست نمایید.

ريست كردن لپ تاپ acer

ریست کردن مک بوک

در مورد ریست فکتوری کردن لپ تاپ مک بوک یکسری نکات وجود دارد اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که ریست کردن این نوع لپ تاپ ها کاملا بستگی به نوع سیستم عامل موجود بر روی دستگاه دارد که می تواند روند انجام ریست کردن را کاملا تغییر دهد.

برای لپ تاپ های مک بوک با سیستم عامل Ventura، باید در ابتدا بر روی لوگوی اپل که در گوشه ی بالا و سمت چپ مانیتور قرار دارد کلیک کنید. سپس چندین گزینه نمایش داده می شود که در بین آن ها گزینه ی System Settings را بیابید و بر روی آن کلیک کنید. با انتخاب این گزینه، منویی باز می شود که در سمت چپ آن بخشی به نام General وجود دارد که این گزینه نیز باید انتخاب شود. بعد از ورود به این قسمت، مسیر Transfer or Reset > Erase All Content and Settings را بروید و پسوورد استفاده شده ی خود را وارد نمایید و مراحل مورد درخواست را دنبال کنید تا در نهایت لپ تاپ شما ریست شود.

در مورد سیستم عامل مانتری در لپ تاپ های مک بوک نیز مراحل ساده ای برای ریست کردن وجود دارد و به این صورت می باشد:

ابتدا بر روی لوگوی اپل که در سمت چپ و بالا قرار دار دارد کلیک کنید. سپس گزینه ی System Preferences را انتخاب نمایید که پنجره جدیدی را برای شما به نمایش می گذارد که باید بر روی لوگوی System Preferences کلیک کنید تا منوی جدید برای شما باز شود. در مرحله ی بعدی باید گزینه ی Erase All Content and Settings را انتخاب نمایید و مراحل مورد نیاز را طی نمایید.

ریست کردن لپ تاپ سونی وایو

در مورد ریست کردن لپ تاپ های مدل سونی وایو می توان به دو روش کلی اشاره کرد که شامل روش Boot Menu و روش نرم افزاری می باشد. در روش Boot Menu باید ابتدا لپ تاپ خود را روشن کنید و کلید F8 را فشار دهید. این کار باعث می شود تا وارد تنظیمات بوت شوید و مراحل ریست کردن را انجام دهید. بعد از ورود به قسمت بوت، منویی باز می شود که گزینه ی Repair Your Computer گزینه ی مورد نیاز شما خواهد بود. با انتخاب این گزینه و زدن اینتر، لپ تاپ شما وارد تنظیمات کارخانه خواهد شد.

روش دیگری که برای ریست کردن لپ تاپ سونی وایو مورد استفاده می باشد، استفاده از روش نرم افزاری است که در آن، بعضی از کمپانی ها با استفاده از نرم افزار های ساده، به کاربران این امکان را می دهند که به آسانی لپ تاپ خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنند. این مورد برای لپ تاپ های سونی وایو صادق است که در مدت زمان بسیار کوتاهی و با انجام مراحل ساده، می توانید لپ تاپ خود را ریست نمایید. برای استفاده از این نرم افزار ها، فقط کافیست که به سایت کمپانی مورد نظر مراجعه نمایید و از وجود نرم افزار مورد نظر برای ریست کردن دستگاه خود مطلع شوید. این روش ریست کردن، معمولا قابل استفاده برای لپ تاپ های قدیمی می باشد که در مورد مدل های سونی وایو نیز صدق می کند.

ریست کردن لپ تاپ سونی وایو

 ريست كردن لپ تاپ دل

ریست فکتوری کردن لپ تاپ دل نیز همانند دیگر انواع لپ تاپ های موجود در بازار، روش های مختلفی دارد که معمولا به صورت مراحل پشت سر هم انجام می شود.

در ابتدا باید لپ تاپ خود را روشن کنید و بعد از مشاهده ی لوگوی dell، دکمه ی F9 را فشار دهید. این کار شما را به قسمت پارتیشن مخفی سیستم خواهد برد و امکان دسترسی به آن نیز برای شما فراهم خواهد بود. بعد از ورود به این قسمت، گزینه ی اینتر را بزنید تا منوی انتخاب زبان باز شود. در این مرحله می توانید بر اساس سلیقه، زبان مورد نظر خود را انتخاب نمایید و گزینه Next را فشار دهید. در مرحله ی بعد، یکسری گزینه های پشت سر هم برای شما نمایش داده خواهد شد که همه ی آن ها را با کلیک بر روی گزینه ی Next رد کنید. این گزینه ها شامل موارد زیر می باشد:

·         Recover Windows to First Partition Only

·         Recover Windows to Entire HD

·         Recover Windows to Entire HD With Two Partitions

نکته ی مهمی که در مورد لپ تاپ دل وجود دارد، بایوس کردن و تنظیمات آن می باشد. بایوس کردن لپ تاپ، بسته به مدل و نوع آن می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی برای انجام آن باید وارد قسمت تنظیمات بایوس شوید و از بین گزینه هایی که پیشنهاد داده می شود، گزینه ی Securit را انتخاب نمایید. پس از این کار باید به منظور غیر فعال سازی Secure Boot Control، بر روی گزینه ی Disabled کلیک کنید.

اموزش ريست كردن لپ تاپ ویندوز 7

همان طور که می دانید، برای ریست کردن لپ تاپ های مختلف باید بر اساس ویندوز و سیستم عامل آن ها اقدام شود که در بسیاری از موارد باعث ایجاد تفاوت های عمده در نحوه ی انجام کار می شود. در ریست کردن لپ تاپ های ویندوز 7 مراحل مختلفی وجود دارد که در این جا به خلاصه ای از آن ها می پردازیم:

در ابتدا باید بر روی گزینه ی استارت کلیک کنید و به قسمت Control Panel وارد شوید. در این مرحله پنجره ی جدیدی باز می شود که دارای گزینه های مختلفی است و به منظور ریست کردن باید گزینه ی System and Security را انتخاب نمایید. بعد از ورود به این قسمت، گزینه ی Backup and Restore را انتخاب نمایید تا منوی جدید برای شما نمایان شود. در پایین صفحه، گزینه ای تحت عنوان Recover system settings or your computer نمایان می شود که باید آن را انتخاب نمایید. بعد از زدن این گزینه نیز منوی جدید باز می شود که در آن باید گزینه ی Advanced recovery methods را انتخاب و کلیک نمایید.

بعد از انجام مراحل فوق، دو گزینه برای شما نمایان می شود که گزینه ی دوم آن، سیستم را به کمک سی دی مجددا نصب می کند. گزینه ی اول آن نیز برای ریست کردن سیستم می باشد که آن را زمانی باید انتخاب کنید که از فایل ها و اطلاعات قبلی خود بکاپ تهیه کرده باشید و در غیر این صورت نیز گزینه های دیگری به منظور گرفتن بکاپ یا رفتن به قسمت های دیگر نمایش داده خواهد شد.

بعد از انجام تمام مراحل گفته شد، گزینه ی Restart برای دستگاه شما ریبوت شده و در نهایت فرایند مورد نیاز برای بازگشت به تنظیمات کارخانه یا ریست فکتوری در ویندوز 7 آغاز می شود.

 

ریست فکتوری لپ تاپ ویندوز 10

در روش های مربوط به ریست کردن لپ تاپ هایی که از ویندوز 10 استفاده می کنند نیز مراحلی وجود دارد که توجه به آن ها باعث انجام اصولی و دقیق فرایند ریست فکتوری می شود. پیش از انجام این کار نیز مطابق با روش های قبلی ریست کردن در مدل های مختلف با سیستم عامل های گوناگون، تهیه ی بکاپ و نسخه پشتیبان ضروری می باشد. برای ریست کردن در ویندوز 10، در ابتدا باید از منوی کاربردی سیستم که به صورت WinX نمایش داده می شود، تنظیمات مورد نیاز ویندوز را باز کرده که چند گزینه پیشنهاد می شود. از بین آن ها باید گزینه ی Update and Security را انتخاب نمایید.

 در مرحله ی بعدی لینک Recovery نمایش داده می شود که مکان آن در قسمت چپ و پایین صفحه نمایش خواهد بود. سپس به قسمت Reset this PC مراجعه نمایید و در آن جا، گزینه ی Get started را انتخاب کنید. این گزینه در قسمت راست صفحه نمایش نشان داده خواهد شد.

بعد از انجام این مراحل، پنجره جدیدی باز می شود که به منظور حفظ فایل های مختلف می توانید گزینه ی Keep my files را انتخاب نمایید. این گزینه امکان حذف برنامه ها و تنظیمات سیستم بدون حذف فایل های شما را امکان پذیر می کند. در پایان نیز با انجام مراحل مختلف ریست کردن، فرایند مورد نظر به اتمام می رسد.

ریست فکتوری لپ تاپ ویندوز 10

ریست فکتوری لپ تاپ ویندوز 11

در ویندوز 11 نیز مطابق با ویندوز 10، یکسری مراحل به منظور ریست فکتوری کردن وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

در ابتدا باید گزینه ی Settings را انتخاب نمایید و در منوی باز شده نیز گزینه ی سیستم را انتخاب کنید. بعد از آن، گزینه ی Recovery به منظور شروع فرایند ریست کردن را بزنید. در مرحله ی بعدی با کلیک کردن بر روی Recovery options، از قسمت Reset this PC، گزینه ی Reset PC را انتخاب نمایید. بعد از این مرحله نیز گزینه ی Keep my files به منظور حفظ فایل های ضروری را انتخاب نمایید و در پایان نیز گزینه ریست را فشار دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات در مورد : ريست فکتوری لپ تاپ در برند های مختلف موجود در بازار ایران

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *