تفاوت رزولوشن 8k  با4k چیست؟

تفاوت رزولوشن 8k  با4k چیست؟

8k در حال حاضر به عنوان مرز بعدی در فناوری صفحه نمایش بعد از 4k و1080p است. طبق نظرات اولیه وضوح 8k چهار برابر 4k  و 16 برابر رزولوشن 1080pاست. 8k با تعداد پیکسل ، 7680 x 4320 است  که 4320p یا معادل 33.2 مگاپیکسل است.

چرا کیفیت 8k را انتخاب کنیم؟

آنچه 8k را قابل توجه می کند این است که به طور موثر ظاهر پیکسل ها را “پاک می کند”. با توجه به جزئیات ارائه شده توسط رزولوشن 8k ، حتی یک صفحه نمایش در اندازه دیوار به صورت “بدون پیکسل” نمایش داده می شود. ارائه جزئیات خوب در تلویزیون های 8k بی سابقه است. در حالی که برخی از تلویزیون های 8k در حال فروش هستند ، تقریبا هیچ محتوای 8k برای لذت بردن در دسترس نیست.

موانع اجرای 8k

با میلیاردها دلار سرمایه گذاری در پخش HD ، 4k و UHD موجود، استقبال گسترده از 8k در تلویزیون و پخش است. بازار در حال عادت به آن است و در برخی موارد با ارائه 4k رو به جلو است. اما این امر باعث نشده است تولیدکنندگان تلویزیون مانند سامسونگ و ال جی از نمایش آخرین صفحه نمایش 8k خودداری کنند.

پخش 8k و تلویزیون

NHK ژاپن یکی از توسعه دهندگان 8k برای پخش تلویزیونی است که ویدئو و فرمت پخش Super Hi-Vision خود را به عنوان استاندارد ممکن پیشنهاد کرده است. این فرمت نه تنها برای نمایش ویدیو با وضوح 8k در نظر گرفته شده است بلکه می تواند تا 22.2 کانال صدا را نیز منتقل کند. یک سیستم 22.2 کانالی می تواند هر فرمت صدای فراگیر فعلی یا آینده را در خود جای دهد. همچنین می تواند آهنگ های صوتی چند زبانه را پشتیبانی کند ، که پخش جهانی تلویزیون را عملی تر می کند.

به عنوان بخشی از آماده سازی آنها ، NHK به شدت 8k را در محیط پخش تلویزیونی آزمایش می کند. هدف تهیه فیدهای پخش 8k برای المپیک تابستانی 2020 توکیو است.

NHK پخش 8k را در ژاپن در اواخر سال 2018 آغاز کرد و از یک کانال از طریق ماهواره شروع کرد. برای مشاهده به تلویزیون 8k و همچنین یک ماهواره و گیرنده اختصاصی نیاز است. با این حال ، در حالی که NHK قادر به ارائه پخش 8k  است ، نگرانی هایی وجود دارد که بسیاری از پخش کننده های شریک ، مانند NBC ، نمی توانند.

8k و قابلیت اتصال

به منظور تطبیق پهنای باند و سرعت مورد نیاز برای 8k ، اتصال فیزیکی برای تلویزیون ها و دستگاه های آینده باید ارتقا یابد.

نسخه ارتقا یافته HDMI (ورژن 2.1) برای قرار دادن تلویزیون ، سوئیچر ، تقسیم کننده و توسعه دهنده ساخته شده است. علاوه بر HDMI ارتقا یافته ، دو استاندارد اتصال فیزیکی اضافی ، SuperMHL و Display Port (نسخه 1.4) برای استفاده با 8k در دسترس است.

سرعت پذیرش به اختیار تولیدکنندگان است، اما فناوری سازگار در تلویزیون های منتخب و دستگاه های مرتبط در سال 2019 ظاهر شد.

به عنوان بخشی از آماده سازی آنها ، NHK به شدت 8k را در محیط پخش تلویزیونی آزمایش می کند. هدف تهیه فیدهای پخش 8k برای المپیک تابستانی 2020 توکیو است.

تلویزیون های 8k  و نمایشگرهای ویدئویی

تفاوت رزولوشن 8k  با4k چیست؟

مجموعه ای کوچک اما رو به رشد از تلویزیون های 8k در حال حاضر وارد بازار ایالات متحده شده است. چندین مدل از سامسونگ وجود دارد که اندازه آنها بین 55 تا 85 اینچ است و قیمت آن از 2500 دلار شروع می شود. سونی حداقل دو مدل 8k و ال جی 5 مدل دارد. شارپ در حال تولید و بازاریابی تلویزیون های 8k  در ژاپن ، چین و تایوان است که در اروپا نیز موجود است.

بیشتر بخوانید  کشور ژاپن انتشار تصاویر تلویزیونی با کیفیت 8K را آغاز نمود!

کاربران رایانه نیز خود را وفق داده اند و هیچ گاه در پیشرفت جا نمی مانند. این روزها تعداد زیادی مانیتور 8k در بازار وجود دارد ، اگرچه قیمت گذاری باعث می شود که اکثر مردم مانع از خرید مانیتور شوند.

8k و ویدئو پروژکتور

تفاوت رزولوشن 8k  با4k چیست؟

8k همچنین در فضای نمایش ویدیو به سرعت پیشرفت کرد. یک مدل از JVC (4K با eShift برای رسیدن به8k) و یک مدل از دیجیتال پروجکشن ( 8kواقعی) وجود دارد. هر دو بسیار گران قیمت هستند.

تلویزیون سه بعدی بدون رزولوشن 8k و عینک

8k همچنین امکان استفاده از تلویزیون سه بعدی بدون عینک را فراهم می کند. با اندازه صفحه نمایش بزرگتر و تعداد پیکسل های بسیار زیاد ، تلویزیون های 8k می توانند جزئیات و عمق مورد نیاز برای  3Dبدون عینک را ارائه دهند. اگرچه شارپ و سامسونگ هر دو نمونه های اولیه خود را به نمایش گذاشته اند ، Stream TV Networks تا کنون چشمگیرترین نمایش را ارائه کرده است. هزینه بالا چیزی است که باید با آن حساب کرد و البته ، سوال از محتوای موجود است. با این حال ، 3D بدون عینک مبتنی بر8k  قطعاً برای استفاده تجاری ، آموزشی و پزشکی پیامدهایی دارد.

8k و حفظ فیلم

8k می تواند در کنار HDR و Wide Color Gamut برای پروژه های ترمیم و تسلط بر فیلم استفاده شود. برخی از استودیوهای فیلمسازی فیلم های کلاسیک منتخب را انتخاب کرده و آنها را به عنوان فایل های دیجیتال با وضوح 8k حفظ می کنند. اینها به عنوان منابع اصلی برای تسلط بر Blu-ray/Ultra HD Blu-ray Disc ، پخش ، و سایر برنامه های صفحه نمایش عمل خواهند کرد.

در حالی که 1080p و 4k فرمت های فعلی HD هستند، 8k بهترین انتقال با کیفیت موجود را تضمین می کند. 8k همچنین به این معنی است که فیلم ها یا محتواهای دیگر هر بار که از قالب جدید با وضوح بالا استفاده می شود ، مجدداً بازسازی نمی شوند.

سخن پایانی

صرف نظر از توانایی تلویزیون در انتقال و نمایش وضوح تصویر 33 میلیون پیکسل ، کلید پذیرش 8k مقرون به صرفه بودن  قیمت آن و فراهم کردن محتوای با رزولوشن واقعی 8k خواهد بود. در غیر این صورت هیچ انگیزه ای برای مردم برای خرید تلویزیون جدید 8k وجود ندارد. و در حالی که 8k ممکن است در صفحه های بزرگ خیره کننده باشد ، برای صفحه نمایش هایی که کمتر از 70 اینچ هستند، 8k زیادی است. به هر حال اکثر مردم از تلویزیون های 1080p یا 4K Ultra HD خود راضی هستند.

در واقع می توان گفت برخی ارتقاء ها عالی به نظر می رسد. به عنوان مثال ، افزایش مقیاس هوش مصنوعی سامسونگ بسیار مثر است ، اما هنوز تجربه مشاهده 8k با کیفیت کامل را ارائه نمی دهد. درست مانند تلویزیون های 4k، با افزایش فروش هزینه های تولید کاهش می یابد و سپس تلویزیون های 8k بیشتری را در فروشگاه ها مشاهده خواهید کرد. تلویزیون های 4k در حال حاضر اکثر تلویزیون های 1080p را از رده خارج کرده اند و هیچ دلیلی وجود ندارد که در سال های آینده انتظار مشابهی برای تلویزیون های 8k نداشته باشیم.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تفاوت رزولوشن 8k  با4k چیست؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *