رونمایی گوگل از قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان

قوی ترین پردازنده کوانتومی

یکی از قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان با نام Bristlecone روز گذشته توسط کمپانی گوگل رونمایی شد که دارای توان پردازشی 72 کیلوبیتی می باشد. اساسا کامپیوترهای معمولی برای انجام محاسبات خود از بیت های صفر و یک (باینری) استفاده می کنند ولی کامپیوترهای کوانتومی برای این منظور از کیوبیت هایی استفاده می کنند که می توانند در آن از واحد صفر، یک و یا هردو آن ها با هم استفاده نمایند.

در حال حاضر تیم تحقیقاتی کمپانی ساکن مانت ویو با تقویت پردازنده ی کوانتومی 9 بیتی خود به این تکنولوژی دست یافتند و توانستند پردازنده ی 50 کیلوبیتی IBM را که یکی از قوی ترین پردازنده ها بود، به پایین بکشند. یکی از مشکلات اصلی توسعه ی پردازنده های کوانتومی کاهش یک اختلال به نام نویز می باشد که خواندن مقادیر صحیح از کیلوبیت ها را با دشواری رو به رو می کند.

قوی ترین پردازنده کوانتومی

تاکنون کمترین میزان خطای پردازنده های کوانتومی زیر نیم درصد به ازای هر دو کیلوبیت گزارش شده است ولی به ادعای گوگل این میزان خطا در پردازنده ی Bristlecone از این رقم نیز کمتر می باشد. هدف مسئولان کمپانی گوگل از توسعه چنین پردازنده ای این است که اگر خطای پردازنده ی کوانتومی به مقدار قابل قبول برسد، عملکردی به مراتب قوی تر از ابر کامپیوترهای فعلی خواهد داشت که در این میان برتری کامپیوترهای کوانتومی مشخص می باشد.

برخی از مهندسان در این خصوص معتقدند که برای دسترسی به این هدف باید پردازنده ی کوانتومی 100 کیلیوبیتی توسعه یابد ولی به ادعای مهندسان گوگل در برتری پردازنده های کوانتومی سایز و حجم معنایی ندارد. کیوبیت ها سبب افزایش کارایی سیتم های محاسباتی شده اند و انتظار می رود که در زمینه های مختلف پیشرفت های چشمگیری را شاهد باشیم.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : رونمایی گوگل از قوی ترین پردازنده کوانتومی جهان

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *