دلیل افزایش قیمت بیت کوین

بلاگچین

امروزه به علت نوآوری که بیت‌کوین توانسته در انتقال اموال همتا به همتای ارزش بدون استفاده از واسطه و اعتماد به دست آورد، قیمت آن تا تا هزاران درصد افزایش پیدا کرده است. در این مقاله به بررسی عواملی که روی افزایش قیمت بیت کوین تاثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت.

علل افزایش قیمت بیت کوین

خرید بیت کوین با خرید اوراق بهادار یا سهام فرق دارد. زیرا انواع ارز دیجیتال و بیت‌کوین زیرنظر یک نهاد یا سازمان نبوده و برخلاف دیگر ارزهای رایج در بازار توسط دولت خاصی یا یک بانک مرکزی نیز صادر نمی گردد‌ از این رو در افزایش قیمت ‌بیت‌کوین مواردی مانند سیاست های خارجی، میزان رشد اقتصادی یک کشور و نرخ تورم یک کشور که بر روی ارزش ارزهای ملی موثر است، تاثیر نخواهد گذاشت. همچنین باید ذکر کرد که موارد گوناگونی وجود دارند که می توانند روی قیمت بیت کوین تاثیر بگذارند و قیمت آن را بالا و پایین کند.

به طور کلی این موارد را می توان به شرح زیر بیان کرد:

  • عرضه ثابت و افزایش تقاضا برای بیت کوین
  • مقبولیت و کاربردپذیری
  • ناتوان بودن رقیب‌های بیت کوین
  • افزایش هزینه استخراج بیت کوین
  • قانون‌گذاری بیت کوین، بحران‌ها و سیاست‌های پولی دولت‌ها
  • افزایش تعداد صرافی‌ها و خودپردازهای بیت کوین
  • ثبات و امنیت شبکه بیت کوین
  • رسانه‌ها، نهنگ‌ها و دستکاری قیمت

در ادامه برخی از این علل را بررسی می کنیم‌.

 

نقش عرضه و تقاضا در افزایش قیمت بیت کوین

در علم اقتصاد یکی از مفاهیم بسیار مهم اصل عرضه و تقاضا می باشد. بدین گونه که با کاهش عرضه و افزایش تقاضا قیمت یک محصول و دارایی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و عکس آن نیز وجود دارد. با افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت یک دارایی و محصول با کاهش مواجه می شود. در مورد بیت کوین نیز این گونه است.

شکل و نحوه عرضه بیت کوین خاص می باشد. بر خلاف دیگر ارزهای ملی که دولت از طریق چاپ پول میزان عرضه را تغییر خواهد داد، تولید بیت کوین تحت فرایندی به نام استخراج یا ماینینگ صورت می گیرد.

به این گونه که ماینر ها سخت افزارهای قدرتمندی را که دارند در اختیار شبکه بیت کوین گذاشته تا به وسیله آن تراکنش‌های تایید و امنیت شبکه به طور غیر متمرکز انجام شود و ماینرها با سخت افزارهای خود برای پیدا کردن بلاک در تراکنش های بیت کوین به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

از طریق پیوستن این بلاک ها، بلاک چین بیت کوین انجام می شود. با استفاده از پیدا کردن جواب معادله بلاگ مقداری بیت کوین تولید شده و به عنوان پاداش در اختیار ماینر ها گذاشته می شود.

عرضه ثابت و افزایش تقاضا برای بیت کوین

در مورد افزایش قیمت خرید و فروش بیت کوین باید گفت که عرضه ثابت موجب بالا رفتن قیمت آن می‌شود ولی اگر عرضه ثابت به هر علتی همراه با افزایش تقاضا صورت گیرد، بر اساس اصل عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که بیت‌کوین کاربردی شود یا استفاده از آن به عنوان ذخیره ارزش صورت گیرد، موجب بهم زدن تقاضا خواهد شد که بر روی افزایش قیمت بیت کوین تاثیر خواهد گذاشت.

مقبولیت و کاربرد پذیری بیت کوین

ساخت بیت کوین برای کاربرد آن  می باشد. به گونه‌ای که ارزش آن به میزان مقبولیت در میان مردم بستگی خواهد داشت. به هر اندازه که افراد به بیت کوین اعتماد بیشتری داشته باشند و از آن به عنوان یک روش پرداخت ابزار ذخیره ارزش استفاده کنند، روی افزایش قیمت آن نیز تاثیرگذار خواهد بود. به هر اندازه که بیت کوین می تواند به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری شکلی بهتر داشته باشد، مسئولیت آن در میان مردم با گسترش بیشتری روبرو خواهد بود. از این رو بازار این ارز دیجیتالی نیز بزرگتر خواهد شد.

افزایش هزینه استخراج بیت کوین و افزایش تعداد صرافی‌ها و خودپردازهای بیت کوین

استخراج بیت کوین به سخت افزارهای قدرتمند نیاز دارد که این سخت افزار ها معمولا برق زیادی را مصرف خواهند کرد. از سوی دیگر میزان تولید بیت کوین های جدید به مرور زمان کمتر خواهد شد و استخراج آن یک فرایند رقابتی می باشد. پس لازم است که ماینر ها قدرت پردازش بیشتری به شبکه تخصیص داده تا بتوانند در میدان رقابت باقی بمانند. از این رو با فرض افزایش تقاضا برای بیت کوین در صورتی که هزینه استخراج بیت کوین افزایش یابد ماینرها بیت کوین های خود را با قیمت کم به بازار عرضه نمی کنند و این موضوع موجب افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

این روزها در میان همه ارزهای دیجیتالی دسترسی به بیت کوین بسیار آسان بوده ولی برای دسترسی به آن همچنان جای پیشرفت بسیاری وجود خواهد داشت.

در میان همه صرافی های ارز دیجیتال اولین ارزی که خرید و فروش می‌شود بیت کوین می باشد. ولی یکی از چالش های کاربران که همچنان وجود دارد دسترسی به بیت کوین و تبدیل به پول نقد به این ارز دیجیتال می باشد. این چالش ها موجب کم شدن میزان استفاده بیت کوین شده است. در صورتی که خرید بیت کوین و افزایش تعداد صرافی ها می تواند یکی از عواملی باشد که سبب افزایش قیمت بیت کوین شده است.

از سوی دیگر برای کاربردی شدن بیت کوین خودپرداز های این ارز دیجیتال جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. مانند خودپرداز های سنتی که در ایستگاه مترو، فرودگاه و خیابان ها نصب شده اند و سبب افزایش  محبوبیت و مقبولیت کارت های اعتباری شده اند. برای دسترسی به بیت کوین دستگاه خودپرداز بیت کوین با تبدیل سریع به پول نقد و یا عکس آن موجب افزایش دسترسی به آن شده است.

رسانه‌ها، نهنگ‌ها و دستکاری قیمت

رسانه های بزرگ دنیا برای مخاطبان بسیار زیادی هستند و همچنین افراد بانفوذ و ثروتمند که به آنها نهنگ نیز گفته می شود، به طور کوتاه مدت می توانند روی افزایش قیمت بیت کوین تاثیرگذار باشند. رسانه های بزرگ در برخی مواقع با انتشار مطالب مثبت و اغراق آمیز خود موجب افزایش قیمت بیت کوین خواهند شد.

از سوی دیگر نهنگ ها نیز با ثبت سفارش خرید سنگین در صرافی های ارز دیجیتال موجب بالا رفتن قیمت این ارز دیجیتالی می شوند. افراد با نفوذ و صرافی هایی که در حوزه ارزهای دیجیتالی مشغول به فعالیت هستند، بارها توانسته اند با اقداماتی مانند اخلال در عرضه و تقاضا و یا ایجاد سفارشات مصنوعی موجب دستکاری در قیمت بیت کوین شوند.

برای مثال می‌توان به رشد بی رویه بیت کوین در سال ۲۰۱۷ اشاره نمود. در این زمان قیمت ‌بیت‌کوین به ۲۰ هزار دلار یعنی اوج تاریخی خود رسید. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این جهش بلند در اثر دستکاری قیمت به وجود آمده است. لازم به ذکر است که در همه دارایی ها امکان دستکاری قیمت وجود داشته و بیت کوین به دلیل موقعیت فعلی که دارد بیشتر در معرض دستکاری قیمت خواهد بود.

شما می توانید برای اطلاع از به روزترین قیمت های انواع ارز دیجیتال اعم از بیت کوین، اتریوم، ریپل و… به سایت دیجی اکسچنج مراجعه نمایید و معاملات خود را در کوتاه ترین زمان و در بستری امن انجام دهید. دیجی اکسچنج همواره به برقراری امنیت برای خرید و فروش ارز دیجیتال می پردازد. بدین طریق که برای ثبت نام و انجام تراکنشات می بایست احراز هویت صورت گیرد. اما لازم به ذکر است که اطلاعات شناسایی کاربران نزد مدیر سایت محفوظ خواهد بود و برای دیگر اعضای سایت و کاربران قابل مشاهده نمی باشد.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زوم تک در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : دلیل افزایش قیمت بیت کوین

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *